Laddlucka på båda sidor om bilen?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av zyax »

mati skrev:
e5m1r skrev:
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget
Den har CCS-uttaget på vänster sida. Av någon anledning sitter den där, men i Tyskland har man tydligen ganska ofta typ2-laddstolpar utmed gatan, dvs till höger om bilen. Skulle man vilja koppla in en typ2-sladd i CCS-uttaget så måste den för det första vara rätt lång, för det andra skulle laddluckan peka rätt ut i trafiken. Med ladduttag på båda sidor löser man alltså en del problem. Sen kan man undra varför inte CCS-uttaget sitter på höger sida istället. Men det finns säkert en anledning för det.
CCS är ju mest dedikerade laddställen, var det uttaget sitter bäst spelar väl mindre roll, men när man vill ladda hemma eller utmed gatan är fler uttag väldigt praktiskt. Hur man här inne kan tolka vissa inlägg som att det är fjantigt och onödigt och rent kass att ha flera typ-2-uttag tolkar jag som ren och skär fanboyism.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av bylund »

Dessa inlägg hittar inte jag, så antingen är de väl borttagna eller så har jag ett extremt fanboyfilter. Eller menar du inlägget som frågade om syftet, eller inlägget som av någon anledning tog upp Jaguars estetiska tillkortakommanden?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av Hedman »

Två luckor är väl mest intressant ifall det ger en möjlighet att ladda från två suc i(120*2) 8-) Vore sjukt gött med två batterisystem som möjliggör hög laddning utan degradering.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av Smutt »

Alltså har man två elbilar av samma model stående bredvid varandra på en parkering eller dubbel garage så måste det vara smidigt om den ena har 2 laddluckor, jag hade i alla fall betalat extra för det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av Patrik83 »

Seriekoppla
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Inlägg av Smutt »

Patrik83 skrev:
Seriekoppla
Ser gärna foto och kopplingsschema :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar