VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: VW I.D

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.

ps. För övrigt så borde nog elbilar kosta mer snarare än mindre just nu eftersom i princip alla tillverkare har svårt att tjäna pengar på sina elbilar. De är nog ganska prispressade som det är alltså.
+1
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Stevvee skrev:
Walker skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.
Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.

Nja ni verkar leva i någon fantasivärld. Att vi ex bygger hus nu är just en sån sak att vi hellre amorterar än betala underhåll men då behåller huset även sitt värde alternativt går upp i pris över tid.

Amortera är inte gratis på en elbil. Köper man en bil för 600 k skall man ha väldigt mycket flyt för att få tillbaka 600 k vid försäljning. Värdeminskningen på en begagnad fossil i spannet under 350k är betydligt lägre (får bortse från tesla och dollarkurs från förr) men självklart jag kan ta fram glädjekalkyler också.
Men blir elbil när huset står klart för då är lånen satta och banken är nöjd.

Vill bara få alla att förstå att alla kan inte byta ut en fossil rakt av mot en tesla trots att månadskostnaden blir i närheten eller något högre.
Med ditt sätt att resonera är det märkligt att du fått lån överhuvudtaget.
Du gör nog klokast i att inte köpa bil alls. Betala ditt hus istället.

Schysst påhopp walker. Är det ditt sätt när du inte har något att komma med ?
Inte meningen som påhopp mer än att vi andra lever i en fantasivärld.
Vi har tydligen väldigt olika sätt att räkna och jag får inte din ekvation att gå ihop.
Så, ja, jag har inte något mer att komma med.
Jag hoppas ärligt att du blir nöjd med ditt bilval och förstår att du inte tillhör den gruppen som kan köpa en Tesla.
Men av egen erfarenhet vet jag att man inte behöver vara miljonär för att få ihop teslakalkylen. Själv gick jag från en Skoda Octavia.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Med tanke på hur låga räntor vi har, och hur mkt fastighetsvärdena ökat, så är väl en väldigt stor del i Sverige "miljonärer" idag.
Miljoner svenskar har råd med en Model 3, men det betyder inte att man tar sig råd(och det finns såklart tusentals olika anledningar till det) för den skull...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.
Jag köper argumentet rakt av, men jag resonerar precis tvärtom. Den dagen jag dör vill jag inte att de som blir kvar måste slåss med en massa skulder som jag lämnar kvar. Jag vet att man inte kan ärva skulder i Sverige, men man kan ändå inte bo kvar (och behålla dödsboets prylar) om det inte finns likvida medel att betala skulderna med. Skulderna måste betalas, och det sker oftast med det som finns i dödsboet. Resten får arvingarna behålla. Om det finns nånting kvar. Det är jäkla jobbigt, utöver det faktum att man har förlorat en familjemedlem har man fått existentiella problem. Och det vill jag inte. Skulle jag plötsligt och oväntat checka ut så är det sista jag vill att min sambo hamnar i finansiell knipa på grund av att jag köpte en massa dyra prylar som jag inte kunde betala när jag köpte dem. De få gångerna jag har lånat pengar för en bil har jag egentligen ändå haft hela beloppet sparat nånstans, jag ville bara inte bränna bufferten ifall det händer nåt. Illa nog att våra bilar är leasade, jag känner mig inte riktigt bekväm med det, för att vara ärlig.
Säkert jättedumt och konservativt, men sån är jag. Jag vill gärna vara skuldfri när någon trycker delete-knappen för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.
Jag köper argumentet rakt av, men jag resonerar precis tvärtom. Den dagen jag dör vill jag inte att de som blir kvar måste slåss med en massa skulder som jag lämnar kvar. Jag vet att man inte kan ärva skulder i Sverige, men man kan ändå inte bo kvar (och behålla dödsboets prylar) om det inte finns likvida medel att betala skulderna med. Skulderna måste betalas, och det sker oftast med det som finns i dödsboet. Resten får arvingarna behålla. Om det finns nånting kvar. Det är jäkla jobbigt, utöver det faktum att man har förlorat en familjemedlem har man fått existentiella problem. Och det vill jag inte. Skulle jag plötsligt och oväntat checka ut så är det sista jag vill att min sambo hamnar i finansiell knipa på grund av att jag köpte en massa dyra prylar som jag inte kunde betala när jag köpte dem. De få gångerna jag har lånat pengar för en bil har jag egentligen ändå haft hela beloppet sparat nånstans, jag ville bara inte bränna bufferten ifall det händer nåt. Illa nog att våra bilar är leasade, jag känner mig inte riktigt bekväm med det, för att vara ärlig.
Säkert jättedumt och konservativt, men sån är jag. Jag vill gärna vara skuldfri när någon trycker delete-knappen för mig.

