Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Hej!
Några av er kanske minns att jag la ut en enkät i november förra året. Den var en del av mitt gymnasiearbete och eftersom att jag fick så mycket positiv feedback på enkäten tänkte jag att jag även kunde publicera mitt färdiga arbete här (svaren från enkäten finns också med i rapporten). Jag tar upp flera olika aspekter kring elbilen. Vad det är för skillnad från "vanliga bilar", körcykler, Tesla, elbilens miljöpåverkan och mycket mer. Om ni inte okar läsa hela så kan ni läsa diskussionen där jag sammanfattar allt. Enkätsvaren ligger i slutet. Jag bifogar även enkäten som ska vara en vara en bilaga längst bak. Trevlig läsning!
Elbilar - Google Formulär.pdf
Gymnasiearbete Elbilar.pdf
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av _TonyV »

Skummade igenom lite. En synpunkt

4.8 Konkurrenter till elbilen
Du menar nog egentligen konkurrenter till en BEV. -Batteribilen

En vätgasbil är ochså en elbil.
Ladd- / Hybrider likså
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
Skummade igenom lite. En synpunkt

4.8 Konkurrenter till elbilen
Du menar nog egentligen konkurrenter till en BEV. -Batteribilen

En vätgasbil är ochså en elbil.
Ladd- / Hybrider likså
Nej en vätgasbil är en vätgasbil, dess bränsle är vätgas. En elbils bränsle är el. Det där snacket om att vätgasbilar skulle vara elbilar är bara skitsnack för att få dem att rida på elbilstrenden.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av ochso »

Jonathanerik_77 skrev:
Trevlig läsning!
Hej, jag har hunnit läsa delar av rapporten nu, intressant.

Jag reagerade lite när jag läste avsnitt 3.5, källkritik.

"Aftonbladet anses som en trovärdig källa för att de är Sveriges största tidning"
"Business Insider är en säker källa för att de är en internationell tidning"
"ILV anses som en trovärdig källa för att de är ett institut som grundades av svenska staten och näringslivet"
"Ny Teknik anses vara en säker källa eftersom att de är en populär tidning som ges ut i flera olika länder"
"Opel är en säker källa för att de är ett stort bilföretag med hög omsättning"
"Power Circle och deras andra sidor används som en säker källa för att de är en organisation som har ett stort intresse för elbilar"
"Svd är en säker källa för att de är en av Sveriges mest lästa tidningar"
"SVT anses som en säker källa då de är oberoende av staten"
"Tesla ses som en tillförlitlig källa för att det är en känt elbilsmärke från USA"
"osv"

Det glädjer mig att ni lägger fokus på att försöka vara källkritiska, men jag skulle ärligt talat inte anse att en enda av källorna ovan är säkra på något sätt. Ingen av ovanstående källor är på något sätt opartiska (nej, inte ens SVT) och alla har egenvinning i det som de skriver. Aftonbladet jagar klick, oavsett ämne så vinklas allt för att jaga klick. Tesla har ju allt att vinna på att skönmåla elbilar, och allt att förlora på att sprida info om elbilars nackdelar. Vad har Opels höga omsättning med deras trovärdighet att göra? De ägs dessutom av Peogeot/Citroën osv, de har ju allt att vinna på att skönmåla de produkter som de tjänar pengar på just nu!

ILV har ju motbevisats 1000 ggr om, de är väl den exakta motsatsen till en trovärdig källa.

Alltså, missförstå mig inte, jag vill inte vara negativ, jag vill bidra med konstruktiv kritik, och min poäng är att du skulle kunna vara mer källkritisk. Jag förstår att det är svårt att ta sig an ett nytt ämne där man har begränsad kunskap sedan innan, men man behöver vara mer kritisk till sina källor. Exempelvis vill väl alla här på forumet höja andrahandsvärdet på sina bilar, därför har man ekonomiska incitament att försöka skönmåla elbilar i allmänhet och Teslor i synnerhet osv.

Jag har inte hunnit läsa hela rapporten ännu, och har inte tagit del av slutsatsen, men jag måste säga att texten håller generellt mycket hög nivå, du har snappat upp oerhört mycket information som många journalister inte har förstått osv. Kul att läsa!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av _TonyV »

LarsL skrev:
_TonyV skrev:
Skummade igenom lite. En synpunkt

4.8 Konkurrenter till elbilen
Du menar nog egentligen konkurrenter till en BEV. -Batteribilen

En vätgasbil är ochså en elbil.
Ladd- / Hybrider likså
Nej en vätgasbil är en vätgasbil, dess bränsle är vätgas. En elbils bränsle är el. Det där snacket om att vätgasbilar skulle vara elbilar är bara skitsnack för att få dem att rida på elbilstrenden.
Oj. Nja jag håller fast vid min syn.
Värgasbilen drivs fram av elektricitet.
Men lagrigen av elen är i vätgasen.
Sen tycker jag liksom du att det inte är vägen framåt för personbilar vilket framtiden kommer utvisa.
Eftersom kostnaden är största drivkraften och där förlorar vätgasen mot batterier stort.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av Gustafsson »

ochso skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Trevlig läsning!

....
"ILV anses som en trovärdig källa för att de är ett institut som grundades av svenska staten och näringslivet"
....
Kul att läsa!
Kan bara hålla med. Syftet med att ange referenser är att läsaren av din rapport själv ska kunna avgöra trovärdigheten (förutom att kunna återfinna källan till de data du använder).
Tyvärr kan man nästan aldrig lita på att det som skrivs någon stans är "sant". Även "trovärdiga" källor sprider många gånger helt felaktiga uppfattningar/data. Därför ska man undvika att själv gå i god för att en källa är trovärdig - de data som presenteras kan var helt uppåt väggarna ändå... Inte lätt att vara människa :shock:

Good stuff !

Lycka till i elbils-framtiden till författaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av Jonathanerik_77 »

_TonyV skrev:
Skummade igenom lite. En synpunkt

4.8 Konkurrenter till elbilen
Du menar nog egentligen konkurrenter till en BEV. -Batteribilen

En vätgasbil är ochså en elbil.
Ladd- / Hybrider likså
Hej!
Jag förstår vad du menar. När jag skrev "elbil" menar jag BEV. I rapporten använder jag mig av "vätgasbil" stället när jag pratar om vätgasbilar. Men jag kunde kanske ha varit lite tydligare i "Definition av centrala begrepp" att i denna rapporten så är en elbil en bil som drivs av elektricitet från batterier.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Rapport om elbilar (gymnasiearbete)

Inlägg av Jonathanerik_77 »

ochso skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Trevlig läsning!
Hej, jag har hunnit läsa delar av rapporten nu, intressant.

Jag reagerade lite när jag läste avsnitt 3.5, källkritik.

"Aftonbladet anses som en trovärdig källa för att de är Sveriges största tidning"
"Business Insider är en säker källa för att de är en internationell tidning"
"ILV anses som en trovärdig källa för att de är ett institut som grundades av svenska staten och näringslivet"
"Ny Teknik anses vara en säker källa eftersom att de är en populär tidning som ges ut i flera olika länder"
"Opel är en säker källa för att de är ett stort bilföretag med hög omsättning"
"Power Circle och deras andra sidor används som en säker källa för att de är en organisation som har ett stort intresse för elbilar"
"Svd är en säker källa för att de är en av Sveriges mest lästa tidningar"
"SVT anses som en säker källa då de är oberoende av staten"
"Tesla ses som en tillförlitlig källa för att det är en känt elbilsmärke från USA"
"osv"

Det glädjer mig att ni lägger fokus på att försöka vara källkritiska, men jag skulle ärligt talat inte anse att en enda av källorna ovan är säkra på något sätt. Ingen av ovanstående källor är på något sätt opartiska (nej, inte ens SVT) och alla har egenvinning i det som de skriver. Aftonbladet jagar klick, oavsett ämne så vinklas allt för att jaga klick. Tesla har ju allt att vinna på att skönmåla elbilar, och allt att förlora på att sprida info om elbilars nackdelar. Vad har Opels höga omsättning med deras trovärdighet att göra? De ägs dessutom av Peogeot/Citroën osv, de har ju allt att vinna på att skönmåla de produkter som de tjänar pengar på just nu!

ILV har ju motbevisats 1000 ggr om, de är väl den exakta motsatsen till en trovärdig källa.

Alltså, missförstå mig inte, jag vill inte vara negativ, jag vill bidra med konstruktiv kritik, och min poäng är att du skulle kunna vara mer källkritisk. Jag förstår att det är svårt att ta sig an ett nytt ämne där man har begränsad kunskap sedan innan, men man behöver vara mer kritisk till sina källor. Exempelvis vill väl alla här på forumet höja andrahandsvärdet på sina bilar, därför har man ekonomiska incitament att försöka skönmåla elbilar i allmänhet och Teslor i synnerhet osv.

Jag har inte hunnit läsa hela rapporten ännu, och har inte tagit del av slutsatsen, men jag måste säga att texten håller generellt mycket hög nivå, du har snappat upp oerhört mycket information som många journalister inte har förstått osv. Kul att läsa!
Hej!
Ja, jag förstår att alla källor som har används inte är 100 % trovärdiga. Jag skriver lite om det i diskussionen och om jag skulle gjort om rapporten skulle jag troligtvis bytt ut vissa källor. Det var dock svårt att hitta alla info jag ville ha från ett område från en källa så därför blir det ibland så att jag bara har några rader från en källa men jag måste ändå skriva källkritik om den ändå (källkritik ingår numera i läroplanen). Tack så mycket för feedbacken!
Skriv svar