Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

AVAS –Acoustic Vehicle Alerting Systems

Det kommer ju upp i olika sammanhang, detta syntetiska ljud som ska varna fotgängare när en livsfarlig elbil kommer körande. Jag tog mig för att leta upp EU-förordningen som reglerar detta. Tänkte att det kunde vara ett trevligt diskussionsunderlag. :mrgreen:

Här är en länk till förordningen:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 41&from=SV

Transportstyrelsen gjorde dessutom en studie på detta där de bl.a. kom fram till att ljudnivån från förbränningsmotorer i personbilar överstiger ljudnivån från däcken under 20 km/h. Här är en länk till den studien:
https://transportstyrelsen.se/globalass ... buller.pdf

I EU-förordningen är det i dess bilaga VIII som man beskriver hur detta fordonsvarningssystem ska vara utformat. Jag kopierar in detta här eftersom det är här det riktigt intressanta finns:

BILAGA VIII
MÄTNINGAR GÄLLANDE DET AKUSTISKA FORDONSVARNINGSSYSTEMET (AVAS)

I denna bilaga föreskrivs åtgärder för akustiska fordonsvarningssystem (AVAS) för fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift.

AVAS
1. Systemets prestanda
Ett AVAS-system som är installerat på ett fordon ska uppfylla nedanstående krav.

2. Driftförhållanden
a) Ljudgenereringsmetod
AVAS-systemet ska automatiskt generera ljud inom ett minsta fordonshastighetsintervall från start och upp till cirka 20 km/tim samt vid backning. Om fordonet är försett med en förbränningsmotor som är i drift inom det ovan definierade fordonshastighetsområdet, ska AVAS-systemet inte generera ljud. För fordon som har en ljudvarningsanordning vid backning är det inte nödvändigt att AVAS-systemet genererar ljud vid backning.
b) På- och avstängningsknapp
AVAS-systemet ska ha en på- och avstängningsknapp som är lättillgänglig för fordonets förare. Efter omstart av fordonet ska AVAS-systemet automatiskt slås på.
c) Dämpning
AVAS-systemets ljudnivå får dämpas tillfälligtvis under fordonets drift.

3. Ljudets typ och volym
a) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska vara ett kontinuerligt ljud som ger fotgängare och andra trafikanter information om ett fordons drift. Ljudet bör ha en tydlig koppling till fordonets gång och bör likna ljudet från ett fordon i samma kategori som är försett med en förbränningsmotor.
b) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska ha en lättbegriplig koppling till fordonets gång, exempelvis genom automatisk variation av ljudnivå eller ljudegenskaper synkroniserat med fordonets hastighet.
c) Den ljudnivå som genereras av AVAS-systemet får inte överstiga ljudnivån hos ett fordon i kategori M1 som är försett med en förbränningsmotor och körs under samma förhållanden.
En annan intressant skrivning är denna i artikel 8 i förordningen:
Artikel 8
Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS)

Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem som uppfyller kraven i bilaga VIII i nya typer av fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den i juli 2019. Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem i alla nya fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den 1 juli 2021. Om en tillverkare väljer att installera AVAS i fordon före dessa datum ska de säkerställa att de AVAS-systemen uppfyller kraven i bilaga VIII.
Hur tolkar ni detta? Jag tolkar det som att nya bilmodeller som inte nått marknaden före 1 juli 2019 måste ha det från start, men att modeller som funnits före 1 juli 2019 måste få det i alla nytillverkade bilar senast 1 juli 2021.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Hur tolkar ni detta? Jag tolkar det som att nya bilmodeller som inte nått marknaden före 1 juli 2019 måste ha det från start, men att modeller som funnits före 1 juli 2019 måste få det i alla nytillverkade bilar senast 1 juli 2021.
Jag tolkar det likadant. :)
För mig sitter det numera i muskelminnet att det första jag gör när jag sätter mig i bilen är att trycka på brum-brum-knappen för att stänga av eländet. Knappen sitter tack o lov bredvid växelspaken som man ändå behöver använda när man lägger i backen. Värre med Zoe som har knappen nånstans där nere till vänster.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Hur tolkar ni detta? Jag tolkar det som att nya bilmodeller som inte nått marknaden före 1 juli 2019 måste ha det från start, men att modeller som funnits före 1 juli 2019 måste få det i alla nytillverkade bilar senast 1 juli 2021.
Jag tolkar det likadant. :)
För mig sitter det numera i muskelminnet att det första jag gör när jag sätter mig i bilen är att trycka på brum-brum-knappen för att stänga av eländet. Knappen sitter tack o lov bredvid växelspaken som man ändå behöver använda när man lägger i backen. Värre med Zoe som har knappen nånstans där nere till vänster.
Man lär sig hitta den, även i mörker! Bild
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Mickep »

Först, tänkte diskutera vilka tillfällen som man skulle vilja önska sig signaler.

a) Backande stora fordon, de har begränsad synfält och låter idag så det vill jag nog ha kvar.(trots att de är svåra att missa)

b) Kollektivtransporter. iallafall när de kommer till en station med ett pling eller melodi. tom tunnelbanan som är helt elektrisk hörs det när tågen kommer (med sugljud) men här kan man inte ignorera de med synfel då det är meningen att de skall interagera.

Till skillnad från t.ex. cyklar som rör sig nästan ljudlös men inte alltid med en inte så låg hastighet. (och även om cyklar delar gång/cv med blinda och därav kravet på fungerande ringklocka - men bilar har en tuta också och är en av sakerna som bilprovningen testar) men faktum är att ingen vill att någon stiger fram framför bilenj helt ovetandes om bilens annakande (men folk med hörlurar är farligt nära att få darwn awards)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Teslaspolen »

Var samma på Leafen, tre knappar behövdes för att starta. Power -> Dammsugaroljud av -> Lägga i B läge på växelprylen. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Till skillnad från t.ex. cyklar som rör sig nästan ljudlös men inte alltid med en inte så låg hastighet. (och även om cyklar delar gång/cv med blinda och därav kravet på fungerande ringklocka
Ja, och det skulle inte vara dumt med ringklocka eller liknade på elbilar. Men just ingenting som låter hela tiden utan nånting som är mindre än en tuta, men som föraren kan aktivera för att varna en Darwin Awards-sugen hörlurar-fantast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Bjelke »

Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att elbilar ska låta som motsvarande fossil variant,
hoppa fram 25 år och anta att det inte finns några fossilare kvar ;) :lol:
Förövrigt är hela grejen trams, om man tänker igenom den ordentligt (plus att den är framkrystad
av fossil-lobbyn).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av carl-pedal »

Teslaspolen skrev:
Var samma på Leafen, tre knappar behövdes för att starta. Power -> Dammsugaroljud av -> Lägga i B läge på växelprylen. :lol:
Eller så skruvar man ur handskfacket och kopplar ur "modul C" eller "E" på japan Leaf. Då är det alltid tyst och skönt, precis som i Tesla. 8-)

Ioniq däremot, fyra knappar - On, tyst på ljudet, sportläge och Drive.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Teslaspolen »

carl-pedal skrev:
Teslaspolen skrev:
Var samma på Leafen, tre knappar behövdes för att starta. Power -> Dammsugaroljud av -> Lägga i B läge på växelprylen. :lol:
Eller så skruvar man ur handskfacket och kopplar ur "modul C" eller "E" på japan Leaf. Då är det alltid tyst och skönt, precis som i Tesla. 8-)

Ioniq däremot, fyra knappar - On, tyst på ljudet, sportläge och Drive.
Hade gjort det om det inte varit en leasingbil.

