Elekrisk åkgräsklippare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Är i behov av en ny åkgräsklippare och skulle gärna köpa en batteridriven. Är det någon som har erfarenhet av elektriska åkgräsklippare? Husqvarna har denna https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967187001/ och Stiga har denna https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967187001/.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

Det finns en tråd här som jag tror att en del åkgräsklippare diskuteras i:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=8517
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Såg det, men då den tråden verkade mest handla om vanliga gräsklippare plus att den var 7 sidor orkade jag inte läsa igenom den. Vad jag efterfrågar specifikt är erfarenheter av batteridrivna åkgräsklippare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Jag antar att du menar en Stiga e-park 220, båda dina länkar går till Huskvarna. Jag var lite spekulant på en sådan, men jag tycker att 85k SEK för en åkgräsklippare är mer än oförskämt. Den blir ungefär 4 ggr så dyr som den bensindrivna varianten. Det är orimligt. Jag valde att avstå tills de har tagit sitt förnuft till fånga och tar lite mer rimliga priser. Fram tills dess får lill-lill-syskonet Stiga Multiklip 47 S AE tjänstgöra. Det blir många steg, jag har ett antal tusen kvm att klippa, men det är faktiskt ganska kul och lite meditativt tycker jag. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Det stämmer Mati. Det var den jag menade. Håller med dig. Och till skillnad från Husqvarna som konstruerat en elektrisk modell från grunden utan remmar så har Stiga endast valt att byta ut drivenheten! Tyvärr har Husqvarna blybatteri, men modellen ska uppdateras till nästa år så med lite tur kommer den då med lithium-batteri. Blir nog tyvärr tvungen att vänta ett år...
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har haft Husqvarna klipparen en sommar, skulle inte köpa en igen, framförallt klippmotorerna är för svaga, tyvärr.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Synd :(
Användarvisningsbild
Stubb
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 nov 2014 16:58
Ort: Göteborg

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Stubb »

Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Tjell »

Inlägg #45 och framåt, där berättar jag lite om den Husqvarna elklippare vi har.

Den har många brister men är ändå så mycket bättre än en fossildriven.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Bjelke »

Tjell skrev:
Inlägg #45 och framåt, där berättar jag lite om den Husqvarna elklippare vi har.

Den har många brister men är ändå så mycket bättre än en fossildriven.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Saknas det en länk i inlägget eller är det bara nåt som
inte syns på min mobil?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Fasiken vilken häftig maskin. Ha-behär. Varför säljs den inte här och kan man inte ta in den själv på nåt sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Fasiken vilken häftig maskin. Ha-behär. Varför säljs den inte här och kan man inte ta in den själv på nåt sätt?
Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Jaha, blybatterier. Det var mindre bra. Då beter de sig troligen som gamla bilbatterier, tappar effekt på nolltid, tömmer sig över vintern etc. Näääää. Jag hade en gräsklipparrobot med blybatteri för ett tag sedan. Aldrig mer.
Det är ju det som är så smidigt med Li-Jon-batterierna som sitter t.ex. i min Stiga Multiklipp. Man tar ut den på våren, trycker på knappen och klipper gräset. Batterierna tappar ingenting över vintern. Och de laddas på nån timme dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Spelar ingen roll om de ligger i serie eller parallelt. Blir samma kapacitet:

4*(12*75)=(4*12)*75=3,6 kWh
alt.
4*(12*100)=(4*12)*100=4,8 kWh
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:

Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Spelar ingen roll om de ligger i serie eller parallelt. Blir samma kapacitet:

4*(12*75)=(4*12)*75=3,6 kWh
alt.
4*(12*100)=(4*12)*100=4,8 kWh
OK, tack! :)
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Tjell skrev:
Inlägg #45 och framåt, där berättar jag lite om den Husqvarna elklippare vi har.

Den har många brister men är ändå så mycket bättre än en fossildriven.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Tack Tjell, kul att du är nöjd med den. Jag försöker nog hålla ut i sommar och hoppas på nästa års uppdaterade modell.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Bump
Jag såg att Bauhaus och Hylte har denna måste-ha-maskin numera på sin hemsida. Men inte i lager. Nån som vet nånting kring detta?
Stiga har ju ett överdrivet vansinnespris på sin Park 220-e. Jag har idag pratat med en åf och han sa att de ändå inte kan sälja den för det priset och det finns en stor chans att man skulle kunna få deras demo-ex avsevärt billigare. Men visserligen inte till halva priset - vilket skulle imo vara mer motiverat. Då blir Ryobin återigen ett intressant alternativ, om den finns att köpa. Har Li-jon batterier numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... 00ah-8000m
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Bjelke »

Coolt! :) tack :)
4,8kWh... inte lite det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
52 papp. Inte jättebilligt men helt klart billigare än Stigas elklippare, dessutom kan den klippa upp till 10 000 kvm.
Jag får se om jag inte kan köpa den via mitt AB. Jag har ju mitt kontor och min verkstad i ett separat hus på andra sidan vägen, med stor gräsmatta runt omkring (större än den där jag bor) som jag idag klipper med min privata gräsklippare.
Företaget betalar inte heller hyra för huset. Min redovisningsbyrå tyckte inte det var lämpligt eftersom "marknadspriset" skulle vara noll kronor enligt dem. Ingen annan skulle ju vilja ha sin verksamhet där, sa de. Jag vet inte om resonemanget håller. Hursomhelst, att jag dessutom ska behöva använda och slita mina privata grejer för att hålla gräsmattan (och allt annat) i fint skick tycker jag inte jag behöver göra. Jag använder ju varken huset eller gräsmattan för privata ändamål. Så sett tycker jag att jag kan köpa gräsklipparen på företaget, men det tycker nog inte min redovisningskille skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av +46 »

Jag tror att det är helt ok att köpa in en gräsklippare till ditt företag. Går väl lätt att få in en offert på vad det skulle kosta om du istället anlitade en entreprenör för gräsklippning, plogning, mm
Min fru körde sin kennelverksamhet som bifirma till mitt ena AB. Var inga problem att köpa in 6-hjuling, mm. Men efter ett antal år med bara förluster i kenneln så sa revisorn nej och menade att det fanns en stor risk att skattemyndigheterna skulle anse att rörelsen var en förtäckt hobbyverksamhet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Plogning tänkte jag inte ens på. Det stämmer såklart, tack för tipset.
I nuläget skottar jag i princip ingen snö alls (de gångerna det har snöat), utan jag stapplar mig fram genom snön i gummistövlar fram till kontoret. Kunder som vill komma på besök får vänta tills snön smälter eller så möts vi hos dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Nu har de ändrat sig och Ryobi åkgräsklipparen ska finnas tillgänglig redan nästa vecka istället för i juni som de sa först. Jag har fått det bekräftat via mejl också.
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... 00ah-8000m
Fan också. Det är absolut inte läge att köpa dyra prylar nu, men det finns faktiskt ett akut behov, det är inte bara för att det är coolt. (Även om jag får erkänna att det hade varit billigare med en ny bensinklippare, men betydligt mindre coolt då)
Däremot så står det fel, det sitter fortfarande blybatterier i den, därav det hyfsat moderata priset. Med Litium-jon batterier hade den nog kostat det dubbla.
Frågan är om det egentligen gör så mycket. Det är ju helt klart billigare att byta dem när de ger upp. Beroende på hur länge den håller rent mekaniskt så kan man kanske till och med retrofitta den med bättre batterier om några år.
Min gamla MTD-klippare har överlevt i 26 år, trots ständig vanskötsel, och i princip skulle man kunna använda den några år till. Men den drar typ 5 liter i timmen och låter som ett flygplan. Den är från en annan tidsepok och ska nog inte användas mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar