Sida 16 av 224

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:37
av Oykkh47
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?Bild
Den där bilden är väl från en mula och inte från de kamouflerade bilarna på bilderna?
Stämmer. Men påminner lite om det ID neo har visat upp Bild

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 17:27
av Hok
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hok skrev:
Varifrån kommer bilden?
Bilden är från EV inside tror jag eller om det va
https://insideevs.com/vw-i-d-neo-spied-winter-testing/

https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Tack för länkarna.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 10:40
av Oykkh47
Batteries:
The biggest battery: 83 kWh (550km WLTP ), available 10/2020, will charge with up to 125 kW DC and 11 kW AC
The smaller batteries: 49 kWh (330km WLTP) and 62 kWh (450km WLTP) will charge with up to 100 kW DC and 11 kW AC .
All ranges are currently VW estimates and not official yet.

All batteries have active cooling and heating. Heatpump is optional (might be standard in bigger batteries or higher trims)

A/C and heatpump:
The CO2 based A/C will only be available in combination with the heatpump. If you get a configuration without heatpump, you'll get a normal A/C with R1234yf. As a reminder: A CO2 heatpump will work in much lower temperatures than usual.

2 Headlight upgrade options:
1) LED Headlight with "Bad Weather" function (no idea what the difference to the normal LED headlights is)
2) Matrix LED Headlights

Wireless Carplay is available

Not much else is known about the Infotainment System.
Except that it is based on a new vw.OSoperating system and it will allow over the air updates for the car.

As mentioned in other topics, there will be a "1st Edition" which can be preordered. What leaked out so far:
It will be available in 3 configuration variants: Cool, Style and WoW
All of them with a 62 kWh battery.
Colors: Black, Grey, White and Green
They will have some unique styling traits, reserved just for the 1st Edition.

And last but not least, VW has a Start Of Production countdown in their Intranet, counting down to 4th November 2019:


Wednesday at 6:51 PMBild

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:02
av Geni87
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:19
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulen :lol: :lol: :lol:

Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:27
av Walker
1BE9F879-17C1-4AB2-A66B-53B0409E91CA.jpeg
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:32
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulen :lol: :lol: :lol:

Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.
Haha nä det lär den inte göra. :) Men de ser hyfsat aerodynamiska ut, komforten lär inte vara något vidare dock. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:33
av Jeppe_E
Walker skrev:
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.

GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?

Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 12:11
av Walker
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.

GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?

Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.
...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 15:31
av Laban
Walker skrev:
...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
Det känns väldigt negativt måste jag säga. Hyundai Kona - 39 kWh kostar från 359 000 :- Jag har svårt att se att motsvarande version av ID kommer att kosta mer än så. Sen återstår det väl att se om den billigaste versionen släpps på en gång eller om det blir mer i stil med Model 3 SR.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 15:55
av Oykkh47
Laban skrev:
Walker skrev:
...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
Det känns väldigt negativt måste jag säga. Hyundai Kona - 39 kWh kostar från 359 000 :- Jag har svårt att se att motsvarande version av ID kommer att kosta mer än så. Sen återstår det väl att se om den billigaste versionen släpps på en gång eller om det blir mer i stil med Model 3 SR.
Skrev ett inlägg förut. Först bara en first edition modell med mid range på 62kwh. Kommer finnas i 3 olika uteustningsnivåer

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 07:41
av vigge50
Nu verkar det som att LG Chem slänger in grus i maskineriet för Volkswagens planer om att bygga en batterifabrik i Europa tillsammans med SK Innovation. Om Volkswagen går vidare med sina planer så hotar LG att sluta leverera batterier vilket skulle minst sagt skapa stora problem för Volkswagen.

https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 07:44
av Jerker
vigge50 skrev:
Nu verkar det som att LG Chem slänger in grus i maskineriet för Volkswagens planer om att bygga en batterifabrik i Europa tillsammans med SK Innovation. Om Volkswagen går vidare med sina planer så hotar LG att sluta leverera batterier vilket skulle minst sagt skapa stora problem för Volkswagen.

https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/
Hoppsan! Batteritillverkarna tar sig ton! :) Rena maffiafasonerna!

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 07:53
av TiborBlomhall
LG har ett stadigt grepp om flera biltillverkares kulor.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 08:00
av Jerker
Det går kanske för sig nu, men om några år kommer de att få slåss om kunderna.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 10:11
av Geni87
Något märkligt agerande av LG och jag misstänker att det finns mycket mer djup i den här historien som inte är offentligt. VW och LG har med all säkerhet ett eller flera avtal som förbinder LG att leverera X mängd battericeller under Y antal år till Z pris. Om VW försöker bryta det avtalet i förtid får de sannolikt betala höga böter till LG, och om LG inte levererar enligt avtalet kommer de få böta till VW. Om VW planerar att bygga en fabrik med SK för volymer utöver avtalet med LG ska det inte vara några problem för nuvarande avtal.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 10:25
av Henrik Torphammar
Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.

https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds

Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 10:45
av juristen
Henrik Torphammar skrev:
Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.

https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds

Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.

Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 10:56
av Henrik Torphammar
juristen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.

https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds

Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.

Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.
Just priser är sjukt svårt. €30000 rakt översatt med valutakursen lär det som du säger inte bli men sen vad dessa säg 400k innehåller är frågan. Toppmodell beträffande batteri men tom på utrustning? hm, vi får se i mars om ett år

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 12:01
av juristen
Precis, vi kan ju bara göra "guesstimates" i detta läge och vad priset och den slutliga produkten blir återstår att se.

Men jag måste säga att jag verkligen gillar designen och jag tycker VW är på helt rätt spår här. ID3 är en elbil som byggts från grunden som elbil och drar fördel av alla designfördelar detta ger. Gillar starkt att den är en relativt liten bil som samtidigt har innerutrymmen (förutom bagage) som en större bil. För min del får en elbil, med dagens brist på batterier och räckviddsfokus, hellre vara en låg och kompakt sedan/hatchback/kombi än en högbyggd crossover eller SUV - en låg bil blir effektivare och får bättre räckvidd än en hög. ID3 har dessutom bakhjulsdrift, tillräcklig räckvidd och ska ladda 125kW på CCS.

ID3 verkar bli ett klart snäpp upp från Kona och e-Niro. För mig tickar den i alla boxar förutom fyrhjulsdrift, vilket är önskvärt men inte ett måste.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 12:21
av Mickep
Tycker det är synd att LG tar till maffiafasoner, även om man förstår dem. De har nu en guldsits där jag tror att de tom kan öka sina marginaler mot biltillverkarna. Om biltillverkarna skaffar egna batterifabriker så konkurrerar de ut LG och det gillas inte. Det var som när tesla beslöt att göra sina egna apkameror istället för att använda mobileEyes (?) system. Tror dock inte vW själv kommer ha fabriker utan kommer låta själva gruppen finansiera och stödja andra batteritillverkare (där de äger en del) och det är nog de LG vill förhindra. Och det tycker jag är allvarligt, nästan kartellfasoner. det är som om panasonic skulle sätta sig på tvären för tesla. Mycket synd om billiga masstillverkare elbilar försinkas pga av stridigheter.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 13:46
av Geni87
Mickep skrev:
Tycker det är synd att LG tar till maffiafasoner, även om man förstår dem. De har nu en guldsits där jag tror att de tom kan öka sina marginaler mot biltillverkarna. Om biltillverkarna skaffar egna batterifabriker så konkurrerar de ut LG och det gillas inte. Det var som när tesla beslöt att göra sina egna apkameror istället för att använda mobileEyes (?) system. Tror dock inte vW själv kommer ha fabriker utan kommer låta själva gruppen finansiera och stödja andra batteritillverkare (där de äger en del) och det är nog de LG vill förhindra. Och det tycker jag är allvarligt, nästan kartellfasoner. det är som om panasonic skulle sätta sig på tvären för tesla. Mycket synd om billiga masstillverkare elbilar försinkas pga av stridigheter.
LG är väl ledsna över att VW vill tillverka batterier tillsammans med konkurrenten SK istället för med LG. Men det kan ju å andra sidan ha sin grund i att LG kanske inte vill ingå i sådana partnerskap, utan vill sköta allt själva.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 17:05
av Oykkh47
En 4 krafs version kommer ju senare för ID. 3 verkar det som. Men längre fram. Frågan är när standard range på 33 mil kommer? Ska boka en i vår så får vi se om det blir den eller crozzen

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 19:24
av Pertan
Pratade med min lokala vwförsäljare idag. Han hade uppgifter att nån gång i April ska man kunna boka sin ID. Dom skulle få in en demobil i Maj. Om man beställde bilen direkt så skulle man få sin First edition i November. Dom som beställer senare och den "vanliga" skulle få leverans i mars nästa år. Men vw var hemlighetsfulla sa han om vilket batteri det skulle bli i First edition.

Rykten och uppgifter spretar lite hejvilt känns det som. Jag hoppas verkligen han har rätt för min leasing på Leafen går ut i November. Han skulle iaf höra av sig så fort han fick mer info. Men misstänker att jag måste höra av mig i April och fråga hur det ligger till.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2019 20:02
av vigge50
juristen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kort sammanfattat så kommer en toppmodell i mars 2020 med den billigare instegsmodellen på efterslänt 2021.

https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 6BfrMQSrds

Jag har i ett annat forum ställt frågan redan 2014 om Model 3 hinner ut i tid och fan i mig att det fortfarande är så att Model 3 bas kommer slå alla andra till massmarknaden. E-niro, Kona eller Soul för all del men går dom inte att köpa så är det ju inte värt något. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
Artikeln säger också att toppmodellen kommer kosta ca 30 000 euro, vilket borde bli ca 400 000 kr i Sverige med moms och påslag för vagnskadegaranti mm. I samma prisklass som Kona 64kWh och e-Niro i så fall. Men VW I.D.3 kommer ha längre räckvidd på ca 55 mil. Den kommer ha ca 150kW effekt vilket också är samma som Kona 64 och e-Niro, men I.D.3 borde vara snabbare och effektivare på grund av att den är mindre och ser ut att ha bättre aerodynamik.

Den ska presenteras i september. Vi får väl se om det håller, om den faktiskt kommer levereras i mars 2020 som det låter, vad priset landar på slutligen samt om den kommer erbjudas i några volymer att tala om.
Kanske dum fråga men anses I.D.3 vara den versionen av ID som motsvarar Model 3? Har aldrig sätt beteckningen förut så hänger inte riktigt med.