Andel laddbara bilar per län
Moderator: Redaktion
Andel laddbara bilar per län
Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Andel laddbara bilar per län
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?Svenssons skrev:Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
Skämt åsido, det var en riktigt sjukt konstig graf för Kalmar län.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Andel laddbara bilar per län
Riktigt dåligt för Västra Götaland. Ändå så har jag bidragit att få upp den siffran.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Andel laddbara bilar per län
Jag drog mitt strå till stacken att det inte skulle minska ännu mera iaf. Det finns väldigt mycket negativa personer i Kalmar länSvenssons skrev:Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
Re: Andel laddbara bilar per län
Fasen, när jag tänker på det åkte vi till Västervik och köpte vår begagnade Leaf förra året så jag har bidragit till Kronobergs uppgång och Kalmars fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Andel laddbara bilar per län
Jag har nu anmält mig till Kalmar Energis möte om Öppen dialog om laddinfrastruktur för elbilar:
https://kalmarenergi.se/kundservice/opp ... r-elbilar/
Kalmar gjorde ett ryck i samband med att Tesla fick upp sin SuperCharger och man fick ett sammarbete med Clever men efter det verkar man ha slappnat av. Det som saknas främst anser jag är destinationsladdare för kommuninvånarna. De lär ju inte behöva ladda på snabbladdare.
Nu har Kalmar kommun köpt Guldfågel arena (en arena som kan ta emot 15 000 åskådare) vilket även ligger nära där Kalmar Energi har sina lokaler. Så här ser laddinfrastrukturen ut runt parkeringarna vid arenan:
De tre markerade platserna nere i högra hörnet är 4 Typ 2-platser vid Kalmar Energi, 4 stycken Schuko vid Liljas bil samt ytterligare 4 Typ 2 vid Liljas bil. Inga laddplats vid själva arenan eller den större parkeringen för arenan och fotbollsplanerna i närheten. Det finns inte heller några laddplatser vid Slottet, Kalmar Läns museum, Domkyrkan/Stortorget eller Konstmuseumet tex. Laddplatsen vid centralstationen får man max stå 3 timmar vid så ingen ide att ladda vid den om man ska ta tåget över dagen, inga andra laddplatser i närheten.
Själv bor jag relativt när Kalmar och har en Tesla. Jag behöver aldrig destinationsladda i Kalmar men kommer man från Öland eller med omnejd runt Kalmar för att vara i Kalmar några timmar och har en bil med lite mindre batteripack så kan destinationsladdning vara avgörande om man kan göra trippen.
https://kalmarenergi.se/kundservice/opp ... r-elbilar/
Kalmar gjorde ett ryck i samband med att Tesla fick upp sin SuperCharger och man fick ett sammarbete med Clever men efter det verkar man ha slappnat av. Det som saknas främst anser jag är destinationsladdare för kommuninvånarna. De lär ju inte behöva ladda på snabbladdare.
Nu har Kalmar kommun köpt Guldfågel arena (en arena som kan ta emot 15 000 åskådare) vilket även ligger nära där Kalmar Energi har sina lokaler. Så här ser laddinfrastrukturen ut runt parkeringarna vid arenan:
De tre markerade platserna nere i högra hörnet är 4 Typ 2-platser vid Kalmar Energi, 4 stycken Schuko vid Liljas bil samt ytterligare 4 Typ 2 vid Liljas bil. Inga laddplats vid själva arenan eller den större parkeringen för arenan och fotbollsplanerna i närheten. Det finns inte heller några laddplatser vid Slottet, Kalmar Läns museum, Domkyrkan/Stortorget eller Konstmuseumet tex. Laddplatsen vid centralstationen får man max stå 3 timmar vid så ingen ide att ladda vid den om man ska ta tåget över dagen, inga andra laddplatser i närheten.
Själv bor jag relativt när Kalmar och har en Tesla. Jag behöver aldrig destinationsladda i Kalmar men kommer man från Öland eller med omnejd runt Kalmar för att vara i Kalmar några timmar och har en bil med lite mindre batteripack så kan destinationsladdning vara avgörande om man kan göra trippen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Andel laddbara bilar per län
Oj vilken fart Dalarna fick från att ha varit riktigt risigt! Samband mellan den skjutsen och alla snabbladdare som dykt upp?
Men hur tusan har Kalmar lyckats med att gå back?!
Men hur tusan har Kalmar lyckats med att gå back?!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Andel laddbara bilar per län
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Driver sajten Car.info
Re: Andel laddbara bilar per län
Visst, flertalet bilar hamnar i Stockholm fast de egentligen används utanför Stockholm. Stockholms siffror blåses upp och övriga trycks ned men förändringarna mellan övriga län bör inte vara så stor och påverkan mellan olika år för ett län borde vara ännu mindre. Minskningen i Kalmar för andelen laddbara fordon kan inte riktigt förklaras av att bilar leasas i Stockholm t.ex.Franz skrev:Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
En förklaring till Kalmar siffror kan vara vad kommunerna köper in för bilar. T.ex. så köpte Kalmar kommun in 38% laddbara bilar under 2017 men hittils i år har endast en laddbar bil köpt in och andelen är 12,5%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Andel laddbara bilar per län
Fast gäller inte det bara vid operationell leasing?Franz skrev:Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Vid operationell leasing så är väl Sixt / Fleetmanager en av de största (störst på Tesla antar jag iaf...), och de är ju baserade i Malmö.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Andel laddbara bilar per län
Jobbar man på ett större företag så är det mer sannolikt att huvudkontoret är i Stockholm och det är dit bilen knyts trotts att den anställde kan bo och jobba utanför Stockholm.Legato skrev:Fast gäller inte det bara vid operationell leasing?Franz skrev:Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Vid operationell leasing så är väl Sixt / Fleetmanager en av de största (störst på Tesla antar jag iaf...), och de är ju baserade i Malmö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Andel laddbara bilar per län
Bahzyax skrev:Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Andel laddbara bilar per län
Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.Laban skrev:Bahzyax skrev:Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Andel laddbara bilar per län
Det är extremt dåligt när det gäller >= 50 kW CCS/Chademo.Svenssons skrev:Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.
Inga många gröna och dessa är inte nödvändigtvis 50 kW utan 11 alternativt 22 kW. Finns dock en 50 kW Chademo/CCS i Pello som skulle passa oss för Luleå-Levi som vi kör 1-2 gånger/år.
Nästa problem är förstås räckvidden på alla bilar förutom Tesla. Det blir kallt här på vintern.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd