Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 sep 2019 12:46

Vissa konkurrenter måste sänka sina priser.
https://cleantechnica.com/files/2019/09 ... risons.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav Limbster » 11 sep 2019 13:04

Ja om typ två år när bilen går att köpa/få, suck VW
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
 
Inlägg: 514
Blev medlem: 06 apr 2016 08:26

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 11 sep 2019 13:07

StefL skrev:
Svenssons skrev: Amortering är ingen kostnad


OfarligTesla skrev: Amortering är ingen kostnad


Nja, just när det gäller ett billån är ju amorteringen i princip en kostnad. Den är i alla fall den "reella" representationen av den verkliga kostnaden - nämligen värdeminskningen på bilen, som amorteringen minst bör matcha om man inte ska stå med en skuld större än bilens värde när lånet löper ut. Och det gäller i mina ögon även om man belånat bostaden för att köpa bil, då är det ju bilen som är den "verkliga" säkerheten man lånat för även om man låtsas att det är bostaden.

Och även på ett bostadslån kan ju amorteringen utgöra en stor utgift, även om den i strikt mening inte är en kostnad.

Detta sagt - det är ju inte heller alla som sitter med skyhöga bostadslån på marginalen. Tvärtom är det väl så att den som köpte hus eller lägenhet på 80/90-tal och kanske även hunnit byta upp sig en eller ett par gånger men inte de senaste 10-12 åren idag förmodligen har en extremt låg belåningsgrad på sin bostad jämfört med de närmast löjeväckande priser man ser på bostäder i Schtåkkålm (där långt ifrån alla bor...). Och då finns förstås alternativet att höja belåningen på bostaden som för många säkert kan vara ett alternativ utan att utlösa groteska amorteringskrav.


Nej det håller jag inte med om alls. Summan du amorterat har oftast väldigt lite att göra med den faktiska värdeminskningen fram till den punkten, speciellt eftersom du själv kan välja hur mycket du vill ha i restskuld, hur mycket kontantinsats så länge du ligger över finansieringsbolagets minimum osv.

Jag tycker det är mycket viktigt att tänka på vad saker faktiskt kostar mig och inte luras av priser och utgifter. Skall man samla tillgångar över tid är det ju kostnaderna som är viktiga, inte utgifterna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 sep 2019 13:13

StefL skrev:
Svenssons skrev: Amortering är ingen kostnad


OfarligTesla skrev: Amortering är ingen kostnad


Nja, just när det gäller ett billån är ju amorteringen i princip en kostnad. Den är i alla fall den "reella" representationen av den verkliga kostnaden - nämligen värdeminskningen på bilen, som amorteringen minst bör matcha om man inte ska stå med en skuld större än bilens värde när lånet löper ut. Och det gäller i mina ögon även om man belånat bostaden för att köpa bil, då är det ju bilen som är den "verkliga" säkerheten man lånat för även om man låtsas att det är bostaden.


Om amorteringen ska representera värdeminskningen så måste man ju ta bort värdeminskningen från kalkylen för totalkostnaderna, annars räknas denna dubbelt. Amorteringen är dock ingen direkt representation av värdeminskningen (kan vara både högre och lägre) och ingen kostnad.

Vid en kalkyl av totalkostnaden så måste självklart värdeminskningen vara med. Den ska dock inte blandas ihop med amorteringen. Väljer jag att amortera mer ökar ju inte värdeminskningen, den påverkas inte alls. Kapitalkostnaden kan kanske sjunka dock ifall jag amortera mer.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: VW I.D

Inläggav Stevvee » 11 sep 2019 13:22

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.


Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.



Nja ni verkar leva i någon fantasivärld. Att vi ex bygger hus nu är just en sån sak att vi hellre amorterar än betala underhåll men då behåller huset även sitt värde alternativt går upp i pris över tid.

Amortera är inte gratis på en elbil. Köper man en bil för 600 k skall man ha väldigt mycket flyt för att få tillbaka 600 k vid försäljning. Värdeminskningen på en begagnad fossil i spannet under 350k är betydligt lägre (får bortse från tesla och dollarkurs från förr) men självklart jag kan ta fram glädjekalkyler också.
Men blir elbil när huset står klart för då är lånen satta och banken är nöjd.

Vill bara få alla att förstå att alla kan inte byta ut en fossil rakt av mot en tesla trots att månadskostnaden blir i närheten eller något högre.
Stevvee
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Walker » 11 sep 2019 13:29

Stevvee skrev:
Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
Stevvee skrev:Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?


Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.

Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!


Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.

Hoppas att du bara inte vill förstå.
Lycka till med din Passat.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Referralkod: mikael83741

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare HelectriC » 11 sep 2019 13:36

kanske dags att skapa en egen "hur finansierar du din bil?"-tråd?
just sayin, inte så mkt ID.3 de senaste sidorna.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7783
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Walker » 11 sep 2019 13:49

Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.


Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.



Nja ni verkar leva i någon fantasivärld. Att vi ex bygger hus nu är just en sån sak att vi hellre amorterar än betala underhåll men då behåller huset även sitt värde alternativt går upp i pris över tid.

Amortera är inte gratis på en elbil. Köper man en bil för 600 k skall man ha väldigt mycket flyt för att få tillbaka 600 k vid försäljning. Värdeminskningen på en begagnad fossil i spannet under 350k är betydligt lägre (får bortse från tesla och dollarkurs från förr) men självklart jag kan ta fram glädjekalkyler också.
Men blir elbil när huset står klart för då är lånen satta och banken är nöjd.

Vill bara få alla att förstå att alla kan inte byta ut en fossil rakt av mot en tesla trots att månadskostnaden blir i närheten eller något högre.

Med ditt sätt att resonera är det märkligt att du fått lån överhuvudtaget.
Du gör nog klokast i att inte köpa bil alls. Betala ditt hus istället.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Referralkod: mikael83741

Re: VW I.D

Inläggav StefL » 11 sep 2019 14:07

HelectriC skrev:kanske dags att skapa en egen "hur finansierar du din bil?"-tråd?
just sayin, inte så mkt ID.3 de senaste sidorna.


Är det inte obligatoriskt att långa trådar spårar ur och hamnar OT i det här forumet? Det trodde jag var sen gammalt :lol:

OfarligTesla skrev:
StefL skrev:Nja, just när det gäller ett billån är ju amorteringen i princip en kostnad. Den är i alla fall den "reella" representationen av den verkliga kostnaden - nämligen värdeminskningen på bilen, som amorteringen minst bör matcha om man inte ska stå med en skuld större än bilens värde när lånet löper ut. Och det gäller i mina ögon även om man belånat bostaden för att köpa bil, då är det ju bilen som är den "verkliga" säkerheten man lånat för även om man låtsas att det är bostaden.

Och även på ett bostadslån kan ju amorteringen utgöra en stor utgift, även om den i strikt mening inte är en kostnad.

Detta sagt - det är ju inte heller alla som sitter med skyhöga bostadslån på marginalen. Tvärtom är det väl så att den som köpte hus eller lägenhet på 80/90-tal och kanske även hunnit byta upp sig en eller ett par gånger men inte de senaste 10-12 åren idag förmodligen har en extremt låg belåningsgrad på sin bostad jämfört med de närmast löjeväckande priser man ser på bostäder i Schtåkkålm (där långt ifrån alla bor...). Och då finns förstås alternativet att höja belåningen på bostaden som för många säkert kan vara ett alternativ utan att utlösa groteska amorteringskrav.


Nej det håller jag inte med om alls. Summan du amorterat har oftast väldigt lite att göra med den faktiska värdeminskningen fram till den punkten, speciellt eftersom du själv kan välja hur mycket du vill ha i restskuld, hur mycket kontantinsats så länge du ligger över finansieringsbolagets minimum osv.

Jag tycker det är mycket viktigt att tänka på vad saker faktiskt kostar mig och inte luras av priser och utgifter. Skall man samla tillgångar över tid är det ju kostnaderna som är viktiga, inte utgifterna.


Självklart kan man välja hur man lägger upp lånet, med vilken restskuld etc, men den värdeminskning bilen haft under tiden man ägt den är ändå en kostnad som måste betalas, och det rimligt enkla pedagogiska exemplet är då att säga att man amorterar skulden i den takt bilens värde minskar. Eller - man borde i alla fall göra det, om man inte vill sitta med en skuld som är större än bilens värde den dag man säljer den. Sen är det självklart så att värdet minskar snabbast när bilen är ny - vilket man ofta kompenserar för med en kontantinsats för att inte behöva betala högre amortering i början. Och OM man har något slags ideal restskuld efter säg tre år som man vill pricka in mot bilens värde vid den punkten är det såklart bättre att amortera lite mer så man ligger på plus.

Och jag är absolut den förste att hålla med om att man måste hålla isär kostnader och utgifter - din formulering "skall man samla tillgångar över tid är det ju kostnaderna som är viktiga, inte utgifterna" är klart träffande. Men det hindrar inte det faktum att ibland tränger sig verkligheten på och alla har inte alltid det ekonomiska svängrummet att göra det valet, i alla fall inte intuitivt. Jag ville mest påminna om att när det gäller billån är amortering det närmaste man kan komma en uppskattning av "kostnad" när man tittar på månadsutgifterna för sitt bilägande.

Svenssons skrev:Om amorteringen ska representera värdeminskningen så måste man ju ta bort värdeminskningen från kalkylen för totalkostnaderna, annars räknas denna dubbelt. Amorteringen är dock ingen direkt representation av värdeminskningen (kan vara både högre och lägre) och ingen kostnad.

Vid en kalkyl av totalkostnaden så måste självklart värdeminskningen vara med. Den ska dock inte blandas ihop med amorteringen. Väljer jag att amortera mer ökar ju inte värdeminskningen, den påverkas inte alls. Kapitalkostnaden kan kanske sjunka dock ifall jag amortera mer.


Här förstår jag inte vad du menar med att värdeminskningen räknas dubbelt om man inte tar bort den från totalkostnaderna om man räknar amorteringen som representation av värdeminskningen. Jag ser det mer som ett sätt att visa på hur kostnaden för värdeminskningen fördelar sig över tiden man äger bilen - och det är alltså ett enkelt exempel tänkt att illustrera det, jag är medveten om att man inte vet exakt vad värdeminskningen blir förrän den dag man sålt bilen. Självklart är inte värdeminskningen absolut knuten till amorteringen, men jag ville mest påminna om att man inte kan betrakta ett billån på samma sätt som ett bostadslån där det inte finns någon "kostnad" alls knuten till amorteringen eftersom värdet på tillgången (bostaden) i allmänhet inte minskar. Jag har sett alltför många exempel på folk som använt sin bostad som bankomat och höjt sin belåning för att använda pengarna till konsumtion utan att amortera i motsvarande takt och det är inget jag vill rekommendera även om var och en ansvarar för sin egen ekonomi...
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inläggav Stevvee » 11 sep 2019 16:19

Walker skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.


Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.



Nja ni verkar leva i någon fantasivärld. Att vi ex bygger hus nu är just en sån sak att vi hellre amorterar än betala underhåll men då behåller huset även sitt värde alternativt går upp i pris över tid.

Amortera är inte gratis på en elbil. Köper man en bil för 600 k skall man ha väldigt mycket flyt för att få tillbaka 600 k vid försäljning. Värdeminskningen på en begagnad fossil i spannet under 350k är betydligt lägre (får bortse från tesla och dollarkurs från förr) men självklart jag kan ta fram glädjekalkyler också.
Men blir elbil när huset står klart för då är lånen satta och banken är nöjd.

Vill bara få alla att förstå att alla kan inte byta ut en fossil rakt av mot en tesla trots att månadskostnaden blir i närheten eller något högre.

Med ditt sätt att resonera är det märkligt att du fått lån överhuvudtaget.
Du gör nog klokast i att inte köpa bil alls. Betala ditt hus istället.



Schysst påhopp walker. Är det ditt sätt när du inte har något att komma med ?
Stevvee
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: leiflodde, Max3, Verdi och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.