VW ID6?:
83 kWh (550km WLTP ) 125 kW DC and 11 kW AC, pris ca 30.000euro
62 kWh (450km WLTP) 100 kW DC and 11 kW AC
49 kWh (330km WLTP) 100 kW DC and 11 kW AC, pris ca 24.000euro
VW ID ska gå att förboka redan nu i början av mars, för 10.000kr.
Visas på mässa i september, tillverkning startar den 4 november, leveranser i början av 2020.
Var har du hittat dom priserna?
"ID Neo kommer att ha namnet ID.3
Vi börjar knobbly kompakt modell ID.3, som tidigare kallades Neo ID som är till att börja med standardsortiment av 330-550 kilometer och ett pris runt 24.000 euro. EDISON kunde redan vända en runda i prototypen. Efter sin världspremiär den 9 september är de första modellerna väntas levereras till kunder som börjar i mars nästa år." https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 11690.html
"Und so wird VW seine ID.-Plattform nicht mit einer günstigen Basisversion des ID.-Kompaktmodells starten, sondern mit einer üppig ausgestatteten Top-Version zum Preis von rund 30.000 Euro. Das Kompaktmodell, das VW auf der IAA im September präsentiert, wird zum Verkaufsstart mit dem größten Akku ausgestattet und damit eine Reichweite von nominal 550 Kilometern erreichen. Ab März 2020 wird das Elektroauto zu den Händlern rollen, erfuhr EDISON aus Konzernkreisen. Mit einer Leistung von 150 kW schafft der ID bis zu 180 km/h."
"Wer sich den ID. mit Topausstattung nicht leisten kann, muss noch länger warten: Erst in anderthalb bis zwei Jahren wird VW das Basismodell mit einer nominellen Reichweite von 330 Kilometern zum Preis von rund 24.000 Euro nachschieben. VW-Manager Senger bestätigte, dass VW in der Lage sei, "den Verkaufspreis nahe an die eines vergleichbaren Dieselautos heranzuführen". https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 22000.html
Ganska ny artikel, kanske det blir som dom trodde ursprungligen då? Måste säga att stora modellen blir sjukt prisvärd om dom priserna håller!
Pratade med en säljare från VW. Låter som det kommer massor med elbilar från VW i princip alla segment.
Bland annat en VW Passat kombi med 4wd och kula med ca 50 mils räckvidd.
Oklart dock när den finns i verkligheten.
"Volkswagen CEO: We will launch one new electric vehicle per month from 2022
Matthias Müller says electric push will also create 16 new electric production sites and create 300 models"
Ganska ny artikel, kanske det blir som dom trodde ursprungligen då? Måste säga att stora modellen blir sjukt prisvärd om dom priserna håller!
Det skulle alltså innebära ett pris på €176/kWh ut till kund. Hyundai Kona electric, Tyskland = €175/kWh. Tar vi Model 3 som exempel så kostar 13 kWh ~$2000 (med antagandet att AWD kostar $5000) vilket blir $153/kWh. Så priset/kWh är ungefär samma som från andra tillverkare. Men skulle utgångspriset på €24 000 stämma så är det €10 000 mindre än Kona 39 kWh som kostar €34 600. Det är en enorm skillnad och skulle sätta en stor press på konkurrenterna. Samt förstås då totalt döda fossilbilen i den klassen.
Med tanke på priset på e-Tron känns detta lite väl optimistiskt måste jag säga, jag vill nog se det på VW's hemsida innan jag tror på det.
Kan tillägga att VW e-Crafter som släpptes nyligen kostar 699k, 35.8 kWh batteripack, Crafter kostar från 299k. Och e-Crafter släpptes vad jag förstår för bara någon månad sedan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
7000 anställda är 2 %
5000-7000 ska bort och de ska anställa 2000 på mjukvaru sidan . Var ser du hoten om konkurs?
Upp med hakan pojkar. Det är ett Teslaforum liksom. När Tesla släpper vind så är det ju konkurs redan i förrgår. Men det förstår ni säkert redan att jag menade?
7000 anställda är 2 %
5000-7000 ska bort och de ska anställa 2000 på mjukvaru sidan . Var ser du hoten om konkurs?
Upp med hakan pojkar. Det är ett Teslaforum liksom. När Tesla släpper vind så är det ju konkurs redan i förrgår. Men det förstår ni säkert redan att jag menade?
Jo självklart. Med den lilla skillnaden att Tesla faktiskt var ganska nära att kursa under 2018, iaf enligt Elon.
7000 anställda är 2 %
5000-7000 ska bort och de ska anställa 2000 på mjukvaru sidan . Var ser du hoten om konkurs?
Upp med hakan pojkar. Det är ett Teslaforum liksom. När Tesla släpper vind så är det ju konkurs redan i förrgår. Men det förstår ni säkert redan att jag menade?
Pojkar? Är du läskunnig? Det spelar ingen roll att det är Tesla forum ,man kan ändå vara trevlig.
Ja från pris på 30k euro. Precis som Tesla har en model 3 för 35k. Men finns inte många som kommer köpa instegs modellen.. runt 35-40k euro räknar jag med med all utrustning och stora batteriet. Hösten 2020 kommer ID crozz i Tiguan style och 2021 kommer den som concept bilen i coupé
Zoe II att ha över 400 km WLTPs räckvidd.
Och ett pris som kan konkurrera med VW ID.
"Om PSA meddelar 350 km på sina framtida elmodeller kommer Zoe II att ta över 400 km autonomi enligt WLTP-protokollet. En figur som den nuvarande modellen redan når till den gamla NEDC-certifieringscykeln. Priset kommer också att vara krigsljuset och veta att Volkswagen kommer att skaka marknaden genom att marknadsföra sin kompakta el, ID, från 28 000 €." https://www.largus.fr/actualite-automob ... 20390.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
I.D närmar sig alltså priset som vi redan från början pratade om, dvs minst 30-35 000 € och inte några 25 tusen, men det visar sig väl ganska snart
Det lovade väl iofs < €30k. €29 999 (ink tysk moms) kan med standard Tyskland vs Sverige priser bli runt 300 000 :- i Sverige. Gör de å andra sidan en e-Golf konvertering så blir det väl snarare 350+k och då är vi uppe på samma pris som Kona. Inte direkt revolutionerande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
I.D närmar sig alltså priset som vi redan från början pratade om, dvs minst 30-35 000 € och inte några 25 tusen, men det visar sig väl ganska snart
Det lovade väl iofs < €30k. €29 999 (ink tysk moms) kan med standard Tyskland vs Sverige priser bli runt 300 000 :- i Sverige. Gör de å andra sidan en e-Golf konvertering så blir det väl snarare 350+k och då är vi uppe på samma pris som Kona. Inte direkt revolutionerande.
Hur räknar du då? Med dagens Eurokurs runt 10.50 blir €30.000 till 315000 SEK. Kompensera sedan för den 6% högre svenska momsen (25 mot 19) och vi är uppe i 331000, innan frakt (som förvisso lär bli billigare än för Tesla), vagnskadegaranti mm. Men det är klart, efter bonusen kanske man kan tänkas hamna neråt 300000 vilket i sig inte är så illa, förstås beroende på batteristorlek mm.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ja fast i första batchen är det en launch edtion. Den lär kosta mera såklart. Den ni diskuterar är ju för standard utrustningen. Den kommer ju i 3 olika utrusnings nivåer. Launch edition kommer va den man kan beställa nu i början. VW själva tror den kommer va slutsåld till eventet i september. Den lär kosta ca 400.000kr minst. Hoppas bara att HUD med AR teknik finns med från början
First edition bilarna kommer bara i 10.000 bilar varav den svenska tilldelningen bara är ca 200st. Så vill man va säker på att få en VW ID.3 så är det bokning på nätet den 8 maj som gäller
200 st till Sverige? Var finns denna uppgift?
Känns som hoppet gick ur att man ska kunna få del av dessa.
Dom går väl till åf som demo bilar
Eller?
Någon som känner till hur beställningförfarandet kommer gå till?
Många frågor..
Från Facebook VW ID.
"Nu är det mindre än en månad till förbokning av VW ID.3 börjar den 8 maj. Tänkte sammanfatta lite för alla nya i gruppen. En del är fakta och en del är lite nypa salt och rykten.. ID.3 kommer som sagt att kunna bokas från 8 maj då i en first edition/lanserings modell som ska ha 62kwh batteri med 450km räckvidd och klara upp till 100kwh laddning. 0-100 på 7.5 sek. Bilen kommer presenteras på IAA Frankfurt mässan. Man kommer kunna välja på 4 färger. Svart, vit, grå och grön..
Man kommer kunna välja på 3 olika utrusnings nivåer. Cool, style och wow.. I höst öppnar ÅF för beställning och det ryktas om att 82kwh batteriet på 550km 0-100 på 6.2 sek och upp till 125kwh laddhastighet kommer under 2020 medans lilla batteriet på 48kwh 330km räckvidd 0-100 på 9 sek kommer först 2021..
Även ID. Crozz, SEAT el-born och Audi q4 e-tron kommer byggas under senare delen av 2020 i zwikau fabriken..
Produktion startar v45 och första bilarna lär bli press, event och demo bilar.. kundbilar enligt tysk media är i mars 2020, enligt norsk media maj-juni 2020 och enligt VW sverige från Almedalen 2018 April 2020 för sverige.."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om uppgifterna stämmer så ligger den nära Leaf+ i flera avseenden: Samma batterikapacitet (62 kWh), samma accelearation (7.5 vs 7.3 sekunder), samma laddning ("upp till" 100 kW). Största skillnaden är att Volkswagen är en i grunden nio år nyare bil. Den ska därför vara bättre på ungefär allt. Kommer bli hård prispress på Leaf, Niro och Kona om VW kan leverera.
Allt hänger på vad priset blir och vilka volymer som VW kan leverera. Synd att den kommer tidigast april 2019. Då har model 3 funnits i Sverige i över ett år och SR och SR+ har levererats i förhoppningsvis närmare ett halvår.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Om uppgifterna stämmer så ligger den nära Leaf+ i flera avseenden: Samma batterikapacitet (62 kWh), samma accelearation (7.5 vs 7.3 sekunder), samma laddning ("upp till" 100 kW). Största skillnaden är att Volkswagen är en i grunden nio år nyare bil. Den ska därför vara bättre på ungefär allt. Kommer bli hård prispress på Leaf, Niro och Kona om VW kan leverera.
VW ID är ju inte unik på nåt sätt förutom att den förhoppningsvis sätter en ny lägre prisnivå.
Kommer 62kWh batteri med en räckvidd på 450km och ett pris under 300.000kr före stöd. Då har de en kioskvältare!
Jag tror dessvärre att 62 KWh för 300tkr är fantasisiffor. Exempelvis Sono Sions batteripris dubblerades ju jämfört med preliminära estimat rätt nyligen. Verkar vara mycket optimism hos elbilstillverkare överlag. Men kommer den för 300tkr lär det ju bli en storsäljare!