VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Hur stor blir ID. 3?
Var det i presskonferensen de sa lika lång som Golf?
Orkar inte titta en timme.
Är jämförelsen med BMW 3 serie att antagande eller finns något att gå på?

Försöker bedöma inverkan på nya e-Golf:s begagnat pris.
Med de priser som jag tolkar gäller för ID. 3 så känns det inte akut att sälja vår e-Golf närmaste året.
jag resonerar som så att nuvarande eGolf bör säljas innan det bli kort leveranstid och god tillgänglighet på ID.3. eGolfen är fortfarande attraktiv och många har inget annat alternativ i år och en bit in på 2020.
Sedan finns det ju de som vill ha en BIL, som inte gillar nytänk och moderniteter. Den kundgruppen vill nog hellre ha en riktig Golf -på el än en såningadära flum-farkost
ja, det håller jag med om. Framgången hos eGolf beror ju mycket på att den är helt vanlig; ser ut som en vanlig Golf och körs som en vanlig Golf. Jag är lite osäker till detta med att gå över till ID, men vi får se.[/

Tittade på hela spektaklet med frågor, bra frågor från journalisterna.
Id 3 kommer vara roligare att köra med bakhjulsdrift, och skulle jag tro ca 200 hk, blir nog som bmw i3, verkar som VW har tittat mycket på bmw i3, men med normalare design. Men inte roligt på vintern med bakhjulsdrift... Jurgen Stackman hoppas batterileveranserna går bra, de har gjort allt de kan för att säkra leveranser. De flesta vill ha 58 kWh batteri därför väljer de det i 1st edition. VW satsar bara på elbilar nu. Fabriken ska kunna bygga 300 000 per år och de vill upp snabbt i kapacitet. 2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler. När VW rör sig måste hela industrin följa med, för VW är en så stor tillverkare. Du kommer 30-40 mil beroende på körförhållanden. 1st edition börjar under 40 000 € utan bonus, elbilen ska vara rimligt prissatt för den vanliga människan. Deras kund målgrupp är early adopters, de vill skapa en ”community”, bilhandlarna är viktiga för VW. Folk vill köpa bil av en människa. De kommer inte leverera 100 000 elbilar 2020. Kundgruppen innovatörerna(Teslaägare mfl) har redan elbilar idag, det är inte deras målgrupp.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Swede1 skrev:
VW satsar bara på elbilar nu. Fabriken ska kunna bygga 300 000 per år och de vill upp snabbt i kapacitet. 2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, trolig fler.
Är det VW-gruppen (VW, Audi, Skoda med flera) det gäller? I så fall blir runt två procent av tillverkningen elbilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler.
De säger väl att de ska tillverka 1 miljon elbilar/år 2025. Ca 100 000 ID.3 då 2020-2021. Kanske inte jätteimponerande med tanke på hur många bilar VW producerar årligen i dagsläget. Men så fort man har en modell i alla klasser (ID.3, Crozz, Buzz, ..) och till vad det verkar hyfsat vettiga priser så bestämmer marknaden ändå vad som går att sälja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Swede1 skrev:
2025 ska det finnas minst en miljon VW elbilar på vägarna, troligen fler.
De säger väl att de ska tillverka 1 miljon elbilar/år 2025. Ca 100 000 ID.3 då 2020-2021. Kanske inte jätteimponerande med tanke på hur många bilar VW producerar årligen i dagsläget. Men så fort man har en modell i alla klasser (ID.3, Crozz, Buzz, ..) och till vad det verkar hyfsat vettiga priser så bestämmer marknaden ändå vad som går att sälja.
Det kommer förmodligen också se olika ut på olika marknader, andelen elbilar alltså. Norra/centrala Europa, Kina, delar av USA och så vidare lär ha en hög elbilsandel av nyregistreringarna då.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Det kommer förmodligen också se olika ut på olika marknader, andelen elbilar alltså. Norra/centrala Europa, Kina, delar av USA och så vidare lär ha en hög elbilsandel av nyregistreringarna då.
Sant, VW säljer ca 1.7 miljoner bilar/år i Europa och dessa lär nog bli 50+% elbilar långt före deras total globalt sett. Sen förstås Kina, USA efter det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Tibor gissar idag på 475 000 SEK för id 3 1st edition. I mitten på 2020 får man en, 415 000 SEK efter bonus. En mellanmodell Vw golf kostar 275 000 idag, 140 000 extra för 30-40 mils räckvidd. Sen iof rimligen vw golf gti prestanda på vw id3, en vw golf gti kostar från 350 000 SEK idag. En prisskillnad på 65 000 bara, då blir valet enkelt. Men de flesta behöver inte en golf gti för 75 000 extra. Hoppas priset i Sverige blir lägre. Vw är inga billiga bilar.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Vilken än 1ST Edition bilarna räknar Tibor på? Kommer ju med 3 olika utrusnings nivåer. Jag tror både hamnar på ca 440.000 och högsta utrrustnings nivån Max kommer hamna på 500.000kr. Plus 470.000 kanske..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
Tibor gissar idag på 475 000 SEK för id 3 1st edition. I mitten på 2020 får man en, 415 000 SEK efter bonus. En mellanmodell Vw golf kostar 275 000 idag, 140 000 extra för 30-40 mils räckvidd. Sen iof rimligen vw golf gti prestanda på vw id3, en vw golf gti kostar från 350 000 SEK idag. En prisskillnad på 65 000 bara, då blir valet enkelt. Men de flesta behöver inte en golf gti för 75 000 extra. Hoppas priset i Sverige blir lägre. Vw är inga billiga bilar.
Tibor baserar det på e-Golf växlingskurs som ligger en del över vanliga Golf, Passat. Golf kostar från €19 520 i Tyskland, 213 000 :- i Sverige. Den kursen skulle ge ett pris på 436 000 istället för 475 000 :- Framtiden lär utvisa var ID.3 landar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Ok. Ja när jag pratade med VW sverige på eventet så kunde man inte räkna på samma sätt som på e-golf.. dels har svenska e-golfen mer standard utrustning här i sverige samt att i tyskland har man subvensonerat priset på e-golf i Tyskland. Lite som volvo gör med sina modeller här hemma. Jag räknar med 11.8 i valuta omräkning. Då räknar jag nog lite högt ändå.. kanske 11.2?
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

En sak till. VW Sverige chefen så jag kunde räkna med 10.8 för valuta omvandling. Men den som lever får se. Ngn billig elbil blir inte dessa 1ST Edition. Då får man nog vänta på base model
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Svårt det där att jämföra priser. Byggde en KIA e-niro på tyska sidan. En fullutrustad lika som vi har här med samma paket.. Då hamnar den på 48k euro. I sverige blir den 495.000kr
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Oykkh47 skrev:
En sak till. VW Sverige chefen så jag kunde räkna med 10.8 för valuta omvandling. Men den som lever får se. Ngn billig elbil blir inte dessa 1ST Edition. Då får man nog vänta på base model
Verkar rätt rimligt. e-Tron kostar €79900 vs 885 000 i Sverige vilket ger en faktor 11.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Det jag mest är rädd för är hur inredningen blir. Är helt säker på att VW gör nya Golf 8, passat och Tiguan mera premium och mer påkostad i matrial och upplevd kvalitetskänsla än i ID.3 Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Oykkh47 skrev:
Det jag mest är rädd för är hur inredningen blir. Är helt säker på att VW gör nya Golf 8, passat och Tiguan mera premium och mer påkostad i matrial och upplevd kvalitetskänsla än i ID.3 Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Därför du kan få en golf 8 snabbt levererad och 200 000 kronor billigare. Dessutom behöver du aldrig tänka på laddning. Bara tanka den nån gång per månad.

Folkelbil med 40 mils räckvidd för över 400 000, njä, de börjar med att skumma marknaden som alla andra. Priset måste ner innan alla föredrar elbilen, och då måste batterierna finnas i mängder och till lägre pris.

Kul att vw gör samma analys som Elon avseende bränsleceller, dvs alldeles för stora förluster vid omvandling till och från vätgas, blir dyrt jämfört med direkt el.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: VW I.D

Inlägg av ermase »

Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckan :shock:
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Fast jag förstår personen i den frågan. Överallt finns inte ett utbyggt nätverk för laddning och nu när man kört hybrid ett tag upptäcker man att alla stolpar inte heller är i funktion.
Visst för det mesta går det bra men vissa gånger når man gör resor och åker kors o tvärs ja då blir räckvidden en stor fråga.
Att personen inte vet hur långt sin bil går är ju inge konstigt, mackar finns ju överallt och går väldigt snabbt att fylla på ny räckvidd när man väl inser att det krisar.

Man måste se båda sidorna utav myntet.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

ermase skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckan :shock:
Jovisst, fast om en bränsletank bara rymde max 10 liter, det var minst 10 mil mellan varje enskild bränsle pump och bränslet var så trögflytande att det i bästa fall tog 40 minuter att fylla tanken till 80% så skulle du nog få motsvarande fråga om fossilbilar.

Va, kan man inte tanka hemma som med min elbil!? :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Nähä..... :roll:
(Varför lyssnar ingen på mig? :lol: :lol: )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Här pratar man om 3 miljoner elbilar/år 2025. Förut har det nämnts 1 miljon. Läste nyligen en artikel (som jag inte hittar nu) där någon från VW pratade om ännu högre mål. Ska de nå de vad det verkar allt högre ställda målen så gäller det nog att se till att investera mer i "egna" fabriker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Nähä..... :roll:
(Varför lyssnar ingen på mig? :lol: :lol: )
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.
Mm, when Vw moves the whole industry moves, som VW gubben sade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Bara som förtydligande:

"45, 58 och 77kWh-batterierna kommer gå att välja mellan direkt i samband med release. Den förväntas preliminärt bli beställningsbar under slutet på året för de som står i kö, och sedan strax därefter för kunder som inte förbokat sig. Ställer man sig i kö så får man i beställningstillfället välja själv vilken batteristorlek man önskar."

"Konceptbilen mäter 4 100 mm på längden vilket innebär att den är 155 mm kortare än en Golf. Den är 1 800 mm bred och 1 530 mm hög. Hjulbasen mäter hela 2 750 mm, 130 mm längre än på Golf. Bagageutrymmet är inte fastställt, då den produktionsklara modellen inte är färdig. Den har världspremiär i September, så då räknar jag med att det kommer mer teknisk info och spec."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar