Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av joel80 »

Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.
Är du seriös? Varför skulle dom behöva det? Tror du att det inte finns kompetens nog i Sverige och Kina för att lista ut hur man bygger en elbil?
Model 3 är nog inte speciellt avgörande för deras kommande elbilar, även om dom såklart också kollar in konkurrenterna. Annat vore ju dumt. Men Volvo har troligen redan så gott som produktionsklara elbilar som dom testar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Delta »

joel80 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.
Är du seriös? Varför skulle dom behöva det? Tror du att det inte finns kompetens nog i Sverige och Kina för att lista ut hur man bygger en elbil?
Model 3 är nog inte speciellt avgörande för deras kommande elbilar, även om dom såklart också kollar in konkurrenterna. Annat vore ju dumt. Men Volvo har troligen redan så gott som produktionsklara elbilar som dom testar.
Det är möjjigt att Volvo har kompetensen, eller också så håller de på att få det, men ett par bränder i deras fabrik batteriteknik skvallrar om att det inte är utan problem att få fram de helt rätta lösningarna. När det sedan gäller att få volym på tillverkningen ligger ju Tesla och Nissan långt före Volvo och de tyska konkurrenterna där ingen i dagsläget kan mäta sig med Teslla o Nissan vad gäller volym och storlek på produktionen.

Var finns de tusentals ton med batteripack som Tesla i dagsläget gör av med varje vecka i sin produktion av Model3? Och om de andra sedan lyckas med att nå upp till Teslas volym och dessutom sälja bilarna exempelvis i Europa, vart ska de laddas och hur länge får kunden vänta på laddning när han ska ladda? Och vad kostar det at ladda en Volvo eller Audi? Tesla har redan paxat de bästa platserna i USA, Europa och Asien och fortsätter med utbyggnaden. Alla viktiga områden är i dag redan täckta med superchargers som man själva äger. Därmed kan vi redan idag åka vart som helst med våra Model S eller X och lämna plånboken hemma.

Vem ska konkurrera ut Tesla mot dessa enorma fördelar? Själv hämtade jag ut min första P85 i juni 2014. Då fanns inte varken serviceverkstäder eller superchargers i Sverige. Nu har jag på 4 år snart avverkat 20000 mil utan att ha tankat bilen en en enda gång, vilken resa! :D :D :D :D :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av chaffis75 »

Jag är övertygad om att Volvo kan bygga en bra elbil men utmaningen tror jag ligger i att få upp volymerna och då framförallt att hitta batterier till rätt pris och så de räcker till. Jag tror de är denna biten som tar väldigt mycket tid.
Sen får man inte glömma att Volvo själva erkänt att de var för sena med att hoppa på Elbilar, ja detta är såklart också en anledning till att de inte har någon elbil än för de tar flera år att utveckla en bil och få rätt på produktionen, de syns ju ganska tydligt på modell 3 tex där man kör med lite mer öppna ridåer än vanliga tillverkare om hur de går med produktionen.

Ja laddning är såklart viktigt och en lite osäkerhets faktor när man kommer kunna erbjuda detta på ett bra sätt men jag är övertygad om att de kommer ske. De har såhär långt varit mycket snack från många traditionell tillverkare men jag tycker ändå man ser tydliga tecken på att flera av dem har hoppat på tåget de är bara de att de är ganska långt in i tunnelns så de är svårt att veta riktigt hur nära de befinner sig en seriös lansering oavsett vad de sagt de har för tidtabell.

Men Tesla kommer helt klart vara intressant och före de andra (med drivlina och infrastrukturen för elbil) under åtminstone ett antal åt till.


En reflektion till, man pratar ofta om att tesla är inovativa vilket de helt klart är, men frågan är om alla vill ha så inovativa produkter? Ja alla early adopters som hänger här vill ha de men när de blir fler och fler som bara vill ha sin "golf" eller "V70" så tror jag nästan att Tesla kan bli något de avstår, de tycker den är för teknisk och de tror inte de klara av att använda den. De vill ha en tydlig knapp för defrostern och ett vred för temperaturen i bilen. Rätt eller fel, ja framtiden lär avgöra de men jag tror där är plats för båda typer av bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av vigge50 »

För att du ska få tillgång till de stora subventionerna i Kina för elbilar så måste du ha batterier som är producerade i Kina av Kinesiska tillverkare och detta har lätt till att du inte får tillgång till bättre batterier från Panasonic och LG Chem. Nu har dock Geely kommit runt detta genom att starta ett nytt bolag som leasar teknik från LG för batteritillverkning. Konkurrenterna anser att detta är orättvist men Geely har bra kontakter och det verkar inte bryta mot reglerna.

https://electrek.co/2018/05/17/geely-vo ... ies-china/
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av joel80 »

Ja, att få upp volymerna är nått som alla tillverkare brottas med nu p.g.a allt större tryck. Man har helt klart undervärderar hastigheten i efterfrågansökning.
Men det har ju inget med att göra med att Volvo inte kan göra en elbil för att dom måste plocka isär en M3.