Jag märkte och irrterade mig även ganska rejält när jag provkörde Ioniq att den återställde dom där inställningarna varenda gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

På e-Golfen ska det finnas möjlighet att toggla knappen, dvs att den alltid börjar i avstängt läge. Alternativt kan den komma ihåg senaste läge.
Tyvärr behövs specialmjukvara som pillar i bilens inställningar via OBD2 porten. Jag tänkte höra med VW-verkstaden om de inte kan göra det. Men jag har inte varit där sedan vi hämtade bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
På e-Golfen ska det finnas möjlighet att toggla knappen, dvs att den alltid börjar i avstängt läge. Alternativt kan den komma ihåg senaste läge.
Tyvärr behövs specialmjukvara som pillar i bilens inställningar via OBD2 porten. Jag tänkte höra med VW-verkstaden om de inte kan göra det. Men jag har inte varit där sedan vi hämtade bilen.
Det är ju inte tillåtet enligt direktivet. Det står att den ska gå att stänga av utav föraren men att den alltid ska vara påslagen när bilen startar nästa gång.

Är det VuskWagen som är igång igen? :shock:
Verdi

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att elbilar ska låta som motsvarande fossil variant,
hoppa fram 25 år och anta att det inte finns några fossilare kvar ;) :lol:
Förövrigt är hela grejen trams, om man tänker igenom den ordentligt (plus att den är framkrystad
av fossil-lobbyn).

Jag håller inte med. Jag tycker det är svindrygt när man glider fram på en stor parkering och folk inte flyttar på sig eftersom de inte hör en. Ska man öppna rutan och skrika?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Teslaspolen »

IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

carl-pedal skrev:
Teslaspolen skrev:
Var samma på Leafen, tre knappar behövdes för att starta. Power -> Dammsugaroljud av -> Lägga i B läge på växelprylen. :lol:
Eller så skruvar man ur handskfacket och kopplar ur "modul C" eller "E" på japan Leaf. Då är det alltid tyst och skönt, precis som i Tesla. 8-)

Ioniq däremot, fyra knappar - On, tyst på ljudet, sportläge och Drive.
Enklast på Leaf är att ta hem LeafSpy och stänga av alla ljud. Det är så skönt med en helt tyst bil. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Ja ett pling ljus som spårvagnarna har hade varit bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
På e-Golfen ska det finnas möjlighet att toggla knappen, dvs att den alltid börjar i avstängt läge. Alternativt kan den komma ihåg senaste läge.
Tyvärr behövs specialmjukvara som pillar i bilens inställningar via OBD2 porten. Jag tänkte höra med VW-verkstaden om de inte kan göra det. Men jag har inte varit där sedan vi hämtade bilen.
Det är ju inte tillåtet enligt direktivet. Det står att den ska gå att stänga av utav föraren men att den alltid ska vara påslagen när bilen startar nästa gång.

Är det VuskWagen som är igång igen? :shock:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Det finns en sak till som jag vill att de ska ändra och det är temperaturinställningen. Av någon totalt obegriplig anledning har de just i e-Golfen gjort så att den defaultar till 22 grader. Varje gång man kör iväg står den på 22 grader igen. Helt puckat. Men det går att ändra på samma vis, jag vet hur man gör ungefär, bara att jag inte har verktyget.
Verdi skrev:
Jag håller inte med. Jag tycker det är svindrygt när man glider fram på en stor parkering och folk inte flyttar på sig eftersom de inte hör en. Ska man öppna rutan och skrika?
Tyvärr hjälper konstgjort brumbrum-ljud inte mot dessa människor som inte flyttar på sig. Jag har testat flera gånger. Det händer ingenting. Antingen så fattar de inte att det är en bil som låter bakom dem eller så skiter de bara i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
IngeIngen har reagerat på dammsugarljudet vår Leaf hade. Har dock börjat fundera på trådlös dörrklocka att sätta i frunken...!
Precis! Det skulle vara mycket bättre!
Ja ett pling ljus som spårvagnarna har hade varit bra.
Ja vad som helst som jag som förare kan styra själv vore bättre, precis samma princip som på cykel men bara inte bilens riktiga tuta för då skrämmer man ju ihjäl folk istället (eller väcker folk som sover).
Det borde vara programmerbart vad gäller vilket ljud och hur högt kanske.
Och framförallt så måste det gälla alla fordon som kan framföras tyst, oavsett drivkälla! Postens gasbilar eller typ alla nya lite dyrare bilar låter nästan inget alls osv osv, och det här tramset som
reglerna styr mot nu funkar ändå inte i en jäkla massa fall ändå som tex i hårt väder eller i miljöer där det redan är en massa ljud (mest andra fossilare förvisso och när dom minskar i antal kraftigt
så kanske det blir skapligt tyst även i stora parkeringsgarage eller när det körs stora arbetsmaskiner i närheten tex) eller för all del det faktum att varken döva eller folk med hörlurar i öronen osv inte hör något.

Men det är precis som Verdi skrev ovan irriterande när man ska köra och folk inte hör bilen och därför inte flyttar på sig (och dom blir ju lite skrämda när dom till slut upptäcker bilen bakom sig) så NÅT
vill man nog göra åt "problemet" men inte dom här trams-reglerna som vi får nu.
Ganska många i Norge (och även här) som monterat egna grejer och det funkar ganska bra av det jag hört iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Men eftersom det inte är tillåtet så tror jag knappast att verkstadspersonalen skulle göra det (om de inte är okunniga om lagen). Iofs så är det inte olagligt förrän efter 190101 att tysta ljudet, men det är väl detsamma med det som med TPMS-funktionen i Zoe. Det är inte lag på det i Sverige och inte utanför EU, så därför finns möjligheten att koppla ur funktionen, men Renault Sverige vill inte göra det ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
Jag har en bra kontakt på min verkstad som hjälpt mig programera om Škodan. Vet någon hur man hittar inställningarna i menyerna för att ändra på brum-brumljudet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
För att präktiga Sverige alltid vill vara bäst i klassen! Här inför vi ju glatt alla nya EU-förordningar trots att man i övriga EU-länder försöker komma undan i det längsta.

Vad gäller ventilerna i Zoen så har de sett till att inaktivera den funktionen i verkstädernas programvara så att man inte ska kunna välja bort det. Det finns en knapp, men den är grå och går inte att klicka på. Men utanför EU är det naturligtvis möjligt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Verkstaden vet garanterat inget om reglerna. Och dessutom är brumbrum-knappen i e-Golfen än så länge bara tillval utanför Sverige, åtminstone i Tyskland. Rimligen borde det då vara ok att stänga av den permanent. Varför den ingår i standardutrustningen just i Sverige kommer för alltid förbli en gåta för mig, men så är det i nuläget. Sen kan man ju undra varför man skulle vilja betala extra för en sån tramssak som ändå inte hjälper mot hörlurefolket.
Jag har en bra kontakt på min verkstad som hjälpt mig programera om Škodan. Vet någon hur man hittar inställningarna i menyerna för att ändra på brum-brumljudet?
Det fanns en beskrivning på tyska e-Golf forumet. Men det ligger nere. Vet inte om det är tillfälligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av LarsL »

Det här med att gasa så att folk ska flytta på sig är ju grymt störigt. Vi råkade ut för det utan för jobbet i våras, naturligtvis en BMW. Vi fick helt plötsligt väldigt svårt att ta oss fram och gick väldigt långsamt... Nej motorljud funkar inte! Ta det lugnt där det finns gående (punkt!).
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Aukustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) för elfordon

Inlägg av Lembritt »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det är som sagt ingen inställning som går att ändra bara så. Men precis som allt annat kan man programmera om den om man har rätt verktyg.
Men eftersom det inte är tillåtet så tror jag knappast att verkstadspersonalen skulle göra det (om de inte är okunniga om lagen). Iofs så är det inte olagligt förrän efter 190101 att tysta ljudet, men det är väl detsamma med det som med TPMS-funktionen i Zoe. Det är inte lag på det i Sverige och inte utanför EU, så därför finns möjligheten att koppla ur funktionen, men Renault Sverige vill inte göra det ändå.
TPMS - Tire Pressure Monitoring System?

On topic.
Tycker bara detta är löjligt. Har inte märkt att folk är mer i vägen när jag åker i Teslan än min brum brum Dodge Magnum SRT8.
Går folk i vägen, skiter dom i att det låter bakom dom.

Nu tycker jag inte detta skulle vara något stort problem som man måste lösa.
Man glider lugnt på parkeringar och visar hänsyn till gångare och då brukar dom göra detsamma.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar