Det Norska elbilsundret

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Det Norska elbilsundret

Inlägg av Wilson »

Jag har länge fascinerats av försäljningen av elbilar i Norge. Och utvecklingen blev ännu tydligare när Björn Nyland filmade en Tesla Spotting-safari i Oslo igår.



Eller när han i morgonrusningen (nåja) helt enkelt placerade en kamera över en av infarterna till staden.



Elbilarna är verkligen överallt. Kunde inte låta bli att försöka översätta upplevelsen till något som vi svenskar lättare förstår. Enligt teslastats.no finns det ca 25 000 Teslor i Norge. Med tanke på att Sverige har ca dubbla befolkningen motsvarar det alltså 50 000 bilar här. Men hur mycket är det egentligen?

Om vi jämför med Volvo kan man säga att det, enligt BIL Sweden, hittills sålts ca 45 000 nya S/V90 och XC90. Så om ni tänker er att varje sådan ni ser på vägarna motsvarar en Tesla, så är det ändå inte riktigt lika många som Teslorna i Norge.

Lägg sedan till alla Leafar, i3or etc så börjar man fatta vad som håller på att hända där borta. Enligt elbilsstatistikk.no finns det ca 160 000 elbilar i Norge, och enligt tidigare logik motsvarar det ca 320 000 bilar i Sverige, eller ungefär alla (300K) Volvobilar som sålts här sedan jan 2014.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Det Norska elbilsundret

Inlägg av Niklas Z »

Och ännu har inte det norska elnätet kraschat under belastningen att ladda alla elbilar. Konstigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Det Norska elbilsundret

Inlägg av Wilson »

Hehe, nä jag fattar inte heller hur de får det att funka. Det måste vara alla de där norska kolkraftverken som får jobba övertid. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det Norska elbilsundret

Inlägg av LarsL »

Kan det vara det kalla klimatet eller de långa avstånden?
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Det Norska elbilsundret

Inlägg av joel80 »

Jag tror man inte ska förminska effekten elbilar har på elnätet, på samma sätt som man inte ska se det som ett hinder och få panik. Men när elbilarna blir fler och fler kan vi behöva lite smarta lösningar för att det ska funka så smidigt som möjligt. Sverige ligger väldigt bra till där och det finns långt gångna planer på "smart elnät".
Så även om man inte ska se elnätet som ett hinder för elbilar övertagande ska man nog inte heller förminska den påverkan som det kommer att ge.

http://www.novator.se/energi/elbilsboom ... obalanser/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Det Norska elbilsundret

Inlägg av Niklas Z »

Min kommentar om elnätet var givetvis avsedd som ironi mot dem som presenterar överdrivna farhågor om hur elnätet ska klara ett ökat antal elbilar (få sådana personer på detta forum dock). Givetvis måste elnätet anpassas till effekt- och energibehov, men det gäller ju i vilket fall. Vissa områden avfolkas medan befolkningen växer i andra områden, vilket kan kräva anpassningar av elnätet. Vissa industrier läggs ned och andra tillkommer på andra platser, vilket återigen kan ställa krav på anpassningar. Elbilar är inte något fundamentalt annorlunda. Självklart måste man kontinuerligt se över elnätet, men jag utgår från att det redan sker i vilket fall (annars kommer jag att börja oroa mig).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar