Elekrisk åkgräsklippare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Fasiken vilken häftig maskin. Ha-behär. Varför säljs den inte här och kan man inte ta in den själv på nåt sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Fasiken vilken häftig maskin. Ha-behär. Varför säljs den inte här och kan man inte ta in den själv på nåt sätt?
Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Jaha, blybatterier. Det var mindre bra. Då beter de sig troligen som gamla bilbatterier, tappar effekt på nolltid, tömmer sig över vintern etc. Näääää. Jag hade en gräsklipparrobot med blybatteri för ett tag sedan. Aldrig mer.
Det är ju det som är så smidigt med Li-Jon-batterierna som sitter t.ex. i min Stiga Multiklipp. Man tar ut den på våren, trycker på knappen och klipper gräset. Batterierna tappar ingenting över vintern. Och de laddas på nån timme dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Spelar ingen roll om de ligger i serie eller parallelt. Blir samma kapacitet:

4*(12*75)=(4*12)*75=3,6 kWh
alt.
4*(12*100)=(4*12)*100=4,8 kWh
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:

Var tvungen att kolla vad en sån maskin har för energipaket. 4 st 12V blybatterier 75Ah=0,9 kWh. Det finns också 100 Ah att sätta i, 1,2 kWh. Laddtid "over night". Min handjagare Ryobi 36V 5Ah har 0,18 kWh.

Edit: Fel av mig. Tror jag. Det står att batterierna ligger i serie. Då blir det 48V och jag antar att det blir 3,6 resp. 4,8 kWh. Nån med bättre insikt i ellära kan väl reda ut det, kanske?
Spelar ingen roll om de ligger i serie eller parallelt. Blir samma kapacitet:

4*(12*75)=(4*12)*75=3,6 kWh
alt.
4*(12*100)=(4*12)*100=4,8 kWh
OK, tack! :)
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av tias »

Tjell skrev:
Inlägg #45 och framåt, där berättar jag lite om den Husqvarna elklippare vi har.

Den har många brister men är ändå så mycket bättre än en fossildriven.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Tack Tjell, kul att du är nöjd med den. Jag försöker nog hålla ut i sommar och hoppas på nästa års uppdaterade modell.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Stubb skrev:
Hej
Forsöket att få Ryobi ta in RM480e till Sverige. Har fått kalla handen än så länge men om det är flera som kontakter Ryobi och frågar efter den så kanske ;)
Kolla på youtub.
Bump
Jag såg att Bauhaus och Hylte har denna måste-ha-maskin numera på sin hemsida. Men inte i lager. Nån som vet nånting kring detta?
Stiga har ju ett överdrivet vansinnespris på sin Park 220-e. Jag har idag pratat med en åf och han sa att de ändå inte kan sälja den för det priset och det finns en stor chans att man skulle kunna få deras demo-ex avsevärt billigare. Men visserligen inte till halva priset - vilket skulle imo vara mer motiverat. Då blir Ryobin återigen ett intressant alternativ, om den finns att köpa. Har Li-jon batterier numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... 00ah-8000m
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Bjelke »

Coolt! :) tack :)
4,8kWh... inte lite det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Svarar mig själv här ifall nån mer tycker det är intressant. Jag har fått svar från Bauhaus och det beräknas att RM480e finns i lager den 26 juni. Trevligt.
Vad var det den kostade nu igen?
52 papp. Inte jättebilligt men helt klart billigare än Stigas elklippare, dessutom kan den klippa upp till 10 000 kvm.
Jag får se om jag inte kan köpa den via mitt AB. Jag har ju mitt kontor och min verkstad i ett separat hus på andra sidan vägen, med stor gräsmatta runt omkring (större än den där jag bor) som jag idag klipper med min privata gräsklippare.
Företaget betalar inte heller hyra för huset. Min redovisningsbyrå tyckte inte det var lämpligt eftersom "marknadspriset" skulle vara noll kronor enligt dem. Ingen annan skulle ju vilja ha sin verksamhet där, sa de. Jag vet inte om resonemanget håller. Hursomhelst, att jag dessutom ska behöva använda och slita mina privata grejer för att hålla gräsmattan (och allt annat) i fint skick tycker jag inte jag behöver göra. Jag använder ju varken huset eller gräsmattan för privata ändamål. Så sett tycker jag att jag kan köpa gräsklipparen på företaget, men det tycker nog inte min redovisningskille skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av +46 »

Jag tror att det är helt ok att köpa in en gräsklippare till ditt företag. Går väl lätt att få in en offert på vad det skulle kosta om du istället anlitade en entreprenör för gräsklippning, plogning, mm
Min fru körde sin kennelverksamhet som bifirma till mitt ena AB. Var inga problem att köpa in 6-hjuling, mm. Men efter ett antal år med bara förluster i kenneln så sa revisorn nej och menade att det fanns en stor risk att skattemyndigheterna skulle anse att rörelsen var en förtäckt hobbyverksamhet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Plogning tänkte jag inte ens på. Det stämmer såklart, tack för tipset.
I nuläget skottar jag i princip ingen snö alls (de gångerna det har snöat), utan jag stapplar mig fram genom snön i gummistövlar fram till kontoret. Kunder som vill komma på besök får vänta tills snön smälter eller så möts vi hos dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Nu har de ändrat sig och Ryobi åkgräsklipparen ska finnas tillgänglig redan nästa vecka istället för i juni som de sa först. Jag har fått det bekräftat via mejl också.
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... 00ah-8000m
Fan också. Det är absolut inte läge att köpa dyra prylar nu, men det finns faktiskt ett akut behov, det är inte bara för att det är coolt. (Även om jag får erkänna att det hade varit billigare med en ny bensinklippare, men betydligt mindre coolt då)
Däremot så står det fel, det sitter fortfarande blybatterier i den, därav det hyfsat moderata priset. Med Litium-jon batterier hade den nog kostat det dubbla.
Frågan är om det egentligen gör så mycket. Det är ju helt klart billigare att byta dem när de ger upp. Beroende på hur länge den håller rent mekaniskt så kan man kanske till och med retrofitta den med bättre batterier om några år.
Min gamla MTD-klippare har överlevt i 26 år, trots ständig vanskötsel, och i princip skulle man kunna använda den några år till. Men den drar typ 5 liter i timmen och låter som ett flygplan. Den är från en annan tidsepok och ska nog inte användas mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Nu har de ändrat sig och Ryobi åkgräsklipparen ska finnas tillgänglig redan nästa vecka istället för i juni som de sa först. Jag har fått det bekräftat via mejl också.
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... 00ah-8000m
Fan också. Det är absolut inte läge att köpa dyra prylar nu, men det finns faktiskt ett akut behov, det är inte bara för att det är coolt. (Även om jag får erkänna att det hade varit billigare med en ny bensinklippare, men betydligt mindre coolt då)
Däremot så står det fel, det sitter fortfarande blybatterier i den, därav det hyfsat moderata priset. Med Litium-jon batterier hade den nog kostat det dubbla.
Frågan är om det egentligen gör så mycket. Det är ju helt klart billigare att byta dem när de ger upp. Beroende på hur länge den håller rent mekaniskt så kan man kanske till och med retrofitta den med bättre batterier om några år.
Min gamla MTD-klippare har överlevt i 26 år, trots ständig vanskötsel, och i princip skulle man kunna använda den några år till. Men den drar typ 5 liter i timmen och låter som ett flygplan. Den är från en annan tidsepok och ska nog inte användas mer.
Du är verkligen konsekvent i ditt mål att låta miljöhänsynen krossa din ekonomi! :lol: Jag känner mig starkt besläktad med dig! :roll:
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Xeik »

Om jag skulle köpt en batteridriven i nuläget, så hade jag antagligen tagit den spakstyrda varianten istället.
https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-r ... escription
Har du övervägt den? Imo så är spakstyrd bekvämare och smidigare att köra. Men om du ska ha den till mer än gräsklippning så kanske det inte funkar, då är den vanliga säkert bättre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Du är verkligen konsekvent i ditt mål att låta miljöhänsynen krossa din ekonomi! :lol: Jag känner mig starkt besläktad med dig! :roll:
Jag vet, jag har ett problem. När jag dör fattig så kan jag åtminstone säga att jag har försökt att rädda världen.
Men jag skulle isf inte köpa den med mina privata pengar, det har jag verkligen inte råd med. Det får företaget stå för, då blir det lite lättare. En stor del av min gräsmatta tillhör faktiskt kontorshuset. Och när det gäller snöplogning så är det där jag ska ha den.
Och som det ser ut nu så kommer jag faktiskt inte bli av min mina uppdrag som jag trodde först. Det är alltså ingen akut kris.
Xeik skrev:
Om jag skulle köpt en batteridriven i nuläget, så hade jag antagligen tagit den spakstyrda varianten istället.
Nej, den passar inte mig. Dels så vill jag kunna sätta ett snöblad på den och dessutom tror jag att den är lite för stor. Jag har visserligen några tusen kvm gräs att klippa, men det är inga jättestora sammanhängande ytor direkt. En gräsmatta här och en där, med lite trånga passager emellan. Min gamla åkgräsklippare är mindre än Ryobin, 80+ cm klippbredd, och även den når inte överallt. Jag måste alltid köra med en vanlig klippare före eller efter. Det är bara att det tar en hel dag att klippa allting med handklipparen, och det vill jag komma ifrån. Min antika åkgräsklippare använder jag som sagt inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Du är verkligen konsekvent i ditt mål att låta miljöhänsynen krossa din ekonomi! :lol: Jag känner mig starkt besläktad med dig! :roll:
Jag vet, jag har ett problem. När jag dör fattig så kan jag åtminstone säga att jag har försökt att rädda världen.
Respekt! :D

Det borde väl iofs även för åkgräsklippare vara så att en del av det höga inköpspriset kompenseras av lägre driftkostnader?

Både vad gäller bensin och service, alkylatbensin kostar väl skjortan, och min far har en fossil-klippare, jag tycker den är på verkstad mer än på gräsmattan

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av Pontus »

Oj det blir många robotklippare för det priset.
Trodde att den skulle kost 20-30 och stugan 50-60. Så säger ni att ni har dåligt betalt utan för storstan :? :)

Vore inte typ 2 robotklippare ett bättre alternativ?
Men kan hålla med om att en åkklippare är roligare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Oj det blir många robotklippare för det priset.
Trodde att den skulle kost 20-30 och stugan 50-60. Så säger ni att ni har dåligt betalt utan för storstan :? :)

Vore inte typ 2 robotklippare ett bättre alternativ?
Men kan hålla med om att en åkklippare är roligare.
Svårt att sätta snöblad och en trädgårdskärra på en robot. ;) Dessutom funkar det inte. Jag har haft en robot tidigare. Den fastnade hela tiden och det blev allt annat än bra. Tallkottar, äpplen, pinnar, hundleksaker osv blir rätt besvärligt. Det är ingen villatomt direkt om man får säga så. Istället för att klippa gräset så fick jag befria roboten minst en gång om dagen. Till sist gick den sönder. Och jag blev inte ledsen.
Sen är det ju så att eftersom det är flera gräsmattor på olika ställen så måste man antingen flytta roboten hela tiden eller så skaffar man flera stycken. Det blir prismässigt nästan samma sak om man utgår ifrån att en robot som klarar 2000kvm inte är så himla prisvärd heller. Jag gissar att jag har totalt 5000 kvm att klippa. Nä, jag har funderat på det där med robotar fram och tillbaka i flera år nu. Det är ingen idé.

Hittills har jag ju klippt med min batteridrivna handklippare. Gamla bensindrivna åkklipparen vill jag inte längre använda. Det funkar med handklipparen, men det tar ju flera timmar. Dessutom klarar den såklart inte allting på en laddning. Det blir alltså klippning i flera omgångar. Det funkar som sagt, men det är inte optimalt. Man har ju annat att göra. En ny åkgräsklippare är nog bästa alternativet. Frågan är om man ska hosta upp så mycket pengar för en batteridriven eller om man kör bättre på en fossildriven.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av taliz »

Odla mossmatta istf gräsmatta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av MangeT »

Extra batterier till handgräsklipparen eller en kraftigare batterigräsklippare med drivning som budgetalternativ?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Extra batterier till handgräsklipparen eller en kraftigare batterigräsklippare med drivning som budgetalternativ?
Det har vi. Som sagt, det funkar, men det tar evigheter. Klipparen är 50cm bred, det blir några kilometer att gå, oavsett hur man gör. På försommaren får man ju klippa minst två gånger i veckan. Då hinner man i princip inte med att klippa färdigt innan man behöver börja om igen. Vi brukar turas om för att hinna med. Jag hade i vanliga fall aldrig kommit på tanken att klippa med en handklippare. Det är bara för att den går på batteri och åkgräsklipparen är skruttig. Fram tills för några år sedan har jag uteslutande använt åkgräsklipparen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elekrisk åkgräsklippare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Xeik skrev:
Om jag skulle köpt en batteridriven i nuläget, så hade jag antagligen tagit den spakstyrda varianten istället.
Nej, den passar inte mig. Dels så vill jag kunna sätta ett snöblad på den och dessutom tror jag att den är lite för stor. Jag har visserligen några tusen kvm gräs att klippa, men det är inga jättestora sammanhängande ytor direkt. En gräsmatta här och en där, med lite trånga passager emellan. Min gamla åkgräsklippare är mindre än Ryobin, 80+ cm klippbredd, och även den når inte överallt. Jag måste alltid köra med en vanlig klippare före eller efter. Det är bara att det tar en hel dag att klippa allting med handklipparen, och det vill jag komma ifrån. Min antika åkgräsklippare använder jag som sagt inte längre.
Jag rekommenderar dig verkligen att köpa den spakstyrda. Smidigheten är otroligt mycket större med en spakstyrd. Du kan snurra runt på stället och fixa och trixa nästan helt utan begränsningar. Behovet av att efterklippa med trimmer eller handjagadklippare försvinner nästan helt.

En spakstyrd gräsklippare är tvåhjulsdriven, en rattstyrd är oftast bara enhjuldriven. Framkomligheten är grymt mycket bättre för en spakdriven. Med kedjor och snöplog så kommer den bli som en stridsvagn.

Jag har kört med spakstyrd i 10 år nu innan dess hade jag en sådan där Stiga Villa. Dessa två går egentligen inte att jämföra när det gäller användbarhet. Det är lite som att jämföra en EPA traktor med en Tesla Model S. (Ja, min Dixon Z-turn har trasslat lika ofta, men det är väldigt speciel).

Prova en spakstyrd några gånger först åtminstone! Det gör dessutom att du betalar mycket mindre extra för eldriften.
Skriv svar