VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Den är förvisso inget underverk rent designmässigt, men den är pga sin fyrkantiga form väldigt stor invändigt. En ganska praktisk bil som jag har förstått. Den är nog lite underskattad tror jag.Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Varför är lånekostnaden högre för fossilaren?LarsL skrev:Nu bor jag ju i Sverige... inte i Norge eller USA där ekonomin ser annorlunda ut.
I Sverige är det väldigt bra att köpa elbils versionen, redan vid 1500mil/år
https://www.teslakalkylen.com/
Utan bonus går brytpunkten vid 2000 mil ungefär.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Eftersom man faktiskt lånar mindre för elbilen.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Den motsvarar ju en I.D vad jag kan se..... fast dom finns haha...Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
3-4 år till ? Mer tror jag inte behövs.mati skrev:Men hur länge ska staten subentionera varje bil med 60k kr
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Kommer vi tillräckligt lågt i pris så kommer vi ju inte ens få hela 60k i bonus längre, då man inte kan få mer än 25% av bilens nypris i bonus.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Får du fråga DanniBjelke skrev:Varför är lånekostnaden högre för fossilaren?LarsL skrev:Nu bor jag ju i Sverige... inte i Norge eller USA där ekonomin ser annorlunda ut.
I Sverige är det väldigt bra att köpa elbils versionen, redan vid 1500mil/år
https://www.teslakalkylen.com/
Utan bonus går brytpunkten vid 2000 mil ungefär.
Re: VW I.D
Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
Re: VW I.D
...då skulle jag avvakta e-Niro.LarsL skrev:Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Men den kommer att kosta betydligt mer.Walker skrev:...då skulle jag avvakta e-Niro.LarsL skrev:Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Ah såklartmati skrev:Eftersom man faktiskt lånar mindre för elbilen.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
Restvärdet baseras ju på fullt pris och kontantinsatsen likaså men skulden blir ju såklart
det som blir mellan restvärdet och fullt pris minus 60 tusen och kontantinsatsen
Fiffigt, kanske ska beställa en Tesla till? en demo såklart, det har vi ju lärt oss idag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
...sälja en 3 miljardersbil som inte finns?mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Det funkar bra att sälja saker som inte finns. Bevisligen. Vi behöver ju bara en enda kund som är lika korkad som rik. Utan att känna någon påstår jag att det finns många sådana. Och så tar vi det som kontantinsats för en elbil så då blir gratis.Walker skrev:...sälja en 3 miljardersbil som inte finns?mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
Re: VW I.D
Glädjedödare.LarsL skrev:Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Precis. Att förhindra utvecklingen går inte, antingen satsar man och hänger med alternativt lär man tappa marknadsandelar eller i värsta fall göra en Nokia. Men jag tror knappast att VW's mål till 2025 är satt i sten. VW har fabriker och pengar. De föredrar nog (förhoppningsvis) att ta några hundår med stora investeringar för att försöka behålla sina marknadsandelar. Tror också att det är det VW's uttalande "det kommer bli dyrare än väntat pga att konkurrenterna har hunnit så långt" handlar om.Toja skrev:Just detta kommer göra att Tesla samt kinesiska elbilstillverkare kommer växa dig ordentligt stora. Samt att ett flera euoropesika och amerikanska fosilbilstillverkare kommer gå i gravenmati skrev:Jag tror inte att tillverkarna vill sälja elbilar så billigt. Det måste fortfarande löna sig för kunderna att köpa en fossilbil. Och de kommer sannolikt att tillverkas många år till, troligen i långt större volymer än elbilar, ett bra tag framöver. Skulle elbilar bli så billiga och lika bra eller rentav bättre än fossilbilar skulle ingen människa med någorlunda vett i huvudet fortsätta köpa fossilbilar. Det har bilindustrin inte råd med. Då får man prissätta elbilarna så att det blir en lagom balans i försäljningssiffrorna mellan fossil- och elbilar. Och det innebär i sin tur att elbilar kommer att vara avsevärt dyrare än fossilerna.
Rent allmänt har jag som många lite svårt för VW efter dieselgate men samtidigt så verkar de också vara de som nu tar detta med elektrifiering på störst allvar av de stora. e-Tron var en väldigt positiv överraskning , Gillar Buzz skarpt, kommer reservera om priset är det rätta. Och når man i närheten av de ambitiösa prismålen med I.D (Neo) så tycker jag man kan vända lite på detta och istället fundera på vad de andra gör elektrifieringsmässigt. Toyota och deras självladdande bilar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag gillar inte heller det de har gjort, dvs dieselgate. Vem gör det? Men jag ser det på ett annat sätt. Det skulle inte falla mig in att köpa en VAG-diesel, den saken är klar. Men om folk köper deras elbilar tvingas VW att tänka om. De gamla diesel-förespråkarna får då allt mindre inflytande, de unga och fräscha, som står för det nya, släpps fram.
Man kan lätt få intrycket att många har uppfattningen att alla som jobbar på VW är brottslingar eller nåt. Det är naturligtvis inte så. Det är några idioter i ledningen som saknar moral och som beter sig som de har gjort. Det är såklart förkastligt och de ska bannlysas och straffas enligt mig. Men jag tycker också att man måste ge företaget chansen att förnya sig. De har ändå både resurserna och kunskapen som krävs för att ställa om till eldrift. Och viljan finns ju, fast inte hos alla inom koncernen. Men om vi köper elbilarna så bevisar vi att de gamla onda bakåtsträvarna har fel.
Så ser jag det.
Man kan lätt få intrycket att många har uppfattningen att alla som jobbar på VW är brottslingar eller nåt. Det är naturligtvis inte så. Det är några idioter i ledningen som saknar moral och som beter sig som de har gjort. Det är såklart förkastligt och de ska bannlysas och straffas enligt mig. Men jag tycker också att man måste ge företaget chansen att förnya sig. De har ändå både resurserna och kunskapen som krävs för att ställa om till eldrift. Och viljan finns ju, fast inte hos alla inom koncernen. Men om vi köper elbilarna så bevisar vi att de gamla onda bakåtsträvarna har fel.
Så ser jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW I.D
LarsL skrev:Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
Intressant faktiskt hur Toyota ställer sig eller var de vill stå??
Nu handlar ju inte tråden just om dem men jag försökte hitta uppgifter så sent som igår vilka planer de har framöver?
De är ju ett gigantiskt företag men märkligt nog hittar jag inga som helst elbils-planer/projekt någonstans?
För övrigt sammanfattar ni ganska bra intrycken av VW’s upplägg för kommande modeller.
Som någon skrev så ligger ju ”dieselgate” - röken kvar länge även efter verkliga relevanta el-bilar når konsumenten.
Hepp!
Re: VW I.D
Det är möjligt, jag vet inte. Men även en företagskultur kan utgå ifrån ledningen. På samma sätt som en annan ledning kan ändra på den. Det går inte över natt, men det går.LarsL skrev:Det är företagskultur och inte människorna i sig.
När jag jobbade hos Volvo som konsult var jag förvånad över deras tämligen märkliga företagskultur. Det pratades bara skit om företaget, ingen trodde på produkterna de sålde. Allting skylldes på Ford som då var ägaren.
När Geely köpte Volvo och ledningen byttes ut ändrades tongångarna plötsligt. Det var ganska roligt att se faktiskt.
På samma sätt tror jag att VW kan få nytt självförtroende när de inser att de faktiskt kan bygga riktigt miljövänliga bilar utan att behöva fuska.
Men det är kanske önsketänkande från min sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag tror att både mati och LarsL har vettiga synpunkter. Företagskultur är verkligen något som kan sitta i väggarna och traderas när personalen byts ut men en medveten strategi från ledningen kan göra susen.
Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):
BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.
Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd!
Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):
BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.
Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd!
Re: VW I.D
Lite mer info:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):
Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu
Batteristorlekar:
Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):
Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu
Batteristorlekar:
Mellanversionen bör i så fall få ett batteri på ~65 kWhAuto Express understands that the most modest I.D. hatch will get a 48kWh battery and that it will be available for the price of a well-specced diesel Golf - or around £27,500 after the UK government’s plug-in vehicles grant is applied.
Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
27 rena elbilsmodeller till 2022:“There will still be enough versions of I.D.,” he told us, “but it will be much less complex, yes. You’ll still be able to choose different colours and specs of seats, but you won’t get the thousands of permutations that come with, say, a combustion-engined Golf. Complexity costs, and you have to remember that our goal with I.D. is Electric for All.”
Imponerande om de når dit.VW says that across the wider group - so including its own brand plus SEAT, Audi and Skoda - it expects 27 pure-electric MEB models to be on sale by the end of 2022.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd