Då vet vi...tullar är vapnet
Moderator: Redaktion
Då vet vi...tullar är vapnet
The European Commission, which is carrying out an investigation on behalf of the 28 EU members, decided that tariffs of between 27.5 and 83.6 percent should apply for all e-bikes coming from China, the EU official journal said.
Https://www.reuters.com/article/eu-chin ... SL8N1UE1OU
Https://www.reuters.com/article/eu-chin ... SL8N1UE1OU
ms 76132 "Eleamore"
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Tullar alltså... typ sämst nånsin. Frihandel gynnar alla, marknaden anpassar sig snabbt...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
...och sedan vill idioterna från SD ha en Swexit för att spä på eländet.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
De frågor man ställer sig då. Vi låtsas att de är elcyklar. Har vi någon produktion i Eu? Vad är priset för våra resp deras? Är våra bättre att prisskillnaden är motiverad?
Är det rimligt med tullar för att skydda vår produktion? (Vissa företag sänker sina priser så att de själv gör förlust men vinsten är att konkurrenter försvinner så att de kan öka priset när det inte finns någon annan att tävla mot) Vad är en rimlig tull? Har andra länder tullar eller andra hinder så våra produkter är svårare att sälja?
Är det rimligt med tullar för att skydda vår produktion? (Vissa företag sänker sina priser så att de själv gör förlust men vinsten är att konkurrenter försvinner så att de kan öka priset när det inte finns någon annan att tävla mot) Vad är en rimlig tull? Har andra länder tullar eller andra hinder så våra produkter är svårare att sälja?
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Jämför gärna tullsatser på cyklar och cykeldelar, vid import från Kina, mellan Sverige och Norge.LarsL skrev:...och sedan vill idioterna från SD ha en Swexit för att spä på eländet.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
LarsL skrev:...och sedan vill idioterna från SD ha en Swexit för att spä på eländet.
Varför ska vi skicka våra pengar till Kina? Så att Kina ska kunna köpa upp ännu mer naturtillgångar och skövla Afrika? Allvarligt talat så börjar Kina bli ett problem.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Remuz skrev:Tullar alltså... typ sämst nånsin. Frihandel gynnar alla, marknaden anpassar sig snabbt...
I dessa tidevarv av "närodlat", är det inte bra om det man köper är tillverkat i närområdet? Borde man inte slippa en massa onödiga transporter?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Tullar kan ju vara rättfärdigade för att skydda mot prisdumpningar, och emot produkter som tillverkats där lönerna som givits ut har varit på nära nog slavnivå.
Däremot tullar bara för att den egna industrin går trögt (e.x stålindustrin i USA), då är det bara korkat.
Däremot tullar bara för att den egna industrin går trögt (e.x stålindustrin i USA), då är det bara korkat.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Japp. Mot Kina t ex.Teslaspolen skrev:Tullar kan ju vara rättfärdigade för att skydda mot prisdumpningar, och emot produkter som tillverkats där lönerna som givits ut har varit på nära nog slavnivå.
Däremot tullar bara för att den egna industrin går trögt (e.x stålindustrin i USA), då är det bara korkat.
Sen är jag kluven till det andra. Trump sätter sitt eget land först och får en oändlig massa skit för det. Jag trodde i min enfald att även svenska politiker försöker göra det bästa för sitt land. Men det är tydligen rasistiskt och kolonialt?
Jag lägger dock in en liten brasklapp i att jag inte är särskilt insatt i global handel. Tänker dock att världen var lite mer hållbar innan man kunde köpa billiga saker som det står "made in china" på. Allt från kläder till elcyklar... Förr lagade man kläder. Man lagade tv-apparater. Man lagade helt enkelt saker eftersom de var så dyra att köpa. Men Kina och andra producenter av svinbilliga saker slog undan benen för det. Nu köper man nytt om saker går sönder eftersom det är billigare än att laga. Kan inte vara bra för miljön.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Man måste prissätta miljö om det nånsin ska funka så. Det är tyvärr omöjligt och då får man obalanser. Jag inser att stora delar av jordens befolkning inte bryr sig om annat än sig själva, men i en bra värld hade marknaden klarat fet också. Hur man löser det nu vet jag inte, men tullar minskar handeln och handeln är den enskilt största orsaken till att inte stormakterna krigar mer tror jag. Obs, det sista är vad JAG tror.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Världshandeln har skapat ett globalt välstånd. Så är det. Att miljön fått stryka på foten samtidigt är en katastrofal konsekvens av oförstånd och girighet.Verdi skrev:Japp. Mot Kina t ex.Teslaspolen skrev:Tullar kan ju vara rättfärdigade för att skydda mot prisdumpningar, och emot produkter som tillverkats där lönerna som givits ut har varit på nära nog slavnivå.
Däremot tullar bara för att den egna industrin går trögt (e.x stålindustrin i USA), då är det bara korkat.
Sen är jag kluven till det andra. Trump sätter sitt eget land först och får en oändlig massa skit för det. Jag trodde i min enfald att även svenska politiker försöker göra det bästa för sitt land. Men det är tydligen rasistiskt och kolonialt?
Jag lägger dock in en liten brasklapp i att jag inte är särskilt insatt i global handel. Tänker dock att världen var lite mer hållbar innan man kunde köpa billiga saker som det står "made in china" på. Allt från kläder till elcyklar... Förr lagade man kläder. Man lagade tv-apparater. Man lagade helt enkelt saker eftersom de var så dyra att köpa. Men Kina och andra producenter av svinbilliga saker slog undan benen för det. Nu köper man nytt om saker går sönder eftersom det är billigare än att laga. Kan inte vara bra för miljön.
Model S P85D,
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Man får inte glömma att båtfrakt endast står för ~4.5 % av våra totala utsläpp, antar att man då pratar endast om koldioxid och det är förstås kraftigt förenklat. Men oavsett så skulle jag inte säga att just världshandeln är ett jätteproblem för miljön. Man borde väl snarare säga att välståndet har har gjort att miljön har fått stryka på foten. Olja och kol är pengar/energi som förenklat ligger i en påse i marken som man bara kan/kunde hämta upp och använda. Och det har vi bevisligen gjort.Foluke skrev:Världshandeln har skapat ett globalt välstånd. Så är det. Att miljön fått stryka på foten samtidigt är en katastrofal konsekvens av oförstånd och girighet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Jag tänker på produktionsökningen som ju skapar välståndet. Utan handel blir det ingen produktion för man måste ju ha avsättning. "Världshandeln" inkluderar produktionen i mitt resonemang. Bra, men med konsekvenser för miljön på det sätt man valt att producera.Laban skrev:Man får inte glömma att båtfrakt endast står för ~4.5 % av våra totala utsläpp, antar att man då pratar endast om koldioxid och det är förstås kraftigt förenklat. Men oavsett så skulle jag inte säga att just världshandeln är ett jätteproblem för miljön. Man borde väl snarare säga att välståndet har har gjort att miljön har fått stryka på foten. Olja och kol är pengar/energi som förenklat ligger i en påse i marken som man bara kan/kunde hämta upp och använda. Och det har vi bevisligen gjort.Foluke skrev:Världshandeln har skapat ett globalt välstånd. Så är det. Att miljön fått stryka på foten samtidigt är en katastrofal konsekvens av oförstånd och girighet.
Model S P85D,
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
För ett litet exportberoende land som sverige är låga tullar att sätta sverige först då det gynnar oss nåt oerhört.Verdi skrev:Japp. Mot Kina t ex.Teslaspolen skrev:Tullar kan ju vara rättfärdigade för att skydda mot prisdumpningar, och emot produkter som tillverkats där lönerna som givits ut har varit på nära nog slavnivå.
Däremot tullar bara för att den egna industrin går trögt (e.x stålindustrin i USA), då är det bara korkat.
Sen är jag kluven till det andra. Trump sätter sitt eget land först och får en oändlig massa skit för det. Jag trodde i min enfald att även svenska politiker försöker göra det bästa för sitt land. Men det är tydligen rasistiskt och kolonialt?
Jag lägger dock in en liten brasklapp i att jag inte är särskilt insatt i global handel. Tänker dock att världen var lite mer hållbar innan man kunde köpa billiga saker som det står "made in china" på. Allt från kläder till elcyklar... Förr lagade man kläder. Man lagade tv-apparater. Man lagade helt enkelt saker eftersom de var så dyra att köpa. Men Kina och andra producenter av svinbilliga saker slog undan benen för det. Nu köper man nytt om saker går sönder eftersom det är billigare än att laga. Kan inte vara bra för miljön.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Inte bara transporterna. Hela slit och släng grejen beror ju på billiga saker från Asien.Laban skrev:Man får inte glömma att båtfrakt endast står för ~4.5 % av våra totala utsläpp, antar att man då pratar endast om koldioxid och det är förstås kraftigt förenklat. Men oavsett så skulle jag inte säga att just världshandeln är ett jätteproblem för miljön. Man borde väl snarare säga att välståndet har har gjort att miljön har fått stryka på foten. Olja och kol är pengar/energi som förenklat ligger i en påse i marken som man bara kan/kunde hämta upp och använda. Och det har vi bevisligen gjort.Foluke skrev:Världshandeln har skapat ett globalt välstånd. Så är det. Att miljön fått stryka på foten samtidigt är en katastrofal konsekvens av oförstånd och girighet.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Tullfrihet i kombination med en finansiellt system som bygger på att det hela tiden finns tillväxt för att inte systemet skall kollapsa, tror jag är en stor anledning till att vi har ställt till det så rejält för miljön.
Företagen måste hela tiden visa bättre resultat än förra året, annars går det utför på börsen och cheferna får ingen bonus. Det enda sättet att lösa det är att köra personalen hårdare (och till slut in i väggen) eller att flytta produktionen till låglöneländer och skeppa varorna.
Fanns väl nåt skräckexempel på svenska räkor som skickades till Afrika eller Kina för att skalas.
Finns ju andra positiva effekter med tullar annars - Norge hade aldrig haft så många elbilar utan tullar...
Därmed inte sagt att jag är negativ till internationell handel och tullfrihet, men min känsla är att det gått lite överstyr.
Företagen måste hela tiden visa bättre resultat än förra året, annars går det utför på börsen och cheferna får ingen bonus. Det enda sättet att lösa det är att köra personalen hårdare (och till slut in i väggen) eller att flytta produktionen till låglöneländer och skeppa varorna.
Fanns väl nåt skräckexempel på svenska räkor som skickades till Afrika eller Kina för att skalas.
Finns ju andra positiva effekter med tullar annars - Norge hade aldrig haft så många elbilar utan tullar...
Därmed inte sagt att jag är negativ till internationell handel och tullfrihet, men min känsla är att det gått lite överstyr.
Model S Standard Range Raven
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Norge har inga tullar på bilar såvitt jag vet. Även om en bil tillverkas i Norge så beläggs den med samma registreringsavgifter som importerade bilar.jeppe_sthlm skrev:Finns ju andra positiva effekter med tullar annars - Norge hade aldrig haft så många elbilar utan tullar...
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Nog har de tullar alltid. Läste om någon som fick sin bil beslagtagen i norsk tull, 400 000 ville de ha, mer än bilen var värd.
Sedan har de även vägtullar (inhemska elbilar slipper som bekant men utländska bilar måste betala) där man får räkningen hemskickad. Varför har vi inte samma system i Sverige? (Utländska åkerierna slipper betala fast de konkurrerar ut svenska)
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys ... -1.2572930
Sedan har de även vägtullar (inhemska elbilar slipper som bekant men utländska bilar måste betala) där man får räkningen hemskickad. Varför har vi inte samma system i Sverige? (Utländska åkerierna slipper betala fast de konkurrerar ut svenska)
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys ... -1.2572930
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Självklart!Soja86 skrev:
För ett litet exportberoende land som sverige är låga tullar att sätta sverige först då det gynnar oss nåt oerhört.
En Swexit skulle säkert innebära att företaget jag jobbar för skulle försvinna utomlands eller åtminstone tillverkningsdelen.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
En 8 år gammal artikel.....internet glömmer aldrig....gamla nyheter funkade ju på torrdasset...finns det täckning där...tror tull på bilar fanns då men gjordes om till vikt+co2+xxx+yyy avgifter samt det som Sverige har om flyttgods försvann ocksåMickep skrev:Nog har de tullar alltid. Läste om någon som fick sin bil beslagtagen i norsk tull, 400 000 ville de ha, mer än bilen var värd.
Sedan har de även vägtullar (inhemska elbilar slipper som bekant men utländska bilar måste betala) där man får räkningen hemskickad. Varför har vi inte samma system i Sverige? (Utländska åkerierna slipper betala fast de konkurrerar ut svenska)
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys ... -1.2572930
ms 76132 "Eleamore"
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Om vi står utanför EU så bestämmer vi själva om vi vall ha importtullar. Exporttullar blir en förhandling.LarsL skrev:Självklart!Soja86 skrev:
För ett litet exportberoende land som sverige är låga tullar att sätta sverige först då det gynnar oss nåt oerhört.
En Swexit skulle säkert innebära att företaget jag jobbar för skulle försvinna utomlands eller åtminstone tillverkningsdelen.
Kunde vi exportera varor innan vi gick med i EU?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Det där är inte importtullar. Det är inte tull på bilar till Norge, men däremot politiskt bestämda avgifter som beror av motorstyrka mm. Elbilar är undantagna från den avgiften. T.ex. är en tvåsitsig ( grönskyltad) bil MYCKET billigare än samma bil i fyrsitsig version då avgifterna ser helt annorlunda ut. Sätter du i två säten till i en grönskyltad bil så får du med Tusse Batong att göra. Om en norrman eller svensk boende i Norge, kör en svensk bil i Norge kan den beslagtas och måste lösas ut mot hög avgift.Mickep skrev:Nog har de tullar alltid. Läste om någon som fick sin bil beslagtagen i norsk tull, 400 000 ville de ha, mer än bilen var värd.
Sedan har de även vägtullar (inhemska elbilar slipper som bekant men utländska bilar måste betala) där man får räkningen hemskickad. Varför har vi inte samma system i Sverige? (Utländska åkerierna slipper betala fast de konkurrerar ut svenska)
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys ... -1.2572930
Hela det systemet är lika stelbent och gammalmodigt som Systembolaget i Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Vi var exportberoende före 1994 också.LarsL skrev:Självklart!Soja86 skrev:
För ett litet exportberoende land som sverige är låga tullar att sätta sverige först då det gynnar oss nåt oerhört.
En Swexit skulle säkert innebära att företaget jag jobbar för skulle försvinna utomlands eller åtminstone tillverkningsdelen.
Kolla bara på Brexit nu. Politiker är ute och babblar om hur dåligt det kommer bli för Storbritannien men sen när det kommer till kritan så får de säkert status quo vad gäller handelshinder osv.
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Utländska elbilar är inte särbehandlade i Norge. Har man registrerat sin elbil rätt så slipper man betala.Mickep skrev:Nog har de tullar alltid. Läste om någon som fick sin bil beslagtagen i norsk tull, 400 000 ville de ha, mer än bilen var värd.
Sedan har de även vägtullar (inhemska elbilar slipper som bekant men utländska bilar måste betala) där man får räkningen hemskickad. Varför har vi inte samma system i Sverige? (Utländska åkerierna slipper betala fast de konkurrerar ut svenska)
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys ... -1.2572930
Även utländska åkerier måste betala vägavgift i Sverige. Eller menar du att de kommer undan med att strunta i det?
Vägavgift för utländska tunga fordon
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Då vet vi...tullar är vapnet
Lite kul med Trumpens tweet om att ta bort alla tullar, subventioner och hinder mellan Usa/EU, DET skulle likna nåt det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19