Sida 1 av 8

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:32
av bylund
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:51
av Beck
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:54
av Henrik Torphammar
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:11
av Geni87
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Må så vara, men många av inläggen angående Volvo här påstår att det "förmodligen", "antagligen" osv bara handlar om mildhybrider - och då har man ju uppenbarligen inte läst hela "PR-kuppen" eller nyare info från Volvo angående elektrifiering.
Henrik Torphammar skrev:
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:24
av Beck
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:56
av Geni87
Beck skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 12:06
av Beck
Geni87 skrev:
Beck skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 12:08
av Geni87
Beck skrev:
Geni87 skrev:
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!
Ja precis, rörliga mål. :) Nej berätta gärna mer... ;)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 13:17
av Teslaspolen
Jag lovar, jag berättar inte för någon! :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 13:54
av chaffis75
Geni87 skrev:
Beck skrev:
Geni87 skrev:
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!
Ja precis, rörliga mål. :) Nej berätta gärna mer... ;)
Ändå intressant att de faktiskt insåg att de inte kunde konkurrera med vad de ritade på utan tog ett omtag och gick tillbaka för att förbättra... inte alltid alla företag fattar de utan tycker att deras plan r tillräckligt bra och fortsätter...
Ska bli så spännande att se vad de kommer upp med vad de gäller BEV.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:17
av Jerker
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:31
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:51
av Geni87
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Nu är det mycket spekulationer som man omöjligt kan ha koll på utan att jobba med BEV:arna i Volvos organisation... :) Hur motvilligt eller villigt de jobbar med tekniken är väldigt svårt för oss att veta. Vad man dock vet är att Volvo är en liten tillverkare som måste tjäna pengar på det de gör, alltså måste de komma med konkurrenskraftiga produkter som säljer och drar in pengar. Det funkar inte att lansera någon halvmesyr som inte drar in några pengar för en så liten organisation. Att justera sin målbild pga ny teknik eller konkurrenters specifikationer är inte konstigt i någon bransch, och görs även av så kallade ledande företag.
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:58
av StefL
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:06
av TBjorn
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:10
av Geni87
StefL skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...
Kortare än Model 3 är den absolut, men väsentligt mindre vette tusan, framförallt har den ju en annan karossform. Benutrymmet fram är nästan identiskt bilarna emellan och XC40 har bättre benutrymme i baksätet. Vi får se hur stor Model Y blir men den lär behålla en liknande längd som Model 3 och blir väl därför i samma storleksklass som XC60. Men att jämföra Kona med XC40 storleksmässigt är taskigt, Kona är nästan 30 cm kortare och är en rätt trång bil.

Jag håller med dig om att det ska bli trevligt att ha flera bilar med konkurrenskraftig räckvidd att jämföra emellan, så man kan välja bil utefter andra värden och egenskaper.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:12
av Geni87
TBjorn skrev:
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Jaså? Såvitt jag vet är BYD den enda biltillverkaren som också tillverkar battericeller själva. Då är det många som ligger brunt till. Bygga batteripacket är en annan sak, och det lär de flesta tillverkare göra själva eftersom det är en så integrerad del av bilen.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:31
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:34
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?
Många om nu... :) Men en SUV lär ha högre luftmotstånd än en sedan, det kan man förutsätta, så klart att räckvidden blir något kortare. Jag hittar ingen info om frontarean för Model 3 så det blir svårt att räkna på det rent matematiskt... Man får ju jämföra liknande biltyper för att det ska vara hyfsat rättvist. Sen tvivlar jag starkt på att luftmotståndet blir är så mycket högre att 25 extra kWh behövs, det är ju ingen turistbuss direkt. :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 16:41
av joel80
TBjorn skrev:
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Volvo är väl på g att tillsammans med nått bolag bygga en batterifabrik på sitt eget område i Göteborg. Ingen stor men jag tror det är för att man ska säkra tillgång i början innan t.ex Northvolt och andra i Europa kommit igång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -torslanda

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 17:20
av ovelundkvist
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 17:49
av Jerker
ovelundkvist skrev:
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?
Ja, Volvo har ju egna bensinmackar, så varför skulle de inte ha egna laddstationer?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 18:15
av 12man
men inte med denna inställning,

postats om detta förut http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 881#p23187 , men duger igen

"Volvo ska lansera en ny helt eldriven modell 2019.

– Vi har la.......i ska dit. Det finns en starkt växande efterfrågan. Vi tycker att utbyggnaden av laddstationerna kunde gå snabbare, säger Jessica Span, Volvos försäljningsdirektör i Sverige till SVT Nyheter."

från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... everanstid

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 20:48
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?
Många om nu... :) Men en SUV lär ha högre luftmotstånd än en sedan, det kan man förutsätta, så klart att räckvidden blir något kortare. Jag hittar ingen info om frontarean för Model 3 så det blir svårt att räkna på det rent matematiskt... Man får ju jämföra liknande biltyper för att det ska vara hyfsat rättvist. Sen tvivlar jag starkt på att luftmotståndet blir är så mycket högre att 25 extra kWh behövs, det är ju ingen turistbuss direkt. :)
Time will tell....

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 22:25
av Geni87
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?
Ja, Volvo har ju egna bensinmackar, så varför skulle de inte ha egna laddstationer?
Jo, fast det är väl unikt för Volvo Sverige. Kan dock tycka att de borde gå med i Ionity eller liknande.