Elbilsefterfrågan ökar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Jerker »

Jag undrar om det bara är jag eller om det är andra som också känner att proppen liksom har gått ur vad det gäller elbilar? Jag har haft elbil i 2½ år och pratat elbilar med min omgivning i 3 år. Visst, de flesta har varit positiva, men det har inte hänt nåt tidigare. Först nu, denna sommar verkar alla börja prata om att de ska köpa elbil och de kommer till mig för att få råd om vad de ska titta på.

Flera hänvisar till miljöångest, men andra verkar bara ha mognat. Det tråkiga är att man tvingas säga att tyvärr får du vänta många månader och ända upp till nåt år på att få en beställd bil levererad.

Vad upplever ni andra?
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av LarsA »

Vänner och bekanta börjar bli mer positiva till elbilar.
Körde med vänner 220 km i vår gamla Leaf för 2 år sedan, de tyckte det kändes trögt då vi var tvungna att snabbladda tre gånger(laddstolparna låg inte så optimalt placerade, dessutom var en ur funktion). Nu när vi kan köra samma sträcka med Leaf40 och endast ett kort laddstopp på 15 minuter är de mer positivt inställda.
Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp och utbudet litet. Andra har problem med att de bor i flerfamiljshus utan ladd möjligheter. Knäcken hade nog varit att få besked av bilförsäljaren att elbilen kan levereras om ca ett till två år.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Musikmannen66 »

Jag är beredd att hålla med dig Jerker. Flera av mina vänner gör inköp av elbil eller börjar sondera terrängen på allvar.
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av zyax »

Håller med, nu börjar budskapet gå fram. Lite beror säkert på att man med 60k i bonus faktiskt har lättare att räkna hem en investering, men även utan denna så tror jag att de flesta köpa sin sista fossil...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Mickep »

Man har sett effekten av "bonus"-malus redan. diesel har sjunktigt kraftigt och laddbilar (hybrider et.c.) har ökat markant.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av dhogborg »

Framför allt tycker jag mig höra att nästa bil blir en elbil, dvs många i kretsen runt mig har köpt sin sista bensin/diesel. Förhoppningsvis behåller de den nuvarande tills det finns en motsvarande utsläppsfri. För många är det just modellprogrammet som måste bli bättre.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Walker »

LarsA skrev:
”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
...folk kan inte räkna.

”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång” :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Man har sett effekten av "bonus"-malus redan. diesel har sjunktigt kraftigt och laddbilar (hybrider et.c.) har ökat markant.
Är det inte lite tidigt att dra den slutsatsen? Många dieslar lär väl ha ställts på 30 juni, för att gå på gamla regler, snarare än 1 juli, sålda eller inte, så statistiken för juli lär väl inte vara helt representativ.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av rockard »

Walker skrev:
LarsA skrev:
”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
...folk kan inte räkna.

”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång” :roll:
Inköp betyder inköp, inte driftkostnad. Förvånansvärt många (kanske inte, på detta forum?) har svårt att se bortom sin egen situation, framför allt ekonomiskt. Om du inte har pengar har du inte pengar. Punkt. Har du pengar har du pengar, och får låna mer pengar, och tjänar mer pengar, och så vidare. Men det är lätt att glömma att inte alla har det lika bra som en själv.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
LarsA skrev:
”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
...folk kan inte räkna.

”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång” :roll:
"...folk kan inte räkna."
Det har du rätt i.
En gång i tiden körde jag en Volvo 360GLT och var ganska fattig med dåligt betalt jobb . Volvon drack 100kr Från Aneby till Jönköping och tillbaka ca 9mil.
Idag har jag lite bättre betalt jobb och en mycket större bil som tar ca 60kr för samma resa. Visst har du rätt folk kan inte räkna :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av mati »

rockard skrev:
Walker skrev:
LarsA skrev:
”Problemet är dock priset, de tycker att elbilar är för dyra i inköp”
...folk kan inte räkna.

”Alla säger att bensinen blivit så dyr - det har jag inte märkt, jag tankar fortfarande för 300.-/gång” :roll:
Inköp betyder inköp, inte driftkostnad. Förvånansvärt många (kanske inte, på detta forum?) har svårt att se bortom sin egen situation, framför allt ekonomiskt. Om du inte har pengar har du inte pengar. Punkt. Har du pengar har du pengar, och får låna mer pengar, och tjänar mer pengar, och så vidare. Men det är lätt att glömma att inte alla har det lika bra som en själv.
Så är det. Det är jättebra och visserligen helt sant att en elbil i det långa loppet kan vara billigare än en bensinbil. Men den måste ändå betalas med någonting. Alla har inte möjlighet att låna så mycket pengar. Åtminstone inte till bra villkor. Jag vet hur det är, för jag är av någon anledning en av dem som bankerna inte är intresserade av som kund. Tack och lov har jag mestadels haft en så pass bra ekonomi att det inte spelade någon roll. Men alla har inte den turen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Walker »

Nu menade jag faktiskt (för en gångs skull) inte Tesla, utan en eGolf, Leaf, Zoe mm.
Har man inte råd att köpa ny bil överhuvudtaget så förstår jag det också - då är man hänvisad till fossilhäckar eftersom som utbudet av begagnade elbilar är starkt begränsat.
Vad jag menar är folk som högljutt protesterar att ”en eGolf kostar över 400K!” och istället köper en ny bensinGolf för strax under 200”. Räkna lite på månadskostnaden av det bilägandet om man kör ca 2000 mil/år.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Niklas Z »

Om bensingolfen kostar under 200000 och eGolfen över 400000 dröjer det länge innan man kan räkna hem eGolfen. Dessutom ska man inte underskatta det faktum att man binder avsevärt mer kapital med den dyrare bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Walker »

Walker skrev:
Nu menade jag faktiskt (för en gångs skull) inte Tesla, utan en eGolf, Leaf, Zoe mm.
Har man inte råd att köpa ny bil överhuvudtaget så förstår jag det också - då är man hänvisad till fossilhäckar eftersom som utbudet av begagnade elbilar är starkt begränsat.
Vad jag menar är folk som högljutt protesterar att ”en eGolf kostar över 400K!” och istället köper en ny bensinGolf för strax under 200”. Räkna lite på månadskostnaden av det bilägandet om man kör ca 2000 mil/år.
Nu har jag tagit hjälp av VW hemsida
eGolf 409900.- 36 mån/20% kontant (81980.-) restskuld 50% ränta 3,21%
= 4090.-/mån
Samma för billigaste bensinaren (206900.-)
= 2064.-/mån
Lägg därtill merkostnad bränsle. 1000.-/mån. Då kostar elbilen 1000.- mer/mån. Nu vet nog alla här inne att värdet inte sjunker lika häftigt på en elbil på 3 år. Dessutom är skatt och service betydligt billigare. Jag har svårt att tro att det i slutänden skulle bli dyrare med elbilen. Men även om så är det inga astronomiska summor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av LarsL »

Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
+1
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Ja, men genomsnittsbilen körs nog inte mer än 1300 mil/år. Dessutom misstänker jag att de nya bilar som köps privat körs mindre per år än de som är tjänstebilar. Det är i alla fall tydligt att när folk köper bil privat är andelen mindre och billigare bilar högre än när de har tjänstebil.
Så när det gäller bilar som körs mycket är nog förmånsvärdet den viktigaste aspekten och då spelar inte nybilspriset lika stor roll (om elbilar har gynnsamma förmånsvärden), men då kan man tvingas ta hänsyn till arbetsgivarens policy.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av mati »

Det tar ett antal år och många mil att räkna hem en e-Golf. Och 200-tusen mer i inköpspris motsvarar i ärlighetens namn en hel bil. Om man har säg 100-tusen som kontantinsats och lånar resten så blir lånet i fallet med e-Golfen ungefär tre gånger större än för en vanlig Golf. Jag skulle dra mig för att låna 300k för en bil. Oavsett hur billig den är i drift. För det är jäkligt mycket pengar. Mer än vad jag någonsin har lagt på en ny bil innan jag hamnade i elbilsträsket. Och räntan måste ju också betalas. Den kan vara rätt saftig för ett billån.
Privatleasing däremot är kanske en annan femma. Men just e-Golfen är skitdyr att leasa privat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av LarsL »

Brytgränsen för Golf går vid ca 2200mil/år.
Verdi

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...

Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Niklas Z »

Även om man inte lånar så spelar prisskillnaden stor roll. Nu har vi visserligen en period av ovanligt stark utveckling på aktiemarknaden bakom oss de senaste åren, men under den perioden har jag haft en avkastning på 15-20 % per år. Även om man skulle halvera det så blir det en hel del pengar per år, även på en förhållandevis liten summa som mellanskillnaden mellan eGolf och bensingolf på 200000. Det räcker till rätt mycket bensin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...

Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Som sagt för e-Golf vs Golf går gränsen vid.
Brytgränsen för Golf går vid ca 2200mil/år.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av far1far2 »

Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus! :D :D :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Niklas Z »

Det håller jag helt med om. Men det är ändå intressant att se vad ekonomin säger, för i slutänden påverkar den de flestas köpbeslut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av Teslaspolen »

far1far2 skrev:
Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus! :D :D :D
Det är så klart sant, dom som har råd men tycker; näh, jag ska spara mina pengar och köper en fossil, miljön får någon annan fixa. Och sedan köper massa annat onödigt, flyger till Thailand minst en gång per år, osv... Ja då är det inte mycket vettigt och dom borde skämmas ärligt talat.

Sen finns ju dom som helt enkelt inte har pengarna, lågavlönade jobb, bor i liten och billig lägenhet och så vidare. Det är en helt annan femma, har man inte råd så ska man inte få skit för det.

Citatet "We do what we must, because we can." passar lustigt nog in väldigt bra här.
Skriv svar