VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!

Intressant faktiskt hur Toyota ställer sig eller var de vill stå??

Nu handlar ju inte tråden just om dem men jag försökte hitta uppgifter så sent som igår vilka planer de har framöver?
De är ju ett gigantiskt företag men märkligt nog hittar jag inga som helst elbils-planer/projekt någonstans?

För övrigt sammanfattar ni ganska bra intrycken av VW’s upplägg för kommande modeller.
Som någon skrev så ligger ju ”dieselgate” - röken kvar länge även efter verkliga relevanta el-bilar når konsumenten.

Hepp!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är företagskultur och inte människorna i sig.
Det är möjligt, jag vet inte. Men även en företagskultur kan utgå ifrån ledningen. På samma sätt som en annan ledning kan ändra på den. Det går inte över natt, men det går.
När jag jobbade hos Volvo som konsult var jag förvånad över deras tämligen märkliga företagskultur. Det pratades bara skit om företaget, ingen trodde på produkterna de sålde. Allting skylldes på Ford som då var ägaren.
När Geely köpte Volvo och ledningen byttes ut ändrades tongångarna plötsligt. Det var ganska roligt att se faktiskt.
På samma sätt tror jag att VW kan få nytt självförtroende när de inser att de faktiskt kan bygga riktigt miljövänliga bilar utan att behöva fuska.
Men det är kanske önsketänkande från min sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Jag tror att både mati och LarsL har vettiga synpunkter. Företagskultur är verkligen något som kan sitta i väggarna och traderas när personalen byts ut men en medveten strategi från ledningen kan göra susen.

Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):

BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.

Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd! :shock:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Lite mer info:

https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch

Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):

Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu

Batteristorlekar:
Auto Express understands that the most modest I.D. hatch will get a 48kWh battery and that it will be available for the price of a well-specced diesel Golf - or around £27,500 after the UK government’s plug-in vehicles grant is applied.
Mellanversionen bör i så fall få ett batteri på ~65 kWh

Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
“There will still be enough versions of I.D.,” he told us, “but it will be much less complex, yes. You’ll still be able to choose different colours and specs of seats, but you won’t get the thousands of permutations that come with, say, a combustion-engined Golf. Complexity costs, and you have to remember that our goal with I.D. is Electric for All.”
27 rena elbilsmodeller till 2022:
VW says that across the wider group - so including its own brand plus SEAT, Audi and Skoda - it expects 27 pure-electric MEB models to be on sale by the end of 2022.
Imponerande om de når dit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

En bra video på nya MEB plattfornen



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Den var verkligen bra!

En till video / klipp här från TransportEvolved

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.

Undrar vem som missuppfattat priserna?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.

Undrar vem som missuppfattat priserna?
Jag har hört lite olika siffror. Det som som håller som rimligast är att den som kommer först skall kosta som en välutrustad diesel Golf.(det är ett uttalande från VW) Det tolkar jag som strax över 400k innan rabatter. Det dom också sagt är att på sikt (2025) skall dom komma ner till/under €25000. Det är ju idag rimligt att E-golfens ersättare kommer kosta ungefär samma och få lite bättre prestanda över allt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.

Undrar vem som missuppfattat priserna?
Jag har hört lite olika siffror. Det som som håller som rimligast är att den som kommer först skall kosta som en välutrustad diesel Golf.(det är ett uttalande från VW) Det tolkar jag som strax över 400k innan rabatter. Det dom också sagt är att på sikt (2025) skall dom komma ner till/under €25000. Det är ju idag rimligt att E-golfens ersättare kommer kosta ungefär samma och få lite bättre prestanda över allt.
:ugeek:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Ja sen kanske dom gör som Tesla. Släpper bara det större batteriet på 64kwh med räckvidd på 55mil och med en högre utrstnings nivå i första produktions svepet. Senare 2021 kanske dom billigare modellerna kommer. En e-golf kostar ju ca 400.000kr. Kan tänka mig att vw. I.D neo ligger i samma pris men med mera standarsutrustming och allt mycker mera nytt och modernt i..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volkswagen släppt lite info om deras framtidplaner, så här skriver de dem i punktform.
The ID. family is set to make e-cars affordable for millions of people. The first vehicles of this new generation of e-cars will make their debut in 2020.
A global sales volume of 150,000 e-cars is planned for 2020, set to rise to more than one million by 2025
100 percent electric: The ID. family is based on the modular electric drive toolkit (MEB), specifically developed for electric vehicles
No compromises: The ID. family pushes the boundaries of e-mobility in terms of range, interior space and dynamics
The first wave across all Volkswagen brands will include around 10 million global e-cars based on MEB technology
The ID. family will feature new E3 end-to-end electronics architecture and a new operating system called vw.OS
The battery’s modular layout allows scalable ranges from about 200 to 340 miles
Volkswagen is investing nearly 7 billion dollars into e-mobility, 1.5 million of which is budgeted for component production plants in Braunschweig, Salzgitter and Kassel
Volkswagen is a member of Ionity, a joint venture working to develop and expand the network of charging stations on highways throughout Europe
https://insideevs.com/vw-electric-car-1-million-2025/

150 000 elbilar år 2020 känns väldigt lågt ifall de även ska inkludera både ID, eTron, Taycan mfl om de nu pratar om alla elbilar och inte MEB plattformen vilket de verkar. I slutet av 2016 sa Christian Senger som var(är?) ansvarig för elektsisk mobilitet att de skulle vara först till en miljon elbilar. Om Tesla sålde mer än hälften så många elbilar förra kvartalet som Volkswagen planerar göra under hela 2020 så känns det som ett skämt. Att de dessutom inte ska tillverka mer än 1 miljon elbilar 2025 trots att de tidigare sagt att målet var 2-3 miljoner(?) får mig att undra vilket år Volkswagen ska passera Tesla. Visst, Tesla kommer inte komma upp i en miljon 2020 som de tidigare sagt är deras mål men tror att det blir tidigare än 2025 om nu fabriken i Kina är på gång. Vilket år kommer Volkswagen passera Tesla i försäljningsvolym av rena elbilar, 2025, 2030, 2035?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-miljon/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.
Som jag tolkar det ja. Det blir som intressant är väl om någon vid det laget är intresserad av att köpa en bensin/dieselbil. Eller om den gränsen nås tidigare än så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

De gör som vanligt det gamla misstaget att de underskattar marknaden. Avsiktligt eller oavsiktligt. Samtidigt tittar de nog mest på sin hemmamarknad Tyskland, och där tror jag faktiskt att det är realistiskt. Det kommer ta tid innan folk börjar köpa elbilar där nere. De är i princip inte billigare i drift än en dieselbil, och så länge inköpspriset inte är nere på samma nivå som en dieselbil kommer gemene man inte vilja byta. Det finns ju ingen anledning. Så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Ja, jag är helt övertygad om att det plötsligt - och för tillverkarna som en blixt från en klar himmel - kommer att bli så att ingen (utom några få petrolheads) vill köpa en fossilbil. Istället ställer de sig i kö på en elbil och tillverkarna har inga kunder på sina fossiler. När exakt detta kommer att ske är det väl ingen som vet, men när det än gör det så är det låååångt tidigare än vad tillverkarna i sina värsta mardrömmar har kunnat föreställa sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag hoppas du har rätt, men jag är tveksam. Vi tar ett annat exempel. I fallet med VW har de ju i decennier försökt att lobba för dieselbilar. Egentligen ville de bara sälja dieslar, och i viss mån har de ju lyckats att "konvertera" köparna. Ändå så har ungefär hälften av nybilsförsäljningen varit bensinbilar. Detta trots att dieslar skattesubventionerades, trots att driftskostnaderna är lägre, trots att de är starkare i vardagskörning osv. Det har historiskt sett funnits en massa fördomar när det gäller dieslar, som visserligen stämde förr, t.ex att de är långsamma, bullriga, orkeslösa, osv osv. Detta har förändrats sedan början av 90-talet, men många lever kvar i den världen och skulle aldrig skaffa en diesel just pga av dessa "nackdelar". Och då kan man ju ändå tycka att en dieselbil skiljer sig inte nämnvärt från en bensinbil, same shit but different.
Nu pratar vi elbilar. De har en komplett annan drivlina och fungerar helt annorlunda. Folk har massvis med fördomar som stämde förr, men som blir allt mindre relevanta. Steget till elbil är mycket större än att bara byta bränsle. Det kommer ta tid. Lång tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Jovisst, men jag tänker mig detta scenario när elbilarna fallit i pris till samma som eller lägre än motsvarande fossil. Då finns det plötsligt ett incitament som aldrig funnits med dielselbilen, nämligen att kalkylen blir betydligt bättre än för fossilbilen. Money talks.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Lite OT, men när jag ser mig runt här i Norge, så ser man tex nästan inga nya Volvo. För några år sen kryllade det av dem så fort en ny modell kom ut, nu kan det gå dagar mellan gångerna jag ser en V90. Det måste synas ganska rejält i orderböckerna hos fossiltillverkarna. Visserligen är Norge i en särställning, men det är ju inte omöjligt att det blir liknande situation i fler länder de kommande åren och då MÅSTE de ställa om produktionen till fler elbilar om dom vill överleva.

Edit: ändå värre med XC40, den tror jag faktiskt inte jag har sett en enda av här och det är ju egentligen en mycket populär bilmodell (kompakt-SUV)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Lite OT, men när jag ser mig runt här i Norge, så ser man tex nästan inga nya Volvo. För några år sen kryllade det av dem så fort en ny modell kom ut, nu kan det gå dagar mellan gångerna jag ser en V90. Det måste synas ganska rejält i orderböckerna hos fossiltillverkarna. Visserligen är Norge i en särställning, men det är ju inte omöjligt att det blir liknande situation i fler länder de kommande åren och då MÅSTE de ställa om produktionen till fler elbilar om dom vill överleva.

Edit: ändå värre med XC40, den tror jag faktiskt inte jag har sett en enda av här och det är ju egentligen en mycket populär bilmodell (kompakt-SUV)
Om man ser på Norge så får man en vägledning hur bilpriserna till konsument behöver vara för att få en rejäl andel elbilar.

Kommer politiker inom EU föra en sådan politik? jag är väldigt tveksam till det.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Ryktas om förseningar. Frågan är om det även gäller Europa?

https://www.wardsauto.com/technology/vw ... speed-bump
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Ryktas om förseningar. Frågan är om det även gäller Europa?

https://www.wardsauto.com/technology/vw ... speed-bump

Källan verkar stämma ”Leo” då InsideEvees har samma info? https://insideevs.com/volkswagen-electr ... -id-hatch/

Då verkar det vara så, undrar om det finns tyska källor?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Ja, jag skulle bli mäkta förvånad och glatt överraskad om de lyckas bygga 100.000 elbilar under 2020...
Vilket ändå känns som mycket för få för den växande marknaden. Att någon av dessa dessutom skulle vara en bil för 250.000.- håller jag för högst osannolikt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Walker skrev:
Ja, jag skulle bli mäkta förvånad och glatt överraskad om de lyckas bygga 100.000 elbilar under 2020...
Vilket ändå känns som mycket för få för den växande marknaden. Att någon av dessa dessutom skulle vara en bil för 250.000.- håller jag för högst osannolikt.
Lyckas kan de nog, men viljan tror jag inte finns om priset blir 25 000 euro.

Om jag förstått det rätt så har VW sagt 25 000 euro, sedan har svenska journalister (van)tolkat det som 250 000 kronor.

Jag tror det är några år kvar innan de stora biltillverkarna satsar på stora volymer per modell. Kommande år är de kanske nöjda med nollresultat eller förlust på elbilar för att visa närvaro på marknaden och lära sig bygga elbilar effektivt. Samt se hur kunderna använder bilarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

...och därför kommer kineserna kunna ta stora marknadsandelar.
Skriv svar