Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.
Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Det är väl klart att en bil som har lägre driftskostnader motiverar ett högre pris. Det är ju bilens totalkostnad som är det väsentliga. Hur mycket de olika delkostnaderna förhåller sig till varandra är inte lika intressant.
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)
Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.
Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-
Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.
Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Svaret är lån.
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.
Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Sedan är det ju även som mati har nämnt, en prioriteringsfråga. Jag väljer bort mycket annat (husvagn, mc, båt, dyra semestrar) röker inte, dricker inte särskilt mycket och går sällan ut och äter. De slantarna lägger jag då hellre på min bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.
Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Men ex hos en bank om du skall köpa hus/lägenhet så ser man ner på billånet så förstår att många inte vill ha lån mellan 500k-1m för en bil trots att kostnaden är detsamma som en billigare bil + kringkostnader. Plus att det är lättare att påverka ens egna rörliga kostnader än fasta kostnader.
Tycker det är lite intressant hur skillnaden är i reportage om id3 och teslas m3. Visst, m3 kostar aningens mer.
Löste lokaltidningens bilreporter som tidigare haft en aningens negativ hållning till elbilar och speciellt tesla. Men plötsligt om id3 hörs inga negativa saker alls, bara positivt, kommer gå x långt, laddas på x minuter, för bara priset av xxt€. Nu kommer hela elbilsvärlden att revolutioneras ungefär. Det är nu det händer, folk kommer plötsligt att rusa till elbilsköpande.
Inget negativt prat om att det inte går att ha takräcke, eller dragkrok, att baksätet knappt går att fälla, att det låga priset bara är för den enklaste varianten som endast går 33 mil enligt Wltp. Inget negativt om batteriernas påverkan som det tjatats om tidigare, eller elnätets svaga kapacitet som andra varnat för, eller att det minsann vore bättre med vätgas. Detta om en bil som ingen ens fått köra än, om jag fattat rätt.
Visst, kan säkert bli en bra bil för många, men lite kritisk hållning och likvärdig behandling vore ok.
Men, jaja, de kanske vaknar efter ett tag och fattar själva.
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
..
Visst, kan säkert bli en bra bil för många, men lite kritisk hållning och likvärdig behandling vore ok.
Så här har det varit länge. Kommer ex ihåg Jan-Erik Berggrens (Expressen) åsikter om Bolt och hur mycket billigare och bättre den skulle bli än Model 3. Billigare möjligtvis, men försäljningsmässigt en katastrof.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om du inte lånar pengar så missar du ju chansen till de gratis pengar som finns nu. Målet med den låga räntan är ju att vi ska låna så att vi kan investera i saker som håller fart i ekonomin.
Jag är också motståndare till lån men om lånet inklusive räntekostnader leder till lägre kostnad mot att ha köpt den där "billiga" bilen så förstår inte jag varför man inte kan ta lån ifall man inte har pengar till elbilsalternativet.
Lånet kommer ju göra att man sparar pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
”Ser hellre..” Jo, vi har alla olika åsikter om vad som är ”rätt och fel”. Men tyvärr måste man förhålla sig till verkligheten. Rätt naivt att tro/hoppas att resten av världen ska omfatta mina värderingar och önskningar. Vad som dessutom infaller under kategorin ”leksaker” är tydligen också individuellt. Ett transportmedel (som en bil) faller i min värld inte in under den kategorin. Däremot kanske mc och båt gör det och hur många köper en båt för 700K (vilket inte är ovanligt mycket) kontant?
Om du väntar på att bilfabrikanterna ska omfamna dina önskningar och börja dela med sig av sina pengar för att vi ska kunna köra billiga bilar. Ja, då lär du få vänta länge. Mitt råd blir då: köp en elcykel och busskort istället.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
Varför är det märkligt? Det enda viktiga är ju kostnaden inte priset (så länge man är kreditvärdig nog att finansiera den), det är ju bara kostnaden som du faktiskt förlorar. Visst är jag en sådan som gillar att slänga in rätt mycket faktiska tillgångar när jag köper bilar för att hålla lånet nere eller till noll, men om ens situation är sådan att kostnaden är densamma eller till och med lägre för elbilen så finns det ju inga skäl att inte låna om det behövs för att köpa den.
Så i Norge kommer alltså en ID3 1:st ED med liknande utrustning som en M3 SR+, kosta ungefär lika mycket som en M3 SR+?? Dessutom lär regelbundna servicar säkert krävas för att garantier etc ska gälla.
Om nu tabellen på sida 114 stämmer dvs.
Vilken besvikelse, skönt att jag bestämde mig för att inte vänta på den...
Undrar om samma sak väntar Skoda Vision/Q4 E-tron...
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
”Ser hellre..” Jo, vi har alla olika åsikter om vad som är ”rätt och fel”. Men tyvärr måste man förhålla sig till verkligheten. Rätt naivt att tro/hoppas att resten av världen ska omfatta mina värderingar och önskningar. Vad som dessutom infaller under kategorin ”leksaker” är tydligen också individuellt. Ett transportmedel (som en bil) faller i min värld inte in under den kategorin. Däremot kanske mc och båt gör det och hur många köper en båt för 700K (vilket inte är ovanligt mycket) kontant?
Om du väntar på att bilfabrikanterna ska omfamna dina önskningar och börja dela med sig av sina pengar för att vi ska kunna köra billiga bilar. Ja, då lär du få vänta länge. Mitt råd blir då: köp en elcykel och busskort istället.
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak
Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Att du byter bara för att du är sugen gör inte Tesla till en leksak för andra. För våran del är 3:an till 95% lika praktisk som den Outlander PHEV vi hade tidigare. Packar ungefär lika mycket skulle jag säga, hade varit trevligt med en kombi-baklucka men vi har inga barnvagnar och dylikt som ska in där. Körde 560 mil (Luleå-Amsterdam-Luleå) i somras med två vuxna, två barn. Kläder mm. Inga problem. Till vinterns skidresor blir det takbox.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak
Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Fast om kostnaden var lägre för en TM3 än ditt andra alternativ hade det ju varit rent korkat att inte byta då du får behålla mer av dina pengar på att byta, det är vad folk säger. För många skall de ju redan köpa en ny bil och då är frågan vilken, då kan en TM3 i många fall hamna på samma kostnad eller till och med lägre.
Så i Norge kommer alltså en ID3 1:st ED med liknande utrustning som en M3 SR+, kosta ungefär lika mycket som en M3 SR+?? Dessutom lär regelbundna servicar säkert krävas för att garantier etc ska gälla.
Om nu tabellen på sida 114 stämmer dvs.
Vilken besvikelse, skönt att jag bestämde mig för att inte vänta på den...
Undrar om samma sak väntar Skoda Vision/Q4 E-tron...
Med all säkerhet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak
Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Fast om kostnaden var lägre för en TM3 än ditt andra alternativ hade det ju varit rent korkat att inte byta då du får behålla mer av dina pengar på att byta, det är vad folk säger. För många skall de ju redan köpa en ny bil och då är frågan vilken, då kan en TM3 i många fall hamna på samma kostnad eller till och med lägre.
Skönt att höra att man inte är ensam på forumet med sina tankar. Givetvis är det billigaste alternativet att köpa en gammal 240 och hålla liv i den med delar från skroten. Men det är ungefär lika relevant som att jämföra havregrynsgröt med en grillad biff. Visst, det mättar lika mycket och gröten är mycket billigare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.
Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?
Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.
Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.
Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.
ps. För övrigt så borde nog elbilar kosta mer snarare än mindre just nu eftersom i princip alla tillverkare har svårt att tjäna pengar på sina elbilar. De är nog ganska prispressade som det är alltså.
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.
Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.
Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.
Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad och alla ligger inte och toppar lånet på bostaden varje år. Har man pengar över och har lån så är det väl naturligt att amortera. Dock blir det inte alltid ekonomiskt fördelaktigt nu när pengar i princip är gratis.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.
Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.
Hur motiverar ni ovanstående ?
Nja, det finns väl ingen direkt koppling mellan amorteringskravet för bolån och eventuella billån eller andra lån. Sedan görs såklart en individuell prövning av varje individs betalningsförmåga som spelar in. Och aktat det bör man såklart vara restriktiv med lån på ett sunt sätt.
En snabb titt på Swedbanks FAQ stödjer detta.
Påverkas amorteringen av mitt bolån om jag även har ett billån på 300 000?
En kalkyl görs alltid för att se att du klarar att betala samtliga lån. Men det finns ingen direkt koppling mellan amorteringskrav för bostad kontra amortering på billånet.
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.
Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.
Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.
EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.
Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.
Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.
EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
Jag skulle kunna ha råd med en Tesla 3, men då är det så mycket annat jag skulle vilja ha råd med som jag får avstå ifrån, så jag tycker helt enkelt inte att det är värt det.