Det byggs massor av fabriker för batterier i världen nu, så när de börjar spruta ut batterier om några år får vi troligen en bättre fungerande elbilsmarknad.

Volvo känns som att dom ändå är rätt långt fram i tänket att ställa om. Det är inte så många andra traditionella biltillverkare som varit lika tydlig med sin omställning av vad jag uppfattat.

Batterifabriken i Torslanda ska stå klar under året.. Dock inte mer produktion än för runt 10k bilar med 50kwh per bil. Men ändå en bra början. Kan Volvo pråckla ut 10k elbilar under 2019 är det en rätt bra början. Sen börjar Northvolt leverera batterier så småningom också får vi hoppas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Delta »

joel80 skrev:
Ja, att få upp volymerna är nått som alla tillverkare brottas med nu p.g.a allt större tryck. Man har helt klart undervärderar hastigheten i efterfrågansökning.
Men det har ju inget med att göra med att Volvo inte kan göra en elbil för att dom måste plocka isär en M3.

Det byggs massor av fabriker för batterier i världen nu, så när de börjar spruta ut batterier om några år får vi troligen en bättre fungerande elbilsmarknad.

Volvo känns som att dom ändå är rätt långt fram i tänket att ställa om. Det är inte så många andra traditionella biltillverkare som varit lika tydlig med sin omställning av vad jag uppfattat.

Batterifabriken i Torslanda ska stå klar under året.. Dock inte mer produktion än för runt 10k bilar med 50kwh per bil. Men ändå en bra början. Kan Volvo pråckla ut 10k elbilar under 2019 är det en rätt bra början. Sen börjar Northvolt leverera batterier så småningom också får vi hoppas.
Ja hoppas kan man ju alltid, men att en samarbetspartner till Volvo som planerar att göra en arbetsplats på torslandaområdet för 20 anställda som ska förse Volvo med 10000 batteripack om året är väl inte jämförbart med Teslas och Panasonics satsning på 50 miljarder i Nevada som idag förser Model 3 med färdiga batteripack tillverkade med egenproducerade celler. Nuvarande produktion är 4000 enheter/vecka och ska ökas ytterligare den närmaste tiden för att kunna leverera de hundtrtusentals bilar som är bokade. Betänk också att Håkan Samuelsson i oktober 2014 sa: Rena elbilar tror vi inte på. https://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/. Då hade jag haft min Tesla i 4 månader och tänkte: Det får han äta upp. Jag tror också att man bör satsa mycket hårdare. Skulle dessutom tro att det vore klokt att reducera produktionen av fossilbilar med åtminstone 50% om man ska lyckas framöver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av chaffis75 »

Delta skrev:

Ja hoppas kan man ju alltid, men att en samarbetspartner till Volvo som planerar att göra en arbetsplats på torslandaområdet för 20 anställda som ska förse Volvo med 10000 batteripack om året är väl inte jämförbart med Teslas och Panasonics satsning på 50 miljarder i Nevada som idag förser Model 3 med färdiga batteripack tillverkade med egenproducerade celler. Nuvarande produktion är 4000 enheter/vecka och ska ökas ytterligare den närmaste tiden för att kunna leverera de hundtrtusentals bilar som är bokade. Betänk också att Håkan Samuelsson i oktober 2014 sa: Rena elbilar tror vi inte på. https://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/. Då hade jag haft min Tesla i 4 månader och tänkte: Det får han äta upp. Jag tror också att man bör satsa mycket hårdare. Skulle dessutom tro att det vore klokt att reducera produktionen av fossilbilar med åtminstone 50% om man ska lyckas framöver.
Har sett något uttalande från Håkan Samuelsson där han mer eller mindre erkänner misstaget att inte satsa på elbilar tidigare. Misstag kan alla göra nu hoppas vi bara att de satsar fullt ut och och menar vad de säger med elbilar från Volvo (OBS riktiga elbilar).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Delta skrev:
joel80 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.
Är du seriös? Varför skulle dom behöva det? Tror du att det inte finns kompetens nog i Sverige och Kina för att lista ut hur man bygger en elbil?
Model 3 är nog inte speciellt avgörande för deras kommande elbilar, även om dom såklart också kollar in konkurrenterna. Annat vore ju dumt. Men Volvo har troligen redan så gott som produktionsklara elbilar som dom testar.
Det är möjjigt att Volvo har kompetensen, eller också så håller de på att få det, men ett par bränder i deras fabrik batteriteknik skvallrar om att det inte är utan problem att få fram de helt rätta lösningarna. När det sedan gäller att få volym på tillverkningen ligger ju Tesla och Nissan långt före Volvo och de tyska konkurrenterna där ingen i dagsläget kan mäta sig med Teslla o Nissan vad gäller volym och storlek på produktionen.

Var finns de tusentals ton med batteripack som Tesla i dagsläget gör av med varje vecka i sin produktion av Model3? Och om de andra sedan lyckas med att nå upp till Teslas volym och dessutom sälja bilarna exempelvis i Europa, vart ska de laddas och hur länge får kunden vänta på laddning när han ska ladda? Och vad kostar det at ladda en Volvo eller Audi? Tesla har redan paxat de bästa platserna i USA, Europa och Asien och fortsätter med utbyggnaden. Alla viktiga områden är i dag redan täckta med superchargers som man själva äger. Därmed kan vi redan idag åka vart som helst med våra Model S eller X och lämna plånboken hemma.

Vem ska konkurrera ut Tesla mot dessa enorma fördelar? Själv hämtade jag ut min första P85 i juni 2014. Då fanns inte varken serviceverkstäder eller superchargers i Sverige. Nu har jag på 4 år snart avverkat 20000 mil utan att ha tankat bilen en en enda gång, vilken resa! :D :D :D :D :D
Hm, bränder i deras "fabrik batteriteknik"? Vilka bränder syftar du på då? Den enda jag känner till är branden i deras batterilabb: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4213004

Grejen är ju bara att det är just ett laboratorium, där man utför krävande tester på ny teknik. Och det som utlöste branden i en labbmiljö kan ju vara i princip vad som helst, som inte alls behöver ha någon koppling till mognadsgraden på batterisystemen. Jag har inte hört att Volvos PHEV:s skulle vara speciellt benägna att brinna i batteriet (finns det något dokumenterat fall)?

När det gäller kompetenser för att bygga elbilar ser jag inte att det skulle vara ett problem. Man kan ju se det som så att drivlinan i en BEV är en uppskalad variant av den elektriska drivlinan i en PHEV (eller tvärtom), och PHEV:s har Volvo utvecklat sedan innan 2010 (V60 PHEV släpptes 2012). Man har alltså redan kompetens (och/eller bra samarbeten) för att utveckla invertrar, DC/DC, elmotorer, batterier plus alla kringsystem som vätskekylning av batterier och kraftelektronik. De stora utmaningarna som de sannolikt står inför nu är att få till uppskalningen av det hela, både i systemens storlek och prestanda, men också gällande produktionsvolymer.

Har man också följt Volvos annonser för lediga R&D-tjänster de senaste åren har man sett att det har varit väldigt många annonser ute för folk till utveckling av elektriska drivlinor. Så det är tydligt att man har rampat upp rejält.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
För att du ska få tillgång till de stora subventionerna i Kina för elbilar så måste du ha batterier som är producerade i Kina av Kinesiska tillverkare och detta har lätt till att du inte får tillgång till bättre batterier från Panasonic och LG Chem. Nu har dock Geely kommit runt detta genom att starta ett nytt bolag som leasar teknik från LG för batteritillverkning. Konkurrenterna anser att detta är orättvist men Geely har bra kontakter och det verkar inte bryta mot reglerna.

https://electrek.co/2018/05/17/geely-vo ... ies-china/
Japp. Denna regel gäller alltså för bilar som är tillverkade i Kina, och ska säljas i Kina. Tillverkar man i Kina och säljer någon annanstans gäller inte reglerna. Vet inte om det är något stort problem dock, biltillverkarna kommer ha battericeller från en Kinesisk leverantör för bilar som ska säljas i Kina, och från en annan/flera för bilar som ska säljas i övriga världen. Jag är dock kraftigt emot såna här protektionistiska regler som Kineserna nu verkar införa på allt möjligt, men det är en annan femma.

När det gäller kapacitet för battericeller så bygger ju både LG och Samsung batterifabriker i Europa. LG har även en fabrik i USA som nu expanderar. CATL (Kina) ska även de bygga i Europa.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Nästa XC90 (på SPA2) kommer tydligen sakna dieselalternativ och istället erbjuda helt elektriska och hybridiserade drivlinor, och AD SAE lvl 4.

http://www.autoexpress.co.uk/volvo/xc90 ... esel-power
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av 12man »

Volvo får mkt media

Håkan Samuelsson:

Oktober 2014 , "Rena elbilar tror vi inte på"
Låst artikel: https://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/

Mars 2015, "Vi bygger bilar som man kan köra hela vägen fram med. Men vi lär inte se en ren elbil inom fem år från Volvo. Hur miljövänligt är det att åka runt med flera hundra kilo batterier, som man inte använder? Det är som att ha en jättetank på 150 liter bränsle."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... at-garden/

Maj 2017, Inga nya dieslar, Tesla är great
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... lar-tesla/

Februari 2018 inga nya avgasmotorer
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... gsmotorer/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Leo »

Därav att man undrar hur långt Volvo egentligen kommit i praktiken?

Då jag även skulle tro att man med dessa utspel även försöker ”signalera” till all personal internt vad som gäller. Dvs har man först skapat ett ”mindset” internt att elbil är inget att satsa på. Då blir det ännu trögare att vända mindset hos de anställda åt precis andra hållet efter ett tag.

Rekryteringar, kompetens, satsningar, prioriteringar, projektstart, inställning till saker osv görs ju utifrån företagsledningens ”riktning” så att säga. Har man då tydligt pekat ut ”en riktning” så har (förhoppningsvis) organisationen agerat utifrån det.

Man kanske kan tro att företag pekar ut en riktning i press och till journalister som ”rökridå” och sen i ”smyg” tänker och kommunicerar internt åt precis tvärt om? Personligen tror jag det är högs osannolikt, både att företagen gör så och OM de gjorde så att det inte skulle läcka ut. Så därav min övertygelse om att Volvo verkligen ”spjärnade emot” länge och varken ville eller kunde satsa på elbilar.

När man nu kommunicerar att man gör det så är man hyfsat sen ur ”startblocken” i praktiken. Samt att man dessutom riskerar att man initialt byggt upp ett motstånd mot elbilssatsningar internt.

Sen av ”politiska/marknadsmässiga” skäl vill man ändå påskina att man storsatsar och att det ”snart” finns massor av elbilar att köpa från Volvo. Ja rent av att alla NYA bilmodeller som släpps från 2019 ska finnas i ELEKTRIFIERAD version på något sätt (läs mildhybrid åtminstone...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Istället för VEA gen 2 så blir det alltså elektriskt assisterade drivlinor med enkel eller dubbel överladdning från turbo och kompressor. Vad skall en elmotor med turbo oh kompressor till?

"Istället ska Volvo Cars utveckla nya, elektriskt assisterade drivlinor med enkel eller dubbel överladdning från turbo och kompressor. Från och med 2019 ska alla Volvomodeller erbjudas med minst ett elektriskt alternativ, som hybrid eller laddhybrid. Parallellt utvecklar Polestar sina elbilar och lite längre fram kommer även Volvo med renodlade elbilar."

Om vi realistiskt skall tolka detta så kanske Volvo visar upp en elbil till hyggligt pris 2022? som kanske går att köpa 2025?! Polestar kanske visar något tidigare men då en opraktiskt variant till väldigt högt pris (och utan dragkrok). Det finns ju ett gigantiskt problem med elbilar om man inte har en egen batterifabrik. Tom Tesla som har en egen sådan har ju haft rubriker om att batterierna inte räcker till.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av LarsL »

Ja, det är ju minst 5 år från start till färdig bil. Så när började Volvo? 2017?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Ja, det är ju minst 5 år från start till färdig bil. Så när började Volvo? 2017?
Tänker att Hyundai visar ju färdiga Kona nu, men kan antagligen inte leverera på två år. Då har dom LG batterier. Volvo verkar gå sitt eget race där vilket inte kommer gå fortare.

Ironiskt nog är det mest Tesla som får skit för att dom inte kan leverera.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av joel80 »

Under 2019 kommer det gå att få en XC40 med enbart eldrift. Troligen tar dom rätt saftigt betalt för första årsmodellen.. Säkert en med högsta tillbehörspaketen e.t.c och lite exklusivare. Polestar ska också komma med en helt eldriven under 2019.

Spa och CMA-plattformerna som släpptes för typ 3 år sen är förberedda för eldrift. Vad j a g hört så fick man under utvecklingsarbetet av dem ändra om då Volvos ledning svängde frågan om eldrift.

Volvo ska också ha en mindre batterifabrik klar under 2019 på Torslanda-området som ska klara av att göra batterier till runt 10 000 elbilar. Inga jättesiffror.. Men kan dom få ut 10k elbilar under 2020 är det ändå en rätt stor ökning från 0 nu.. Och ser vi i Sverige och den förhoppningsvis stora andel som kan hamna här blir det ett bra tillskott.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av mati »

Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Satan vad negativa de flesta är. :) Nästa XC90 går att få som BEV, jag tycker att det är en bra nyhet.

Och nej det blir inte den första BEV:en från Volvo. Tror man det har man nog haft huvudet lite väl långt nere i sanden det senaste, eller så gillar man bara att gnälla på allt som inte är Tesla.
Den här ska komma 2021/2022 om man får tro artikeln, med andra ord bör det vara BEV nr 5 eller 6 i ordningen från Volvo och Polestar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Nissan har ju gjort fram tills nu, men försöker sälja sin battericellstillverkning eftersom de i fortsättningen ska köpa av LG. Konstigt nog går det inte så bra med försäljningen:

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-b ... batteries/
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Nissan har ju gjort fram tills nu, men försöker sälja sin battericellstillverkning eftersom de i fortsättningen ska köpa av LG. Konstigt nog går det inte så bra med försäljningen:

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-b ... batteries/
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av oscfor »

joel80 skrev:
Under 2019 kommer det gå att få en XC40 med enbart eldrift. Troligen tar dom rätt saftigt betalt för första årsmodellen.. Säkert en med högsta tillbehörspaketen e.t.c och lite exklusivare. Polestar ska också komma med en helt eldriven under 2019.

Spa och CMA-plattformerna som släpptes för typ 3 år sen är förberedda för eldrift. Vad j a g hört så fick man under utvecklingsarbetet av dem ändra om då Volvos ledning svängde frågan om eldrift.

Volvo ska också ha en mindre batterifabrik klar under 2019 på Torslanda-området som ska klara av att göra batterier till runt 10 000 elbilar. Inga jättesiffror.. Men kan dom få ut 10k elbilar under 2020 är det ändå en rätt stor ökning från 0 nu.. Och ser vi i Sverige och den förhoppningsvis stora andel som kan hamna här blir det ett bra tillskott.
Nej, SPA-plattformen kommer inte att elektrifieras (BEV). SPA2 däremot.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Anledningen till gnäller på Volvo tror jag beror på att man tycker att det tar mycket lång tid för Volvo att få ut rena elbilar, man vill att Volvo ska ligga längre fram än vad de nu gör. Volvo får säkert ta lite mer skit än tyskarna eftersom Volvos ursprung är Sverige. Själv tycker jag att Volvo är mer än lovligt sega. Man låg bra till i början av 90-talet med ECC men sedan verkar inget hänt förrän svängningen som kom nyss.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).
Cellerna är inte en färdig del att montera in i bilen, det krävs att de kombineras till moduler och pack med kylsystem, BMS etc etc etc för att få en färdig komponent att montera i bilen. Just mjukvaran som styr och övervakar batteriet är extremt komplex, och något många biltillverkare kommer vilja göra själva då då den direkt styr hur bilen beter sig och skyddar sig mot avvikelser i batteriet. Jämförelsen med stålverk kanske inte är helt korrekt men lite åt det hållet är det. Jag syftade dock främst på att båda är processer som biltillverkarna normalt inte sysslar med, och de kräver mångmiljardbelopp i investeringar.

Ja precis, nära samarbeten kommer krävas. BMW investerar ju till och med i ett eget cellutvecklingscenter, vilket nog är smart då de så småningom kommer kunna designa sina egna celler, för att sedan välja att antingen lägga ut produktionen "build-to-print" till ett antal leverantörer, eller producera själva - eller en kombination. Vi ser ju ett liknande samarbete Tesla + Panasonic.

Bra att VW pressar leverantörerna till att effektivisera så vi ser lägre priser, när VW ska köpa in handlar det ju om så ofantligt stora volymer att det bör kunna hända lite grejer på den fronten framöver.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar