Billigast andrabil (begagnad)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Leo skrev:
E-Golf 30 milsversionen, i3 stora batteriet tex.
Lycka till med att få tag i en eGolf-30mil. Beställde min 9/3, får den i oktober. Nu går den tydligen inte ens att beställa. Har sett en (1) begagnad till salu - den gick på kvd för mer än jag får betala för min nya.
De är lite sjukt... snacka om att biltillverkarna har missbedömt tillgången till elbilar. En Golf är ju ingen speciell bil så (dvs inget entusiast bil) att den ska stiga i värde som begagnad är ju bara helt galet.
Känner mig så frustrerad över den dåliga tillgången på både nya och gamla elbilar man får ju inte ens tag på de bilar som har lanserats och är till försäljning om de nu inte stoppar försäljningen för de säljer för bra... Helt sjuk, låter som gamla sovjetisk planekonomi.
Nej nu ska jag ta mig en pilla och lugna ner mina nerver... :D :?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
Teslaspolen skrev:
En Leaf med 30 kWh batteriet låter ju ganska passande där tycker jag.
Den gör inte det på vintern.
Va? Det borde den ju göra. Jag har kört 15 mil mellan Sälen och Rättvik på vintern med en Leaf 24 kWh, visserligen något under hastighetsgränsen men med 30 kWh borde dwt ju vara mycket lättare?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Teslaspolen skrev:
En Leaf med 30 kWh batteriet låter ju ganska passande där tycker jag.
Den gör inte det på vintern.
Va? Det borde den ju göra. Jag har kört 15 mil mellan Sälen och Rättvik på vintern med en Leaf 24 kWh, visserligen något under hastighetsgränsen men med 30 kWh borde dwt ju vara mycket lättare?
Jag jobbpendlar 5+5mil det är först 70väg sedan 80väg, Jag kör enligt GPS 75kph respektive 85kph. Där klarade inte Leaf24 sig vid minusgrader och Leaf30 som jag förvisso inte kört lika mycket klarar sig precis. Till saken hör att Leaf24 är väldigt linjär medan Leaf30 är olinjär. Mycket svårt att tajmna sin körning när det är på gränsen så som det gick med leaf24.

Jag är av den åsikten att det måste vara någon form av marginal kvar också om det skall vara bekvämt. Leaf30 är precis på gränsen vid 10mil, är det ett behagligt liv att då köra 3.4mil till? hm.... Då kör jag dessutom inte på motorväg. Tänk på att vi har även en extra kallstart inbakad i körningen som absolut gör sitt.

Här råkar min info vara extremt exakt :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Leo skrev:
E-Golf 30 milsversionen, i3 stora batteriet tex.
Lycka till med att få tag i en eGolf-30mil. Beställde min 9/3, får den i oktober. Nu går den tydligen inte ens att beställa. Har sett en (1) begagnad till salu - den gick på kvd för mer än jag får betala för min nya.
De är lite sjukt... snacka om att biltillverkarna har missbedömt tillgången till elbilar. En Golf är ju ingen speciell bil så (dvs inget entusiast bil) att den ska stiga i värde som begagnad är ju bara helt galet.
Känner mig så frustrerad över den dåliga tillgången på både nya och gamla elbilar man får ju inte ens tag på de bilar som har lanserats och är till försäljning om de nu inte stoppar försäljningen för de säljer för bra... Helt sjuk, låter som gamla sovjetisk planekonomi.
Nej nu ska jag ta mig en pilla och lugna ner mina nerver... :D :?
Ärligt talat... är någon förvånad?
Jag har tjatat hål i huvet och fått lida spott och spe för denna åsikt i över ett år nu. I mina ögon är detta ingen raketforskning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Pertan »

Mitt första inlägg här.

Jag funderar på att köpa en Leaf 30kwh som min enda bil. Bor på landet så det är några mil om man ska handla mat eller göra något annat.
Jag kommer börja plugga till hösten på distans så kommer inte åka så jätte mycket bil.
Är trött på min diesel golf. Så köpa en leaf för ca 200k är inget för ekonomins skull. Miljön och att det är så mycket roligare att köra på el.
Jag är lite fundersam hur det ska funka att åka till fjällen på vintern. På sommaren är det nog inga problem. Men det är väl ett problem jag får lösa när vintern kommer.
Får ju ångest varje gång man startar golfen nu ju.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Walker »

Lite siffror om eGolfen:
Den jag beställt kostar (skapligt utrustad) 407” - 60” i bonus = 347”
Visserligen ingår inte vinterdäck i det priset.
13/5 såldes en 2018 (registrerad 201709) som gått 491 mil, sämre utrustad än min men med vinterhjul för 359 600.- exkl avgifter.
Om någon är intresserad av att köpa min i apr/maj 2019 för 360” - hör av er. Då hoppas jag kunna byta till en Tesla S.
Golfen blev ett panikköp då jag ville bli av med dieseleländet och mina Teslaplaner kraschade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pertan skrev:
Mitt första inlägg här.

Jag funderar på att köpa en Leaf 30kwh som min enda bil. Bor på landet så det är några mil om man ska handla mat eller göra något annat.
Jag kommer börja plugga till hösten på distans så kommer inte åka så jätte mycket bil.
Är trött på min diesel golf. Så köpa en leaf för ca 200k är inget för ekonomins skull. Miljön och att det är så mycket roligare att köra på el.
Jag är lite fundersam hur det ska funka att åka till fjällen på vintern. På sommaren är det nog inga problem. Men det är väl ett problem jag får lösa när vintern kommer.
Får ju ångest varje gång man startar golfen nu ju.
Det är inte roligt på längre resor nej. På vintern ännu värre eftersom bilen går kortare sträcka och det är kallt ute när du väntar på laddning. Hyr en Tesla för den resan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Pertan »

Henrik Torphammar skrev:
Pertan skrev:
Mitt första inlägg här.

Jag funderar på att köpa en Leaf 30kwh som min enda bil. Bor på landet så det är några mil om man ska handla mat eller göra något annat.
Jag kommer börja plugga till hösten på distans så kommer inte åka så jätte mycket bil.
Är trött på min diesel golf. Så köpa en leaf för ca 200k är inget för ekonomins skull. Miljön och att det är så mycket roligare att köra på el.
Jag är lite fundersam hur det ska funka att åka till fjällen på vintern. På sommaren är det nog inga problem. Men det är väl ett problem jag får lösa när vintern kommer.
Får ju ångest varje gång man startar golfen nu ju.
Det är inte roligt på längre resor nej. På vintern ännu värre eftersom bilen går kortare sträcka och det är kallt ute när du väntar på laddning. Hyr en Tesla för den resan.

Jag bor i Dalarna. har ca 25 mil till Sälen och 35 till Idre. Är det möjligt både sommar och vinter? Att det är kallt spelar ingen roll för mig. Älskar snö och kyla :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Teslaspolen »

Beror väl på vilken Tesla.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Pertan »

Tänkte på leaf 30kwh.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Magnus71 »

Vi pendlar 14 mil/ dag i en BMW I3 94Ah REX. Vid vinterföre och -20grader behövs REX efter ca 13 mil. Annars inte. Vi har kört 1000mil och tankat 5L(!).
Är jättenöjd med den och det fungerar utmärkt att köra långt i den. Det är mycket låg energiförbrukning på I3. Snittet för oss ligger på 1,8kwh/mil med snabb landsvägsfart (inklusive ett par test av toppfarts spärr 150km/h - som självfallet utförts på bana). Fantastisk körglädje ,utmärkta prestanda vid omkörningar och bra interiör är största fördelarna. Svagt helljus och viss vindkänslighet är nackdelarna.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av LarsL »

Pertan skrev:
Jag bor i Dalarna. har ca 25 mil till Sälen och 35 till Idre. Är det möjligt både sommar och vinter? Att det är kallt spelar ingen roll för mig. Älskar snö och kyla :)
Du måste snabbladda både på sommaren och på vintern, men som tur är så har ju dalarna många snabbladdare. Skillnaden mellan vinter och sommar blir på det här sättet inte särskilt stor. Säg ett stop till Sälen och två till Idre oavsett.

Kört flera gånger till Stockholm från Göteborg. Några gånger på vintern och några gånger på sommaren. Gissar att det blev ett eller möjligen två stopp extra på vintern. På något sätt lyckas jag alltid få till ett extra stopp på vägen ner från Stockholm, tror det är Jönköpingsbacken som drar energi.

Jag har haft 30kWh Leaf i 2,5 år och gillar den bara mer och mer. Längre resor blir bara lättare och lättare med varje laddare som kommer upp. Min andra bil en Mercedes E-klass 2012 står nu hemma för det mesta, tvingar sambon att ta den till jobbet då jag tröttnat på diesel skak. Den körs också när jag måste ha dragkrok... hoppas verkligen att den går att byta bort under 2019. Tar skroten emot dieselbilar fortfarande?

Så min rekommendation blir köp! Även om jag nog själv valt en Ioniq nu... kanske.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Pertan »

LarsL skrev:
Pertan skrev:
Jag bor i Dalarna. har ca 25 mil till Sälen och 35 till Idre. Är det möjligt både sommar och vinter? Att det är kallt spelar ingen roll för mig. Älskar snö och kyla :)
Du måste snabbladda både på sommaren och på vintern, men som tur är så har ju dalarna många snabbladdare. Skillnaden mellan vinter och sommar blir på det här sättet inte särskilt stor. Säg ett stop till Sälen och två till Idre oavsett.

Kört flera gånger till Stockholm från Göteborg. Några gånger på vintern och några gånger på sommaren. Gissar att det blev ett eller möjligen två stopp extra på vintern. På något sätt lyckas jag alltid få till ett extra stopp på vägen ner från Stockholm, tror det är Jönköpingsbacken som drar energi.

Jag har haft 30kWh Leaf i 2,5 år och gillar den bara mer och mer. Längre resor blir bara lättare och lättare med varje laddare som kommer upp. Min andra bil en Mercedes E-klass 2012 står nu hemma för det mesta, tvingar sambon att ta den till jobbet då jag tröttnat på diesel skak. Den körs också när jag måste ha dragkrok... hoppas verkligen att den går att byta bort under 2019. Tar skroten emot dieselbilar fortfarande?

Så min rekommendation blir köp! Även om jag nog själv valt en Ioniq nu... kanske.
jag har inte så bråttom när jag åker. Så att ladda 1-2 extra gånger spelar ingen roll. Bara att ta med en bok eller tidning att läsa. Jag har sneglat lite på Ioniq också men lär nog gå utanför budgeten.
Ska ju plugga till hösten så då har man inte råd med lika mycket. Tänkte ha en leaf i 3 år och sen se vad som kommit ut på marknaden då.
Tänkte försöka låna hem leafen en helg och prova så mycket det går.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Billigast andrabil (begagnad)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pertan skrev:
Tänkte på leaf 30kwh.
35mil så behöver du snabbladda 3st 45min laddningar ungefär om laddarna råkar stå bra till samt att du startar med fulladdad bil och kan ladda den igen på destinationen.
Pertan skrev:
Så att ladda 1-2 extra gånger spelar ingen roll. Bara att ta med en bok eller tidning att läsa.
Då hade det ju fungerar med en Leaf24 för 100k mindre också faktiskt. Leaf24 finns ju från 130000 ungefär medan Leaf 30 startar på 220000. Som referens gavs det mörlighet att köpa Leaf40 för 280000kr vid introduktion. Då hade jag ju lätt lagt till 60k och fått en 40kwh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar