VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Här pratar man om 3 miljoner elbilar/år 2025. Förut har det nämnts 1 miljon. Läste nyligen en artikel (som jag inte hittar nu) där någon från VW pratade om ännu högre mål. Ska de nå de vad det verkar allt högre ställda målen så gäller det nog att se till att investera mer i "egna" fabriker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Nähä..... :roll:
(Varför lyssnar ingen på mig? :lol: :lol: )
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.
Mm, when Vw moves the whole industry moves, som VW gubben sade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Bara som förtydligande:

"45, 58 och 77kWh-batterierna kommer gå att välja mellan direkt i samband med release. Den förväntas preliminärt bli beställningsbar under slutet på året för de som står i kö, och sedan strax därefter för kunder som inte förbokat sig. Ställer man sig i kö så får man i beställningstillfället välja själv vilken batteristorlek man önskar."

"Konceptbilen mäter 4 100 mm på längden vilket innebär att den är 155 mm kortare än en Golf. Den är 1 800 mm bred och 1 530 mm hög. Hjulbasen mäter hela 2 750 mm, 130 mm längre än på Golf. Bagageutrymmet är inte fastställt, då den produktionsklara modellen inte är färdig. Den har världspremiär i September, så då räknar jag med att det kommer mer teknisk info och spec."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
frank
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 okt 2018 11:03

Re: VW I.D

Inlägg av frank »

Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
Audi S6 4.0TFSI
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Headline »

Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Headline skrev:
Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?
VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.


Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med, VW sålde inte NOLL VW Passat GTE plugin under maj månad!
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
De vill verkligen lura på folk diesel och bensinbilar så länge det bara går!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Headline skrev:
Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?
VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.


Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med, VW sålde inte NOLL VW Passat GTE plugin under maj månad!
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
De vill verkligen lura på folk diesel och bensinbilar så länge det bara går!
Hur många passar Gte har man sålt och registrerat då enligt dig ?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.

Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Kan förstås vara en förenkling från hans sida. Eller missförstånd. Här är den tyska videon han hänvisar till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Laban skrev:
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.
Precis. :) MEB ska ha moduler som antingen har pouch (LG) eller prismatiska (Samsung) celler beroende på leverantör. Det finns inte jättemycket info men enligt det jag har hittat ska varje modul innehålla 24 celler, och packet kan ha 7, 9 eller 12 moduler. Det med 9 moduler bör motsvara packet med 58 kWh, då fördelat på 216 celler.

Då får vi:

VW ID3: 37,2 g kobolt/kWh
TM3: 164,9 g kobolt/kWh

Nu är det ju några siffror med inte helt säkra källor på men någon fördel när det gäller mängden kobolt verkar inte Tesla ha. MEB:s batteri verkar något tyngre än TM3:s per kWh, återstår dock att se om VW har lagt in någon krockstuktur i packet (som gör det tyngre) eller gör som Tesla och lägger i princip all styrka i karossen istället (som gör karossen tyngre).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Tror att det är ett missförstånd alternativt förenkling i det tyska inslaget, här är en artikel i ämnet:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.

Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.

Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:



VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Tror att det är ett missförstånd alternativt förenkling i det tyska inslaget, här är en artikel i ämnet:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.

Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.

Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:



VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
Det låter som någon form av missförstånd ja. :)

Induktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Det låter som någon form av missförstånd ja. :)
Kan vara min dåliga tyska också :-)
Induktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Men hade man haft en lika effektiv PM motor fram som bak så hade den inte behövt snurra med. Men det är kanske hårklyverier. Sen kommer det väl ingen AWD ID.3 heller så för denna tråd är det kanske en onödig diskussion :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Om den har varit upp tidigare så...

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
Golf har också en skidlucka. Det är ju bara rimligt att ID 3 får ungefär samma utrustning som Golf, med tanke på att ID 3 på längre sikt ska bli Golfens efterföljare.
Angående den typen av resor får man titta lite på VWs hemlamd. I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inlägg av OfarligTesla »

Ja VW har ju lite koll på vad man vill ha för utrustning, verkar ju ha tagit Tesla många år att lägga skidlucka som tillval till Model Y. Hoppas på att det kommer till en refresh av S också, annars kommer nog en Audi locka mig lite så det blir bekvämare på skidresan.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
..I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
Och med framflyttad förarposition och medföljande förbättring utrymmesmässigt så kan den kanske också ta en del köpare från de som normalt hade valt en klass större bil. Golf har minskat en del sedan 2015 då man sålde 270k i Tyskland. 2018 var det 211k samtidigt som T-Roc började säljas då, 35k. Tiguan har ökat från 58k till 74k och är numera nr 2. Ford Kuga har gått från 28k till 42k, BMW X1 från 16k till 31k.

Golf har fortfarande en kraftig ledning men trenden är att kompakt-SUV ökar. ID.3 borde även ta köpare från den kategorin. Den är högre, bredare än Golf, större invändigt. Behövs inte så mycket styling så blir det en kompakt-SUV.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Intressanta siffror. Sånt gillar jag.. Ska bli väldigt intressant att se vad VW kommer göra i framtiden med sin Golf, Tiguan , Passat osv nu är MEB bilarna börjar rulla ut. Är det nya Golf 8 som blir deras sista Golf tex? Vem vill köpa en Golg eller Tiguan nu när ID.3 och ID.crozz släpps? Med tanke på höjda skatter och bränslepriser samt miljözoner?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Info från Almedalen.

"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Info från Almedalen.

"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Info från Almedalen.

"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?
3 november startar tillverkningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar