Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Walker »

hed skrev:
Sånna där människor går tyvärr inte att påverka. De har redan bestämt sig. Bäst att bara ignorera dem.
Vilka då? :roll: 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Jag menar att en klar majoritet av oss människor är idioter så det är inte så konstigt att samma fördelning visar sig hos Facebookanvändare.
Auto motor & sport hade en enkät ute och 71% av de som svarade hävdade att deras nästa bil kommer att bli en elbil. Med tanke på att utbudet är kraftigt begränsat i dagsläget och priserna är därefter så ser det kanske inte riktigt så mörkt ut ändå.

Jag har alltid hävdat att det stora problemet är att folk inte förstår hur billig en elbil är i drift. Det får jag förklara rätt ofta, även för mina arbetskamrater i IT branschen. När den stora massan provkört en elbil med lång räckvidd och förstår att man kan köra för 2 kr/mil så kommer övergången att gå fort. En liten vokal minoritet kommer förstås ändå att klaga men det går inte att undvika. "Jag ska köra 230 km/h 200 mil i sträck och kunna ladda på 1 minut..." typerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Auto motor & sport hade en enkät ute och 71% av de som svarade hävdade att deras nästa bil kommer att bli en elbil. Med tanke på att utbudet är kraftigt begränsat i dagsläget och priserna är därefter så ser det kanske inte riktigt så mörkt ut ändå.

Jag har alltid hävdat att det stora problemet är att folk inte förstår hur billig en elbil är i drift. Det får jag förklara rätt ofta, även för mina arbetskamrater i IT branschen. När den stora massan provkört en elbil med lång räckvidd och förstår att man kan köra för 2 kr/mil så kommer övergången att gå fort. En liten vokal minoritet kommer förstås ändå att klaga men det går inte att undvika. "Jag ska köra 230 km/h 200 mil i sträck och kunna ladda på 1 minut..." typerna.
Ja nu menar jag inte så att bara för man är emot elbilar är man en idiot, det beror ju helt på vad för argument man använder.

Satt i en liknande diskussion med några kollegor på lunchen i förra veckan. De var ju såklart intresserade men deras största problem var att man behövde sträcka på benen då och då. De hade ju barn så de laddade in med godis, dryck och mackor innan de åkte och körde så långt de kunde innan det var dags för toalettpaus. Att stanna redan efter 2-3 timmar på fjällresan för att fylla på i 20-30 minuter var otänkbart.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Kulingen »

OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
Auto motor & sport hade en enkät ute och 71% av de som svarade hävdade att deras nästa bil kommer att bli en elbil. Med tanke på att utbudet är kraftigt begränsat i dagsläget och priserna är därefter så ser det kanske inte riktigt så mörkt ut ändå.

Jag har alltid hävdat att det stora problemet är att folk inte förstår hur billig en elbil är i drift. Det får jag förklara rätt ofta, även för mina arbetskamrater i IT branschen. När den stora massan provkört en elbil med lång räckvidd och förstår att man kan köra för 2 kr/mil så kommer övergången att gå fort. En liten vokal minoritet kommer förstås ändå att klaga men det går inte att undvika. "Jag ska köra 230 km/h 200 mil i sträck och kunna ladda på 1 minut..." typerna.
Ja nu menar jag inte så att bara för man är emot elbilar är man en idiot, det beror ju helt på vad för argument man använder.

Satt i en liknande diskussion med några kollegor på lunchen i förra veckan. De var ju såklart intresserade men deras största problem var att man behövde sträcka på benen då och då. De hade ju barn så de laddade in med godis, dryck och mackor innan de åkte och körde så långt de kunde innan det var dags för toalettpaus. Att stanna redan efter 2-3 timmar på fjällresan för att fylla på i 20-30 minuter var otänkbart.
Det var en massa fördommar:
Vad ska du göra om din fru ska föda?
Dom tänker inte på folket på landet!
Hur ska ensamstående med barn ha råd med en då dyr bil!
Den har redan vid leverans släppt ut lika mycket som en bil sin kört 25000 mil
Hur ofta måste man byta batterie
Det går inte göra i Norrland i kylan
Hur ska jag kunna ha råd med en sådan bil.
Det går ju inte ladda hemma utan man fasar upp
Vad ska se som tycker det är mycket med en bil för 30.000 göra?
Mm mm

Nu kostar elbilarna ca 300.000 till 1.500.000. Nya billigare bilar kommer. Vad kommer dessa kosta begagnade om 10 år.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Teslaspolen »

På andra sidan; bra gjort av EON!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
Auto motor & sport hade en enkät ute och 71% av de som svarade hävdade att deras nästa bil kommer att bli en elbil. Med tanke på att utbudet är kraftigt begränsat i dagsläget och priserna är därefter så ser det kanske inte riktigt så mörkt ut ändå.

Jag har alltid hävdat att det stora problemet är att folk inte förstår hur billig en elbil är i drift. Det får jag förklara rätt ofta, även för mina arbetskamrater i IT branschen. När den stora massan provkört en elbil med lång räckvidd och förstår att man kan köra för 2 kr/mil så kommer övergången att gå fort. En liten vokal minoritet kommer förstås ändå att klaga men det går inte att undvika. "Jag ska köra 230 km/h 200 mil i sträck och kunna ladda på 1 minut..." typerna.
Ja nu menar jag inte så att bara för man är emot elbilar är man en idiot, det beror ju helt på vad för argument man använder.

Satt i en liknande diskussion med några kollegor på lunchen i förra veckan. De var ju såklart intresserade men deras största problem var att man behövde sträcka på benen då och då. De hade ju barn så de laddade in med godis, dryck och mackor innan de åkte och körde så långt de kunde innan det var dags för toalettpaus. Att stanna redan efter 2-3 timmar på fjällresan för att fylla på i 20-30 minuter var otänkbart.
Det var en massa fördommar:
Vad ska du göra om din fru ska föda?
Dom tänker inte på folket på landet!
Hur ska ensamstående med barn ha råd med en då dyr bil!
Den har redan vid leverans släppt ut lika mycket som en bil sin kört 25000 mil
Hur ofta måste man byta batterie
Det går inte göra i Norrland i kylan
Hur ska jag kunna ha råd med en sådan bil.
Det går ju inte ladda hemma utan man fasar upp
Vad ska se som tycker det är mycket med en bil för 30.000 göra?
Mm mm

Nu kostar elbilarna ca 300.000 till 1.500.000. Nya billigare bilar kommer. Vad kommer dessa kosta begagnade om 10 år.
Var tvungen svara på fördomarna som jag ser det.
Vad ska du göra om din fru ska föda?
Åk till BB.

Dom tänker inte på folket på landet!
Ingen biltillverkare tänker på något folk , bara på sina inkomster

Hur ska ensamstående med barn ha råd med en då dyr bil!
Precis som jag som är gift. Jobba och spara.

Den har redan vid leverans släppt ut lika mycket som en bil sin kört 25000 mil
Ingen vet hur mycket släpps eller så ljuger alla. Skit i det och lev gott.

Hur ofta måste man byta batterier
Beror på hur mycket man kör.

Det går inte göra i Norrland i kylan
Tesla Björn körde i -36 räcker det inte?

Hur ska jag kunna ha råd med en sådan bil.
Jobba och spara. Eventuellt låna men helst inte.

Det går ju inte ladda hemma utan man fasar upp
Det verkar fungera för många men så klart inte för alla.

Vad ska se som tycker det är mycket med en bil för 30.000 göra?
Vänta tills det finns elbilar för 30 000kr. Vad annars?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Jerka »

Helt galet.

Det som slår mig är att folk bokstavligen skriver saker som ”det kommer aldrig att gå” och ”ni får tycka vad ni vill men jag tror inte på detta”. Det är som hämtat ur en fars befolkad av karikatyrer - men dessa människor finns på riktigt. De tror verkligen inte att det någonsin kommer att gå att köra elbil, trots att massor av människor redan gör det.

Det mest häpnadsväckande är de som kommer med påståenden i stil med att batterierna bara håller i 4-5 år, att man måste säkra upp till 72 A där hemma eller att elbilen inte funkar när det är kallt. Saker som är bevisligen falska. Jag kan förstå att det här med livscykelanalyser är krångligt, men när man utan någon som helst erfarenhet säger emot folk som äger elbilar, kör dem varje dag och aldrig upplever dessa problem - då förundras jag över vilken enorm inneboende envishet det finns hos många människor att vilja försvara sin världsbild och tingens ordning. De har helt enkelt bestämt sig för att elbilar är skit och tänker minsann inte ändra sig. En fascinerande personlighetstyp.

De kommer förmodligen inte dö ut förrän fossilbilar i princip slutar säljas, lite som tjock-tv-entusiasterna fick ge upp till slut när inte ens bildkvaliteten längre kunde mäta sig med de nya högupplösta LCD-skärmarna.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av OlleBack »

Vet inte om han Per Lyngemark och Robert Stahl finns här också? Isf tack för ert eviga evangeliserande på alla dessa Facebooksidor!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
Helt galet.

Det som slår mig är att folk bokstavligen skriver saker som ”det kommer aldrig att gå” och ”ni får tycka vad ni vill men jag tror inte på detta”. Det är som hämtat ur en fars befolkad av karikatyrer - men dessa människor finns på riktigt. De tror verkligen inte att det någonsin kommer att gå att köra elbil, trots att massor av människor redan gör det.

Det mest häpnadsväckande är de som kommer med påståenden i stil med att batterierna bara håller i 4-5 år, att man måste säkra upp till 72 A där hemma eller att elbilen inte funkar när det är kallt. Saker som är bevisligen falska. Jag kan förstå att det här med livscykelanalyser är krångligt, men när man utan någon som helst erfarenhet säger emot folk som äger elbilar, kör dem varje dag och aldrig upplever dessa problem - då förundras jag över vilken enorm inneboende envishet det finns hos många människor att vilja försvara sin världsbild och tingens ordning. De har helt enkelt bestämt sig för att elbilar är skit och tänker minsann inte ändra sig. En fascinerande personlighetstyp.

De kommer förmodligen inte dö ut förrän fossilbilar i princip slutar säljas, lite som tjock-tv-entusiasterna fick ge upp till slut när inte ens bildkvaliteten längre kunde mäta sig med de nya högupplösta LCD-skärmarna.
Det är ju som om att Norge inte finns i deras världsbild!
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av HerrNilsson »

Har också alltid fascinerats av att folk uttalar sig tvärsäkert om elbilar utan att dom har elbil, eller kanske inte ens provat. Man saknar helt insikt om att man själv kanske inte är någon säker källa av information eftersom man har väldigt begränsad kunskap.
Det är som om jag skulle sitta och vräka ur mig sanningar om hästsport eller något annat jag inte har koll på. Helt makalöst.

Sen tror jag tyvärr att många faller in i detta pga att det är ändå nånting dom inte kan ha. Man har inte råd med inköpspriset och då bestämmer man sig för att det är skit med dessa bilar. En klassisk släng av avundsjuka helt enkelt. Jag har haft många dyra bilar och i alla tider träffat på människor som motiverat att sina bilar är bäst trots att dom kostat en tredjedel av min bil och varit sämre på allt praktiskt taget. Tror det är ganska mänskligt att har man köpt en bil som ändå är en stor investering för de flesta, oavsett prisklass på bil, så motiverar man sitt eget köp som ett överlägset köp jämfört med andras bilar. Om det så hänger på att färgen på min bil iaf är snyggare än den där Mercan, Teslan, Porschen etc. så känner jag mig lite nöjdare inombords.

Som Tibor skrev förrut så när elbilarna blir billigare och framförallt finns i större utbud så tror jag det blir försvinnande få som fortfarande kommer hata dom...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Verdi

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Verdi »

OlleBack skrev:
Vet inte om han Per Lyngemark och Robert Stahl finns här också? Isf tack för ert eviga evangeliserande på alla dessa Facebooksidor!
Robert är med i vår facebookgrupp för BMW i3 iaf. :) Lyngemark vet det fan. Han skrämmer nog bort fler än han "frälser".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
Har också alltid fascinerats av att folk uttalar sig tvärsäkert om elbilar utan att dom har elbil, eller kanske inte ens provat. Man saknar helt insikt om att man själv kanske inte är någon säker källa av information eftersom man har väldigt begränsad kunskap.
Det är som om jag skulle sitta och vräka ur mig sanningar om hästsport eller något annat jag inte har koll på. Helt makalöst.

