Det kommer ju upp i olika sammanhang, detta syntetiska ljud som ska varna fotgängare när en livsfarlig elbil kommer körande. Jag tog mig för att leta upp EU-förordningen som reglerar detta. Tänkte att det kunde vara ett trevligt diskussionsunderlag.
Här är en länk till förordningen:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 41&from=SV
Transportstyrelsen gjorde dessutom en studie på detta där de bl.a. kom fram till att ljudnivån från förbränningsmotorer i personbilar överstiger ljudnivån från däcken under 20 km/h. Här är en länk till den studien:
https://transportstyrelsen.se/globalass ... buller.pdf
I EU-förordningen är det i dess bilaga VIII som man beskriver hur detta fordonsvarningssystem ska vara utformat. Jag kopierar in detta här eftersom det är här det riktigt intressanta finns:
En annan intressant skrivning är denna i artikel 8 i förordningen:BILAGA VIII
MÄTNINGAR GÄLLANDE DET AKUSTISKA FORDONSVARNINGSSYSTEMET (AVAS)
I denna bilaga föreskrivs åtgärder för akustiska fordonsvarningssystem (AVAS) för fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift.
AVAS
1. Systemets prestanda
Ett AVAS-system som är installerat på ett fordon ska uppfylla nedanstående krav.
2. Driftförhållanden
a) Ljudgenereringsmetod
AVAS-systemet ska automatiskt generera ljud inom ett minsta fordonshastighetsintervall från start och upp till cirka 20 km/tim samt vid backning. Om fordonet är försett med en förbränningsmotor som är i drift inom det ovan definierade fordonshastighetsområdet, ska AVAS-systemet inte generera ljud. För fordon som har en ljudvarningsanordning vid backning är det inte nödvändigt att AVAS-systemet genererar ljud vid backning.
b) På- och avstängningsknapp
AVAS-systemet ska ha en på- och avstängningsknapp som är lättillgänglig för fordonets förare. Efter omstart av fordonet ska AVAS-systemet automatiskt slås på.
c) Dämpning
AVAS-systemets ljudnivå får dämpas tillfälligtvis under fordonets drift.
3. Ljudets typ och volym
a) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska vara ett kontinuerligt ljud som ger fotgängare och andra trafikanter information om ett fordons drift. Ljudet bör ha en tydlig koppling till fordonets gång och bör likna ljudet från ett fordon i samma kategori som är försett med en förbränningsmotor.
b) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska ha en lättbegriplig koppling till fordonets gång, exempelvis genom automatisk variation av ljudnivå eller ljudegenskaper synkroniserat med fordonets hastighet.
c) Den ljudnivå som genereras av AVAS-systemet får inte överstiga ljudnivån hos ett fordon i kategori M1 som är försett med en förbränningsmotor och körs under samma förhållanden.
Hur tolkar ni detta? Jag tolkar det som att nya bilmodeller som inte nått marknaden före 1 juli 2019 måste ha det från start, men att modeller som funnits före 1 juli 2019 måste få det i alla nytillverkade bilar senast 1 juli 2021.Artikel 8
Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS)
Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem som uppfyller kraven i bilaga VIII i nya typer av fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den i juli 2019. Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem i alla nya fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den 1 juli 2021. Om en tillverkare väljer att installera AVAS i fordon före dessa datum ska de säkerställa att de AVAS-systemen uppfyller kraven i bilaga VIII.