Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Men det är besvärligt om man har en del andra lån och ytterligare familje-aktiviteter som kräver andra prioriteter.
Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.
Nej, det går inte se på bilen om någon är rik eller inte. Kanske kan man se om de har möjlighet till förmånsbil eller inte däremot.
Många av de rikaste jag känner känt har också varit några av de snålaste jag känner till. De skulle inte få för sig att köpa något så onödigt som en dyr ny bil.
Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.
Nej, det går inte se på bilen om någon är rik eller inte. Kanske kan man se om de har möjlighet till förmånsbil eller inte däremot.
Många av de rikaste jag känner känt har också varit några av de snålaste jag känner till. De skulle inte få för sig att köpa något så onödigt som en dyr ny bil.
Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.
Ja precis, var och en har sina egna preferenser.
Tycker synd om folk så lever över sina tillgångar. Måste vara jobbigt att alltid ligger efter. Känner många som byter bil innan de betalat av lånet på inbytes bilen. Efter några såna affärer sitter man och betalar av lån som är större en bilens värde
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?
Kan det vara en dag då en viss elbil presenterades och kunde reserveras?
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?
Kan det vara en dag då en viss elbil presenterades och kunde reserveras?
Haha ok Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson )
Lite förvånad att de gratulerar dock. Nog för att jag på alla sätt tror det blir en fantastisk bil, men de som aldrig riskerade sina 10.000:- likt oss verkar ju kunna stoppa in pengarna nu och få leverans ungefär samtidigt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Haha ok Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Haha ok Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...
Haha ok Ibland blir man avslöjad som nykomling i Teslavärlden. Före september 2016 visste jag knappt mer än "Svensson" (och nej, inte Svensson som läst precis allt, utan Sven Svensson ).
Är det mig du tänker på och i vilken del då? Mot förstanamn är Sven...
Wow! Galet Tänk om alla John Doe / Sven Svensson var lika Tesla-insatta som dig, då hade vår värld varit en ännu bättre plats
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
För att återknyta till trådens huvudfråga, kan jag ju bidra med mitt elbilsägande.
Jag bor med sambo + en tremånaders i lgh utan egen laddplats, dock är villa på gång inom nåt halvår. Vi körde inte mycket bil innan vi skaffade Leafen kanske 800-1000 mil/år men blir säkert desto mer med barn och släkt att besöka. Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa. Hur gick det till ?
Kombinationen av
- Miljötänkande
- Gynna inhemsk energiproduktion
- Rimligt pris (1,95% ränta på finans via facket)
- Bra investering på lång sikt, vi ska ha den 6-7 år
- TYST bil!
- Säker
- Prestanda när man behöver den (från start, 0-60 främst)
Men kanske framförallt för att det nu finns betydligt bättre alternativ än för bara två år sedan. Nya Leaf och IONIQ har tillräckligt utrymme och räckvidd för att vara praktiska. Sett i retrospekt hade kanske gen 1 Leaf räckt men ex vis Tesla är för mkt pengar, även begagnad, och Zoe för liten för att passa oss inkl barnvagn.
Med det vill jag ha sagt att eftersom alternativen bland elbilarna blivit bättre och bättre samt att det nu finns erfarenhet av dem. Och sammantaget övertygar det efterhand Bilköpare Svensson. Många reportage har också talat sig varma för Leaf, IONIQ, Kona och Niro.
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!
Samma här 3000:- fick jag för bilen som Teslan ersatte.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!
Och kanske blir nästa en model Y för oss. då borde den ju funnits 2-3 år när det är dags...
Instämmer annars att man lätt blir lite "elbilskonsult" eller kanske snarare "ofrivillig entusiast."
Den första frågan jag får när jag berättar att vi köpt elbil är "hur långt går den" och sen "hur lång tid tar det att ladda".
Det är ju lite trist att det alltid ska vara en fråga om tid och räckvidd. Men 25-28 mils räckvidd som Leafen har går hem för de flesta. Dock alltid med lite snack om man ju ändå tar en paus på långfärder, oavsett bil.
Jag kan däremot tycka att man borde sälja in två saker ang elbilar så att det går upp ett ljus hos många:
- Ladda hemma
- Minst 95% av dina resor är inom bilens räckvidd
Det är ett annat tankesätt och jag tror det går många förbi när de avfärdar elbilar.
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!
Hmm... Jag börjar ju fundera på vad jag egentligen har åstadkommit under mina 16 år med elbilar... Jerker du är en ikon!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Vi gick från en 5.000 kr nästan skrotfärdig Volvo till kanske den enda nya bilen vi kommer köpa.
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!
Hmm... Jag börjar ju fundera på vad jag egentligen har åstadkommit under mina 16 år med elbilar... Jerker du är en ikon!
Du var för tidigt ute, bara. Jag rider på den våg som du och andra skapat före oss!