Sen tror jag tyvärr att många faller in i detta pga att det är ändå nånting dom inte kan ha. Man har inte råd med inköpspriset och då bestämmer man sig för att det är skit med dessa bilar. En klassisk släng av avundsjuka helt enkelt. Jag har haft många dyra bilar och i alla tider träffat på människor som motiverat att sina bilar är bäst trots att dom kostat en tredjedel av min bil och varit sämre på allt praktiskt taget. Tror det är ganska mänskligt att har man köpt en bil som ändå är en stor investering för de flesta, oavsett prisklass på bil, så motiverar man sitt eget köp som ett överlägset köp jämfört med andras bilar. Om det så hänger på att färgen på min bil iaf är snyggare än den där Mercan, Teslan, Porschen etc. så känner jag mig lite nöjdare inombords.

Som Tibor skrev förrut så när elbilarna blir billigare och framförallt finns i större utbud så tror jag det blir försvinnande få som fortfarande kommer hata dom...
Det där är troligen den bästa förklaringen man kan komma på. Jag instämmer till 100%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av rockard »

Verdi skrev:
[...]Lyngemark vet det fan [...]
Det här är andra gången på kort tid som jag ser en märklig stavning av "det vete fan" här, och nu kan jag inte hålla mig längre. Det är "vete" som i konjunktiv av verbet "veta", och betyder alltså ungefär "det må fan veta", eller "det kanske fan vet". Fullt förståeligt att stavningen inte kommer naturligt eftersom det är en form som knappt används längre, men nu vet ni i alla fall :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av boreno »

rockard skrev:
Det här är andra gången på kort tid som jag ser en märklig stavning av "det vete fan" här, och nu kan jag inte hålla mig längre.
Jag tar fram mina pop corn!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Svenssons »

boreno skrev:
rockard skrev:
Det här är andra gången på kort tid som jag ser en märklig stavning av "det vete fan" här, och nu kan jag inte hålla mig längre.
Jag tar fram mina pop corn!
Det vete Rockard...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av bylund »

mati skrev:
HerrNilsson skrev:
Har också alltid fascinerats av att folk uttalar sig tvärsäkert om elbilar utan att dom har elbil, eller kanske inte ens provat. Man saknar helt insikt om att man själv kanske inte är någon säker källa av information eftersom man har väldigt begränsad kunskap.
Det är som om jag skulle sitta och vräka ur mig sanningar om hästsport eller något annat jag inte har koll på. Helt makalöst.

Sen tror jag tyvärr att många faller in i detta pga att det är ändå nånting dom inte kan ha. Man har inte råd med inköpspriset och då bestämmer man sig för att det är skit med dessa bilar. En klassisk släng av avundsjuka helt enkelt. Jag har haft många dyra bilar och i alla tider träffat på människor som motiverat att sina bilar är bäst trots att dom kostat en tredjedel av min bil och varit sämre på allt praktiskt taget. Tror det är ganska mänskligt att har man köpt en bil som ändå är en stor investering för de flesta, oavsett prisklass på bil, så motiverar man sitt eget köp som ett överlägset köp jämfört med andras bilar. Om det så hänger på att färgen på min bil iaf är snyggare än den där Mercan, Teslan, Porschen etc. så känner jag mig lite nöjdare inombords.

Som Tibor skrev förrut så när elbilarna blir billigare och framförallt finns i större utbud så tror jag det blir försvinnande få som fortfarande kommer hata dom...
Det där är troligen den bästa förklaringen man kan komma på. Jag instämmer till 100%.
Och det fungerar ju såklart även åt andra hållet. Man har lättare att ta till sig information som stödjer ens världsbild. Det stämmer antagligen även om man gillar elbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av HerrNilsson »

bylund skrev:
mati skrev:
HerrNilsson skrev:
Har också alltid fascinerats av...
Det där är troligen den bästa förklaringen man kan komma på. Jag instämmer till 100%.
Och det fungerar ju såklart även åt andra hållet. Man har lättare att ta till sig information som stödjer ens världsbild. Det stämmer antagligen även om man gillar elbilar.
Visst är det så :)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Snacka om negativa personer om EONs reklam om elbilar

Inlägg av Kevork »

bylund skrev:
mati skrev:
HerrNilsson skrev:
massa text...
Det där är troligen den bästa förklaringen man kan komma på. Jag instämmer till 100%.
Och det fungerar ju såklart även åt andra hållet. Man har lättare att ta till sig information som stödjer ens världsbild. Det stämmer antagligen även om man gillar elbilar.
Två klassiska saker som samverkar:
* Dunning-Kruger effekten
* omedveten bias

Gillar skarpt Dunning-Kruger, går att applicera på så många områden ;)
dunning-kruger.jpg
Skriv svar