Skrev ett inlägg förut. Först bara en first edition modell med mid range på 62kwh. Kommer finnas i 3 olika uteustningsnivåerLaban skrev:Det känns väldigt negativt måste jag säga. Hyundai Kona - 39 kWh kostar från 359 000 :- Jag har svårt att se att motsvarande version av ID kommer att kosta mer än så. Sen återstår det väl att se om den billigaste versionen släpps på en gång eller om det blir mer i stil med Model 3 SR.Walker skrev:...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Nu verkar det som att LG Chem slänger in grus i maskineriet för Volkswagens planer om att bygga en batterifabrik i Europa tillsammans med SK Innovation. Om Volkswagen går vidare med sina planer så hotar LG att sluta leverera batterier vilket skulle minst sagt skapa stora problem för Volkswagen.
https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/
https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/
Re: VW I.D
Hoppsan! Batteritillverkarna tar sig ton! Rena maffiafasonerna!vigge50 skrev:Nu verkar det som att LG Chem slänger in grus i maskineriet för Volkswagens planer om att bygga en batterifabrik i Europa tillsammans med SK Innovation. Om Volkswagen går vidare med sina planer så hotar LG att sluta leverera batterier vilket skulle minst sagt skapa stora problem för Volkswagen.
https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: VW I.D
Något märkligt agerande av LG och jag misstänker att det finns mycket mer djup i den här historien som inte är offentligt. VW och LG har med all säkerhet ett eller flera avtal som förbinder LG att leverera X mängd battericeller under Y antal år till Z pris. Om VW försöker bryta det avtalet i förtid får de sannolikt betala höga böter till LG, och om LG inte levererar enligt avtalet kommer de få böta till VW. Om VW planerar att bygga en fabrik med SK för volymer utöver avtalet med LG ska det inte vara några problem för nuvarande avtal.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds
Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds
Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.Henrik Torphammar skrev:Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds
Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Just priser är sjukt svårt. €30000 rakt översatt med valutakursen lär det som du säger inte bli men sen vad dessa säg 400k innehåller är frågan. Toppmodell beträffande batteri men tom på utrustning? hm, vi får se i mars om ett årjuristen skrev:Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.Henrik Torphammar skrev:Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds
Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Precis, vi kan ju bara göra "guesstimates" i detta läge och vad priset och den slutliga produkten blir återstår att se.
Men jag måste säga att jag verkligen gillar designen och jag tycker VW är på helt rätt spår här. ID3 är en elbil som byggts från grunden som elbil och drar fördel av alla designfördelar detta ger. Gillar starkt att den är en relativt liten bil som samtidigt har innerutrymmen (förutom bagage) som en större bil. För min del får en elbil, med dagens brist på batterier och räckviddsfokus, hellre vara en låg och kompakt sedan/hatchback/kombi än en högbyggd crossover eller SUV - en låg bil blir effektivare och får bättre räckvidd än en hög. ID3 har dessutom bakhjulsdrift, tillräcklig räckvidd och ska ladda 125kW på CCS.
ID3 verkar bli ett klart snäpp upp från Kona och e-Niro. För mig tickar den i alla boxar förutom fyrhjulsdrift, vilket är önskvärt men inte ett måste.
Men jag måste säga att jag verkligen gillar designen och jag tycker VW är på helt rätt spår här. ID3 är en elbil som byggts från grunden som elbil och drar fördel av alla designfördelar detta ger. Gillar starkt att den är en relativt liten bil som samtidigt har innerutrymmen (förutom bagage) som en större bil. För min del får en elbil, med dagens brist på batterier och räckviddsfokus, hellre vara en låg och kompakt sedan/hatchback/kombi än en högbyggd crossover eller SUV - en låg bil blir effektivare och får bättre räckvidd än en hög. ID3 har dessutom bakhjulsdrift, tillräcklig räckvidd och ska ladda 125kW på CCS.
ID3 verkar bli ett klart snäpp upp från Kona och e-Niro. För mig tickar den i alla boxar förutom fyrhjulsdrift, vilket är önskvärt men inte ett måste.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: VW I.D
Tycker det är synd att LG tar till maffiafasoner, även om man förstår dem. De har nu en guldsits där jag tror att de tom kan öka sina marginaler mot biltillverkarna. Om biltillverkarna skaffar egna batterifabriker så konkurrerar de ut LG och det gillas inte. Det var som när tesla beslöt att göra sina egna apkameror istället för att använda mobileEyes (?) system. Tror dock inte vW själv kommer ha fabriker utan kommer låta själva gruppen finansiera och stödja andra batteritillverkare (där de äger en del) och det är nog de LG vill förhindra. Och det tycker jag är allvarligt, nästan kartellfasoner. det är som om panasonic skulle sätta sig på tvären för tesla. Mycket synd om billiga masstillverkare elbilar försinkas pga av stridigheter.
Re: VW I.D
LG är väl ledsna över att VW vill tillverka batterier tillsammans med konkurrenten SK istället för med LG. Men det kan ju å andra sidan ha sin grund i att LG kanske inte vill ingå i sådana partnerskap, utan vill sköta allt själva.Mickep skrev:Tycker det är synd att LG tar till maffiafasoner, även om man förstår dem. De har nu en guldsits där jag tror att de tom kan öka sina marginaler mot biltillverkarna. Om biltillverkarna skaffar egna batterifabriker så konkurrerar de ut LG och det gillas inte. Det var som när tesla beslöt att göra sina egna apkameror istället för att använda mobileEyes (?) system. Tror dock inte vW själv kommer ha fabriker utan kommer låta själva gruppen finansiera och stödja andra batteritillverkare (där de äger en del) och det är nog de LG vill förhindra. Och det tycker jag är allvarligt, nästan kartellfasoner. det är som om panasonic skulle sätta sig på tvären för tesla. Mycket synd om billiga masstillverkare elbilar försinkas pga av stridigheter.
Re: VW I.D
En 4 krafs version kommer ju senare för ID. 3 verkar det som. Men längre fram. Frågan är när standard range på 33 mil kommer? Ska boka en i vår så får vi se om det blir den eller crozzen
Re: VW I.D
Pratade med min lokala vwförsäljare idag. Han hade uppgifter att nån gång i April ska man kunna boka sin ID. Dom skulle få in en demobil i Maj. Om man beställde bilen direkt så skulle man få sin First edition i November. Dom som beställer senare och den "vanliga" skulle få leverans i mars nästa år. Men vw var hemlighetsfulla sa han om vilket batteri det skulle bli i First edition.
Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.
Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.
Re: VW I.D
Kanske dum fråga men anses I.D.3 vara den versionen av ID som motsvarar Model 3? Har aldrig sätt beteckningen förut så hänger inte riktigt med.juristen skrev:Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.Henrik Torphammar skrev:Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds
Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.
Re: VW I.D
Senaste rykten gör gällande att den bil i Golfstorlek som tidigare benämndes endast "I.D." (eller Neo) kommer att heta ID.3.vigge50 skrev:Kanske dum fråga men anses I.D.3 vara den versionen av ID som motsvarar Model 3? Har aldrig sätt beteckningen förut så hänger inte riktigt med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Vad gäller först edition har jag läst att det är 62kwh batteriet på 45 mil. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021.. Vad gäller vad din säljare sagt är jag mycket tveksam. Bilarna går i produktion först den 4 nov. Då är det press, event och demo bilar som gäller. Kundbilar i April 2020 har jag fått av VW sverige. Så lät skumt..Pertan skrev:Pratade med min lokala vwförsäljare idag. Han hade uppgifter att nån gång i April ska man kunna boka sin ID. Dom skulle få in en demobil i Maj. Om man beställde bilen direkt så skulle man få sin First edition i November. Dom som beställer senare och den "vanliga" skulle få leverans i mars nästa år. Men vw var hemlighetsfulla sa han om vilket batteri det skulle bli i First edition.
Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.
Re: VW I.D
Enligt min åf så skulle first ed vara 33-milabilen. Det verkar vara mycket som är oklart inom VW. De har t o m svårt att få fram en helt vanlig standard Polo (min kompis beställde en 10 aug och har inte ens ett ppv!)Oykkh47 skrev:Vad gäller först edition har jag läst att det är 62kwh batteriet på 45 mil. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021.. Vad gäller vad din säljare sagt är jag mycket tveksam. Bilarna går i produktion först den 4 nov. Då är det press, event och demo bilar som gäller. Kundbilar i April 2020 har jag fått av VW sverige. Så lät skumt..Pertan skrev:Pratade med min lokala vwförsäljare idag. Han hade uppgifter att nån gång i April ska man kunna boka sin ID. Dom skulle få in en demobil i Maj. Om man beställde bilen direkt så skulle man få sin First edition i November. Dom som beställer senare och den "vanliga" skulle få leverans i mars nästa år. Men vw var hemlighetsfulla sa han om vilket batteri det skulle bli i First edition.
Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.
Däremot levererade de en fullsmetad Polo för någon vecka sedan för över 270 000!!! Bilmarknaden är helt upp och ner.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
En fullsmetad Polo kostar 355.000 så den saknade nog en hel del ändå vad gällde motor eller utrustning.......men japp, mycket pengar för en småbil, men rätt kul i GTi-version.Walker skrev:Enligt min åf så skulle first ed vara 33-milabilen. Det verkar vara mycket som är oklart inom VW. De har t o m svårt att få fram en helt vanlig standard Polo (min kompis beställde en 10 aug och har inte ens ett ppv!)Oykkh47 skrev:Vad gäller först edition har jag läst att det är 62kwh batteriet på 45 mil. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021.. Vad gäller vad din säljare sagt är jag mycket tveksam. Bilarna går i produktion först den 4 nov. Då är det press, event och demo bilar som gäller. Kundbilar i April 2020 har jag fått av VW sverige. Så lät skumt..Pertan skrev:Pratade med min lokala vwförsäljare idag. Han hade uppgifter att nån gång i April ska man kunna boka sin ID. Dom skulle få in en demobil i Maj. Om man beställde bilen direkt så skulle man få sin First edition i November. Dom som beställer senare och den "vanliga" skulle få leverans i mars nästa år. Men vw var hemlighetsfulla sa han om vilket batteri det skulle bli i First edition.
Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.
Däremot levererade de en fullsmetad Polo för någon vecka sedan för över 270 000!!! Bilmarknaden är helt upp och ner.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: VW I.D
Ja ngt är ganska fel. Min granne beställde en ny T-roc. Han har väntat ett par månader redan.. Ja den som tror att VW ID. 3 kommer kosta 250.000kr lär nog känna sig lite lurad. Jag tror first edition bilarna kostar ca 500.000kr..
Re: VW I.D
Är det bara jag som tycker att en 83 kWh ID Golf klass bil med en relativt hög prislapp är en väldigt märklig produkt ? Känns inte riktigt som en bil man köper för att långpendla med på motorväg. Eller bilen för familjeresan till fjällen, 30+ mil i -10C.Oykkh47 skrev:.. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021..
Men man ska väl inte måla fan på väggen innan priserna är släppta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag har haft ett flertal Golf (de flesta av dem med relativt hög prislapp) och ser inte varför man inte skulle få köra långt på motorväg med en sån. Jag har noll behov av en större bil. Alla har inte kids med tillbehör att släpa runt på.Laban skrev:Är det bara jag som tycker att en 83 kWh ID Golf klass bil med en relativt hög prislapp är en väldigt märklig produkt ? Känns inte riktigt som en bil man köper för att långpendla med på motorväg. Eller bilen för familjeresan till fjällen, 30+ mil i -10C.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Sen sa de på Fully Charged att den är stor som en Passat inuti, snarare än en Golf.Laban skrev:Är det bara jag som tycker att en 83 kWh ID Golf klass bil med en relativt hög prislapp är en väldigt märklig produkt ? Känns inte riktigt som en bil man köper för att långpendla med på motorväg. Eller bilen för familjeresan till fjällen, 30+ mil i -10C.Oykkh47 skrev:.. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021..
Men man ska väl inte måla fan på väggen innan priserna är släppta.
Ingen stor motor fram så kan de nyttja volymen bättre.
Re: VW I.D
Det kanske gäller förar och passagerarutrymmet, bagageutrymmet kan knappast vara stort som passat utifrån de bilderna jag har sätt.krivik skrev:Sen sa de på Fully Charged att den är stor som en Passat inuti, snarare än en Golf.Laban skrev:Är det bara jag som tycker att en 83 kWh ID Golf klass bil med en relativt hög prislapp är en väldigt märklig produkt ? Känns inte riktigt som en bil man köper för att långpendla med på motorväg. Eller bilen för familjeresan till fjällen, 30+ mil i -10C.Oykkh47 skrev:.. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021..
Men man ska väl inte måla fan på väggen innan priserna är släppta.
Ingen stor motor fram så kan de nyttja volymen bättre.
Re: VW I.D
Precis, långt axelavstånd men korta överhäng ger goda innerutrymmen men inte nödvändigtvis bra bagageutrymme.vigge50 skrev:Det kanske gäller förar och passagerarutrymmet, bagageutrymmet kan knappast vara stort som passat utifrån de bilderna jag har sätt.krivik skrev:Sen sa de på Fully Charged att den är stor som en Passat inuti, snarare än en Golf.Laban skrev:Är det bara jag som tycker att en 83 kWh ID Golf klass bil med en relativt hög prislapp är en väldigt märklig produkt ? Känns inte riktigt som en bil man köper för att långpendla med på motorväg. Eller bilen för familjeresan till fjällen, 30+ mil i -10C.Oykkh47 skrev:.. Medans i vissa andra artiklar är det 83kwh batteriet på 55 mil. Med hög prislapp på. Standard range på 33mil kommer först efter 2021..
Men man ska väl inte måla fan på väggen innan priserna är släppta.
Ingen stor motor fram så kan de nyttja volymen bättre.