VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.Laban skrev:Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Re: VW I.D
Kan förstås vara en förenkling från hans sida. Eller missförstånd. Här är den tyska videon han hänvisar till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Precis. MEB ska ha moduler som antingen har pouch (LG) eller prismatiska (Samsung) celler beroende på leverantör. Det finns inte jättemycket info men enligt det jag har hittat ska varje modul innehålla 24 celler, och packet kan ha 7, 9 eller 12 moduler. Det med 9 moduler bör motsvara packet med 58 kWh, då fördelat på 216 celler.vigge50 skrev:Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.Laban skrev:Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Då får vi:
VW ID3: 37,2 g kobolt/kWh
TM3: 164,9 g kobolt/kWh
Nu är det ju några siffror med inte helt säkra källor på men någon fördel när det gäller mängden kobolt verkar inte Tesla ha. MEB:s batteri verkar något tyngre än TM3:s per kWh, återstår dock att se om VW har lagt in någon krockstuktur i packet (som gör det tyngre) eller gör som Tesla och lägger i princip all styrka i karossen istället (som gör karossen tyngre).
Re: VW I.D
Tror att det är ett missförstånd alternativt förenkling i det tyska inslaget, här är en artikel i ämnet:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.
Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:
VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.
Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:
VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Det låter som någon form av missförstånd ja.Laban skrev:Tror att det är ett missförstånd alternativt förenkling i det tyska inslaget, här är en artikel i ämnet:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.
Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:
VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
Induktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Re: VW I.D
Kan vara min dåliga tyska ocksåGeni87 skrev:Det låter som någon form av missförstånd ja.
Men hade man haft en lika effektiv PM motor fram som bak så hade den inte behövt snurra med. Men det är kanske hårklyverier. Sen kommer det väl ingen AWD ID.3 heller så för denna tråd är det kanske en onödig diskussionInduktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW I.D
Golf har också en skidlucka. Det är ju bara rimligt att ID 3 får ungefär samma utrustning som Golf, med tanke på att ID 3 på längre sikt ska bli Golfens efterföljare.Laban skrev:Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
Angående den typen av resor får man titta lite på VWs hemlamd. I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: VW I.D
Ja VW har ju lite koll på vad man vill ha för utrustning, verkar ju ha tagit Tesla många år att lägga skidlucka som tillval till Model Y. Hoppas på att det kommer till en refresh av S också, annars kommer nog en Audi locka mig lite så det blir bekvämare på skidresan.
Re: VW I.D
Och med framflyttad förarposition och medföljande förbättring utrymmesmässigt så kan den kanske också ta en del köpare från de som normalt hade valt en klass större bil. Golf har minskat en del sedan 2015 då man sålde 270k i Tyskland. 2018 var det 211k samtidigt som T-Roc började säljas då, 35k. Tiguan har ökat från 58k till 74k och är numera nr 2. Ford Kuga har gått från 28k till 42k, BMW X1 från 16k till 31k.mati skrev:..I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
Golf har fortfarande en kraftig ledning men trenden är att kompakt-SUV ökar. ID.3 borde även ta köpare från den kategorin. Den är högre, bredare än Golf, större invändigt. Behövs inte så mycket styling så blir det en kompakt-SUV.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Intressanta siffror. Sånt gillar jag.. Ska bli väldigt intressant att se vad VW kommer göra i framtiden med sin Golf, Tiguan , Passat osv nu är MEB bilarna börjar rulla ut. Är det nya Golf 8 som blir deras sista Golf tex? Vem vill köpa en Golg eller Tiguan nu när ID.3 och ID.crozz släpps? Med tanke på höjda skatter och bränslepriser samt miljözoner?
Re: VW I.D
Info från Almedalen.
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?Zalman3 skrev:Info från Almedalen.
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
3 november startar tillverkningen.chaffis75 skrev:Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?Zalman3 skrev:Info från Almedalen.
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ok, spännande men de måste bli tight att få ut bilarna under 2019 man inte omöjligt.Zalman3 skrev:3 november startar tillverkningen.chaffis75 skrev:Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?Zalman3 skrev:Info från Almedalen.
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
2020 kommer id3 på marknaden.chaffis75 skrev:Ok, spännande men de måste bli tight att få ut bilarna under 2019 man inte omöjligt.Zalman3 skrev:3 november startar tillverkningen.chaffis75 skrev:Var de inte sagt 2020 på dessa bilar eller har jag missat något?Zalman3 skrev:Info från Almedalen.
"VW som satsar på sina elbilar i ID serien som lanserats och levereras med början under hösten!"
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... almedalen/
Id crozz skulle passa perfekt, smart med skjutbara bakdörrar och ingen mittstolpe, äntligen. Hög markfrigång, fyrhjulsdrift, dragkrok, bra stereo h/k, allt för 500 k så kan jag tänka mig den.
Varför kan inte tillverkarna göra normalstora elbilar, antingen små, eller jättestora. De som vill ha en normal el bil får vänta.
Re: VW I.D
Eniro är ju en Svensson bil, lagom stor. Och smakligt pris jämfört med konkurrenterna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
...och skulle du vilja ha en och beställer idag - när får du den då?PapaD skrev:Eniro är ju en Svensson bil, lagom stor. Och smakligt pris jämfört med konkurrenterna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Ja, det är ju ett aber förstås. Men man får dem till slut, snabbare än man får en ID3 i alla fall. En kollega hade litet flyt, tog några månader, en annan ett drygt halvår.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Re: VW I.D
Har du inte valt fel tråd nu?Jerker skrev:Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Nejdå, men jag struntade i att citera:Surfaren skrev:Har du inte valt fel tråd nu?Jerker skrev:Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Walker skrev:...och skulle du vilja ha en och beställer idag - när får du den då?PapaD skrev:Eniro är ju en Svensson bil, lagom stor. Och smakligt pris jämfört med konkurrenterna.
Re: VW I.D
VW ID.3: Vi spurte på Facebook om hva folket ville vite om den kommende ID.3. Her er spørsmålene og svarene.
https://www.elbil24.no/tester/dette-vil ... Ppyd9RQEb0
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
https://www.elbil24.no/tester/dette-vil ... Ppyd9RQEb0
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ajajaj.Zalman3 skrev:Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.