VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle? :roll: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle? :roll: :lol:
Nä, nu tar jag semester. :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Limbster skrev:
Geni87 skrev:
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.

En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart :)
Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla. :)
Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
Jo fast vänder det neråt i Sverige beror det oftast på att det vänder neråt i EU och USA. Frågan är vilka som kraschar hårdast. :)
Det är ju just det som håller på att hända. Världsekonomin saktar in. Börserna är dock forfarande optimistiska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

Walker skrev:
...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle? :roll: :lol:
Ja, vi har ju redan trasiga quote-taggar, så det artar sig till ett sådant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.

https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Webbplatsen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av StefL »

Zalman3 skrev:
Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.

https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Betyg på den Google-översättningen: D :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

PapaD skrev:
Webbplatsen?
Google eller eniro översättning:)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.

https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Om vi inte verkligen vill sätta Tibor i skiten så bör vi nog sluta att endast kopiera och klistra in utan att åtminstone lägga det i citat. Kanske är man lite skadad efter studierna men även om de nya reglerna inte satts in än så tror jag knappast det är tillåtet att endast copy paste.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Info från VW själva.
Mycket snack om CO2 fritt.

"From the “Racing Cardboard” to the ID.3 – CO2-free"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -free-5196
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Läste på ett forum följande:

"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."

1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.

Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Bilen kommer inte vara billig, man betalar för vad man får. Men vill man utnyttja den fulla kapaciteten får man betala dyrt via uppdateringar ota.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.

Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Ser inte riktigt problemet med detta. Tillverkarna behöver nya sätt att tjäna pengar på när serviceintäkterna kraftigt kommer att minskas. Sen får man hoppas att det inte ska bli en massa * bakom vissa funktioner där det står i finstilt längst ner att det är tillval.

Vi får väl se vart priserna landar och vad tillvalen kostar. Men är något tillval för dyrt så är det få som köper det-> priset sänks. Klassisk marknadsekonomi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Vet inte om man kan säga att tillverkarna lurar kunderna. Men man är naiv att tro att kunderna inte betalar för hårdvaran på inköpspriset.
Tilläggen på en överprissatt ota kan bli ett sätt att kompensera för servicebortfall. Köper de den inte är det ingen förlust, då lägger bara tillverkaren ned utvecklingen av mjukvaran.eller sänker priset så fler köper när utvecklingen är betald.(det blir ingen extra kostnad, bara mer intäkter)
Någon sak som kan hända är att tillverkarna har en buffert på batterierna (för att de inte skall degraderas så garantin går in) det kan de erbjuda att låsa upp, där man tar i beaktan var ett nytt batteri skulle kosta att byta ut. Det finns många med mer pengar än hjärna som gladeligen skulle gå med på det.
Och kunderna har redan betalat för hårdvaran och då kanske de lättar på börsen återigen när de ser vad grannen fått.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Läste på ett forum följande:

"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."

1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.

Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Undrar om ratt och stolar ingår i baspriset? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Vet inte om man kan säga att tillverkarna lurar kunderna. Men man är naiv att tro att kunderna inte betalar för hårdvaran på inköpspriset.
Givetvis. Men det är också en kostnad för företaget att ha olika typer av batterier (kylsystem, kablage) för att hantera olika effektuttag, laddeffekter. Tillverkningsmässigt, reservdelsmässigt. Att ha ett specifikt batteri som klarar 50 kW , ett som klarar 100 kW är inte nödvändigtvis lönsamt även om hårdvaran är lite dyrare. Samtidigt vill man kanske ändå ha den där billiga grundmodellen som passar låt säga 20% av köparna och som eventuellt hade gått till en konkurrent om man inte hade haft modellen i utbudet. Och där det också finns en chans att kunden betalar för det när bilen kommer på begagnatmarknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Som jag har förstått det så är det bara i 1st edition max versionerna man får allt. Dock styr batteri paketet prestanda och laddhastighet..

58kw på 42mil WLTP base och plus har 150hk men kan köpa upp sig till 204hk. Laddhastighet på 100kw standard

77kw på 55mil WLTP har 125kw i laddhastighet och även starkare motor

Base version 45kwh battery 33 mil WLTP har 136hk och 50kw laddning men kan oxå uppgraderas till 100kw i laddhastighet..


Dessa är ju rykten men inte helt omöjligt.. även vissa funktioner som Audi kör med i sin E-tron tror jag kommer finnas. Att man kan hyra, köpa vissa funktioner under viss tid..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Är lite orolig över att VW ID3 är bakhjulsdriven.

Har kört bakhjulsdrivna BMW i3 på riktigt usla, spåriga vintervägar uppe i Norrland, och det var inte kul.

Liten bil som blir väldigt orolig på spåriga vägar. Då hjälper inte all antispinn/antisladdsystem i världen.
Framhjulsdrift är helt enkelt bättre.

Nu har väl ID3 längre hjulbas än i3, men kan tänka mig att en e-golf går tryggare alla dagar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Liten bil som blir väldigt orolig på spåriga vägar. Då hjälper inte all antispinn/antisladdsystem i världen.
Framhjulsdrift är helt enkelt bättre.
Tycker framhjulsdrift är katastrof på elbilar. Blir ormiga på vägen när man vill accelerera hårdare. Det gäller åtminstone de bilar jag har testat i klassen, e-Niro, Soul samt Kona. ID.3 har samma hjulbas som Tiguan Allspace så jag tror inte att det kommer att bli några problem även vintertid i vårat klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Ja, framhjulsdrift på elbil är ingen höjdare. Kona och eGolf spinner loss hur lätt som helst och är det lite vått eller halt, så är det garanterat svårare att ta sig fram än med en bakhjulsdriven dito.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

Ja fram eller bakhjulsdrift var en het fråga förr, liksom manuell eller automatlåda.
Har alltid gillat bakhjulsdrift. Körde en Lexus gs450h innan elbilsviruset angrep mig, den hade så bra antisladd så man kunde köra plattan i mattan runt i rondeller och vid omkörningar i snösträngar var det bara att trycka full gas.
Tycker framhjulsdrift är otäckt på vintern, kommer man för fort i en kurva så går det rakt fram när man styr, antisladd verkar ej klara det, i en bakhjulsdriven så hoppar antisladd in och ställer upp bilen lagom.
Elbilar blir som sagt ormiga vid gaspådrag och spinner lätt.
Men i3 är lite jobbig i vinterväglag dock, gissar på mediokert antisladdsystem.
Blev kanske off topic :o
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Tellus skrev:
Men i3 är lite jobbig i vinterväglag dock, gissar på mediokert antisladdsystem.
Våran framhjulsdrivna Zoe kan också vara jobbig när det är lite sämre före. Snösträngar, ojämnt isigt underlag. Så det är inte så att framhjulsdrift automatiskt löser det problemet. Sen har ID.3 ~20 cm längre axelavstånd än BMW I3 och Zoe (skiljer någon cm mellan dem) vilket bör göra underverk för stabiliteten vid sämre före.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Första bilderna på VW ID.crozz är nu ute Bild
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag tror det är Roomzz, för den ser inte alls ut som crozz. Men visst, ID.3 ser ju inte ut som Neo heller. Skall vi kalla den ID.Y? :lol:


Notering för dom som inte förstår: Tesla gjorde en något uppblåst variant av Model 3 och kallar den för Y, denna bil ser ut som en något uppblåst variant av ID.3 = ID.Y
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Jag tror det är ID.crozz. den ska ju komma i 2 karosser. En Tiguan style 2020 och en coupé 2021. ROOMZZ är betydligt större SUV..
Skriv svar