SuC adapter
Moderator: Redaktion
SuC adapter
Tänkte precis på en sak när jag läste om I-pace. Nu börjar snart leveranser av flera Tesla dödare eller ska vi säga mer värdiga konkurrenter till Tesla när det gäller bilarna i sig men laddnätverket då?
Planer finns med det kommer säkert dröja lite innan konkurrenterna är ikapp Tesla där.
Skulle det finnas en affärsmöjlighet i att sälja en adapter som gör att vilken CCS bil som helst kan ladda på SuC. I priset ingår då ett konto som kopplar sitt kontokort till och avtal med Tesla givetvis om att man får använda SuC?
Kanske man skulle kunna göra motsvarande när väl VW koncernen fått upp flera av sina laddare så att Tesla bilar kan ladda där också?
Skulle de tekniska kraven vara svåra att uppnå?
Skulle de affärsmässigt vara möjligt att få ett avtal med Tesla? och med VW senare?
Planer finns med det kommer säkert dröja lite innan konkurrenterna är ikapp Tesla där.
Skulle det finnas en affärsmöjlighet i att sälja en adapter som gör att vilken CCS bil som helst kan ladda på SuC. I priset ingår då ett konto som kopplar sitt kontokort till och avtal med Tesla givetvis om att man får använda SuC?
Kanske man skulle kunna göra motsvarande när väl VW koncernen fått upp flera av sina laddare så att Tesla bilar kan ladda där också?
Skulle de tekniska kraven vara svåra att uppnå?
Skulle de affärsmässigt vara möjligt att få ett avtal med Tesla? och med VW senare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SuC adapter
CCS förbjuder väl explicit att man använder adapter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC adapter
Undrar om det gäller åt båda håll, eller är det bara laddaren som inte accepterar en adapter, medans kanske bilen däremot kan fåbylund skrev:CCS förbjuder väl explicit att man använder adapter?
sin ström från en adapter?
Jag skulle kunna förstå varför laddaren vägrar en adapter (förhindra missbruk tex) men att bilens enhet inte skulle klara av det känns
lite som en annan sak.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuC adapter
Det torde ju vara tekniskt möjligt i vilket fall. Bara ej tillåtet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SuC adapter
Det är en idè jag nämnt förut lite då och då. Det jag vet är att SuC och CCS är ganska olika o kommunikationen, medans CHAdeMO är mycket närmare SuC.
En omvänd CHAdeMO adapter torde vara fullt möjlig, CCS kräver nog lite mer jobb men jag ser inte varför det inte skulle gå.
--
Skulle i vart fall vara en rolig väg runt att ingen annan tillverkare än så länge gått med i SuC nätverket. (Var det inte en? En icke-tysk Europeisk? Vad hände där?)
En omvänd CHAdeMO adapter torde vara fullt möjlig, CCS kräver nog lite mer jobb men jag ser inte varför det inte skulle gå.
--
Skulle i vart fall vara en rolig väg runt att ingen annan tillverkare än så länge gått med i SuC nätverket. (Var det inte en? En icke-tysk Europeisk? Vad hände där?)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: SuC adapter
Jag har sagt i alla sådana här trådar att så länge Tesla är med i CCS så kommer deförsöka övertyga dem om att man får göra en adapter, men inte göra någon adapter förrän det händer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: SuC adapter
Supercharger är en anledning till att vissa köper en Tesla istället för en annan elbil så jag tror aldrig Tesla skulle gå med på det. De kanske skulle få in en del pengar men förlora betydligt mer på minskad försäljning av sina bilar.
Re: SuC adapter
Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.
Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuC adapter
Vilken klok tanke!Svenssons skrev:Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.
Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
SuC v3 kanske har just en två-delad handske med den nedre CCS-delen för alla europeiska CCS-kompatibla elbilar och Model 3 när den kommer till Europa, samt en typ-2 del med likström för övriga/äldre Tesla modeller.
SuC v3 lär också bli billigare att tillverka, trots ökad ladd-effekt. Elon nämner det i sitt tal på Schareholders Meeting 2018.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: SuC adapter
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.Svenssons skrev:Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.
Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Re: SuC adapter
Då skulle bara ett par av SuC-stolparna fungera för Model 3 och dessa skulle inte fungera för någon äldre Model S/X. Dessutom så skulle det inte vara en lösning i Tyskland där de nu måste stängsla in SuperChargers för att de inte har CCS. Med en tvådelad kontakt så löser man ju alla problem, alla Model S/X/3 med eller utan CCS kan ladda plus att man skulle kunna låta andra bilar med CCS ladda vid dessa mot betalning plus att man skulle kunna höja effekten.Hammar skrev:Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Lösningen skulle också kunna vara att det är en tvådelad kontakt som kan sitta ihop men också kan säras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuC adapter
Där tror jag vi har ett problem, kontakten är som sagt längre än vanlig Typ2 vilket gör att den inte går att sätta i en bil med vanlig typ2. Tesla skulle kunna göra ett uttag på Model 3 som kan ta både europeiska supercharger och CCS men de kan nog inte göra en kontakt som både kan ladda en Model S med 120 kW och som passar i en bil med CCS. Att vissa supercharger skulle vara endast för Model 3 och inte för Model S/X bör vi inte ha. En fjärde kontakt för snabbladdning i Europa är det sista vi behöver nu.Hammar skrev:Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.Svenssons skrev:Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.
Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Edit: Svensson han visst före.