Nissan Leaf 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Nu börjar det likna något! :)
Laddare som går på 3-fas ser det ut som oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Nu börjar det likna något! :)
Laddare som går på 3-fas ser det ut som oxo :)
Ja, äntligen lär de sig att anpassa sig efter den europeiska marknaden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Teslaspolen »

Ja precis, tog bara 8 år eller så...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
Börjar komma mer detaljer om NISSAN Leaf 64 kWh
Alltså är batteriet lite större än som ursprungligen presenterades, (60 kWh)

https://cleantechnica.com/2018/08/17/co ... ore-power/
74C1D9DA-34EF-4B19-A6EE-EAC2BA28F3CA.png
Jag har nu lagt upp en artikel om NISSAN Leaf (E-Plus) 64 kWh – 200 hk 2019 på

http://vuef.se/elbil-nissan-leaf-e-plus ... 0-hk-2019/ :D

Det som är intressant är också att den delar batteri med HUNDAI KONA Electric samt att det framgår en hel del övrigt signifikativt i artiklarna jag länkat till.
Hoppas ni gillar det. Skall uppdatera vad det lider då alla kanske inte hänger med i de tekniska detaljerna?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
TeslaTissel skrev:
Börjar komma mer detaljer om NISSAN Leaf 64 kWh
Alltså är batteriet lite större än som ursprungligen presenterades, (60 kWh)

https://cleantechnica.com/2018/08/17/co ... ore-power/
74C1D9DA-34EF-4B19-A6EE-EAC2BA28F3CA.png
Jag har nu lagt upp en artikel om NISSAN Leaf (E-Plus) 64 kWh – 200 hk 2019 på

http://vuef.se/elbil-nissan-leaf-e-plus ... 0-hk-2019/ :D

Det som är intressant är också att den delar batteri med HUNDAI KONA Electric samt att det framgår en hel del övrigt signifikativt i artiklarna jag länkat till.
Hoppas ni gillar det. Skall uppdatera vad det lider då alla kanske inte hänger med i de tekniska detaljerna?
Kul med bättre fjutt i Leaf, synd att LG inte får fram batterier i bra takt. Gamla kemin från Zoe är fortfarande en halvmiss men säkert bra nog när det handlar om så mycket kapacitet.

Leaf40 har faktiskt 170hk enligt Leafspy. Björns Test av kona har jag för mig visade en rejäl bit under 200hk, typ 180?! Minns inte exakt var jag såg det, återkommer om jag hittar det.
Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av _TonyV »

Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av _TonyV »

lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Tars »

lator skrev:
_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?
Av egen erfarenhet, så ja, vi kör mer bil nu än förut, men, det är pga att vi struntar i flyget om det går och tar 1-2 dagar på oss att resa istället, och gör då en roadtripp istället.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Provkörde nya Leafen igår och jäklar vad mycket bättre den är nu! :)
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Måste låna den lite längre snart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.
Nu jämför jag ju med min första generations 24-Leaf och jämfört med den så är nog allt bättre, det enda som jag inte hann testa var det där med
värmen i batteriet vid långfärd osv men jag har lite svårt att tro att jämfört med 24:an så är den nya sämre eller bara likvärdig för min
kommer man bara 10 mil med om man kör sjukt lugnt och vid den typen av körning körning lär nog den nya vinna i alla fall för då kommer inte
batteriet att bli direkt varmt, men ska testa det också snart :)
Väghållningen var löjligt mycket bättre iaf :)
Designen är riktigt trevlig (den gamla är bland det fulaste jag ägt/sett i modern tid) :lol:
Rejält mycket mer kraft också :) (fast inte som i Teslan såklart)

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)

3-fas-laddning och dragkrok är det jag retar mig mest på :evil:
Och dragkrok får vi väl vänta till nästa generation på antar jag (om ens då) :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsL »

Det stora felet med 40kWh batteriet är ju laddhastigheten vid snabbladdning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)
Det är ju samma bil i botten även om jag vet att dom ändrat på mycket. Ett par exempel,

*Laddhastigheten är sämre än Leaf30 i vart fall.
*Laddluckan som pekar mer uppåt. Redan gamla modellen samlade snö.
*Farthållaren lyckades jag inte använda utan att den samtidigt aktiverade propilot
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av zyax »

Henrik Torphammar skrev:
*Laddluckan som pekar mer uppåt. Redan gamla modellen samlade snö.
Referens: Liftarens guide till galaxen:
Har inte alla med sig en handduk att lägga när det kan snöa?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av LarsA »

Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:

*Farthållaren lyckades jag inte använda utan att den samtidigt aktiverade propilot
Bara att hålla inne propilot knappen ett par sekunder så har du "endast" farthållare.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Zalman3 »

Nytt Nissan erbjudande, blir ca 24kr per mil vid 1.500 mil och 17kr per mil vid 3.000 mil per år.

Nissan Leaf Tekna 40kwh.
Metallic ingår (erbjuder endast det). Ange färg i mailet. Tex Dark Metal grey…
Vinterhjul – OBS! endast friktion ingår.
12 mån leasing
1.500mil
Debitering för över- mil = 10kr/mil

Månadshyra 2.995 kr/mån
Uppläggningsavgift 595kr
Aviavgift 55kr
Leverans ca Jan – Mars 2019

BilByter AB
Bonnorpsgatan 2
58273 LINKÖPING
Telefon, växel 013-123415
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av FredrikR »

https://alltomelbil.se/nissan-leaf-uppd ... -laddning/

Verkar som att tillverkningen av den nya startar i mars 2019. Så i erbjudandet är det de sista bilarna som kommer tillverkas innan den startar. Men undrar om Nissan kommer fortsätta erbjuda varianten med 40 kWh batteri även efter E-plus introduceras. Vore ju trevligt om båda alternativen fanns.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

FredrikR skrev:
https://alltomelbil.se/nissan-leaf-uppd ... -laddning/

Verkar som att tillverkningen av den nya startar i mars 2019. Så i erbjudandet är det de sista bilarna som kommer tillverkas innan den startar. Men undrar om Nissan kommer fortsätta erbjuda varianten med 40 kWh batteri även efter E-plus introduceras. Vore ju trevligt om båda alternativen fanns.
Det finns väl inget trevligt alls med dagens 40kwh? Där emot om det blir en E-plus-minus med 48kWh. Kylda batterier, snabbladdning, lättare, billigare...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar