Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakten?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakten?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har kollat på några BEV och det verkar se lika ut på alla. Det högra signalstiftet längst upp sitter djupare in i bilens intagskontakt.

Finns det något syfte, till exempel att det ena stiften ska få kontakt först, innan båda får kontakt av någon anledning?
Type_2_Mennekes_BMW_i3.jpg
Tesla Model S - Charging Port Europe Mennekes Type 2.jpg
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakte

Inlägg av Lophornis »

Off Grid Byggaren skrev:
Har kollat på några BEV och det verkar se lika ut på alla. Det högra signalstiftet längst upp sitter djupare in i bilens intagskontakt.

Finns det något syfte, till exempel att det ena stiften ska få kontakt först, innan båda får kontakt av någon anledning?
Type_2_Mennekes_BMW_i3.jpg
Tesla Model S - Charging Port Europe Mennekes Type 2.jpg
Tror det beror på att när man drar ur kontrakten ska det sista stiftet vara jord. Kan ha fel men det är något säkerhets relaterat.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakte

Inlägg av danni »

Det kan också vara så att man inte vill att det ska gå att ladda om inte kontakten verkligen sitter hela vägen in, så man verkligen får full kontaktyta för de stift som ska bära högre strömmar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakte

Inlägg av Stefan T »

danni skrev:
Det kan också vara så att man inte vill att det ska gå att ladda om inte kontakten verkligen sitter hela vägen in, så man verkligen får full kontaktyta för de stift som ska bära högre strömmar.
du har rätt

det ena stiftet är pilot signal det andra kontakt ok (det korta)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakte

Inlägg av thorenj »

Wikipedia skrev:
The proximity pilot (or, plug presence) signal allows the EV to detect when it is plugged in. Inside the plug itself, a passive resistance is connected across PP and PE, which the EV then detects. PP does not connect between EV and EVSE.
PP används av bilen för att känna om en sladd är ansluten. Tack vare att det är det längsta stiftet, minimeras risken att köra iväg med kabeln i.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Varför sitter signalstiften olika djupt i typ 2 kontakte

Inlägg av drzaphod »

Det är så att för att kunna ladda så måste alla stift ha kontakt och endast då slås strömmen på i sladden. Orsaken till att en av signalstifterna är kort är att så fort man börja dra i kontrakten så skall strömmen omedelbart brytas och laddningen upphöra. Sedan är det helt riktigt att Jord är de längsta och det är för att säkra att eventuell restspänning går till jord och inte inte dig.

Tesla spärra hansken när den laddar så det går inte att dra ut kontakten utan att laddningen har upphört, men det gör inte alla bilar så där kan man få loss handsken medan laddning pågår. Typ 1 kontakten finns ingen hål för att låsa handsken utan den hålls på plats med ett enkelt lås som öppnas när du trycket på knappen. Inget hindrar att du dra ut handsken under pågående laddning.

Så den enkla förklaringen är att det skall vara så idiotsäkert som det bara går.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Skriv svar