Flest elbilar i trafiken

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Jag ser 1 Tesla på 2 veckor ungefär men massor med Dodge Charger V8 :-)
Men vi är 10 stycken på jobbet med elbil, 5 Leaf, 3 Volt, 1 Tesla och 1 kommer inte ihåg.
Haha, nästan som här då. I Götene har de börjat sälja Dodge (utöver Honda och Mazda) och antalet Dodge RAM har exploderat de senaste månaderna. Jag tror de går på rå skifferolja. Inga elbilar här inte. :(
Men om man räknar alla elbilar man ser på vägarna verkar det som att Tesla är vanligast, troligen pga räckvidden. Men även Leaf och Zoe har blivit en ganska vanlig syn häromkring. Fast troligen handlar det bara om ett par exemplar och jag råkar se samma bilar om och om igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av Arild »

Pontus skrev:
Jag ser 1 Tesla på 2 veckor ungefär men massor med Dodge Charger V8 :-)
Men vi är 10 stycken på jobbet med elbil, 5 Leaf, 3 Volt, 1 Tesla och 1 kommer inte ihåg.
När ska amerikanarna vakna upp..?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av LarsL »

Framför allt när ska biltillverkarna vakna upp och leverera praktiska bilar med dragkrok? Jag har också börjat fundera på om jag ska bryta mitt löfte till mig själv och köpa en pick-up som drag- och byggbil.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av Robin »

Intressant iakttagelse. Jag tycker att jag normalt sett möter betydligt fler elbilar på tjänsteresor (vardagar) än när vi åker vid storhelger och semestrar. Kan också vara för att barnen kräver uppmärksamhet i senare fallet...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Verdi

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av Verdi »

Man kan ju kolla på car.info hur många bilar av ett visst märke och modell som är registrerade i ert område.

Tror det fanns drygt 100 Teslor i Uppsala (4270 st totalt i Sverige) men bara runt 45 st BMW i3 (2142 st), ett 60-tal Nissan Leaf (3486 st) och ett 50-tal Renaul Zoe (2408 st).

Antagligen så rullar Teslorna fler mil och mer på motorväg/landsväg och mer på helger och semestrar och de andra elbilarna syns mest i stan på vardagar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av lator »

Robin skrev:
Intressant iakttagelse. Jag tycker att jag normalt sett möter betydligt fler elbilar på tjänsteresor (vardagar) än när vi åker vid storhelger och semestrar. Kan också vara för att barnen kräver uppmärksamhet i senare fallet...
Jag hoppas verkligen att du är passagerare i bilen... :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av FredrikR »

Verdi skrev:
Man kan ju kolla på car.info hur många bilar av ett visst märke och modell som är registrerade i ert område.

Tror det fanns drygt 100 Teslor i Uppsala (4270 st totalt i Sverige) men bara runt 45 st BMW i3 (2142 st), ett 60-tal Nissan Leaf (3486 st) och ett 50-tal Renaul Zoe (2408 st).

Antagligen så rullar Teslorna fler mil och mer på motorväg/landsväg och mer på helger och semestrar och de andra elbilarna syns mest i stan på vardagar.
Bor ju också i Uppsala (eller 1 mil norr om) och åker till jobbet på ganska olika tider. Ser oftast 1-2 Teslor, 1-2 Leaf och 0-1 i3. Sen mer sällan Zoe, Ioniq och E-golf (som ju är ganska svår att känna igen). Men är ju helt ovetenskapligt. Beror på vilka delar av staden man kör igenom och antagligen ganska ofta samma bilar man ser.

Men när man åker omkring i staden på olika ärenden så är det Teslor och Leaf som dominerar och på motorvägarna av förklarliga skäl är Teslorna i stor majoritet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Flest elbilar i trafiken

Inlägg av Remuz »

Ioniq blir mer och mer vanlig, både hybrid och elvariant enligt min erfarenhet
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar