VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

12man skrev:
Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
Troligen för att alla komponenter som finns på marknaden är anpassade för 12V. Man har ju pratat om 48V ganska länge nu, men ingen vågar ta steget verkar det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
"48volt system", risk minimering skulle jag säga... de är ingen ko på isen för att byta frän 12 till 48 volt... Tror de är mist lika stor förändra som att gå från fossilt till el så kanske dumt att ta båda sakerna samtidigt... Man skulle väl göra de på modell Y men backade man inte på den punkten, mmm nu kan jag minnas fel men kanske någon annan är mer säker på den punkten?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Trodde det var en Leaf först, känns ju fräscht 2020.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Nä precis. Det är typ mindre än i Golfen. Ska jag gissa att den inte kan fås med dragkrok heller? Bara en känsla jag får...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
Tror det är från 400V för iaf på Teslan så ingår ju AC:n i skyddskretsen för högspänningen...
Fast det sitter nog en drivkrets som gör om 400V till något lämpligare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ric skrev:
Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
Ric skrev:
Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....
Jo jag kan tänka mig att mild hybrider kommer driva denna omställningen med tanke på att de behöver den tekniken.
Elbilar behöver dock hitta en annan lösning för vi vet ju alla hur kassa de där 12 volts batterierna är. Jag vet alla håller inte med men i mina ögon så fungerar de tom sämre (dvs går sönder) i en elbil än en fossil. Sedan ska vi ju inte tala om ironin i att nej idag fick jag inte igång min bil för där var ingen ström i batteriet samtidigt som jag har 100kWh nyladdat jättebatteri under fötterna på mig.

Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
Den är faktiskt mindre än en Golf. 20cm kortare ungefär. Men hjulbasen är större. Den blir alltså större invändigt, om man nu bortser från bagaget som inte verkar vara större än i en Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
Jag gillar DIY lösningar och kan ordna fram vaccumformade frunkar att montera in. Problemet är dock att jag måste ha en bil först :-) Jag har en hel del till Leaf, bland annat kit som avlastar ryggen i de kassa stolarna, men eftersom jag bara Leasade Leaf så blev det aldrig speciellt avancerade saker gjorda så som sänkningssatser eller så.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
Den är faktiskt mindre än en Golf. 20cm kortare ungefär. Men hjulbasen är större. Den blir alltså större invändigt, om man nu bortser från bagaget som inte verkar vara större än i en Golf.
ok.. Jo yttermåtten kan jag tänka mig blir ganska små med tanke på den korta motorhuven (???) men de viktiga är ju innermåtten. Låter ju tråkigt om bagaget blir lite litet som på en vanlig golf för när jag var och tittade på den häromdagen så blev jag faktiskt lite förvånad över att bagaget var så litet, jag upplever ju inte golfen som en så pytteliten bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
Jag gillar DIY lösningar och kan ordna fram vaccumformade frunkar att montera in. Problemet är dock att jag måste ha en bil först :-) Jag har en hel del till Leaf, bland annat kit som avlastar ryggen i de kassa stolarna, men eftersom jag bara Leasade Leaf så blev det aldrig speciellt avancerade saker gjorda så som sänkningssatser eller så.
Vaccumformad frunk... jag är på!
Vad kan en sådan betinga i värde?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Walker skrev:
Vaccumformad frunk... jag är på!
Vad kan en sådan betinga i värde?
Jag ska undersöka lite vad som behövs. Ser själv ingen poäng i att göra saker som blir svindyra. Betalar man 5000kr för någonting så har man ju 5kr milen i 1000mil som bagage att beta av haha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...

En intressant sak, på bilderna ser de ut som de är RWD som gäller, varför? Nästan alla fossil bilar och jag tror alla VW bilar är idag FWD (eller AWD såklart) men plötsligt börjar man bygga RWD när de gäller elbilar, varför är de så? Finns de någon bra förklaring?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Men frågan är om inte VW är för dyr.
Honda kommer med en som kostar från ca 18.000 dollar.

"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000.
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

chaffis75 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...

En intressant sak, på bilderna ser de ut som de är RWD som gäller, varför? Nästan alla fossil bilar och jag tror alla VW bilar är idag FWD (eller AWD såklart) men plötsligt börjar man bygga RWD när de gäller elbilar, varför är de så? Finns de någon bra förklaring?
Med en tvärställd förbränningsmotor så får man en utrymmesoptimerad konstruktion. En elbil kan konstrueras friare och med drift bak borde vänddiametern bli kortare. Tror jag.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

chaffis75 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Min nästa firmabil:
B1FC03B3-6F70-4753-89FE-70753AB9E3C1.jpeg
33862DDD-4D00-4376-823F-16838E59F349.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Får de ner I.D klart under 25 000 euro så har de kommit en bra bit på väg till förlåtelse från min sida. 48 kWh/100kW snabbladdning räcker långt i en bil av den typen.

Produktionsmålen är dock inte superambitiösa med tanke på VW's kapacitet:
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.

Produktionsmål 2025: 1 000 000 elbilar om året från Volkswagen
Räcker 1 miljon bilar om året till 2025 ? Jag skulle säga nej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
Surfaren skrev:
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Får de ner I.D klart under 25 000 euro så har de kommit en bra bit på väg till förlåtelse från min sida. 48 kWh/100kW snabbladdning räcker långt i en bil av den typen.

Produktionsmålen är dock inte superambitiösa med tanke på VW's kapacitet:
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.

Produktionsmål 2025: 1 000 000 elbilar om året från Volkswagen

Räcker 1 miljon bilar om året till 2025 ? Jag skulle säga nej.
Frågetecknen kring batterileveranserna kvarstår?

Vilka batteri-leverantörer finns idag?
Är det någon som seriöst tittat närmare på den biten?

Mycket är dolt i leverantörernas interna data men det vore hög-intressant att veta hur de största ligger till?

Hepp!
Skriv svar