Nissan Leaf 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Photoshopat...
och den första då?

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsL »

Vet inte men det finns två bilder en med 9x,7kW där den totala mängden laddad energi är 1,xxkWh och en med 0,75kWh laddat samt 102kw, vilket gör det mer troligt.
Någon har sedan lånat tvåan i 102 och bytt ut ettan för att skapa nästa bild. Men inte tänkt på att det är helt orimligt att de fortfarande bara skulle överfört 0,75kWh.
92C9E073-E51E-4E44-BB94-48EE32342094.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsL »

Henrik Torphammar skrev:
Hörde att dom skruvat upp laddningen till 200kW nu.

Bild
Identiska förutom den flyttade tvån.
8DBB590B-CDA3-453F-AA19-9E95ED523D02.jpeg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Visst, men sen steg 2... vad säger att det är en 60kWh Leaf? Vad säger att det är bilen på bilden alls? En Leaf40 skulle ju lätt kunna ta 102kW om man tvingade den. Generellt så vill man ju upp i spänning för att se max peak i kW hos dagens elbilar med små batterier. Här laddar man som mest vid ganska låg SOC. Jag tolkar detta som experiment snarare än bevis på att Leaf60 finns än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsL »

Absolut finns inget som säger att det är Leafen som är inkopplad eller att den Leafen skulle ha ett prototyp batteri från Nissan.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Just den laddaren på bilden har inte ens CHAdeMO om du googlar samma typ av laddare på internet. Det i sig tyder på att det sker experiment och att hela sanningen inte är med i bilden vi fått. Leaf60 kanske laddar ännu snabbare, Nissan kanske släpper upp den till 70 grader ^^
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av TeslaTissel »

NISSAN LEAF NISMO.

En uppgraderad version av Nissan Leaf 40 kWh.

Med hjälp av mjukvaru, och div chassie-uppdateringar skall den vara både kvickare och roligare att köra.

Se mitt inlägg här: http://vuef.se/elbil-forsta-provkorning ... eaf-nismo/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av TeslaTissel »

Börjar komma mer detaljer om NISSAN Leaf 64 kWh
Alltså är batteriet lite större än som ursprungligen presenterades, (60 kWh)

https://cleantechnica.com/2018/08/17/co ... ore-power/
74C1D9DA-34EF-4B19-A6EE-EAC2BA28F3CA.png
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av FredrikR »

Borde närma sig lansering, alla leasingerbjudanden har försvunnit, finns två kvar på blocket, men brukar vara betydligt fler, och hittar inget på hemsidor om det.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Nu börjar det likna något! :)
Laddare som går på 3-fas ser det ut som oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Nu börjar det likna något! :)
Laddare som går på 3-fas ser det ut som oxo :)
Ja, äntligen lär de sig att anpassa sig efter den europeiska marknaden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Teslaspolen »

Ja precis, tog bara 8 år eller så...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
Börjar komma mer detaljer om NISSAN Leaf 64 kWh
Alltså är batteriet lite större än som ursprungligen presenterades, (60 kWh)

https://cleantechnica.com/2018/08/17/co ... ore-power/
74C1D9DA-34EF-4B19-A6EE-EAC2BA28F3CA.png
Jag har nu lagt upp en artikel om NISSAN Leaf (E-Plus) 64 kWh – 200 hk 2019 på

http://vuef.se/elbil-nissan-leaf-e-plus ... 0-hk-2019/ :D

Det som är intressant är också att den delar batteri med HUNDAI KONA Electric samt att det framgår en hel del övrigt signifikativt i artiklarna jag länkat till.
Hoppas ni gillar det. Skall uppdatera vad det lider då alla kanske inte hänger med i de tekniska detaljerna?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
TeslaTissel skrev:
Börjar komma mer detaljer om NISSAN Leaf 64 kWh
Alltså är batteriet lite större än som ursprungligen presenterades, (60 kWh)

https://cleantechnica.com/2018/08/17/co ... ore-power/
74C1D9DA-34EF-4B19-A6EE-EAC2BA28F3CA.png
Jag har nu lagt upp en artikel om NISSAN Leaf (E-Plus) 64 kWh – 200 hk 2019 på

http://vuef.se/elbil-nissan-leaf-e-plus ... 0-hk-2019/ :D

Det som är intressant är också att den delar batteri med HUNDAI KONA Electric samt att det framgår en hel del övrigt signifikativt i artiklarna jag länkat till.
Hoppas ni gillar det. Skall uppdatera vad det lider då alla kanske inte hänger med i de tekniska detaljerna?
Kul med bättre fjutt i Leaf, synd att LG inte får fram batterier i bra takt. Gamla kemin från Zoe är fortfarande en halvmiss men säkert bra nog när det handlar om så mycket kapacitet.

Leaf40 har faktiskt 170hk enligt Leafspy. Björns Test av kona har jag för mig visade en rejäl bit under 200hk, typ 180?! Minns inte exakt var jag såg det, återkommer om jag hittar det.
Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av _TonyV »

Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av _TonyV »

lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Tars »

lator skrev:
_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?
Av egen erfarenhet, så ja, vi kör mer bil nu än förut, men, det är pga att vi struntar i flyget om det går och tar 1-2 dagar på oss att resa istället, och gör då en roadtripp istället.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Provkörde nya Leafen igår och jäklar vad mycket bättre den är nu! :)
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Måste låna den lite längre snart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.
Nu jämför jag ju med min första generations 24-Leaf och jämfört med den så är nog allt bättre, det enda som jag inte hann testa var det där med
värmen i batteriet vid långfärd osv men jag har lite svårt att tro att jämfört med 24:an så är den nya sämre eller bara likvärdig för min
kommer man bara 10 mil med om man kör sjukt lugnt och vid den typen av körning körning lär nog den nya vinna i alla fall för då kommer inte
batteriet att bli direkt varmt, men ska testa det också snart :)
Väghållningen var löjligt mycket bättre iaf :)
Designen är riktigt trevlig (den gamla är bland det fulaste jag ägt/sett i modern tid) :lol:
Rejält mycket mer kraft också :) (fast inte som i Teslan såklart)

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)

3-fas-laddning och dragkrok är det jag retar mig mest på :evil:
Och dragkrok får vi väl vänta till nästa generation på antar jag (om ens då) :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsL »

Det stora felet med 40kWh batteriet är ju laddhastigheten vid snabbladdning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)
Det är ju samma bil i botten även om jag vet att dom ändrat på mycket. Ett par exempel,

*Laddhastigheten är sämre än Leaf30 i vart fall.
*Laddluckan som pekar mer uppåt. Redan gamla modellen samlade snö.
*Farthållaren lyckades jag inte använda utan att den samtidigt aktiverade propilot
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar