VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
Den är förvisso inget underverk rent designmässigt, men den är pga sin fyrkantiga form väldigt stor invändigt. En ganska praktisk bil som jag har förstått. Den är nog lite underskattad tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Nu bor jag ju i Sverige... inte i Norge eller USA där ekonomin ser annorlunda ut.

I Sverige är det väldigt bra att köpa elbils versionen, redan vid 1500mil/år

https://www.teslakalkylen.com/

Utan bonus går brytpunkten vid 2000 mil ungefär.
Varför är lånekostnaden högre för fossilaren?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Eftersom man faktiskt lånar mindre för elbilen.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Walker skrev:
Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
Den motsvarar ju en I.D vad jag kan se..... fast dom finns haha...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men hur länge ska staten subentionera varje bil med 60k kr
3-4 år till ? Mer tror jag inte behövs.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Kommer vi tillräckligt lågt i pris så kommer vi ju inte ens få hela 60k i bonus längre, då man inte kan få mer än 25% av bilens nypris i bonus.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Nu bor jag ju i Sverige... inte i Norge eller USA där ekonomin ser annorlunda ut.

I Sverige är det väldigt bra att köpa elbils versionen, redan vid 1500mil/år

https://www.teslakalkylen.com/

Utan bonus går brytpunkten vid 2000 mil ungefär.
Varför är lånekostnaden högre för fossilaren?
Får du fråga Danni :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Walker skrev:
Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.
...då skulle jag avvakta e-Niro.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Walker skrev:
Vem vill ha en KIA Soul? :? :roll:
Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.
...då skulle jag avvakta e-Niro.
Men den kommer att kosta betydligt mer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Eftersom man faktiskt lånar mindre för elbilen.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
Ah såklart :oops:
Restvärdet baseras ju på fullt pris och kontantinsatsen likaså men skulden blir ju såklart
det som blir mellan restvärdet och fullt pris minus 60 tusen och kontantinsatsen :)
Fiffigt, kanske ska beställa en Tesla till? :lol: en demo såklart, det har vi ju lärt oss idag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar. :)
...sälja en 3 miljardersbil som inte finns? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar. :)
...sälja en 3 miljardersbil som inte finns? :roll:
Det funkar bra att sälja saker som inte finns. Bevisligen. Vi behöver ju bara en enda kund som är lika korkad som rik. Utan att känna någon påstår jag att det finns många sådana. Och så tar vi det som kontantinsats för en elbil så då blir gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar. :)
Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar. :)
Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.
Glädjedödare. :cry: ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Toja skrev:
mati skrev:
Jag tror inte att tillverkarna vill sälja elbilar så billigt. Det måste fortfarande löna sig för kunderna att köpa en fossilbil. Och de kommer sannolikt att tillverkas många år till, troligen i långt större volymer än elbilar, ett bra tag framöver. Skulle elbilar bli så billiga och lika bra eller rentav bättre än fossilbilar skulle ingen människa med någorlunda vett i huvudet fortsätta köpa fossilbilar. Det har bilindustrin inte råd med. Då får man prissätta elbilarna så att det blir en lagom balans i försäljningssiffrorna mellan fossil- och elbilar. Och det innebär i sin tur att elbilar kommer att vara avsevärt dyrare än fossilerna.
Just detta kommer göra att Tesla samt kinesiska elbilstillverkare kommer växa dig ordentligt stora. Samt att ett flera euoropesika och amerikanska fosilbilstillverkare kommer gå i graven
Precis. Att förhindra utvecklingen går inte, antingen satsar man och hänger med alternativt lär man tappa marknadsandelar eller i värsta fall göra en Nokia. Men jag tror knappast att VW's mål till 2025 är satt i sten. VW har fabriker och pengar. De föredrar nog (förhoppningsvis) att ta några hundår med stora investeringar för att försöka behålla sina marknadsandelar. Tror också att det är det VW's uttalande "det kommer bli dyrare än väntat pga att konkurrenterna har hunnit så långt" handlar om.

Rent allmänt har jag som många lite svårt för VW efter dieselgate men samtidigt så verkar de också vara de som nu tar detta med elektrifiering på störst allvar av de stora. e-Tron var en väldigt positiv överraskning , Gillar Buzz skarpt, kommer reservera om priset är det rätta. Och når man i närheten av de ambitiösa prismålen med I.D (Neo) så tycker jag man kan vända lite på detta och istället fundera på vad de andra gör elektrifieringsmässigt. Toyota och deras självladdande bilar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag gillar inte heller det de har gjort, dvs dieselgate. Vem gör det? Men jag ser det på ett annat sätt. Det skulle inte falla mig in att köpa en VAG-diesel, den saken är klar. Men om folk köper deras elbilar tvingas VW att tänka om. De gamla diesel-förespråkarna får då allt mindre inflytande, de unga och fräscha, som står för det nya, släpps fram.
Man kan lätt få intrycket att många har uppfattningen att alla som jobbar på VW är brottslingar eller nåt. Det är naturligtvis inte så. Det är några idioter i ledningen som saknar moral och som beter sig som de har gjort. Det är såklart förkastligt och de ska bannlysas och straffas enligt mig. Men jag tycker också att man måste ge företaget chansen att förnya sig. De har ändå både resurserna och kunskapen som krävs för att ställa om till eldrift. Och viljan finns ju, fast inte hos alla inom koncernen. Men om vi köper elbilarna så bevisar vi att de gamla onda bakåtsträvarna har fel.
Så ser jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!

Intressant faktiskt hur Toyota ställer sig eller var de vill stå??

Nu handlar ju inte tråden just om dem men jag försökte hitta uppgifter så sent som igår vilka planer de har framöver?
De är ju ett gigantiskt företag men märkligt nog hittar jag inga som helst elbils-planer/projekt någonstans?

För övrigt sammanfattar ni ganska bra intrycken av VW’s upplägg för kommande modeller.
Som någon skrev så ligger ju ”dieselgate” - röken kvar länge även efter verkliga relevanta el-bilar når konsumenten.

Hepp!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är företagskultur och inte människorna i sig.
Det är möjligt, jag vet inte. Men även en företagskultur kan utgå ifrån ledningen. På samma sätt som en annan ledning kan ändra på den. Det går inte över natt, men det går.
När jag jobbade hos Volvo som konsult var jag förvånad över deras tämligen märkliga företagskultur. Det pratades bara skit om företaget, ingen trodde på produkterna de sålde. Allting skylldes på Ford som då var ägaren.
När Geely köpte Volvo och ledningen byttes ut ändrades tongångarna plötsligt. Det var ganska roligt att se faktiskt.
På samma sätt tror jag att VW kan få nytt självförtroende när de inser att de faktiskt kan bygga riktigt miljövänliga bilar utan att behöva fuska.
Men det är kanske önsketänkande från min sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Jag tror att både mati och LarsL har vettiga synpunkter. Företagskultur är verkligen något som kan sitta i väggarna och traderas när personalen byts ut men en medveten strategi från ledningen kan göra susen.

Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):

BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.

Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd! :shock:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Lite mer info:

https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch

Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):

Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu

Batteristorlekar:
Auto Express understands that the most modest I.D. hatch will get a 48kWh battery and that it will be available for the price of a well-specced diesel Golf - or around £27,500 after the UK government’s plug-in vehicles grant is applied.
Mellanversionen bör i så fall få ett batteri på ~65 kWh

Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
“There will still be enough versions of I.D.,” he told us, “but it will be much less complex, yes. You’ll still be able to choose different colours and specs of seats, but you won’t get the thousands of permutations that come with, say, a combustion-engined Golf. Complexity costs, and you have to remember that our goal with I.D. is Electric for All.”
27 rena elbilsmodeller till 2022:
VW says that across the wider group - so including its own brand plus SEAT, Audi and Skoda - it expects 27 pure-electric MEB models to be on sale by the end of 2022.
Imponerande om de når dit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

En bra video på nya MEB plattfornen



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skriv svar