Nej, det får ju vara efter man säkrat en någorlunda nivå på bankkontot. Om de klarar sig 3 eller 4 år på det jag lämnar efter mig spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att de klarar sig några år tills de anpassat sig efter den nya situationen. Att lämna efter sig tillräckligt för att säkra resten av min frus och mina barns liv kräver så enormt mycket mer än jag har möjlighet till så den ambitionen har jag inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Det är nog tysken i dig mati.
Minns hur förbluffade tyska vänner var när det kom upp hur mkt jag köpt min lgh för och att jag dessutom inte amorterade...
I Sverige har det ju länge varit standard att konsumera på lånade pengar. I Tyskland verkar det ingjutet att man skall betala av sina skulder ASAP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Plinder »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.
Jag köper argumentet rakt av, men jag resonerar precis tvärtom. Den dagen jag dör vill jag inte att de som blir kvar måste slåss med en massa skulder som jag lämnar kvar. Jag vet att man inte kan ärva skulder i Sverige, men man kan ändå inte bo kvar (och behålla dödsboets prylar) om det inte finns likvida medel att betala skulderna med. Skulderna måste betalas, och det sker oftast med det som finns i dödsboet. Resten får arvingarna behålla. Om det finns nånting kvar. Det är jäkla jobbigt, utöver det faktum att man har förlorat en familjemedlem har man fått existentiella problem. Och det vill jag inte. Skulle jag plötsligt och oväntat checka ut så är det sista jag vill att min sambo hamnar i finansiell knipa på grund av att jag köpte en massa dyra prylar som jag inte kunde betala när jag köpte dem. De få gångerna jag har lånat pengar för en bil har jag egentligen ändå haft hela beloppet sparat nånstans, jag ville bara inte bränna bufferten ifall det händer nåt. Illa nog att våra bilar är leasade, jag känner mig inte riktigt bekväm med det, för att vara ärlig.
Säkert jättedumt och konservativt, men sån är jag. Jag vill gärna vara skuldfri när någon trycker delete-knappen för mig.
Nu har du väl redan detta för bolån etc, men en tillräckligt tilltagen livförsäkring löser ju biffen?

Den dagen den inte kan gälla eller blir väldigt dyr så har det ekonomiska ju löst sig, alternativt så blir ju ens frånfälle inte en överraskning på samma sätt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Sålänge "pengar är billiga" är det synd att inte dra nytta av det IMO.
Särskilt om man har mer tillgångar än fordringar. Jag försöker alltid hålla den balansen med tydlig övervikt åt det förstnämnda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.
Jag köper argumentet rakt av, men jag resonerar precis tvärtom. Den dagen jag dör vill jag inte att de som blir kvar måste slåss med en massa skulder som jag lämnar kvar. Jag vet att man inte kan ärva skulder i Sverige, men man kan ändå inte bo kvar (och behålla dödsboets prylar) om det inte finns likvida medel att betala skulderna med. Skulderna måste betalas, och det sker oftast med det som finns i dödsboet. Resten får arvingarna behålla. Om det finns nånting kvar. Det är jäkla jobbigt, utöver det faktum att man har förlorat en familjemedlem har man fått existentiella problem. Och det vill jag inte. Skulle jag plötsligt och oväntat checka ut så är det sista jag vill att min sambo hamnar i finansiell knipa på grund av att jag köpte en massa dyra prylar som jag inte kunde betala när jag köpte dem. De få gångerna jag har lånat pengar för en bil har jag egentligen ändå haft hela beloppet sparat nånstans, jag ville bara inte bränna bufferten ifall det händer nåt. Illa nog att våra bilar är leasade, jag känner mig inte riktigt bekväm med det, för att vara ärlig.
Säkert jättedumt och konservativt, men sån är jag. Jag vill gärna vara skuldfri när någon trycker delete-knappen för mig.
+1
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det är nog tysken i dig mati. Bild.
Instämmer. :)
Plinder skrev:
Nu har du väl redan detta för bolån etc, men en tillräckligt tilltagen livförsäkring löser ju biffen?

Den dagen den inte kan gälla eller blir väldigt dyr så har det ekonomiska ju löst sig, alternativt så blir ju ens frånfälle inte en överraskning på samma sätt?
Jag har inga lån, inga bolån heller. Mitt hus är ett litet gammalt torp från 1800-talet. Det har funnits i familjen i decennier och är betalt sedan länge. Men värdet på sådana hus är ytterst beskedligt. En husvagn är faktiskt dyrare.
Jag tycker nu ska vi återgå till trådens ursprungliga ämne. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Sålänge "pengar är billiga" är det synd att inte dra nytta av det IMO.
Särskilt om man har mer tillgångar än fordringar. Jag försöker alltid hålla den balansen med tydlig övervikt åt det förstnämnda.
Precis så! Sparar man soppa pengar på att ta ett lite större lån på bilen är det ju rätt och riktigt, totalt sett.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

nyt namn på tråden, så blir det enklare att följa innehållet. Nu finns det dessutom en tråd som handlar om ID.3, så denna tråd behöver inte förväxlas med bilen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Kan inte låta bli att svara, för jag har ju en eGolf fortfarande, men sjukt synd att man inte kan/får sätta på dragkrok. Har funderat/undersökt flera varv på det temat, och bilen är ju en standard-golf som utan vidare fixar det, bara det att VW inte vill. En eGolf i "Variant"-utförande skulle kunna bli hur bra som helst...
Model S P85DL+
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Vad kostar id3 i Sverige?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Det finns väl inga priser ännu? Har en reservation och väntar på att få inbjudan till någon slags designstudio.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

RagWal skrev:
Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!

Haha. Det sa han bara för att inte folk skulle köpa en Tesla istället för att vänta på deras...

https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... nskt-pris/

Uppskattade priser:

45 kWh-versionen med 33 mil WLTP och 100 kW laddning ska kosta ~350 tusen.
58 kWh-versionen med 42 mil WLTP och 100 kW laddning ska kosta ~450 tusen.
77 kWh-versionen med 55 mil WLTP och 150 kW laddning ska kosta ~550 tusen.

Elmotorn är på 204 hästar och till den billigaste ska det finnas en 150-hästars också.

Mellanversionen är alltså den som är jämförbar med SR+ och toppversionen är jämförbar med LR. Dock mycket sämre prestanda och långsammare laddning. Prismässigt skiljer det en del men inte så himla mycket egentligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Mest förvånad av att den är så udda stylad. Tyskarna verkar lite lost.
Efter étron hade man nog trott att kommande elbilar skulle vara mer "vanliga".
Men nej, de ska fortfarande särskiljas för att inte attrahera för många.
Dyra och konstiga, även 2020...

Mercedes håller ju förövrigt fortfarande på med att alla elbilar skall lysa blått. Patetiskt.
BMW verkar också ute på djupt vatten.
Det är väl främst fransoserna och koreanerna som inte anstränger sig för att elbilarna skall vara annorlunda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: VW I.D

Inlägg av Viper »

taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Viper skrev:
taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.

Det är de inte. Det är bara en slags skyddsmekanism och allmänt hat mot "etablissemanget" som tvivelsutan bara är ute efter att förstöra deras liv...

Säger inte att din omgivning är sån men nu har vi ett klimatförnekande block på 45%. SD+KD+M. Finns viss risk för en stor backlash efter nästa val. Folk vill helt enkelt inte ändra på sig frivilligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Viper skrev:
taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.

Det är de inte. Det är bara en slags skyddsmekanism och allmänt hat mot "etablissemanget" som tvivelsutan bara är ute efter att förstöra deras liv...

Säger inte att din omgivning är sån men nu har vi ett klimatförnekande block på 45%. SD+KD+M. Finns viss risk för en stor backlash efter nästa val. Folk vill helt enkelt inte ändra på sig frivilligt.
Valbarometer.PNG
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Verdi skrev:
RagWal skrev:
Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!

Haha. Det sa han bara för att inte folk skulle köpa en Tesla istället för att vänta på deras...

Mellanversionen är alltså den som är jämförbar med SR+ och toppversionen är jämförbar med LR. Dock mycket sämre prestanda och långsammare laddning. Prismässigt skiljer det en del men inte så himla mycket egentligen.
Precis min uppfattning. Ett aber till är att det är ett år bort till leveranserna börjar.
Samtidigt kanske vi ska tacka VW för deras bedrägliga läggning och avgasfusk. Har nog bidragit till att roadmapen för avgaskrav stramats åt och böter blir hyfsat höga. Sannolikt viktig drivkraft. Jag kommer dock ha svårt att köpa VW.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

På tal om VW:
Jag ”byggde” en Passat GTE som motsvarar min LR igår. Resultat?
GTE’n är bara 40K billigare efter bonus (räknat med 29K i bonus på GTE’n)
Då har jag inte räknat med servicekostnader och bränsle.
En nobrainer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Här plötsligt visades VW ID.3 i Norge
Det kommer förmodligen att bli nästa års mest sålda elbil.
Nu är det redan på plats i Norge.

Elbil24): Klockan är 9 på torsdag morgon och Elbil24 anländer till Møller Vest i Oslo. Innanför dörren står vad som troligen kommer att bli nästa års mest sålda personbil i Norge.

ELBIL24 PRO
Produktionsutgåvan av VW ID.3 är för första gången i Norge, och det är den första upplagan vi pratar om.

Bilen har visat sig för ett stort antal kunder som har satt sig på en bokningslista, eller de som fortfarande är i tankelådan.

Första upplagan först
Den färdiga bilen visades i färdig version under bilutställningen i Frankfurt i september. Så det är på en typ av signeringsresa.
Den kompletta prislistan är inte komplett, men Møller har redan meddelat att den billigaste utgåvan av ID.3 1st kommer att kosta under 330 000 NOK.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-dukk ... e/71693226
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar