Sida 1 av 8

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:17
av Jerker
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:31
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:51
av Geni87
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Nu är det mycket spekulationer som man omöjligt kan ha koll på utan att jobba med BEV:arna i Volvos organisation... :) Hur motvilligt eller villigt de jobbar med tekniken är väldigt svårt för oss att veta. Vad man dock vet är att Volvo är en liten tillverkare som måste tjäna pengar på det de gör, alltså måste de komma med konkurrenskraftiga produkter som säljer och drar in pengar. Det funkar inte att lansera någon halvmesyr som inte drar in några pengar för en så liten organisation. Att justera sin målbild pga ny teknik eller konkurrenters specifikationer är inte konstigt i någon bransch, och görs även av så kallade ledande företag.
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:58
av StefL
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:06
av TBjorn
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:10
av Geni87
StefL skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...
Kortare än Model 3 är den absolut, men väsentligt mindre vette tusan, framförallt har den ju en annan karossform. Benutrymmet fram är nästan identiskt bilarna emellan och XC40 har bättre benutrymme i baksätet. Vi får se hur stor Model Y blir men den lär behålla en liknande längd som Model 3 och blir väl därför i samma storleksklass som XC60. Men att jämföra Kona med XC40 storleksmässigt är taskigt, Kona är nästan 30 cm kortare och är en rätt trång bil.

Jag håller med dig om att det ska bli trevligt att ha flera bilar med konkurrenskraftig räckvidd att jämföra emellan, så man kan välja bil utefter andra värden och egenskaper.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:12
av Geni87
TBjorn skrev:
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Jaså? Såvitt jag vet är BYD den enda biltillverkaren som också tillverkar battericeller själva. Då är det många som ligger brunt till. Bygga batteripacket är en annan sak, och det lär de flesta tillverkare göra själva eftersom det är en så integrerad del av bilen.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:31
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:34
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?
Många om nu... :) Men en SUV lär ha högre luftmotstånd än en sedan, det kan man förutsätta, så klart att räckvidden blir något kortare. Jag hittar ingen info om frontarean för Model 3 så det blir svårt att räkna på det rent matematiskt... Man får ju jämföra liknande biltyper för att det ska vara hyfsat rättvist. Sen tvivlar jag starkt på att luftmotståndet blir är så mycket högre att 25 extra kWh behövs, det är ju ingen turistbuss direkt. :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 16:41
av joel80
TBjorn skrev:
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.
Volvo är väl på g att tillsammans med nått bolag bygga en batterifabrik på sitt eget område i Göteborg. Ingen stor men jag tror det är för att man ska säkra tillgång i början innan t.ex Northvolt och andra i Europa kommit igång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -torslanda

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 17:20
av ovelundkvist
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 17:49
av Jerker
ovelundkvist skrev:
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?
Ja, Volvo har ju egna bensinmackar, så varför skulle de inte ha egna laddstationer?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 18:15
av 12man
men inte med denna inställning,

postats om detta förut http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 881#p23187 , men duger igen

"Volvo ska lansera en ny helt eldriven modell 2019.

– Vi har la.......i ska dit. Det finns en starkt växande efterfrågan. Vi tycker att utbyggnaden av laddstationerna kunde gå snabbare, säger Jessica Span, Volvos försäljningsdirektör i Sverige till SVT Nyheter."

från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... everanstid

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 20:48
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Om Volvo konstruerar en bil som behöver 100kWh för att göra det en Model 3 gör med 75kWh så vill jag inte betala mer för Volvon. Snarare tvärt om. Som att jämföra Ioniq och Leaf40. 28kWh vs 40kWh och Ioniq kommer längre på vintern. Vem betalar mer för mindre räckvidd när det drabbar både plånboken och elräkningen?
Många om nu... :) Men en SUV lär ha högre luftmotstånd än en sedan, det kan man förutsätta, så klart att räckvidden blir något kortare. Jag hittar ingen info om frontarean för Model 3 så det blir svårt att räkna på det rent matematiskt... Man får ju jämföra liknande biltyper för att det ska vara hyfsat rättvist. Sen tvivlar jag starkt på att luftmotståndet blir är så mycket högre att 25 extra kWh behövs, det är ju ingen turistbuss direkt. :)
Time will tell....

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 22:25
av Geni87
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Precis! Vi har sett samma beteende vid andra paradigmskiften. Dessutom är det svårt att ta en biltillverkare som inte engagerar sig i laddinfrastrukturfrågan på allvar. Hur många elbilar vill man egentligen sälja om man inte funderar över hur dessa ska kunna snabbladdas på långresor?
Ja, Volvo har ju egna bensinmackar, så varför skulle de inte ha egna laddstationer?
Jo, fast det är väl unikt för Volvo Sverige. Kan dock tycka att de borde gå med i Ionity eller liknande.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 maj 2018 21:47
av joel80
idag avslöjade Volvo att nya S80 som släpps nästa år inte kommer ha dieselmotor som alternativ.

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-tillv ... or-6914907

Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Postat: 17 maj 2018 00:43
av taliz
joel80 skrev:
idag avslöjade Volvo att nya S80 som släpps nästa år inte kommer ha dieselmotor som alternativ.

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-tillv ... or-6914907
S60. Publicitetsstunt som vanligt från Volvo. Det säljs ju inte många sedaner här, majoriteten går till USA(enda stället den kommer byggas förövrigt). Och där säljs sen länge bara bensinare..
Dvs ingen nämnvärd förändring mot idag.

Nya V60 är ju den förväntade storsäljaren, och alla varianter tillgängliga för tjänstebilsköpare(som ju är absoluta majoriteten av nybilsköpare) är diesel...


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 maj 2018 16:52
av Geni87
taliz skrev:
joel80 skrev:
idag avslöjade Volvo att nya S80 som släpps nästa år inte kommer ha dieselmotor som alternativ.

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-tillv ... or-6914907
S60. Publicitetsstunt som vanligt från Volvo. Det säljs ju inte många sedaner här, majoriteten går till USA(enda stället den kommer byggas förövrigt). Och där säljs sen länge bara bensinare..
Dvs ingen nämnvärd förändring mot idag.

Nya V60 är ju den förväntade storsäljaren, och alla varianter tillgängliga för tjänstebilsköpare(som ju är absoluta majoriteten av nybilsköpare) är diesel...


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamla S60 har snittat ca 10' per år i Europa sedan V60 kom, i USA är volymerna ungefär de dubbla. De stora volymerna för S60 säljs självfallet i Kina, dubbelt upp mot USA, fast då handlar det om den förlängda varianten. Och när/om en sådan kommer på nya S60 lär den också tillverkas lokalt i Kina med tanke på deras hutlösa importtullar på bilar.

Men oavsett publicetsstunt eller inte är det fortfarande fakta, S60 kommer inte erbjudas med diesel. Sen om det är bättre för miljön vette tusan. Bensin = bättre lokalt, diesel = bättre globalt. El = bäst lokalt och bäst globalt.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 maj 2018 22:36
av joel80
Det är psykologiskt rätt intressant. En sån sak påverkar även hur folk tänker kring andra bilmodeller. Med hybrider och snart elbilar blir det kanske lättare att välja bort diesel och även enbart bensin.

Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 07:15
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 07:57
av joel80
Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.
Är du seriös? Varför skulle dom behöva det? Tror du att det inte finns kompetens nog i Sverige och Kina för att lista ut hur man bygger en elbil?
Model 3 är nog inte speciellt avgörande för deras kommande elbilar, även om dom såklart också kollar in konkurrenterna. Annat vore ju dumt. Men Volvo har troligen redan så gott som produktionsklara elbilar som dom testar.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 08:29
av Delta
joel80 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Att Volvo steg för steg visar att dom menar allvar tycker jag är bra. Även om det kunde få gå fortare är det få andra (gamla) biltillverkare som är så tydliga om var dom är på väg.
Dom måste ju hinna skruva isär sin model 3 innan det kommer några elbilar. Jag tror faktiskt det är på den nivån.
Är du seriös? Varför skulle dom behöva det? Tror du att det inte finns kompetens nog i Sverige och Kina för att lista ut hur man bygger en elbil?
Model 3 är nog inte speciellt avgörande för deras kommande elbilar, även om dom såklart också kollar in konkurrenterna. Annat vore ju dumt. Men Volvo har troligen redan så gott som produktionsklara elbilar som dom testar.
Det är möjjigt att Volvo har kompetensen, eller också så håller de på att få det, men ett par bränder i deras fabrik batteriteknik skvallrar om att det inte är utan problem att få fram de helt rätta lösningarna. När det sedan gäller att få volym på tillverkningen ligger ju Tesla och Nissan långt före Volvo och de tyska konkurrenterna där ingen i dagsläget kan mäta sig med Teslla o Nissan vad gäller volym och storlek på produktionen.

Var finns de tusentals ton med batteripack som Tesla i dagsläget gör av med varje vecka i sin produktion av Model3? Och om de andra sedan lyckas med att nå upp till Teslas volym och dessutom sälja bilarna exempelvis i Europa, vart ska de laddas och hur länge får kunden vänta på laddning när han ska ladda? Och vad kostar det at ladda en Volvo eller Audi? Tesla har redan paxat de bästa platserna i USA, Europa och Asien och fortsätter med utbyggnaden. Alla viktiga områden är i dag redan täckta med superchargers som man själva äger. Därmed kan vi redan idag åka vart som helst med våra Model S eller X och lämna plånboken hemma.

Vem ska konkurrera ut Tesla mot dessa enorma fördelar? Själv hämtade jag ut min första P85 i juni 2014. Då fanns inte varken serviceverkstäder eller superchargers i Sverige. Nu har jag på 4 år snart avverkat 20000 mil utan att ha tankat bilen en en enda gång, vilken resa! :D :D :D :D :D

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 08:43
av chaffis75
Jag är övertygad om att Volvo kan bygga en bra elbil men utmaningen tror jag ligger i att få upp volymerna och då framförallt att hitta batterier till rätt pris och så de räcker till. Jag tror de är denna biten som tar väldigt mycket tid.
Sen får man inte glömma att Volvo själva erkänt att de var för sena med att hoppa på Elbilar, ja detta är såklart också en anledning till att de inte har någon elbil än för de tar flera år att utveckla en bil och få rätt på produktionen, de syns ju ganska tydligt på modell 3 tex där man kör med lite mer öppna ridåer än vanliga tillverkare om hur de går med produktionen.

Ja laddning är såklart viktigt och en lite osäkerhets faktor när man kommer kunna erbjuda detta på ett bra sätt men jag är övertygad om att de kommer ske. De har såhär långt varit mycket snack från många traditionell tillverkare men jag tycker ändå man ser tydliga tecken på att flera av dem har hoppat på tåget de är bara de att de är ganska långt in i tunnelns så de är svårt att veta riktigt hur nära de befinner sig en seriös lansering oavsett vad de sagt de har för tidtabell.

Men Tesla kommer helt klart vara intressant och före de andra (med drivlina och infrastrukturen för elbil) under åtminstone ett antal åt till.


En reflektion till, man pratar ofta om att tesla är inovativa vilket de helt klart är, men frågan är om alla vill ha så inovativa produkter? Ja alla early adopters som hänger här vill ha de men när de blir fler och fler som bara vill ha sin "golf" eller "V70" så tror jag nästan att Tesla kan bli något de avstår, de tycker den är för teknisk och de tror inte de klara av att använda den. De vill ha en tydlig knapp för defrostern och ett vred för temperaturen i bilen. Rätt eller fel, ja framtiden lär avgöra de men jag tror där är plats för båda typer av bilar.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 09:10
av vigge50
För att du ska få tillgång till de stora subventionerna i Kina för elbilar så måste du ha batterier som är producerade i Kina av Kinesiska tillverkare och detta har lätt till att du inte får tillgång till bättre batterier från Panasonic och LG Chem. Nu har dock Geely kommit runt detta genom att starta ett nytt bolag som leasar teknik från LG för batteritillverkning. Konkurrenterna anser att detta är orättvist men Geely har bra kontakter och det verkar inte bryta mot reglerna.

https://electrek.co/2018/05/17/geely-vo ... ies-china/

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 18 maj 2018 10:04
av joel80
Ja, att få upp volymerna är nått som alla tillverkare brottas med nu p.g.a allt större tryck. Man har helt klart undervärderar hastigheten i efterfrågansökning.
Men det har ju inget med att göra med att Volvo inte kan göra en elbil för att dom måste plocka isär en M3.

Det byggs massor av fabriker för batterier i världen nu, så när de börjar spruta ut batterier om några år får vi troligen en bättre fungerande elbilsmarknad.

Volvo känns som att dom ändå är rätt långt fram i tänket att ställa om. Det är inte så många andra traditionella biltillverkare som varit lika tydlig med sin omställning av vad jag uppfattat.

Batterifabriken i Torslanda ska stå klar under året.. Dock inte mer produktion än för runt 10k bilar med 50kwh per bil. Men ändå en bra början. Kan Volvo pråckla ut 10k elbilar under 2019 är det en rätt bra början. Sen börjar Northvolt leverera batterier så småningom också får vi hoppas.