Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 sep 2019 09:47

Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?

Amortering är ingen kostnad och alla ligger inte och toppar lånet på bostaden varje år. Har man pengar över och har lån så är det väl naturligt att amortera. Dock blir det inte alltid ekonomiskt fördelaktigt nu när pengar i princip är gratis.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare frippe » 11 sep 2019 09:52

Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?


Nja, det finns väl ingen direkt koppling mellan amorteringskravet för bolån och eventuella billån eller andra lån. Sedan görs såklart en individuell prövning av varje individs betalningsförmåga som spelar in. Och aktat det bör man såklart vara restriktiv med lån på ett sunt sätt.

En snabb titt på Swedbanks FAQ stödjer detta.
Påverkas amorteringen av mitt bolån om jag även har ett billån på 300 000?
En kalkyl görs alltid för att se att du klarar att betala samtliga lån. Men det finns ingen direkt koppling mellan amorteringskrav för bostad kontra amortering på billånet.
https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-ditt-bolan/amortering-och-amorteringskrav.html
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 11 sep 2019 09:56

Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?


Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Walker » 11 sep 2019 10:34

OfarligTesla skrev:
Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?


Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.

Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Referralkod: mikael83741

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Jerker » 11 sep 2019 11:04

Walker skrev:Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!


Jag skulle kunna ha råd med en Tesla 3, men då är det så mycket annat jag skulle vilja ha råd med som jag får avstå ifrån, så jag tycker helt enkelt inte att det är värt det.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6533
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inläggav Stevvee » 11 sep 2019 11:26

Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?


Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.

Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!


Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.
Stevvee
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 sep 2019 11:37

Stevvee skrev:Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.


Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 sep 2019 11:45

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.


Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.



Jag hade inte förstått hur sjukt fokuserade folk är på sin månadsbudget innan jag började hänga på bilforum. Vissa räknar till och med bort kontantinsatsen när de ska räkna ut hur mycket en bil kostar. Som att allt går ut på att månadsbudgeten ska se bra ut.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Jerker » 11 sep 2019 12:04

Jag har aldrig köpt nya bilar innan jag blev elbilsägare. Så jag tänker mig att jag lever i en parentes med nybilsköp för att sedan kunna återgå till att köpa billiga begagnade bilar igen när det finns några att köpa. Jag tycker det är ren och skär kapitalförstöring att köpa nytt. Det får andra hållas med.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6533
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inläggav StefL » 11 sep 2019 12:22

Svenssons skrev: Amortering är ingen kostnad


OfarligTesla skrev: Amortering är ingen kostnad


Nja, just när det gäller ett billån är ju amorteringen i princip en kostnad. Den är i alla fall den "reella" representationen av den verkliga kostnaden - nämligen värdeminskningen på bilen, som amorteringen minst bör matcha om man inte ska stå med en skuld större än bilens värde när lånet löper ut. Och det gäller i mina ögon även om man belånat bostaden för att köpa bil, då är det ju bilen som är den "verkliga" säkerheten man lånat för även om man låtsas att det är bostaden.

Och även på ett bostadslån kan ju amorteringen utgöra en stor utgift, även om den i strikt mening inte är en kostnad.

Detta sagt - det är ju inte heller alla som sitter med skyhöga bostadslån på marginalen. Tvärtom är det väl så att den som köpte hus eller lägenhet på 80/90-tal och kanske även hunnit byta upp sig en eller ett par gånger men inte de senaste 10-12 åren idag förmodligen har en extremt låg belåningsgrad på sin bostad jämfört med de närmast löjeväckande priser man ser på bostäder i Schtåkkålm (där långt ifrån alla bor...). Och då finns förstås alternativet att höja belåningen på bostaden som för många säkert kan vara ett alternativ utan att utlösa groteska amorteringskrav.
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MEF och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.