Ja, på Zoe-FB-gruppen så finns det de som lyckats köra mycket snålare. Min visar 4 km/h mer än GPS med sommardäck (som jag fortfarande har på). Med vinterdäck 2 km/h.iAkita skrev:Tycker det är skumt att förbrukningssiffrorna verkar variera så oerhört mellan olika exemplar. Jag har haft tur, mina siffror motsvarar de du får vid 15-20 km/h lägre hastighet. Kör 20 mil motorväg tur och retur lite då och då, och har aldrig kommit fram till mitt laddstopp med mindre än 15% kvar. Då håller jag 110-120 k m/h och har lilla 23 kWh batteriet.Jerker skrev:Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:
90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Det är obegripligt hur det kan skilja sig så mellan olika bilar. Finns ju fler här som upplevt orimligt hög förbrukning, medan andra kommer ner i jättelåg förbrukning. Iallafall under gynnsamma förhållanden. Har du gjort bms-uppdateringen och hur mycket skiljer sig din bils visade hastighet mot gps:en? Min diffar bara 2 km/h.
Ska jag köra 20 mil mellan laddningarna måste jag tuffa på i max 70 och ha ett ägg under foten. Och endast på sommaren. Så här års är det värre.
Men nu använde jag farthållaren. Det blir lite snålare om man kör själv och är försiktig. Sen betyder givetvis vädret oerhört mycket. Jag har legat på platta Östgötaslätten och bara förbrukat 0,9-1,2 kW momentant i 90 km/h när jag haft bara lite vind i ryggen.