Elbilsefterfrågan ökar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
themax skrev:
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.

Idag får jag gratulationer.
Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?
Kan det vara en dag då en viss elbil presenterades och kunde reserveras? ;)
Haha ok :lol: Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ;) )

Lite förvånad att de gratulerar dock. Nog för att jag på alla sätt tror det blir en fantastisk bil, men de som aldrig riskerade sina 10.000:- likt oss verkar ju kunna stoppa in pengarna nu och få leverans ungefär samtidigt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Haha ok :lol: Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ;) ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Haha ok :lol: Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ;) ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...;)
:lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Bjelke »

:lol: Fan va bäst!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Haha ok :lol: Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ;) ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...;)
Wow! Galet :) Tänk om alla John Doe / Sven Svensson var lika Tesla-insatta som dig, då hade vår värld varit en ännu bättre plats :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Grimlos »

För att återknyta till trådens huvudfråga, kan jag ju bidra med mitt elbilsägande.

Jag bor med sambo + en tremånaders i lgh utan egen laddplats, dock är villa på gång inom nåt halvår. Vi körde inte mycket bil innan vi skaffade Leafen kanske 800-1000 mil/år men blir säkert desto mer med barn och släkt att besöka. Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa. Hur gick det till ?

Kombinationen av
- Miljötänkande
- Gynna inhemsk energiproduktion
- Rimligt pris (1,95% ränta på finans via facket)
- Bra investering på lång sikt, vi ska ha den 6-7 år
- TYST bil!
- Säker
- Prestanda när man behöver den (från start, 0-60 främst)

Men kanske framförallt för att det nu finns betydligt bättre alternativ än för bara två år sedan. Nya Leaf och IONIQ har tillräckligt utrymme och räckvidd för att vara praktiska. Sett i retrospekt hade kanske gen 1 Leaf räckt men ex vis Tesla är för mkt pengar, även begagnad, och Zoe för liten för att passa oss inkl barnvagn.

Med det vill jag ha sagt att eftersom alternativen bland elbilarna blivit bättre och bättre samt att det nu finns erfarenhet av dem. Och sammantaget övertygar det efterhand Bilköpare Svensson. Många reportage har också talat sig varma för Leaf, IONIQ, Kona och Niro.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Jerker »

Grimlos skrev:
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?

Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil! :shock:
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Sofie »

Jerker skrev:
Grimlos skrev:
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?

Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil! :shock:
Samma här 3000:- fick jag för bilen som Teslan ersatte.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Grimlos »

Jerker skrev:
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?

Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil! :shock:
Och kanske blir nästa en model Y för oss. då borde den ju funnits 2-3 år när det är dags...

Instämmer annars att man lätt blir lite "elbilskonsult" eller kanske snarare "ofrivillig entusiast."

Den första frågan jag får när jag berättar att vi köpt elbil är "hur långt går den" och sen "hur lång tid tar det att ladda".

Det är ju lite trist att det alltid ska vara en fråga om tid och räckvidd. Men 25-28 mils räckvidd som Leafen har går hem för de flesta. Dock alltid med lite snack om man ju ändå tar en paus på långfärder, oavsett bil.

Jag kan däremot tycka att man borde sälja in två saker ang elbilar så att det går upp ett ljus hos många:
- Ladda hemma
- Minst 95% av dina resor är inom bilens räckvidd

Det är ett annat tankesätt och jag tror det går många förbi när de avfärdar elbilar.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Grimlos skrev:
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?

Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil! :shock:
Hmm... Jag börjar ju fundera på vad jag egentligen har åstadkommit under mina 16 år med elbilar... :? Jerker du är en ikon!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Grimlos skrev:
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?

Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil! :shock:
Hmm... Jag börjar ju fundera på vad jag egentligen har åstadkommit under mina 16 år med elbilar... :? Jerker du är en ikon!
Du var för tidigt ute, bara. Jag rider på den våg som du och andra skapat före oss!
Skriv svar