Sida 1 av 6

Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 12 jul 2018 08:59
av Jerker
http://www.automobile-propre.com/renaul ... ment-2019/
https://pushevs.com/2018/07/06/renault- ... mment-4395

En större uppgradering av Zoen kommer 2019. Den får CCS med 22 kW AC och minst 50 kW DC.
Baksätets ryggstöd blir nu delbart 40/60 och ska ge ett plant lastutrymme till skillnad från dagens som närmast är att betrakta som ett skämt.
Bilen blir lite längre och detta ska ge utrymme för en bättre aerodynamisk design och större bagageutrymme.
Från september dubblerar man tillverkningshastigheten från 220 till 440 bilar per dag.
Man kommer inte att öka batteristorleken från dagens 41 kWh. Renaults kundundersökning har visat att detta räcker alldeles utmärkt.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 12 jul 2018 09:29
av Gustafsson
Nu så ser det genast mycket bättre ut för Zoe

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 12 jul 2018 09:58
av Mickep
Tror också att det är ett smart sak att gå ut med att de inte kommer öka batteristorleken nästa år. (för det skulle döda försäljningen om folk väntar ett halvår)
Kul att de gör bilen mer aerodynamisk och bagaget större.
Större batteri gör bilen tyngre och därmed sjunker räckvidden så det gäller att hitta en bra kompromiss.

Hoppas att ioniq får ett 40 kwh batteri, det skulle ge den en realistisk 30 mil

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 12 jul 2018 16:30
av Teslaspolen
Låter ju bara bra det där!

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 19 jul 2018 16:09
av Jerker
Här är en artikel som hävdar att Zoe 2019 ska få större batteri, c:a 60 kWh om man räknar utifrån olika uppgifter i artikeln, bl.a. 600 km NEDC.

http://www.auto-moto.com/nouveautes/sco ... 347#item=1

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 11 sep 2018 18:40
av Jerker
Antar att Renault tänker visa upp bilen på Parismässan. Hoppas på det.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 21:33
av kler
Vad skulle det betyda "i praktiken", när Zoe får CCS-stöd?
Vilka typer av laddstopp pratar vi om?
I min X75D så toppar jag ju strax under 100 kW tror jag, och de med 100 kWh toppar man väl strax under 120 kW.

Kan någon månne ge en målande beskrivning? :)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 21:37
av Jerker
kler skrev:
Vad skulle det betyda "i praktiken", när Zoe får CCS-stöd?
Vilka typer av laddstopp pratar vi om?
I min X75D så toppar jag ju strax under 100 kW tror jag, och de med 100 kWh toppar man väl strax under 120 kW.

Kan någon månne ge en målande beskrivning? :)
Ingen aning. Jag är väl inte för optimistisk utan tror att de nöjer sig med 50 kW effekt på DC. Så det blir att jämföra med en Leaf 40 kWh. Dock har Zoe luftkylt batteri med aktiva fläktar som startar under laddningen.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 21:45
av kler
Ok. Mitt standardtest är Stockholm - Strömsund :)
ABRP med Nissan Leaf 40 kWh säger ca: 2,5h fördelat på 5 laddstop.
Så då kan man förvänta sig något liknande med Zoe 2019.

Hur skulle den resan se ut med nuvarande Zoe månntro?
Man kanske inte kommer fram? :)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 22:04
av Jerker
kler skrev:
Ok. Mitt standardtest är Stockholm - Strömsund :)
ABRP med Nissan Leaf 40 kWh säger ca: 2,5h fördelat på 5 laddstop.
Så då kan man förvänta sig något liknande med Zoe 2019.

Hur skulle den resan se ut med nuvarande Zoe månntro?
Man kanske inte kommer fram? :)
2,5 timmar? Är det det Strömsund som ligger 60 mil från Sthlm du menar?

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 22:16
av Teslaspolen
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 16 nov 2018 22:18
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Aha! :)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 02:00
av Geni87
Intressant att se att Renault ändå har investerat i mycket produktion av elektriska drivlinekomponenter in-house, verkar seriöst!

Bild

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 03:52
av kler
Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Ja, precis. Det blev lite otydligt :)

Nuvarande Zoe har bara tillgång till AC-laddning, stämmer det?

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 05:34
av Jerker
kler skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Ja, precis. Det blev lite otydligt :)

Nuvarande Zoe har bara tillgång till AC-laddning, stämmer det?
Stämmer, 22 kW, om man inte har en äldre som hade 43 kW. Det finns den versionen att köpa idag också, men den tas inte in i Sverige.

Energiförbrukning?

Postat: 17 nov 2018 14:43
av Simon
Någon uppgift om energiförbrukning? Jag har hört att nuvarande Zoe drar ganska mycket ström för att vara en mindre elbil.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 15:07
av Jerker
Simon skrev:
Någon uppgift om energiförbrukning? Jag har hört att nuvarande Zoe drar ganska mycket ström för att vara en mindre elbil.
Ja, i synnerhet i högre hastigheter. Den är ingen motorvägsbil. Kör man 110 drar den minst 2,4 kWh/mil.

Ska jag köra långkörningar håller jag max 85 annars blir laddstoppen för många och långa.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 22:01
av Jerker
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 22:22
av Geni87
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 22:36
av Jerker
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 23:28
av Geni87
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 23:40
av Jerker
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 23:42
av Geni87
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.
Precis, jag har inte kört Zoe så mycket men jag tycker att det är en trevlig bil. :)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 17 nov 2018 23:58
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.
Visst är det ganska tillfredsställande? :) Gjorde lika med vår Leaf, med en hel del roliga tripper och snabbladdare hit och dit, på den goda tiden då det var gratis el överallt. 8-)

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Postat: 18 nov 2018 00:55
av iAkita
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Tycker det är skumt att förbrukningssiffrorna verkar variera så oerhört mellan olika exemplar. Jag har haft tur, mina siffror motsvarar de du får vid 15-20 km/h lägre hastighet. Kör 20 mil motorväg tur och retur lite då och då, och har aldrig kommit fram till mitt laddstopp med mindre än 15% kvar. Då håller jag 110-120 k m/h och har lilla 23 kWh batteriet.

Det är obegripligt hur det kan skilja sig så mellan olika bilar. Finns ju fler här som upplevt orimligt hög förbrukning, medan andra kommer ner i jättelåg förbrukning. Iallafall under gynnsamma förhållanden. Har du gjort bms-uppdateringen och hur mycket skiljer sig din bils visade hastighet mot gps:en? Min diffar bara 2 km/h.