Hoppsan, så det kan gåvigge50 skrev:Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Nähä?!?!vigge50 skrev:Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.
https://electrek.co/2018/09/13/vw-ceo-h ... -progress/
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Jag tycker nog ändå att det är ett gott tecken att VW är öppna med såna här saker. Det känns som att flera andra traditionella tillverkare helst stretar på i tysthet och drar på smilbanden lite lagom (hej Mercedes) ut mot media och hoppas att ingen ska se hur illa ställt det är.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Ja, det kan ju vara klädsamt för VW att hålla sig till sanningen från och med nu. Jag tror inte (hoppas?) att de vågar komma med nya lögner och mörkläggningar. Visserligen uppdagas det fortfarande en del skit i kölvattnet av dieselgate, men det känns ju ändå som att det är mest gammal ballast som hänger kvar sen tidigare. Man får väl hoppas att de har lärt sig nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Ja vad hände med "Vorsprung durch technik" egentligen ?vigge50 skrev:Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.
https://electrek.co/2018/09/13/vw-ceo-h ... -progress/
Att VW gärna nämner Model 3 som jämförelse för I.D Neo känns väl heller inte speciellt förtroendeingivande med tanke på att Neo är några storleksklasser mindre.
Men nog med klagomålen, vad jag vill se är en billig bil. En 60 kWh version för låt säga 350k samt en 30 kWh version för 250k. Är supernöjd med Zoe'n (22 kWh versionen, haft den i någon vecka nu) , väldigt rolig att köra trots på pappret låg effekt. Noll räckviddsångest hittills och då har jag testat att köra 3 x tur och retur till jobbet utan att ladda, ca 10-12 mil totalt. Så ett litet batteripack med matchande pris vill jag se, blir VW först med det ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Problemet är nog att folk i allmänhet inbillar sig att de behöver minst 50 mils räckvidd. Helst 100 mil. Skulle VW nu lansera en elbil med 30kWh-batteri skulle ingen vilja köpa den, oavsett hur billig den blir. Runt 60kWh blir nog det minsta som kommer att finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
30 kWh är kanske lite lite för en modern elbil som lanseras om något år, men 40-50 tror jag skulle funka som instegsmodell. Redan nu har ju E-golfen 35,8 kWh.
Re: VW I.D
Ja många vill ha ett stort bateri inkulsive jag själv om de nu ska vara en första bil. De bästa vore om man lanserar flera batterier, jag kan helt klart se nytta med både ett säg 30KWh batteri och ett 60kWh batteri, dvs den ena bilen är ens andra bil som man bara pendlar till jobbet med och med stort batteri kan man ta både på semester och resta till släkten osv...mati skrev:Problemet är nog att folk i allmänhet inbillar sig att de behöver minst 50 mils räckvidd. Helst 100 mil. Skulle VW nu lansera en elbil med 30kWh-batteri skulle ingen vilja köpa den, oavsett hur billig den blir. Runt 60kWh blir nog det minsta som kommer att finnas.
Sen kan jag tycker att 50 mil är lite överdrivet men jag är fullt medveten om att många tycker att de inte går att använda en elbil förrän den har en räckvidd på 50 mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Sant, men ut till kund kostar ju batterierna betydligt mer än så. Sen kanske det inte har så mycket med kostnaden i sig utan tillgången (celler) men då hjälper det förstås att ha ett litet batteri som tillval.Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Vilken får man för 220 000:-? Life eller Intens? Var av en slump inne och tittade prislistan tidigare idag och undrade bara hur bra rabatt man kan få hos handlarna.Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: VW I.D
Nu har ju e-tron från Audi visats upp och ser ju riktigt bra ut både till utseende och teknik. Jag skulle gissa att de finns en gemensam tidplan för elbilar inom VW koncernen. Hur ser de ut nu då med att visa upp denna bilen då? Ja inte koncept bilen då utan produktions bilen som jag tror ska heta NEO. Någon som vet något eller vad är de senaste ryktena?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Synd att det också blev en bensinbil av I.D. De första bilderna på plattan såg ju riktigt lovande ut, men nu har dom lyckats fylla på alla utrymmen med "bensinmotor och startbatteri", Otroligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Tror de är en synvilla.. hela fronten verkar väldigt kort och då är de lätt att bli lurad av bilder.12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Nej, det är ett ganska så litet 12V-batteri i e-Golfen. Det är nog inte större på bilden. Det ser bara ut så.12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW I.D
Troligen för att alla komponenter som finns på marknaden är anpassade för 12V. Man har ju pratat om 48V ganska länge nu, men ingen vågar ta steget verkar det som.12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
"48volt system", risk minimering skulle jag säga... de är ingen ko på isen för att byta frän 12 till 48 volt... Tror de är mist lika stor förändra som att gå från fossilt till el så kanske dumt att ta båda sakerna samtidigt... Man skulle väl göra de på modell Y men backade man inte på den punkten, mmm nu kan jag minnas fel men kanske någon annan är mer säker på den punkten?12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Re: VW I.D
Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Trodde det var en Leaf först, känns ju fräscht 2020.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.