VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
VW lovade i våras att deras eTransporter skulle levereras i juni (i år) ....min säljare har fortfarande inte hört ett ljud om den.
Det är ju enkelt att lova...
Det är ju enkelt att lova...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
Re: VW I.D
Så det blir en pappers lansering.Oykkh47 skrev:Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
500 bilar är vad Tesla 3 säljer på 3-4 veckor o Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
"1st editions" brukar ju inte tillverkas i speciellt stora upplagor.Zalman3 skrev:Så det blir en pappers lansering.Oykkh47 skrev:Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
500 bilar är vad Tesla 3 säljer på 3-4 veckor o Sverige.
Re: VW I.D
Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Re: VW I.D
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Re: VW I.D
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.Geni87 skrev:Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.Limbster skrev:Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.Geni87 skrev:Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart
Re: VW I.D
Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.Geni87 skrev:Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.Limbster skrev:Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.Geni87 skrev:Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jo fast vänder det neråt i Sverige beror det oftast på att det vänder neråt i EU och USA. Frågan är vilka som kraschar hårdast.taliz skrev:Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.Geni87 skrev:Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.Limbster skrev:Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.Geni87 skrev:Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
Re: VW I.D
...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Nä, nu tar jag semester.Walker skrev:...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?
Re: VW I.D
Det är ju just det som håller på att hända. Världsekonomin saktar in. Börserna är dock forfarande optimistiska.Geni87 skrev:Jo fast vänder det neråt i Sverige beror det oftast på att det vänder neråt i EU och USA. Frågan är vilka som kraschar hårdast.taliz skrev:Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.Geni87 skrev:Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.Limbster skrev:Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.Geni87 skrev:Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ja, vi har ju redan trasiga quote-taggar, så det artar sig till ett sådant.Walker skrev:...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VW I.D
Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Webbplatsen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Betyg på den Google-översättningen: DZalman3 skrev:Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: VW I.D
Om vi inte verkligen vill sätta Tibor i skiten så bör vi nog sluta att endast kopiera och klistra in utan att åtminstone lägga det i citat. Kanske är man lite skadad efter studierna men även om de nya reglerna inte satts in än så tror jag knappast det är tillåtet att endast copy paste.Zalman3 skrev:Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Re: VW I.D
Info från VW själva.
Mycket snack om CO2 fritt.
"From the “Racing Cardboard” to the ID.3 – CO2-free"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -free-5196
Mycket snack om CO2 fritt.
"From the “Racing Cardboard” to the ID.3 – CO2-free"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -free-5196
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Läste på ett forum följande:
"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Bilen kommer inte vara billig, man betalar för vad man får. Men vill man utnyttja den fulla kapaciteten får man betala dyrt via uppdateringar ota.
Re: VW I.D
Ser inte riktigt problemet med detta. Tillverkarna behöver nya sätt att tjäna pengar på när serviceintäkterna kraftigt kommer att minskas. Sen får man hoppas att det inte ska bli en massa * bakom vissa funktioner där det står i finstilt längst ner att det är tillval.Zalman3 skrev:1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Vi får väl se vart priserna landar och vad tillvalen kostar. Men är något tillval för dyrt så är det få som köper det-> priset sänks. Klassisk marknadsekonomi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Vet inte om man kan säga att tillverkarna lurar kunderna. Men man är naiv att tro att kunderna inte betalar för hårdvaran på inköpspriset.
Tilläggen på en överprissatt ota kan bli ett sätt att kompensera för servicebortfall. Köper de den inte är det ingen förlust, då lägger bara tillverkaren ned utvecklingen av mjukvaran.eller sänker priset så fler köper när utvecklingen är betald.(det blir ingen extra kostnad, bara mer intäkter)
Någon sak som kan hända är att tillverkarna har en buffert på batterierna (för att de inte skall degraderas så garantin går in) det kan de erbjuda att låsa upp, där man tar i beaktan var ett nytt batteri skulle kosta att byta ut. Det finns många med mer pengar än hjärna som gladeligen skulle gå med på det.
Och kunderna har redan betalat för hårdvaran och då kanske de lättar på börsen återigen när de ser vad grannen fått.
Tilläggen på en överprissatt ota kan bli ett sätt att kompensera för servicebortfall. Köper de den inte är det ingen förlust, då lägger bara tillverkaren ned utvecklingen av mjukvaran.eller sänker priset så fler köper när utvecklingen är betald.(det blir ingen extra kostnad, bara mer intäkter)
Någon sak som kan hända är att tillverkarna har en buffert på batterierna (för att de inte skall degraderas så garantin går in) det kan de erbjuda att låsa upp, där man tar i beaktan var ett nytt batteri skulle kosta att byta ut. Det finns många med mer pengar än hjärna som gladeligen skulle gå med på det.
Och kunderna har redan betalat för hårdvaran och då kanske de lättar på börsen återigen när de ser vad grannen fått.
Re: VW I.D
Undrar om ratt och stolar ingår i baspriset?Zalman3 skrev:Läste på ett forum följande:
"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR