Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Jerker » 16 apr 2018 14:17

Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Henrik Torphammar » 16 apr 2018 14:31

Geni87 skrev:Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.


Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Geni87 » 16 apr 2018 14:51

Jerker skrev:Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.


Nu är det mycket spekulationer som man omöjligt kan ha koll på utan att jobba med BEV:arna i Volvos organisation... :) Hur motvilligt eller villigt de jobbar med tekniken är väldigt svårt för oss att veta. Vad man dock vet är att Volvo är en liten tillverkare som måste tjäna pengar på det de gör, alltså måste de komma med konkurrenskraftiga produkter som säljer och drar in pengar. Det funkar inte att lansera någon halvmesyr som inte drar in några pengar för en så liten organisation. Att justera sin målbild pga ny teknik eller konkurrenters specifikationer är inte konstigt i någon bransch, och görs även av så kallade ledande företag.
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.


Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".


Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav StefL » 16 apr 2018 14:58

Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.


Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".


Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)


Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 11 feb 2016 16:43
Ort: Solna

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Teslaägare TBjorn » 16 apr 2018 15:06

För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Geni87 » 16 apr 2018 15:10

StefL skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.


Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".


Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)


Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...


Kortare än Model 3 är den absolut, men väsentligt mindre vette tusan, framförallt har den ju en annan karossform. Benutrymmet fram är nästan identiskt bilarna emellan och XC40 har bättre benutrymme i baksätet. Vi får se hur stor Model Y blir men den lär behålla en liknande längd som Model 3 och blir väl därför i samma storleksklass som XC60. Men att jämföra Kona med XC40 storleksmässigt är taskigt, Kona är nästan 30 cm kortare och är en rätt trång bil.

Jag håller med dig om att det ska bli trevligt att ha flera bilar med konkurrenskraftig räckvidd att jämföra emellan, så man kan välja bil utefter andra värden och egenskaper.
Senast redigerad av Geni87 16 apr 2018 15:17, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Geni87 » 16 apr 2018 15:12

TBjorn skrev:För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.


Jaså? Såvitt jag vet är BYD den enda biltillverkaren som också tillverkar battericeller själva. Då är det många som ligger brunt till. Bygga batteripacket är en annan sak, och det lär de flesta tillverkare göra själva eftersom det är en så integrerad del av bilen.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Henrik Torphammar » 16 apr 2018 15:31

Geni87 skrev:Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)


Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav Geni87 » 16 apr 2018 15:34

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)


Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?


Många om nu... :) Men en SUV lär ha högre luftmotstånd än en sedan, det kan man förutsätta, så klart att räckvidden blir något kortare. Jag hittar ingen info om frontarean för Model 3 så det blir svårt att räkna på det rent matematiskt... Man får ju jämföra liknande biltyper för att det ska vara hyfsat rättvist. Sen tvivlar jag starkt på att luftmotståndet blir är så mycket högre att 25 extra kWh behövs, det är ju ingen turistbuss direkt. :)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inläggav joel80 » 16 apr 2018 16:41

TBjorn skrev:För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Volvo är väl på g att tillsammans med nått bolag bygga en batterifabrik på sitt eget område i Göteborg. Ingen stor men jag tror det är för att man ska säkra tillgång i början innan t.ex Northvolt och andra i Europa kommit igång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -torslanda
joel80
 
Inlägg: 2093
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bjelke och 3 gäster