Sida 9 av 224

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 14:33
av LarsL
Walker skrev:
Är det många här inne som tror att man bygger en fabrik (med fungerande produktionslina som spottar ut 100-tusentals bilar) på en kafferast?
... det låter lixom så enkelt. ”vi bygger en fabrik”
Min erfarenhet är att de har problem att bygga och leverera bilar i färdiga fabriker med färdiga produktionslinor. Bara att få grejer från underlev kan vara gigantiska problem...
Mvh ”en som fick vänta månader på ett panoamatak får några år sedan”
Det blir mycket värre om man inte vill eller försöker. Det kommer ta enormt lång tid om man inte gör det. Kineserna inser att de kan ta stora marknadsandelar och de kommer inte ligga och vila om ingen annan gör något. Kolla på BYD på buss sidan.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 15:23
av vigge50
Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 18:16
av Laban
vigge50 skrev:
Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 18:18
av Smutt
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..
Om dom får tag på billiga batterier,tycker vi borde sett fler påbörjade fabriker

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 18:35
av Leo
VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 19:31
av Laban
Leo skrev:
VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.
Men det är inte 48 miljarder € batterier som bara ligger på lager och väntar på att levereras. Fabrikerna är inte byggda ännu så jag gissar på att det är rätt hårt styrt när det gäller årtal och antalet GWh/år.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2018 19:46
av Walker
Laban skrev:
Leo skrev:
VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.
Men det är inte 48 miljarder € batterier som bara ligger på lager och väntar på att levereras. Fabrikerna är inte byggda ännu så jag gissar på att det är rätt hårt styrt när det gäller årtal och antalet GWh/år.
Det är just det som är problemet. Även biltillverkare har bara 24 tim/dygn och 7 dagar/vecka. Att bygga en hel fabrik från grund till färdig, fungerande produktion tar sin tid.
Är det btw någon som siktat någon enda mula på en Neo i trafik? Har det siktats något enda ex uppe i Arjeplog?
Jag hoppas att de får fram kärror, men jag tror inte på jultomten.

Re: VW I.D

Postat: 08 okt 2018 08:12
av chaffis75
Walker skrev:
Laban skrev:
Leo skrev:
VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.
Men det är inte 48 miljarder € batterier som bara ligger på lager och väntar på att levereras. Fabrikerna är inte byggda ännu så jag gissar på att det är rätt hårt styrt när det gäller årtal och antalet GWh/år.
Det är just det som är problemet. Även biltillverkare har bara 24 tim/dygn och 7 dagar/vecka. Att bygga en hel fabrik från grund till färdig, fungerande produktion tar sin tid.
Är det btw någon som siktat någon enda mula på en Neo i trafik? Har det siktats något enda ex uppe i Arjeplog?
Jag hoppas att de får fram kärror, men jag tror inte på jultomten.
Biltillverkare idag sätter ofta en "gammal" kaross på nya bilar, skulle inte förvåna mig om de kör omkring ett gäng passater eller golfar som i själva verket är Neo under skalet.

Sen vad de gäller att "föröka", jo jag tror VW försöker däremot är VW är inte riktigt lika snackiga som Tesla utan jag tror mycket där skev i de dolda. Vad de gäller batteri fabriker så skulle de inte förvåna mig om de byggs en massa i Korea eller andra länder som de inte pratas om men visst kan jag hålla med man undrar lite var fabrikerna för batterier finns. Jag tror också att VW kanske inte vill tillverka hur många bilar som helst från "start" av MEB, de måste ha lite lärotid och se hur marknaden tar emot deras bil. Jag hoppas dock att de har planer på att kunna öka produktions takten snabbare än deras nuvarande plan men de är nog få som känner till de exakta planerna för de.

Re: VW I.D

Postat: 08 okt 2018 21:05
av Leo
VW fokuserar på att få batteriproduktionen ihop med LG att funka som planerat. När man nu börjar planera volymökning 2020-2025.

https://electrek.co/2018/10/08/vw-task- ... v-ramp-up/

Re: VW I.D

Postat: 08 okt 2018 22:20
av Smutt
Sista meningen säger allt. Men vad kan man tro om ett företag som gasar apor?

Re: VW I.D

Postat: 09 okt 2018 20:10
av TeslaTissel
Leo skrev:
VW fokuserar på att få batteriproduktionen ihop med LG att funka som planerat. När man nu börjar planera volymökning 2020-2025.

https://electrek.co/2018/10/08/vw-task- ... v-ramp-up/

Intressant, hittade denna artikel, undrar om det säger oss något eller inte?

https://insideevs.com/vw-electric-cars- ... ly-diesel/

Re: VW I.D

Postat: 09 okt 2018 20:36
av Surfaren
TeslaTissel skrev:
Intressant, hittade denna artikel, undrar om det säger oss något eller inte?

https://insideevs.com/vw-electric-cars- ... ly-diesel/
Fast det där med “electric vehicles for millions, not millionaires” är ju en gammal nyhet vid det här laget.

Re: VW I.D

Postat: 09 okt 2018 21:56
av TeslaTissel
Surfaren skrev:
TeslaTissel skrev:
Intressant, hittade denna artikel, undrar om det säger oss något eller inte?

https://insideevs.com/vw-electric-cars- ... ly-diesel/
Fast det där med “electric vehicles for millions, not millionaires” är ju en gammal nyhet vid det här laget.
Ja, ett gammalt urvattnat slagord, omformulerat.

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2018 17:30
av TeslaTissel
VW verkar jobba med att ställa om hela organisationen?

Man skall enligt Autocar göra en översyn av återförsäljare och servicenät.

Volkswagen to overhaul dealer sales model in 2020
VW will refresh its sales network with new online sales channel ahead of ID brand launch

Volkswagen has announced sweeping organisational changes to its dealership and sales network throughout Europe as it prepares for the launch of its ID electric vehicle sub-brand.
At the heart of the changes is a new online sales and service channel that will allow Volkswagen to sell cars directly to customers as well as offer individual mobility services. The channel also lets it track customer driving habits and offer over-the-air software updates through a suite of new connectivity options to be made available on future models.
It will be supported by a network of city showrooms and pop-stores that have been conceived to bring Volkswagen closer to potential customers in a move aimed at making the German car maker’s sales organisation more flexible and efficient.

etc. se Länk: https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... model-2020

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2018 18:07
av Bjelke
På riktigt? Dom ska alltså göra en Tesla... Nåja det kan ju bli bra men känns lite... Så där...
Hitta på nåt eget lixom, å andra sidan lyckas dom inte alltid ens leverera sina bilar till
kunderna idag (walker) med dagens system...

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2018 19:34
av Surfaren
Marknadskrafterna kramar nog ur ineffektiviteten ur det mesta på sikt. Jag tror inte att traditionella bilhandlare har så mycket att se fram emot några år fram i tiden...

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 13:20
av Oykkh47
Kan detta va the real deal?? Tyska Autobild la upp denna igår.. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 14:15
av StefL
Sådärja! I med ett >= 60 kWh batteri, dit med en kombibakdel och ett Skodaemblem så har jag min el-Octavia :D

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 14:21
av gellerstam
StefL skrev:
Sådärja! I med ett >= 60 kWh batteri, dit med en kombibakdel och ett Skodaemblem så har jag min el-Octavia :D
Och dragkrok och AWD....

Är det inte för lite däck för dig? ;-)

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 14:24
av TeslaTissel
Oykkh47 skrev:
Kan detta va the real deal?? Tyska Autobild la upp denna igår.. Bild
Peptalk? Hihi?

Skämt och sido. Den verkar stämma rätt bra överens med ett par bilder läckta från ett Vw-forum, finns här någonstans tidigare men hittar inte intern-länken?

Kanske någon annan råkar minnas den? En Golf uppkörd på ett podium, till hälften gömd i ett tält med någon typ av snabbladdare?

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 17:41
av StefL
gellerstam skrev:
StefL skrev:
Sådärja! I med ett >= 60 kWh batteri, dit med en kombibakdel och ett Skodaemblem så har jag min el-Octavia :D
Och dragkrok och AWD....

Är det inte för lite däck för dig? ;-)
Kommer specialbeställa med mindre bromsok så jag får på 16" fälgar. Dragkrok är bra att ha främst för möjlighet till cykelhållare - AWD har jag klarat mig utan hittills så det överlever jag nog utan även i framtiden.

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 18:53
av Walker
Oykkh47 skrev:
Kan detta va the real deal?? Tyska Autobild la upp denna igår.. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Möjligt. Har dock inte sett, vare sig spionbilder eller officiella bilder på Neo än. Sådant brukar ju dyka upp en bra bit innan lansering. Känns som om VW börjar få ont om tid till Q4 2019

Re: VW I.D

Postat: 07 nov 2018 18:55
av Oykkh47
Walker skrev:
Oykkh47 skrev:
Kan detta va the real deal?? Tyska Autobild la upp denna igår.. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Möjligt. Har dock inte sett, vare sig spionbilder eller officiella bilder på Neo än. Sådant brukar ju dyka upp en bra bit innan lansering. Känns som om VW börjar få ont om tid till Q4 2019
Ja sant. Borde dyka upp ngn mula snart. Autobild brukar ju få rätt mycket insider info Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 09 nov 2018 09:39
av 12man
Nästa fredag ska det tas beslut om att +2 fabriker ska köra 100% elbilar, dels redan kända Zwickau med ca 4-500.000 bilar, dessutom Emden och ytterligare en ännu okänd.

Emden kör 250k/år passat/arteon idag de ska flyttas till nån Skoda fabrik, Emden har egen hamn. De tros bli den nya 1/2 pris av en Tesla som ska tillverkas där.

Re: VW I.D

Postat: 09 nov 2018 15:51
av Oykkh47
Ja vw passat ska flyttas till škodas fabrik i kvasiny.. i Emden ska man bygga en ren EV kombi I.D Aero.. den in den som vw ska sälja för 20k euro är en MEB entry. Vet inget om den ännu. Men många blandar ihop den med vw I.D Neo. Vilket är kommer va 2 olika bilar. Kan tänka mig att MEB entry ska va en konkurrent till zoe tex.. kanske bara säljas på vissa marknader

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk