Leveranstider på elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Jag ska och prata elbil med ett par bekanta om ett par dagar. Då tänkte jag mig att kunna ha nån slags översikt över hur lång väntetid det är på olika tänkbara elbilar. Jag har t.ex. hört att det är c:a 1 år på e-Golf, 6-8 månader på BMW i-3 men jag vet inte om det stämmer. Kan vi hjälpas åt att upprätta en sån lista som man kan uppdatera vart efter? Jag skapar en lista här som jag kan uppdatera allt eftersom det kommer in uppgifter. Låt oss börja med bilar som är i produktion och går att beställa och jag följer förteckningen i tidningen Elbilen (men hoppar över vissa som inte känns särskilt aktuella och transportbilar):

BMW i3 33 kWh 4 månader (REX 3 månader)
Hyundai Ionic Electric 8-10 mån
Hyundai Kona, kommer kanske inom nåt år
Jaguar I-pace, 9 månader
Kia Soul Electric Finns i lager
Kia Niro EV, kommer kanske inom nåt år
Mitsubishi i-Miev
Nissan Leaf 40 kWh 5 månader (Tekna 9-10)
Renault Zoe R90 41 kWh 5 månader
Tesla S 3-4 månader, eller lagerbilar 6-8 veckor
Tesla X 3-4 månader, eller lagerbilar 6-8 veckor
Tesla 3 6-12 månader, kommer till Europa efter årsskiftet.
VW e-Golf 5-7 månader, kanske så mycket som 12.
VW e-UP! 4 månader
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 8 gång.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av vigge50 »

Hyundai Ioniq har jag läst om 9-12 månader för ett tag sedan i en FB-grupp, om det stämmer kan jag dock inte garantera men skulle inte förvåna mig med tanke på den låga produktionen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Tars »

Bmw 22 kWh, finns den ens till försäljning?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av vigge50 »

Tars skrev:
Bmw 22 kWh, finns den ens till försäljning?
Tror den slutade säljas förra året.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Tars skrev:
Bmw 22 kWh, finns den ens till försäljning?
Tror den slutade säljas förra året.
OK, plockar bort den.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Jag hittade en artikel hos Recharge från i slutet av maj. De hade ringt runt. Det kan ju ha ändrats sen dess, men jag satte in de väntetiderna de hade där tills vidare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av HelectriC »

Hyundai Kona ligger per idag på ca 2års leveranstid om man beställer i Norge idag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Jag hittade en artikel hos Recharge från i slutet av maj. De hade ringt runt. Det kan ju ha ändrats sen dess, men jag satte in de väntetiderna de hade där tills vidare.
Ser att du drog ner tiden för eGolf, har det inte rapporterats här på forumet ganska nyligen om 12 månaders väntetid?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
Jag hittade en artikel hos Recharge från i slutet av maj. De hade ringt runt. Det kan ju ha ändrats sen dess, men jag satte in de väntetiderna de hade där tills vidare.
Ser att du drog ner tiden för eGolf, har det inte rapporterats här på forumet ganska nyligen om 12 månaders väntetid?
OK, då var det här jag såg den uppgiften, hade allt för mig att jag läst det nånstans...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Bjelke »

Ajånik stämmer iaf enligt en säljare i Bollnäs för bara några veckor sedan, han sa då ca 10 månader (och upp till ett år)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av MariaB »

Om du vill nämna Hyundai Kona så går det inte att få en uppskattad leveranstid än i Sverige. Men det går att beställa. Återstår för Hyundai att sätta prislapp och leveranstid.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Ja, jag valde ju först att bara ta med bilar som verkligen levereras i Sverige idag. Model 3 är t.ex. inte heller med även om man skulle kunna sätta en leveranstid på 6-12 månader.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av LarsL »

Tycker det kan vara relevant att ta med Tesla Model 3 när folk undrar om leveranstid. Många tror ju att Tesla är sååå försenade och väntetiden är jättelång. Men om man jämför med andra bilar så ligger den på ungefär samma nivå skulle jag gissa, alltså 6-12 månader.

På samma sätt kan Kona vara intressant, fast åt andra hållet med sina 2 år.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Vasp »

I Storbritannien verkar de som har beställt Hyundai kona nu när de öppnade upp beställningarna ni i början av Augusti att få sina bilar i Januari.

Och det verkar ha varit väldigt många beställningar.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Pertan »

Pratade med en försäljare om Kona. Dom hade beställt i Juni och dom skulle komma i mars-april trodde han.
Så hur lång leveranstid det är i Norge gör ju inte att det är samma i Sverige.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av kanylbullen »

Tesla har ju ganska god tillgång på lagerbilar med 0 mil.. Man ser ju bara egna landets bestånd på hemsidan men ringer man till dem så slår de på hela Europa och det finns många och välja på och dyker upp nya bilar med några dagars mellanrum. Jag beställde en ny Model X som fanns i Tyskland och det skulle ta 2-3 veckor att få den.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Jag har uppdaterat förstainlägget och lagt till 3:an, Niro och Kona.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Teslaspolen »

Ford Focus Electric ofinns precis lika mycket som Fiat 500e eller Toyotas gamla Rav4 EV skulle jag tro. Hittar inget vettigt om den vid snabb sökning nu...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Ford Focus Electric ofinns precis lika mycket som Fiat 500e eller Toyotas gamla Rav4 EV skulle jag tro. Hittar inget vettigt om den vid snabb sökning nu...
Nej, det konstiga är att den finns med i Elbilens listning... Men jag plockar bort den.
Användarvisningsbild
trayion
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 sep 2015 23:49
Ort: Malmö

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av trayion »

Jaguar I-Pace, enligt säljaren, är just nu leverans i Mars. När jag frågade i Juni sa dom att beställde man i Juni kunna man få innan årsskiftet, men dom förväntade att beställningar i Juli skulle komma i Januari 2019, och beställningar i Augusti skulle levereras ungefär Mars 2019.
Hur länge den kurvan håller vet jag inte, men det var sista info jag fick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av HelectriC »

kanylbullen skrev:
Tesla har ju ganska god tillgång på lagerbilar med 0 mil.. Man ser ju bara egna landets bestånd på hemsidan men ringer man till dem så slår de på hela Europa och det finns många och välja på och dyker upp nya bilar med några dagars mellanrum. Jag beställde en ny Model X som fanns i Tyskland och det skulle ta 2-3 veckor att få den.
Fast dom där 2-3veckor na brukar glida ut ganska ordentligt och jag har hört från många som fått vänta nästan 2månader, trots att det stod 2veckor när dom beställde.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
kanylbullen skrev:
Tesla har ju ganska god tillgång på lagerbilar med 0 mil.. Man ser ju bara egna landets bestånd på hemsidan men ringer man till dem så slår de på hela Europa och det finns många och välja på och dyker upp nya bilar med några dagars mellanrum. Jag beställde en ny Model X som fanns i Tyskland och det skulle ta 2-3 veckor att få den.
Fast dom där 2-3veckor na brukar glida ut ganska ordentligt och jag har hört från många som fått vänta nästan 2månader, trots att det stod 2veckor när dom beställde.
När jag beställde min så var en demo lite på G och då sa säljaren att dom som står i Sverige kan man oftast få på ett par veckor medans dom i Tillburg mm kan ta 6-8 veckor,
så det stämmer nog...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Wilson »

Nu händer det. Alla vill köra elbil, och vissa generalagenter har inte fattat. Tror ni att vissa tillverkare prioriterat ned laddbilar i WLTP-testandet? Och att det därför tar så lång tid att kunna ens beställa.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/riksomf ... ara-bilar/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Jerker »

Wilson skrev:
Nu händer det. Alla vill köra elbil, och vissa generalagenter har inte fattat. Tror ni att vissa tillverkare prioriterat ned laddbilar i WLTP-testandet? Och att det därför tar så lång tid att kunna ens beställa.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/riksomf ... ara-bilar/
Frågan är hur mycket som bara är ett uppdämt behov som infriades nu efter 1/7 eller om det verkligen är så att alla nu plötsligt vill ha en elbil. Jag tror personligen att det verkligen är så att många nu plötsligt har bestämt sig för att byta till nåt laddbart och det är en kombination av att bonusen höjts och att många drabbats av klimatångest efter den varma sommaren.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Leveranstider på elbilar

Inlägg av Vasp »

Allt som inte är fossilbränslen verkar ha blivit betydligt populärare nu. Är även långa väntetider om man har tänkt skaffa sig fordonsgasdriven bil.

Som tur är har jag lagt mina bilplaner på is så drabbar inte mig.
Skriv svar