VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volkswagen släppt lite info om deras framtidplaner, så här skriver de dem i punktform.
The ID. family is set to make e-cars affordable for millions of people. The first vehicles of this new generation of e-cars will make their debut in 2020.
A global sales volume of 150,000 e-cars is planned for 2020, set to rise to more than one million by 2025
100 percent electric: The ID. family is based on the modular electric drive toolkit (MEB), specifically developed for electric vehicles
No compromises: The ID. family pushes the boundaries of e-mobility in terms of range, interior space and dynamics
The first wave across all Volkswagen brands will include around 10 million global e-cars based on MEB technology
The ID. family will feature new E3 end-to-end electronics architecture and a new operating system called vw.OS
The battery’s modular layout allows scalable ranges from about 200 to 340 miles
Volkswagen is investing nearly 7 billion dollars into e-mobility, 1.5 million of which is budgeted for component production plants in Braunschweig, Salzgitter and Kassel
Volkswagen is a member of Ionity, a joint venture working to develop and expand the network of charging stations on highways throughout Europe
https://insideevs.com/vw-electric-car-1-million-2025/

150 000 elbilar år 2020 känns väldigt lågt ifall de även ska inkludera både ID, eTron, Taycan mfl om de nu pratar om alla elbilar och inte MEB plattformen vilket de verkar. I slutet av 2016 sa Christian Senger som var(är?) ansvarig för elektsisk mobilitet att de skulle vara först till en miljon elbilar. Om Tesla sålde mer än hälften så många elbilar förra kvartalet som Volkswagen planerar göra under hela 2020 så känns det som ett skämt. Att de dessutom inte ska tillverka mer än 1 miljon elbilar 2025 trots att de tidigare sagt att målet var 2-3 miljoner(?) får mig att undra vilket år Volkswagen ska passera Tesla. Visst, Tesla kommer inte komma upp i en miljon 2020 som de tidigare sagt är deras mål men tror att det blir tidigare än 2025 om nu fabriken i Kina är på gång. Vilket år kommer Volkswagen passera Tesla i försäljningsvolym av rena elbilar, 2025, 2030, 2035?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-miljon/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.
Som jag tolkar det ja. Det blir som intressant är väl om någon vid det laget är intresserad av att köpa en bensin/dieselbil. Eller om den gränsen nås tidigare än så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

De gör som vanligt det gamla misstaget att de underskattar marknaden. Avsiktligt eller oavsiktligt. Samtidigt tittar de nog mest på sin hemmamarknad Tyskland, och där tror jag faktiskt att det är realistiskt. Det kommer ta tid innan folk börjar köpa elbilar där nere. De är i princip inte billigare i drift än en dieselbil, och så länge inköpspriset inte är nere på samma nivå som en dieselbil kommer gemene man inte vilja byta. Det finns ju ingen anledning. Så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Ja, jag är helt övertygad om att det plötsligt - och för tillverkarna som en blixt från en klar himmel - kommer att bli så att ingen (utom några få petrolheads) vill köpa en fossilbil. Istället ställer de sig i kö på en elbil och tillverkarna har inga kunder på sina fossiler. När exakt detta kommer att ske är det väl ingen som vet, men när det än gör det så är det låååångt tidigare än vad tillverkarna i sina värsta mardrömmar har kunnat föreställa sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag hoppas du har rätt, men jag är tveksam. Vi tar ett annat exempel. I fallet med VW har de ju i decennier försökt att lobba för dieselbilar. Egentligen ville de bara sälja dieslar, och i viss mån har de ju lyckats att "konvertera" köparna. Ändå så har ungefär hälften av nybilsförsäljningen varit bensinbilar. Detta trots att dieslar skattesubventionerades, trots att driftskostnaderna är lägre, trots att de är starkare i vardagskörning osv. Det har historiskt sett funnits en massa fördomar när det gäller dieslar, som visserligen stämde förr, t.ex att de är långsamma, bullriga, orkeslösa, osv osv. Detta har förändrats sedan början av 90-talet, men många lever kvar i den världen och skulle aldrig skaffa en diesel just pga av dessa "nackdelar". Och då kan man ju ändå tycka att en dieselbil skiljer sig inte nämnvärt från en bensinbil, same shit but different.
Nu pratar vi elbilar. De har en komplett annan drivlina och fungerar helt annorlunda. Folk har massvis med fördomar som stämde förr, men som blir allt mindre relevanta. Steget till elbil är mycket större än att bara byta bränsle. Det kommer ta tid. Lång tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Jovisst, men jag tänker mig detta scenario när elbilarna fallit i pris till samma som eller lägre än motsvarande fossil. Då finns det plötsligt ett incitament som aldrig funnits med dielselbilen, nämligen att kalkylen blir betydligt bättre än för fossilbilen. Money talks.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.
Lite OT, men när jag ser mig runt här i Norge, så ser man tex nästan inga nya Volvo. För några år sen kryllade det av dem så fort en ny modell kom ut, nu kan det gå dagar mellan gångerna jag ser en V90. Det måste synas ganska rejält i orderböckerna hos fossiltillverkarna. Visserligen är Norge i en särställning, men det är ju inte omöjligt att det blir liknande situation i fler länder de kommande åren och då MÅSTE de ställa om produktionen till fler elbilar om dom vill överleva.

Edit: ändå värre med XC40, den tror jag faktiskt inte jag har sett en enda av här och det är ju egentligen en mycket populär bilmodell (kompakt-SUV)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Lite OT, men när jag ser mig runt här i Norge, så ser man tex nästan inga nya Volvo. För några år sen kryllade det av dem så fort en ny modell kom ut, nu kan det gå dagar mellan gångerna jag ser en V90. Det måste synas ganska rejält i orderböckerna hos fossiltillverkarna. Visserligen är Norge i en särställning, men det är ju inte omöjligt att det blir liknande situation i fler länder de kommande åren och då MÅSTE de ställa om produktionen till fler elbilar om dom vill överleva.

Edit: ändå värre med XC40, den tror jag faktiskt inte jag har sett en enda av här och det är ju egentligen en mycket populär bilmodell (kompakt-SUV)
Om man ser på Norge så får man en vägledning hur bilpriserna till konsument behöver vara för att få en rejäl andel elbilar.

Kommer politiker inom EU föra en sådan politik? jag är väldigt tveksam till det.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Ryktas om förseningar. Frågan är om det även gäller Europa?

https://www.wardsauto.com/technology/vw ... speed-bump
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Ryktas om förseningar. Frågan är om det även gäller Europa?

https://www.wardsauto.com/technology/vw ... speed-bump

Källan verkar stämma ”Leo” då InsideEvees har samma info? https://insideevs.com/volkswagen-electr ... -id-hatch/

Då verkar det vara så, undrar om det finns tyska källor?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Ja, jag skulle bli mäkta förvånad och glatt överraskad om de lyckas bygga 100.000 elbilar under 2020...
Vilket ändå känns som mycket för få för den växande marknaden. Att någon av dessa dessutom skulle vara en bil för 250.000.- håller jag för högst osannolikt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Walker skrev:
Ja, jag skulle bli mäkta förvånad och glatt överraskad om de lyckas bygga 100.000 elbilar under 2020...
Vilket ändå känns som mycket för få för den växande marknaden. Att någon av dessa dessutom skulle vara en bil för 250.000.- håller jag för högst osannolikt.
Lyckas kan de nog, men viljan tror jag inte finns om priset blir 25 000 euro.

Om jag förstått det rätt så har VW sagt 25 000 euro, sedan har svenska journalister (van)tolkat det som 250 000 kronor.

Jag tror det är några år kvar innan de stora biltillverkarna satsar på stora volymer per modell. Kommande år är de kanske nöjda med nollresultat eller förlust på elbilar för att visa närvaro på marknaden och lära sig bygga elbilar effektivt. Samt se hur kunderna använder bilarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

...och därför kommer kineserna kunna ta stora marknadsandelar.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

I Kina ja, men EU gör väl som vanligt och sätter upp höga tullmurar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Då bygger kineserna fabriker i EU.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Är det många här inne som tror att man bygger en fabrik (med fungerande produktionslina som spottar ut 100-tusentals bilar) på en kafferast?
... det låter lixom så enkelt. ”vi bygger en fabrik”
Min erfarenhet är att de har problem att bygga och leverera bilar i färdiga fabriker med färdiga produktionslinor. Bara att få grejer från underlev kan vara gigantiska problem...
Mvh ”en som fick vänta månader på ett panoamatak får några år sedan”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

Nu har de stora tillverkarna fabriker, viss omställning för att tillverka elbilar. Långt ifrån att bygga fabriker från grunden.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ric skrev:
Nu har de stora tillverkarna fabriker, viss omställning för att tillverka elbilar. Långt ifrån att bygga fabriker från grunden.
Plus då att de elbilar som visas upp idag är väldigt snarlika bensinbilar i sin konfiguration. Mest batterifabriker man behöver nya tror jag.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
Är det många här inne som tror att man bygger en fabrik (med fungerande produktionslina som spottar ut 100-tusentals bilar) på en kafferast?
... det låter lixom så enkelt. ”vi bygger en fabrik”
Min erfarenhet är att de har problem att bygga och leverera bilar i färdiga fabriker med färdiga produktionslinor. Bara att få grejer från underlev kan vara gigantiska problem...
Mvh ”en som fick vänta månader på ett panoamatak får några år sedan”
Det blir mycket värre om man inte vill eller försöker. Det kommer ta enormt lång tid om man inte gör det. Kineserna inser att de kan ta stora marknadsandelar och de kommer inte ligga och vila om ingen annan gör något. Kolla på BYD på buss sidan.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: VW I.D

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..
Om dom får tag på billiga batterier,tycker vi borde sett fler påbörjade fabriker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar