SuC adapter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

SuC adapter

Inlägg av Pontus »

Tänkte precis på en sak när jag läste om I-pace. Nu börjar snart leveranser av flera Tesla dödare eller ska vi säga mer värdiga konkurrenter till Tesla när det gäller bilarna i sig men laddnätverket då?
Planer finns med det kommer säkert dröja lite innan konkurrenterna är ikapp Tesla där.
Skulle det finnas en affärsmöjlighet i att sälja en adapter som gör att vilken CCS bil som helst kan ladda på SuC. I priset ingår då ett konto som kopplar sitt kontokort till och avtal med Tesla givetvis om att man får använda SuC?
Kanske man skulle kunna göra motsvarande när väl VW koncernen fått upp flera av sina laddare så att Tesla bilar kan ladda där också?

Skulle de tekniska kraven vara svåra att uppnå?

Skulle de affärsmässigt vara möjligt att få ett avtal med Tesla? och med VW senare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC adapter

Inlägg av bylund »

CCS förbjuder väl explicit att man använder adapter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC adapter

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
CCS förbjuder väl explicit att man använder adapter?
Undrar om det gäller åt båda håll, eller är det bara laddaren som inte accepterar en adapter, medans kanske bilen däremot kan få
sin ström från en adapter?
Jag skulle kunna förstå varför laddaren vägrar en adapter (förhindra missbruk tex) men att bilens enhet inte skulle klara av det känns
lite som en annan sak.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC adapter

Inlägg av bylund »

Det torde ju vara tekniskt möjligt i vilket fall. Bara ej tillåtet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SuC adapter

Inlägg av Teslaspolen »

Det är en idè jag nämnt förut lite då och då. Det jag vet är att SuC och CCS är ganska olika o kommunikationen, medans CHAdeMO är mycket närmare SuC.

En omvänd CHAdeMO adapter torde vara fullt möjlig, CCS kräver nog lite mer jobb men jag ser inte varför det inte skulle gå.

--

Skulle i vart fall vara en rolig väg runt att ingen annan tillverkare än så länge gått med i SuC nätverket. (Var det inte en? En icke-tysk Europeisk? Vad hände där?)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuC adapter

Inlägg av zyax »

Jag har sagt i alla sådana här trådar att så länge Tesla är med i CCS så kommer deförsöka övertyga dem om att man får göra en adapter, men inte göra någon adapter förrän det händer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC adapter

Inlägg av vigge50 »

Supercharger är en anledning till att vissa köper en Tesla istället för en annan elbil så jag tror aldrig Tesla skulle gå med på det. De kanske skulle få in en del pengar men förlora betydligt mer på minskad försäljning av sina bilar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC adapter

Inlägg av Svenssons »

Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.

Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: SuC adapter

Inlägg av Arild »

Svenssons skrev:
Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.

Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Vilken klok tanke! :idea:
SuC v3 kanske har just en två-delad handske med den nedre CCS-delen för alla europeiska CCS-kompatibla elbilar och Model 3 när den kommer till Europa, samt en typ-2 del med likström för övriga/äldre Tesla modeller.

SuC v3 lär också bli billigare att tillverka, trots ökad ladd-effekt. Elon nämner det i sitt tal på Schareholders Meeting 2018.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: SuC adapter

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.

Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC adapter

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Då skulle bara ett par av SuC-stolparna fungera för Model 3 och dessa skulle inte fungera för någon äldre Model S/X. Dessutom så skulle det inte vara en lösning i Tyskland där de nu måste stängsla in SuperChargers för att de inte har CCS. Med en tvådelad kontakt så löser man ju alla problem, alla Model S/X/3 med eller utan CCS kan ladda plus att man skulle kunna låta andra bilar med CCS ladda vid dessa mot betalning plus att man skulle kunna höja effekten.

Lösningen skulle också kunna vara att det är en tvådelad kontakt som kan sitta ihop men också kan säras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC adapter

Inlägg av vigge50 »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.

Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Där tror jag vi har ett problem, kontakten är som sagt längre än vanlig Typ2 vilket gör att den inte går att sätta i en bil med vanlig typ2. Tesla skulle kunna göra ett uttag på Model 3 som kan ta både europeiska supercharger och CCS men de kan nog inte göra en kontakt som både kan ladda en Model S med 120 kW och som passar i en bil med CCS. Att vissa supercharger skulle vara endast för Model 3 och inte för Model S/X bör vi inte ha. En fjärde kontakt för snabbladdning i Europa är det sista vi behöver nu.

Edit: Svensson han visst före.
Skriv svar