Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
På e-Golfen ska det finnas möjlighet att toggla knappen, dvs att den alltid börjar i avstängt läge. Alternativt kan den komma ihåg senaste läge.
Tyvärr behövs specialmjukvara som pillar i bilens inställningar via OBD2 porten. Jag tänkte höra med VW-verkstaden om de inte kan göra det. Men jag har inte varit där sedan vi hämtade bilen.
Det är ju inte tillåtet enligt direktivet. Det står att den ska gå att stänga av utav föraren men att den alltid ska vara påslagen när bilen startar nästa gång.

Är det VuskWagen som är igång igen? :shock:
Verdi

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att elbilar ska låta som motsvarande fossil variant,
hoppa fram 25 år och anta att det inte finns några fossilare kvar ;) :lol:
Förövrigt är hela grejen trams, om man tänker igenom den ordentligt (plus att den är framkrystad
av fossil-lobbyn).

Jag håller inte med. Jag tycker det är svindrygt när man glider fram på en stor parkering och folk inte flyttar på sig eftersom de inte hör en. Ska man öppna rutan och skrika?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Teslaspolen »

IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

carl-pedal skrev:
Teslaspolen skrev:
Var samma på Leafen, tre knappar behövdes för att starta. Power -> Dammsugaroljud av -> Lägga i B läge på växelprylen. :lol:
Eller så skruvar man ur handskfacket och kopplar ur "modul C" eller "E" på japan Leaf. Då är det alltid tyst och skönt, precis som i Tesla. 8-)

Ioniq däremot, fyra knappar - On, tyst på ljudet, sportläge och Drive.
Enklast på Leaf är att ta hem LeafSpy och stänga av alla ljud. Det är så skönt med en helt tyst bil. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Ja ett pling ljus som spårvagnarna har hade varit bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
På e-Golfen ska det finnas möjlighet att toggla knappen, dvs att den alltid börjar i avstängt läge. Alternativt kan den komma ihåg senaste läge.
Tyvärr behövs specialmjukvara som pillar i bilens inställningar via OBD2 porten. Jag tänkte höra med VW-verkstaden om de inte kan göra det. Men jag har inte varit där sedan vi hämtade bilen.
Det är ju inte tillåtet enligt direktivet. Det står att den ska gå att stänga av utav föraren men att den alltid ska vara påslagen när bilen startar nästa gång.

Är det VuskWagen som är igång igen? :shock:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Det finns en sak till som jag vill att de ska ändra och det är temperaturinställningen. Av någon totalt obegriplig anledning har de just i e-Golfen gjort så att den defaultar till 22 grader. Varje gång man kör iväg står den på 22 grader igen. Helt puckat. Men det går att ändra på samma vis, jag vet hur man gör ungefär, bara att jag inte har verktyget.
Verdi skrev:
Jag håller inte med. Jag tycker det är svindrygt när man glider fram på en stor parkering och folk inte flyttar på sig eftersom de inte hör en. Ska man öppna rutan och skrika?
Tyvärr hjälper konstgjort brumbrum-ljud inte mot dessa människor som inte flyttar på sig. Jag har testat flera gånger. Det händer ingenting. Antingen så fattar de inte att det är en bil som låter bakom dem eller så skiter de bara i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Ja ett pling ljus som spårvagnarna har hade varit bra.
Ja vad som helst som jag som förare kan styra själv vore bättre, precis samma princip som på cykel men bara inte bilens riktiga tuta för då skrämmer man ju ihjäl folk istället (eller väcker folk som sover).
Det borde vara programmerbart vad gäller vilket ljud och hur högt kanske.
Och framförallt så måste det gälla alla fordon som kan framföras tyst, oavsett drivkälla! Postens gasbilar eller typ alla nya lite dyrare bilar låter nästan inget alls osv osv, och det här tramset som
reglerna styr mot nu funkar ändå inte i en jäkla massa fall ändå som tex i hårt väder eller i miljöer där det redan är en massa ljud (mest andra fossilare förvisso och när dom minskar i antal kraftigt
så kanske det blir skapligt tyst även i stora parkeringsgarage eller när det körs stora arbetsmaskiner i närheten tex) eller för all del det faktum att varken döva eller folk med hörlurar i öronen osv inte hör något.

Men det är precis som Verdi skrev ovan irriterande när man ska köra och folk inte hör bilen och därför inte flyttar på sig (och dom blir ju lite skrämda när dom till slut upptäcker bilen bakom sig) så NÅT
vill man nog göra åt "problemet" men inte dom här trams-reglerna som vi får nu.
Ganska många i Norge (och även här) som monterat egna grejer och det funkar ganska bra av det jag hört iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Men eftersom det inte är tillåtet så tror jag knappast att verkstadspersonalen skulle göra det (om de inte är okunniga om lagen). Iofs så är det inte olagligt förrän efter 190101 att tysta ljudet, men det är väl detsamma med det som med TPMS-funktionen i Zoe. Det är inte lag på det i Sverige och inte utanför EU, så därför finns möjligheten att koppla ur funktionen, men Renault Sverige vill inte göra det ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
Jag har en bra kontakt på min verkstad som hjälpt mig programera om Škodan. Vet någon hur man hittar inställningarna i menyerna för att ändra på brum-brumljudet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
För att präktiga Sverige alltid vill vara bäst i klassen! Här inför vi ju glatt alla nya EU-förordningar trots att man i övriga EU-länder försöker komma undan i det längsta.

Vad gäller ventilerna i Zoen så har de sett till att inaktivera den funktionen i verkstädernas programvara så att man inte ska kunna välja bort det. Det finns en knapp, men den är grå och går inte att klicka på. Men utanför EU är det naturligtvis möjligt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
Jag har en bra kontakt på min verkstad som hjälpt mig programera om Škodan. Vet någon hur man hittar inställningarna i menyerna för att ändra på brum-brumljudet?
Det fanns en beskrivning på tyska e-Golf forumet. Men det ligger nere. Vet inte om det är tillfälligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

Det här med att gasa så att folk ska flytta på sig är ju grymt störigt. Vi råkade ut för det utan för jobbet i våras, naturligtvis en BMW. Vi fick helt plötsligt väldigt svårt att ta oss fram och gick väldigt långsamt... Nej motorljud funkar inte! Ta det lugnt där det finns gående (punkt!).
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Lembritt »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Men eftersom det inte är tillåtet så tror jag knappast att verkstadspersonalen skulle göra det (om de inte är okunniga om lagen). Iofs så är det inte olagligt förrän efter 190101 att tysta ljudet, men det är väl detsamma med det som med TPMS-funktionen i Zoe. Det är inte lag på det i Sverige och inte utanför EU, så därför finns möjligheten att koppla ur funktionen, men Renault Sverige vill inte göra det ändå.
TPMS - Tire Pressure Monitoring System?

On topic.
Tycker bara detta är löjligt. Har inte märkt att folk är mer i vägen när jag åker i Teslan än min brum brum Dodge Magnum SRT8.
Går folk i vägen, skiter dom i att det låter bakom dom.

Nu tycker jag inte detta skulle vara något stort problem som man måste lösa.
Man glider lugnt på parkeringar och visar hänsyn till gångare och då brukar dom göra detsamma.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Precis så är det ju. Man blåser ju inte direkt omkring som en galning på en parkeringsplats och hoppas att alla som är i vägen flyttar på sig i rätt ögonblick. Det är ett icke-problem. Man är ju dessutom ganska medveten om att man hörs dåligt och att folk är ouppmärksamma. Då får man väl ta hänsyn. Hur svårt kan det vara? Risken att man kör över en blind person skulle jag anse är nära noll. Dessa människor är nämligen mycket uppmärksamma och försiktiga. De springer inte rätt över vägen. Annars skulle de bli påkörda hela tiden. Det är snarare alla icke-blinda som stirrar på sina mobiltelefoner som utgör ett trafikproblem. Men då hjälper det inte med em vrålande V8 heller.
Det påstådda problemet att elbilar är för tysta och därför riskerar att orsaka en massa olyckor saknar mig veterligen all grund. Hybrider som Prius har ju funnits ganska länge och inte har det gnällts att de är för tysta. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Erxon »

Hmm, man kan väl alltid hoppas på att systemet ligger på separat säkring.
Sen kanske det uppstår en marknad för trasiga säkringar?
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Prediktorn »

mati skrev:
Precis så är det ju. Man blåser ju inte direkt omkring som en galning på en parkeringsplats och hoppas att alla som är i vägen flyttar på sig i rätt ögonblick. Det är ett icke-problem. Man är ju dessutom ganska medveten om att man hörs dåligt och att folk är ouppmärksamma. Då får man väl ta hänsyn. Hur svårt kan det vara? Risken att man kör över en blind person skulle jag anse är nära noll. Dessa människor är nämligen mycket uppmärksamma och försiktiga. De springer inte rätt över vägen. Annars skulle de bli påkörda hela tiden. Det är snarare alla icke-blinda som stirrar på sina mobiltelefoner som utgör ett trafikproblem. Men då hjälper det inte med em vrålande V8 heller.
Det påstådda problemet att elbilar är för tysta och därför riskerar att orsaka en massa olyckor saknar mig veterligen all grund. Hybrider som Prius har ju funnits ganska länge och inte har det gnällts att de är för tysta. Eller?
+1

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Precis så är det ju. Man blåser ju inte direkt omkring som en galning på en parkeringsplats och hoppas att alla som är i vägen flyttar på sig i rätt ögonblick. Det är ett icke-problem. Man är ju dessutom ganska medveten om att man hörs dåligt och att folk är ouppmärksamma. Då får man väl ta hänsyn. Hur svårt kan det vara? Risken att man kör över en blind person skulle jag anse är nära noll. Dessa människor är nämligen mycket uppmärksamma och försiktiga. De springer inte rätt över vägen. Annars skulle de bli påkörda hela tiden. Det är snarare alla icke-blinda som stirrar på sina mobiltelefoner som utgör ett trafikproblem. Men då hjälper det inte med em vrålande V8 heller.
Det påstådda problemet att elbilar är för tysta och därför riskerar att orsaka en massa olyckor saknar mig veterligen all grund. Hybrider som Prius har ju funnits ganska länge och inte har det gnällts att de är för tysta. Eller?
Som sagt, precis hela grejen är rent trams.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av bylund »

Syftet är alltså inte att få folk på parkeringar att flytta sig, eller hörlursfolket, utan att hjälpa synskadade att upptäcka fordon. Det tycker inte jag är lika mycket att raljera över, men det borde finnas bättre lösningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Jag har gjort ett litet experiment idag när sambon åkte iväg till jobbet. Jag stod ca 10m ifrån garaget och vände mig bort, bara för att se (eller inte se) om jag kan uppfatta bilen. Och jag kan säga att det är inga som helst problem om man inte är också döv samtidigt. Så fort bilen har startats börjar fläktar och AC att snurra, bromsen släpper, däcken gnisslar mot underlaget osv. Det låter visst och man hör bilen rulla. Och då backar man ändå i snigelfart. Jag hade inga som helst problem att känna av bilens position. Och då har jag inte samma tränade öra som de flesta synskadade har. Sen när den var uppe på vägen och körde iväg så blev det omederbart ett tydligt däckljud. Visst är det tyst. Men det är inte ohörbart på något vis. Visst kan man missa det när det står en vrålande stridsvagn bredvid och dånar. Men istället för att försöka låta mer, vilket ändå troligen inte hjälper, skulle man kanske försöka att få ner ljudvolymen bland alla andra. Och det har ju biltillverkarna försökt och delvis lyckats väldigt bra. Och alla tyckte att det var bra och nödvändigt. Nu när bilarna är tysta är det plötsligt fel och de ska låta igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Generalbogge »

mati skrev:
Nu när bilarna är tysta är det plötsligt fel och de ska låta igen.
Ja, fast bara om de går på el :?
Andra bilar får gärna vara tystare än elbilar, men slipper dessa krav.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av frippan »

Nya pruttljudet i Teslorna, är det samma de kommer köra med i deras AVAS-system?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av helix »

Verkar som Tesla nyligen ändrat i produktionslinan och förberett Model 3 för att installera en högtalare som avger ljud i lägre farter när detta bli lagkrav i olika delar av världen.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Bjelke »

Fan oxo nu måste jag spy igen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar