..I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
Och med framflyttad förarposition och medföljande förbättring utrymmesmässigt så kan den kanske också ta en del köpare från de som normalt hade valt en klass större bil. Golf har minskat en del sedan 2015 då man sålde 270k i Tyskland. 2018 var det 211k samtidigt som T-Roc började säljas då, 35k. Tiguan har ökat från 58k till 74k och är numera nr 2. Ford Kuga har gått från 28k till 42k, BMW X1 från 16k till 31k.
Golf har fortfarande en kraftig ledning men trenden är att kompakt-SUV ökar. ID.3 borde även ta köpare från den kategorin. Den är högre, bredare än Golf, större invändigt. Behövs inte så mycket styling så blir det en kompakt-SUV.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Intressanta siffror. Sånt gillar jag.. Ska bli väldigt intressant att se vad VW kommer göra i framtiden med sin Golf, Tiguan , Passat osv nu är MEB bilarna börjar rulla ut. Är det nya Golf 8 som blir deras sista Golf tex? Vem vill köpa en Golg eller Tiguan nu när ID.3 och ID.crozz släpps? Med tanke på höjda skatter och bränslepriser samt miljözoner?
Id crozz skulle passa perfekt, smart med skjutbara bakdörrar och ingen mittstolpe, äntligen. Hög markfrigång, fyrhjulsdrift, dragkrok, bra stereo h/k, allt för 500 k så kan jag tänka mig den.
Varför kan inte tillverkarna göra normalstora elbilar, antingen små, eller jättestora. De som vill ha en normal el bil får vänta.
Ja, det är ju ett aber förstås. Men man får dem till slut, snabbare än man får en ID3 i alla fall. En kollega hade litet flyt, tog några månader, en annan ett drygt halvår.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Har du inte valt fel tråd nu?
Nejdå, men jag struntade i att citera:
Walker skrev:
PapaD skrev:
Eniro är ju en Svensson bil, lagom stor. Och smakligt pris jämfört med konkurrenterna.
...och skulle du vilja ha en och beställer idag - när får du den då?
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
Ajajaj.
För minsta batteriet. Men han pratade om tillval att uppgradera även varianten med minsta batteriet till 100kW laddning. Förhoppningsvis stämmer det att det är möjligt.
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
Vilken modell är det? ID.1?
Enligt videon 50 kW laddning för minsta batteriet i ID3.
Aha, så inte minsta modellen utan minsta batteriet då. Låter som ett knep för att folk ska speca upp bilen från basvarianter med dålig marginal, känns bekant.
Aha, så inte minsta modellen utan minsta batteriet då. Låter som ett knep för att folk ska speca upp bilen från basvarianter med dålig marginal, känns bekant.
Tänker att det är bra med alternativ. Väljer man minsta batteriet har man nog antagligen tänkt använda bilen främst för pendling. Kan tycka att 50 kW räcker ganska bra i det fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Aha, så inte minsta modellen utan minsta batteriet då. Låter som ett knep för att folk ska speca upp bilen från basvarianter med dålig marginal, känns bekant.
Tänker att det är bra med alternativ. Väljer man minsta batteriet har man nog antagligen tänkt använda bilen främst för pendling. Kan tycka att 50 kW räcker ganska bra i det fallet.
Är den trottlad till 50 så duger det bra. Att den laddar "50kW" så som gamla Leaf, golf mfl dvs att det aldrig blir mer än typ 45 som snabbt dalar till under 30.... Då duger det inte
Endast bakhjulsdrift, 50-125kW laddhastighet, ingen dragkrok mer än för att frakta cyklar, 0-100km/h på 7+ sekunder.
Kommer säkert vara många som gillar den här bilen, men själv måste jag säga att den känns supertråkig och en bil jag aldrig kommer köpa.
Endast bakhjulsdrift, 50-125kW laddhastighet, ingen dragkrok mer än för att frakta cyklar, 0-100km/h på 7+ sekunder.
Kommer säkert vara många som gillar den här bilen, men själv måste jag säga att den känns supertråkig och en bil jag aldrig kommer köpa.
Mja, det är väl vad man brukar säga om en Golf också, och ändå säljer den väldigt bra. Majoriteten av alla bilar som säljs är inte jätteupphetsande direkt.
Litet batteri och max 50kw är en dålig kombo IMO. Det är ju liksom vad Leaf erbjudit i 10 år nu?
Blir mer och mer besviken på ID.
Det är ju inte ett olösbart problem, bara att välja ett större batteri. Att ett mindre batteri laddar långsammare är ju logiskt, men håller med om att 50 kW är i lägsta laget. Men om den kan hålla det under större delen av SOC-fönstret så är det inte så illa för en stadsbil. Kör man längre resor ofta väljer man ett större batteri med högre laddeffekt.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.