CCS adapter till Supercharger

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 688
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

CCS adapter till Supercharger

Inlägg av Lophornis »

Tror ni det skulle vara möjligt för Tesla att ta fram en adapter för CCS och SUC?
så här tänkte jag man kunde göra

Tesla tar fram en CCS adapter så icke Tesla bilar kan ladda på Superchargers. Man betalar för strömmen genom att varje adapter är kopplat till ett konto hos Tesla (my Tesla) där har man kopplat sitt bankkort som pengar dras ifrån. Adaptern är unik så det finns spårbarhet i det. CCS protokollet kan hantera identifikation så det ska inte vara något svårt. När en icke Tesla kommer fram till Supercharger så tar man sin adapter och kopplar på den på sladden och sedan kopplar man till bilen och då kan man ladda. Detta är något som många CCS bilägare skulle köpa. Supercharger nätverket är ju mycket bra utbyggt så det skulle underlätta laddningen för andra bilar också. Jag vet att Tesla har erbjudit andra bilfabrikanter att använda laddningen men de har avböjt. Skulle man istället låta varje bilägare köpa en adapter så skulle det gå bättre.

Vore intressant.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är ju varför Tesla skulle vilja låta andra tillverkare dra nytta av deras investering utan att bidra när de andra tillverkarna inte tillåter adaptrar för den standard de valt att investera i?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av zyax »

Tesla får inte ta fram en sådan då CCS i nuläget inte tillåter adaptrar och Tesla är med i CCS-alliansen. Detta måste ändras eller Tesla måste strunta i reglerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av chaffis75 »

Även om de skulle vara tekniskt möjligt (vilket jag tror ) så tror jag aldrig de kommer hända... De som möjligen skulle kunna hända är att någon köper in sig i Teslas nätverk (dock gansak låt sannolikhet tror jag) men då tror jag också att dessa bilar kommer få stöd för att ladda med den kontakt som tesla använder dvs typ2 på samma sätt som en Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 688
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av Lophornis »

Aha verkligen synd att det ska vara så himla revir tänk.
Tänk om varje tillverkare hade gjort egna påfyllningsrör till tankarna så man alltid måste tanka på en viss mack då hade det kryllat med olika adaptrar etc. Ang investeringen så om inte tillverkarna vill vara med så får man väl gå på ägarna av CCS bilar för de vill ju bara ha lätt till laddning. Man kunde ju ta det priset som ligger i bilen för SUC för adaptern. Skulle lätt betala 10k-15k för adaptern om man visste man kunde använda alla EU SUC. Japanerna var lite mera villiga att släppa på regler då när Tesla tog fram CHADEMO adaptern.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av OfarligTesla »

Lophornis skrev:
Aha verkligen synd att det ska vara så himla revir tänk.
Tänk om varje tillverkare hade gjort egna påfyllningsrör till tankarna så man alltid måste tanka på en viss mack då hade det kryllat med olika adaptrar etc. Ang investeringen så om inte tillverkarna vill vara med så får man väl gå på ägarna av CCS bilar för de vill ju bara ha lätt till laddning. Man kunde ju ta det priset som ligger i bilen för SUC för adaptern. Skulle lätt betala 10k-15k för adaptern om man visste man kunde använda alla EU SUC. Japanerna var lite mera villiga att släppa på regler då när Tesla tog fram CHADEMO adaptern.
Fast laddnätverken är ju en fördel vid försäljningen av nya bilar, Tesla har ju investerat i det för att sälja fler bilar, om de då låter andra använda dem så ger de bort denna fördel. Vi får se om några är vad som händer när det finns CCS överallt, då kanske de fördelen inte anses vara där och då vill de bara tjäna pengar på sina stationer.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: CCS adapter till Supercharger

Inlägg av Swede1 »

Tesla kan väl ha en sladd till med ccs kontakt bara, som abb laddarna med en chademo och en ccs. Kommer väl om en kvart 14 år... För att slippa ha bommar till laddplatser. Mja, det tycker jag nog är bra att det blir en standard på kontakten. Här får Tesla anpassa sig! Heja EU standardiserings fascister. Såna grejer är bra med EU, kostar inget. Alla supercharger borde tvingas ha ccs kontakter också! Eller hur?
Skriv svar