Andel laddbara bilar per län

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andel laddbara bilar per län

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Franz skrev:
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Fast gäller inte det bara vid operationell leasing?

Vid operationell leasing så är väl Sixt / Fleetmanager en av de största (störst på Tesla antar jag iaf...), och de är ju baserade i Malmö.
Jobbar man på ett större företag så är det mer sannolikt att huvudkontoret är i Stockholm och det är dit bilen knyts trotts att den anställde kan bo och jobba utanför Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Andel laddbara bilar per län

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
Bah :-)
Screen Shot 2018-05-22 at 15.26.57.png
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
Screen Shot 2018-05-22 at 15.30.13.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andel laddbara bilar per län

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
zyax skrev:
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
Bah :-)
Screen Shot 2018-05-22 at 15.26.57.png
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
Screen Shot 2018-05-22 at 15.30.13.png
Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Andel laddbara bilar per län

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.
Det är extremt dåligt när det gäller >= 50 kW CCS/Chademo.
Screen Shot 2018-05-22 at 15.36.29.png
Inga många gröna och dessa är inte nödvändigtvis 50 kW utan 11 alternativt 22 kW. Finns dock en 50 kW Chademo/CCS i Pello som skulle passa oss för Luleå-Levi som vi kör 1-2 gånger/år.

Nästa problem är förstås räckvidden på alla bilar förutom Tesla. Det blir kallt här på vintern.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar