Toyota reklam

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota reklam

Inlägg av chpaulin »

Blir förbannad på sånt här. Deras reklamfilm är ju ren lögn. Anmälde den till konsumentverket för vilseledande marknadsföring.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota reklam

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Blir förbannad på sånt här. Deras reklamfilm är ju ren lögn. Anmälde den till konsumentverket för vilseledande marknadsföring.
Bra! Jag var på väg att göra det för ett tag sedan men eftersom jag knappt tittar på TV så blev det inte av :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Toyota reklam

Inlägg av Jerka »

Note the term hybrid as applied to cars currently on the road is a misnomer. They are really just gasoline powered cars with a little battery assistance and, unless you are one of the handful who have an aftermarket hack, the little battery has to be charged from the gasoline engine. Therefore, they can be considered simply as slightly more efficient gasoline powered cars. If the EPA certified mileage is 55 mpg, then it is indistinguishable from a non-hybrid that achieves 55 mpg. As a friend of mine says, a world 100% full of Prius drivers is still 100% addicted to oil.
Elon Musk, 2006.
jonkan
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2018 18:36

Re: Toyota reklam

Inlägg av jonkan »

Påtal om Toyotas hybrider en av mina grannar har en Toyota Mirai. Är lite rädd att jag kommer sprängas :lol:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Toyota reklam

Inlägg av e5m1r »

jonkan skrev:
Påtal om Toyotas hybrider en av mina grannar har en Toyota Mirai. Är lite rädd att jag kommer sprängas :lol:
Köpt eller ?
Han kanske räknar med antik värde om nåt år
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Toyota reklam

Inlägg av bonath »

Ingår byte av tanken i servicen?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toyota reklam

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
Note the term hybrid as applied to cars currently on the road is a misnomer. They are really just gasoline powered cars with a little battery assistance and, unless you are one of the handful who have an aftermarket hack, the little battery has to be charged from the gasoline engine. Therefore, they can be considered simply as slightly more efficient gasoline powered cars. If the EPA certified mileage is 55 mpg, then it is indistinguishable from a non-hybrid that achieves 55 mpg. As a friend of mine says, a world 100% full of Prius drivers is still 100% addicted to oil.
Elon Musk, 2006.
Det var väl kålroten Jeremy Clarksson? Han har helt rätt, även om hans tankegång är en smula skev. :)
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota reklam

Inlägg av Svenssons »

Tror inte det egentligen är möjligt att köpa en Mirai, leasing verkar vara den enda möjligheten om man inte pungar ut med en rejäl slant likt Munro gjorde:
Mirai.PNG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota reklam

Inlägg av mati »

jonkan skrev:
Påtal om Toyotas hybrider en av mina grannar har en Toyota Mirai. Är lite rädd att jag kommer sprängas :lol:
Va??? Finns den att köpa? Jag trodde att den bara fanns tillgänglig för några biljournalister och eventuellt nån kommunanställd i Mariestad.
Var nånstans tankar man då?
Oavsett så skulle jag inte vara så rädd för att bilen exploderar och dödar nån. Den faran går ju med lagom stor insats att hantera genom att bygga några ordentliga skyddsrum för alla grannar.
Jag skulle däremot inte våga att gå ut utan ögonbindel för att inte riskera se missfostret till bil. Det kan ge upphov till allvarliga och bestående synskador.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Toyota reklam

Inlägg av danni »

Jag har också stört ihjäl mig på hur desperata Toyota är att försöka framställa sin största nackdel som en fördel. Jag är också på dem ofta om det här på Facebook, eftersom de verkar betala pengar för att visa sina skitannonser för mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Toyota reklam

Inlägg av lator »

mati skrev:
jonkan skrev:
Påtal om Toyotas hybrider en av mina grannar har en Toyota Mirai. Är lite rädd att jag kommer sprängas :lol:
Oavsett så skulle jag inte vara så rädd för att bilen exploderar och dödar nån. Den faran går ju med lagom stor insats att hantera genom att bygga några ordentliga skyddsrum för alla grannar.
Jag skulle däremot inte våga att gå ut utan ögonbindel för att inte riskera se missfostret till bil. Det kan ge upphov till allvarliga och bestående synskador.
Jag tycker det låter mycket bättre att lagstifta om att dylika bilar ovillkorligen måste parkeras i ett skyddsrum utan fönster för att skydda omgivningen. Då slipper man både sprängningsrisken och de bestående psykiska men som bilen orsakar. :mrgreen:
(Dessutom så bör dylika fordon inte få tas ut ur sitt "garage" utan särskilt tillstånd från tre av varandra oberoende okända myndigheter som antagligen inte existerar...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Toyota reklam

Inlägg av Bjorn »

Jag var uppringd av Toyota för ett par veckor sedan, som undrade om vi vill kolla på hybrider när det är dags att byta förmånsbilar.

Jag svarade att vi är två som redan kör elbil och två som kör hybrider med i alla fall något längre el-räckvidd än Toyotas laddhybrid så jag tror inte vi vill byta ner oss. När de 4 avgasbilar vi också har ska bytas, så lutar det åt 2 el och 2 laddhybrid. Hon förstod nog att hon inte får sälja nån bil utan laddning hit iallafall.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota reklam

Inlägg av mati »

Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Toyota reklam

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
Va inte ens tandborsten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota reklam

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
mati skrev:
Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
Va inte ens tandborsten?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota reklam

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
mati skrev:
Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
Va inte ens tandborsten?
Nej, den går på vätgas, precis som hårtorken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Toyota reklam

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Pontus skrev:
mati skrev:
Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
Va inte ens tandborsten?
Nej, den går på vätgas, precis som hårtorken.
Tankas i Mariestad? Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toyota reklam

Inlägg av Teslaspolen »

bonath skrev:
mati skrev:
Pontus skrev:
mati skrev:
Hehe, jag väntar bara på första samtalet där någon säljare försöker övertyga mig om att vi måste byte ner oss till nåt fossildrivet ånglok med elektrisk startmotor. Jag har inte en pryl kvar som går på bensin, blir kul att förklara. :mrgreen:
Va inte ens tandborsten?
Nej, den går på vätgas, precis som hårtorken.
Tankas i Mariestad? Bild
Det behövs väl inte? Jag trodde man framställde vätgas genom elektricitet; är det inte bara att doppa torken i en balja vatten så är den påfylld? :shock:

(Gör inte det...)
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Toyota reklam

Inlägg av Jilldris »

Försöker hitta den fruktansvärda Toyota reklamfilmen som gått på tv där den käcka kvinnan förklarar att "de väljer framtiden, de väljer självladdande bilar". Hittar den dock inte på youtube, någon som har länk?
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Toyota reklam

Inlägg av MaLund13 »

Jilldris skrev:
Försöker hitta den fruktansvärda Toyota reklamfilmen som gått på tv där den käcka kvinnan förklarar att "de väljer framtiden, de väljer självladdande bilar". Hittar den dock inte på youtube, någon som har länk?
Lättast att hitta via deras kampanjsida, https://www.toyota.se/elhybrid?WT.ac=%2Felhybrid (smårolig länk förövrigt). Direktlänk till reklamfilmen:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toyota reklam

Inlägg av Teslaspolen »

Felhybrid, underbart! :lol:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Toyota reklam

Inlägg av Jeppe_E »

Laban skrev:
mati skrev:
Jag har på senare tid upprepade gånger fått frågan om min bil laddar sig själv så som Toyotas "el"-bilar gör, eller om jag fortfarande måste ladda den. Snacka om vilseledande marknadsföring. Men det verkar ju funka. Folk begriper inte bättre än så.
Ja de är väldigt noga med att deras hybridbilar benämns elhybrider. Kommer inte ihåg om det alltid har varit så men det känns som att man vill rida på elbilsvågen utan att tillverka elbilar. Fick nyligen detta i mitt facebook flöde:

Toyota CH-R
50% El 100% körglädje!

https://bit.ly/2GZ60aQ

Är CH-R (ej laddhybrid) 50% elbil helt plötsligt ? 50% elbil och "elhybrid" känns som väldigt tveksam marknadsföring för en bil som i grund och botten egentligen aldrig drivs på el. Körglädjen var det väl också sisådär med enligt kommentar på Slack.
Jag tycker det är helt fantastiskt att de har en bil som dricker 0,38 (yeah, right :? ) som samtidigt säger sig stänga av motorn upp till 50% i stadstrafik. Så då dricker den 0,76 när fossilspisen är igång? Låter ju miljövänligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Toyota reklam

Inlägg av Jilldris »

MaLund13 skrev:
Jilldris skrev:
Försöker hitta den fruktansvärda Toyota reklamfilmen som gått på tv där den käcka kvinnan förklarar att "de väljer framtiden, de väljer självladdande bilar". Hittar den dock inte på youtube, någon som har länk?
Lättast att hitta via deras kampanjsida, https://www.toyota.se/elhybrid?WT.ac=%2Felhybrid (smårolig länk förövrigt). Direktlänk till reklamfilmen:
Perfekt! Det var den jag letade efter. Stort tack!
Hittade en annan när jag letade innan ikväll. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Toyota reklam

Inlägg av Jeppe_E »

Jilldris skrev:
MaLund13 skrev:
Jilldris skrev:
Försöker hitta den fruktansvärda Toyota reklamfilmen som gått på tv där den käcka kvinnan förklarar att "de väljer framtiden, de väljer självladdande bilar". Hittar den dock inte på youtube, någon som har länk?
Lättast att hitta via deras kampanjsida, https://www.toyota.se/elhybrid?WT.ac=%2Felhybrid (smårolig länk förövrigt). Direktlänk till reklamfilmen:
Perfekt! Det var den jag letade efter. Stort tack!
Hittade en annan när jag letade innan ikväll. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Jo, men det är ju sant.. Man behöver ju inte ladda den med sladd. Men sen då? :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Toyota reklam

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
Jilldris skrev:
MaLund13 skrev:
Jilldris skrev:
Försöker hitta den fruktansvärda Toyota reklamfilmen som gått på tv där den käcka kvinnan förklarar att "de väljer framtiden, de väljer självladdande bilar". Hittar den dock inte på youtube, någon som har länk?
Lättast att hitta via deras kampanjsida, https://www.toyota.se/elhybrid?WT.ac=%2Felhybrid (smårolig länk förövrigt). Direktlänk till reklamfilmen:
Perfekt! Det var den jag letade efter. Stort tack!
Hittade en annan när jag letade innan ikväll. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Jo, men det är ju sant.. Man behöver ju inte ladda den med sladd. Men sen då? :lol: :lol: :lol:
om man har lådbil, så behöver man varken ladda eller tanka 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar