Elbilsefterfrågan ökar
Moderator: Redaktion
Elbilsefterfrågan ökar
Jag undrar om det bara är jag eller om det är andra som också känner att proppen liksom har gått ur vad det gäller elbilar? Jag har haft elbil i 2½ år och pratat elbilar med min omgivning i 3 år. Visst, de flesta har varit positiva, men det har inte hänt nåt tidigare. Först nu, denna sommar verkar alla börja prata om att de ska köpa elbil och de kommer till mig för att få råd om vad de ska titta på.
Flera hänvisar till miljöångest, men andra verkar bara ha mognat. Det tråkiga är att man tvingas säga att tyvärr får du vänta många månader och ända upp till nåt år på att få en beställd bil levererad.
Vad upplever ni andra?
Flera hänvisar till miljöångest, men andra verkar bara ha mognat. Det tråkiga är att man tvingas säga att tyvärr får du vänta många månader och ända upp till nåt år på att få en beställd bil levererad.
Vad upplever ni andra?
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Vänner och bekanta börjar bli mer positiva till elbilar.
Körde med vänner 220 km i vår gamla Leaf för 2 år sedan, de tyckte det kändes trögt då vi var tvungna att snabbladda tre gånger(laddstolparna låg inte så optimalt placerade, dessutom var en ur funktion). Nu när vi kan köra samma sträcka med Leaf40 och endast ett kort laddstopp på 15 minuter är de mer positivt inställda.
Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp och utbudet litet. Andra har problem med att de bor i flerfamiljshus utan ladd möjligheter. Knäcken hade nog varit att få besked av bilförsäljaren att elbilen kan levereras om ca ett till två år.
Körde med vänner 220 km i vår gamla Leaf för 2 år sedan, de tyckte det kändes trögt då vi var tvungna att snabbladda tre gånger(laddstolparna låg inte så optimalt placerade, dessutom var en ur funktion). Nu när vi kan köra samma sträcka med Leaf40 och endast ett kort laddstopp på 15 minuter är de mer positivt inställda.
Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp och utbudet litet. Andra har problem med att de bor i flerfamiljshus utan ladd möjligheter. Knäcken hade nog varit att få besked av bilförsäljaren att elbilen kan levereras om ca ett till två år.
Polestar 2 awd -21
- Musikmannen66
- Teslaägare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
- Ort: Tjörn
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag är beredd att hålla med dig Jerker. Flera av mina vänner gör inköp av elbil eller börjar sondera terrängen på allvar.
Model S 75 . Svart med taklucka
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Håller med, nu börjar budskapet gå fram. Lite beror säkert på att man med 60k i bonus faktiskt har lättare att räkna hem en investering, men även utan denna så tror jag att de flesta köpa sin sista fossil...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Man har sett effekten av "bonus"-malus redan. diesel har sjunktigt kraftigt och laddbilar (hybrider et.c.) har ökat markant.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Framför allt tycker jag mig höra att nästa bil blir en elbil, dvs många i kretsen runt mig har köpt sin sista bensin/diesel. Förhoppningsvis behåller de den nuvarande tills det finns en motsvarande utsläppsfri. För många är det just modellprogrammet som måste bli bättre.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
...folk kan inte räkna.LarsA skrev:”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Är det inte lite tidigt att dra den slutsatsen? Många dieslar lär väl ha ställts på 30 juni, för att gå på gamla regler, snarare än 1 juli, sålda eller inte, så statistiken för juli lär väl inte vara helt representativ.Mickep skrev:Man har sett effekten av "bonus"-malus redan. diesel har sjunktigt kraftigt och laddbilar (hybrider et.c.) har ökat markant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Inköp betyder inköp, inte driftkostnad. Förvånansvärt många (kanske inte, på detta forum?) har svårt att se bortom sin egen situation, framför allt ekonomiskt. Om du inte har pengar har du inte pengar. Punkt. Har du pengar har du pengar, och får låna mer pengar, och tjänar mer pengar, och så vidare. Men det är lätt att glömma att inte alla har det lika bra som en själv.Walker skrev:...folk kan inte räkna.LarsA skrev:”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång”
Svart X75D -17
Re: Elbilsefterfrågan ökar
"...folk kan inte räkna."Walker skrev:...folk kan inte räkna.LarsA skrev:”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång”
Det har du rätt i.
En gång i tiden körde jag en Volvo 360GLT och var ganska fattig med dåligt betalt jobb . Volvon drack 100kr Från Aneby till Jönköping och tillbaka ca 9mil.
Idag har jag lite bättre betalt jobb och en mycket större bil som tar ca 60kr för samma resa. Visst har du rätt folk kan inte räkna
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Så är det. Det är jättebra och visserligen helt sant att en elbil i det långa loppet kan vara billigare än en bensinbil. Men den måste ändå betalas med någonting. Alla har inte möjlighet att låna så mycket pengar. Åtminstone inte till bra villkor. Jag vet hur det är, för jag är av någon anledning en av dem som bankerna inte är intresserade av som kund. Tack och lov har jag mestadels haft en så pass bra ekonomi att det inte spelade någon roll. Men alla har inte den turen.rockard skrev:Inköp betyder inköp, inte driftkostnad. Förvånansvärt många (kanske inte, på detta forum?) har svårt att se bortom sin egen situation, framför allt ekonomiskt. Om du inte har pengar har du inte pengar. Punkt. Har du pengar har du pengar, och får låna mer pengar, och tjänar mer pengar, och så vidare. Men det är lätt att glömma att inte alla har det lika bra som en själv.Walker skrev:...folk kan inte räkna.LarsA skrev:”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång”
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Nu menade jag faktiskt (för en gångs skull) inte Tesla, utan en eGolf, Leaf, Zoe mm.
Har man inte råd att köpa ny bil överhuvudtaget så förstår jag det också - då är man hänvisad till fossilhäckar eftersom som utbudet av begagnade elbilar är starkt begränsat.
Vad jag menar är folk som högljutt protesterar att ”en eGolf kostar över 400K!” och istället köper en ny bensinGolf för strax under 200”. Räkna lite på månadskostnaden av det bilägandet om man kör ca 2000 mil/år.
Har man inte råd att köpa ny bil överhuvudtaget så förstår jag det också - då är man hänvisad till fossilhäckar eftersom som utbudet av begagnade elbilar är starkt begränsat.
Vad jag menar är folk som högljutt protesterar att ”en eGolf kostar över 400K!” och istället köper en ny bensinGolf för strax under 200”. Räkna lite på månadskostnaden av det bilägandet om man kör ca 2000 mil/år.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Om bensingolfen kostar under 200000 och eGolfen över 400000 dröjer det länge innan man kan räkna hem eGolfen. Dessutom ska man inte underskatta det faktum att man binder avsevärt mer kapital med den dyrare bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Nu har jag tagit hjälp av VW hemsidaWalker skrev:Nu menade jag faktiskt (för en gångs skull) inte Tesla, utan en eGolf, Leaf, Zoe mm.
Har man inte råd att köpa ny bil överhuvudtaget så förstår jag det också - då är man hänvisad till fossilhäckar eftersom som utbudet av begagnade elbilar är starkt begränsat.
Vad jag menar är folk som högljutt protesterar att ”en eGolf kostar över 400K!” och istället köper en ny bensinGolf för strax under 200”. Räkna lite på månadskostnaden av det bilägandet om man kör ca 2000 mil/år.
eGolf 409900.- 36 mån/20% kontant (81980.-) restskuld 50% ränta 3,21%
= 4090.-/mån
Samma för billigaste bensinaren (206900.-)
= 2064.-/mån
Lägg därtill merkostnad bränsle. 1000.-/mån. Då kostar elbilen 1000.- mer/mån. Nu vet nog alla här inne att värdet inte sjunker lika häftigt på en elbil på 3 år. Dessutom är skatt och service betydligt billigare. Jag har svårt att tro att det i slutänden skulle bli dyrare med elbilen. Men även om så är det inga astronomiska summor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
+1LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Ja, men genomsnittsbilen körs nog inte mer än 1300 mil/år. Dessutom misstänker jag att de nya bilar som köps privat körs mindre per år än de som är tjänstebilar. Det är i alla fall tydligt att när folk köper bil privat är andelen mindre och billigare bilar högre än när de har tjänstebil.LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Så när det gäller bilar som körs mycket är nog förmånsvärdet den viktigaste aspekten och då spelar inte nybilspriset lika stor roll (om elbilar har gynnsamma förmånsvärden), men då kan man tvingas ta hänsyn till arbetsgivarens policy.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det tar ett antal år och många mil att räkna hem en e-Golf. Och 200-tusen mer i inköpspris motsvarar i ärlighetens namn en hel bil. Om man har säg 100-tusen som kontantinsats och lånar resten så blir lånet i fallet med e-Golfen ungefär tre gånger större än för en vanlig Golf. Jag skulle dra mig för att låna 300k för en bil. Oavsett hur billig den är i drift. För det är jäkligt mycket pengar. Mer än vad jag någonsin har lagt på en ny bil innan jag hamnade i elbilsträsket. Och räntan måste ju också betalas. Den kan vara rätt saftig för ett billån.
Privatleasing däremot är kanske en annan femma. Men just e-Golfen är skitdyr att leasa privat.
Privatleasing däremot är kanske en annan femma. Men just e-Golfen är skitdyr att leasa privat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Även om man inte lånar så spelar prisskillnaden stor roll. Nu har vi visserligen en period av ovanligt stark utveckling på aktiemarknaden bakom oss de senaste åren, men under den perioden har jag haft en avkastning på 15-20 % per år. Även om man skulle halvera det så blir det en hel del pengar per år, även på en förhållandevis liten summa som mellanskillnaden mellan eGolf och bensingolf på 200000. Det räcker till rätt mycket bensin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Som sagt för e-Golf vs Golf går gränsen vid.Verdi skrev:Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Brytgränsen för Golf går vid ca 2200mil/år.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus!
X100 lev.14/8-18.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det håller jag helt med om. Men det är ändå intressant att se vad ekonomin säger, för i slutänden påverkar den de flestas köpbeslut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det är så klart sant, dom som har råd men tycker; näh, jag ska spara mina pengar och köper en fossil, miljön får någon annan fixa. Och sedan köper massa annat onödigt, flyger till Thailand minst en gång per år, osv... Ja då är det inte mycket vettigt och dom borde skämmas ärligt talat.far1far2 skrev:Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus!
Sen finns ju dom som helt enkelt inte har pengarna, lågavlönade jobb, bor i liten och billig lägenhet och så vidare. Det är en helt annan femma, har man inte råd så ska man inte få skit för det.
Citatet "We do what we must, because we can." passar lustigt nog in väldigt bra här.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A