SuC adapter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC adapter

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Då skulle bara ett par av SuC-stolparna fungera för Model 3 och dessa skulle inte fungera för någon äldre Model S/X. Dessutom så skulle det inte vara en lösning i Tyskland där de nu måste stängsla in SuperChargers för att de inte har CCS. Med en tvådelad kontakt så löser man ju alla problem, alla Model S/X/3 med eller utan CCS kan ladda plus att man skulle kunna låta andra bilar med CCS ladda vid dessa mot betalning plus att man skulle kunna höja effekten.

Lösningen skulle också kunna vara att det är en tvådelad kontakt som kan sitta ihop men också kan säras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC adapter

Inlägg av vigge50 »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Gällande SuC version 3, borde det inte gå att göra så att SuC skulle kunna ladda både CCS och nuvarande bilar? Man delar upp CCS-kontakten i två där man måste koppla in DC-delen först och därefter Typ 2-delen som låser bägge kontakterna? På så sätt kan Tesla dels ha CCS-kontakt på de europeiska bilarna, bygga ut samma stolpar till alla bilarna, både nya och gamla Teslor samt andra modeller med CCS och även ha möjlighet att öka effekten för nya bilar.

Elon har vid flera tillfällen varit tydlig att han inte vill låsa ute andra bilmärken från Supercharger-nätet.
Om M3 kommer med CCS kontakt i Europa, så går det ju att sätta en CCS kontakt av Tesla längd på ett par av SuC stolparna.
Typ-2 kontakten på SuC är ju längre än standard, och kontakten i bilen är motsvarande djupare, och kan därmed ta emot båda längderna.
Är ju bara att fixa längden på kontakterna så att de passar i M3 och samtidigt i vanliga CCS bilar.
Där tror jag vi har ett problem, kontakten är som sagt längre än vanlig Typ2 vilket gör att den inte går att sätta i en bil med vanlig typ2. Tesla skulle kunna göra ett uttag på Model 3 som kan ta både europeiska supercharger och CCS men de kan nog inte göra en kontakt som både kan ladda en Model S med 120 kW och som passar i en bil med CCS. Att vissa supercharger skulle vara endast för Model 3 och inte för Model S/X bör vi inte ha. En fjärde kontakt för snabbladdning i Europa är det sista vi behöver nu.

Edit: Svensson han visst före.
Skriv svar