Leaf - 12mån leasing

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av danni »

TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Verdi »

Wilson skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Visst går det att åka bil billigare än det här. Men 1500 mil blir väl minst 15000kr/år i bränsle, även om man har en hyfsat snål fossilbil. Och kan man driva resten av ägandet (skatt, värdeminskning, däck, reparationer etc) för under 15000kr till så har man kommit billigare undan. För mig hade det dock varit svårt.

Går man på elbilsspåret kan jag mycket väl tänka mig att en begagnad Leaf eller liknande kan vara en bättre affär. Att sia om andrahandsvärden kan vara vanskligt, men jag tycker att det finns mycket som talar för att efterfrågan på elbilar stärks, samtidigt som utbudet är skralt. Detta skulle i så fall betyda att värdet faller långsamt (om alls på lite kortare sikt)

Så visst är det inte det absolut billigaste alternativet om man bara ser bilen som ett sätt att ta sig från A till B. Men att köra en ny bil med allt vad det innebär i form av trygghet, säkerhet och utrustning i ett år för 20 kr milen vill jag nog hävda är riktigt prisvärt. Speciellt en som kostar runt 340'kr efter bonusen. För övrigt är milkostnaden endast halvfast då den närmar sig 10 kr ju längre du kör, om man nu vill räkna på det viset.

Och frågar du mig skall egentligen en fossilare skall vara extremt mycket billigare (TCO) än motsvarande elbil, för att jag skall överväga den som alternativ, då dess egenskaper är så mycket sämre på många plan.

Leafen är inte världens bästa elbil, men den här gången var den åtminstone bättre (för mina behov) och billigare än alla fossilare på marknaden. Dessutom behövde jag inte binda upp mig på ett jobbigt långt avtal. För mig var det en no brainer, även om jag i många avseenden kommer att sakna i3an, och längta efter dagen jag får min Tesla.

Nej, det går i princip inte att åka billigare än 20:-/mil. Visa mig gärna ett exempel. En begagnad Leaf kommer antagligen bli dyrare. Däck, service, reparationer, försäkring, värdeminskning, elkostnad... 40 tusen i värdeminskning är ju typ handlarens marginal mellan inbytespris och försäljningspris så för att slå det måste värdeminskningen nästan ligga helt stilla. Ska man komma undan billigare måste man nästan både köpa och sälja privat.

(För övrigt är det sällsynt dumt att slå ut alla kostnader på antalet mil. Värdeminskning t ex. Den beror ju även på tid, inte bara antalet körda mil.)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av zyax »

Jag har en begagnad Leaf inköpt förra året som vi ska göra så lite service som möjligt på de kommande åren. Kommer ner i en rimlig kostnad av 22kr/mil på den och det är ju självklart jättebilligt. Motsvarande bensinbil (begagnad Nissan Micra) hade kostat runt halva men milkostnaden blir ju långt mer än 22kr/mil om du räknar allt, får det till 27kr/mil när jag räknade på våra mil och livslängd.

Vi har dessutom tänkt köra Leafen till att den blir skrot (nu kanske den går till ett av barnen inom den tiden, men men) så kanske kan man räkna med ett litet värde kvar när den ska skrotas pga batteriet etc varför man då säkert kan komma ner i de där 20kr/mil i en ren glädjekalkyl.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Leo »

Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?
Intressanta kommentarer
Det jag var ute efter var den faktiska kostnaden,- jag valde kostnad/mil då det ofta ger en snabb bild av verklig kostnad som de flesta förstår.
Självklart kan man ta med fler parametrar men för enkelhets skull... Typ.

När det gäller finansieringen av bilköpet finns ju ett otal olika parametrar som tillkommer. men det var inte det jag var ute efter.
Som svar på din fråga: (Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?) Så är jag beredd lägga en del av mitt sparkapital på en Model 3. Räknar jag in det så blir det en annan summa förstås. :? Det är ju helt upp till var och en. Och 20 spänn/milen i för en Leaf är inte alls dåligt!
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Arild »

chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Verdi

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Verdi »

Arild skrev:
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.
De har inte tänkt igenom det. Det drabbar ju de fattigare människorna i Sverige som går miste om billiga begagnade elbilar som de har råd med. Istället är de hänvisade till gamla miljöbovar och dyrt fossilt bränsle. Känns inte riktigt schysst. Varför ska vi hjälpa norrmän med våra skattepengar? Är väl iofs typiskt vårt land och vår tid. Fult att tänka på oss själva...
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Arild »

danni skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.
TCO för en bensinbil i motsvarande storlek brukar vara 40-50 kr/mil. Detta ska jämföras med 20+3 kr för de första 1500 milen och 10+3 kr för resterande mil första året.

En vän jag försökt övertyga i 3 år har ny två bilar i privat hyra. VW Gölf Variant för ca 4700/mån och en liten Kia för 3200. Båda har enklaste motorn och inte alls lika pigga som en ny Leaf.

Jag kan inte se detta erbjudande som annat än bilhyra för halva priset och med rent samvete.

Personligen kommat jag aldrig att köra en ICE bil igen. Inte ens om jag hyr en bil under en semestervecka. Sätt näsan vid avgasröret och ta ett djupt andetag, så tror jag alla förstår.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Limbster »

Arild skrev:
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Verdi

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Verdi »

Arild skrev:
danni skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.
TCO för en bensinbil i motsvarande storlek brukar vara 40-50 kr/mil. Detta ska jämföras med 20+3 kr för de första 1500 milen och 10+3 kr för resterande mil första året.

En vän jag försökt övertyga i 3 år har ny två bilar i privat hyra. VW Gölf Variant för ca 4700/mån och en liten Kia för 3200. Båda har enklaste motorn och inte alls lika pigga som en ny Leaf.

Jag kan inte se detta erbjudande som annat än bilhyra för halva priset och med rent samvete.

Personligen kommat jag aldrig att köra en ICE bil igen. Inte ens om jag hyr en bil under en semestervecka. Sätt näsan vid avgasröret och ta ett djupt andetag, så tror jag alla förstår.

Nej, inte en chans. 50:-/milen får du en demokörd BMW 520d med hyfsad utrustning för (ca 425 tkr inköpspris). Det är visserligen en fossilbil men det är ju ändå lite mer bil än en Leaf.
Verdi

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Limbster »

Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Verdi

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.
Det går väl att göra undantag för det? Finns ju redan undantag för nya bilar. Där betalas svensk moms.

https://www.skatteverket.se/download/18 ... tgava8.pdf
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Leo skrev:
Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?
Intressanta kommentarer
Det jag var ute efter var den faktiska kostnaden,- jag valde kostnad/mil då det ofta ger en snabb bild av verklig kostnad som de flesta förstår.
Självklart kan man ta med fler parametrar men för enkelhets skull... Typ.

När det gäller finansieringen av bilköpet finns ju ett otal olika parametrar som tillkommer. men det var inte det jag var ute efter.
Som svar på din fråga: (Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?) Så är jag beredd lägga en del av mitt sparkapital på en Model 3. Räknar jag in det så blir det en annan summa förstås. :? Det är ju helt upp till var och en. Och 20 spänn/milen i för en Leaf är inte alls dåligt!
Jo men varför jämför du ägarkostnaden av en elbil med bränslekostnaden av en fossilbil? Då kan vi lika gärna räkna på andra hållet och komma fram till att en elbil kostar 2-3 kr/mil och en fossilbil kostar 25 kr/mil.är det en rättvis jämförelse?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Limbster skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.
Det går väl att göra undantag för det? Finns ju redan undantag för nya bilar. Där betalas svensk moms.

https://www.skatteverket.se/download/18 ... tgava8.pdf
Sverige kan inte på egen hand införa ett sådant undantag. När jag tänker efter blir jag förresten lite osäker på om Sverige ens får lov att införa 0% moms på vissa bilar men inte andra. EU:s regler styr väldigt mycket kring vad länderna får och inte får göra med sin moms.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av clecab »

Skulle man dela upp bidraget på 60kkr över flera år så kommer alla dessa deals att bli mindre intressant.
Dessutom om de blir över tex 5år så får även andra ägaren få del av bidraget. Andrahands marknaden kommer då få dessa bilar istället för utlandet.

Ett fast belopp är förstås bättre då det gynnar de billigare bilarna för den större massan av bilförare.
Tex ungdomar som inte har en miljon på banken.


Själv så har jag köpt ut bilen (leafen) ifrån leasing bolaget för att lite senare sälja den. Alltså blev den momsad och ointressant för export.


En andra god gärning istället för att bara köra på el.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av chaffis75 »

Vad de gäller export a.v elbilar till Norge så tror jag vi alla är överens att vi vill göra detta olönsamt, sen hur bidrag ska delas ut och hur man stoppar de får man tänka över noga men att få stopp på exporten av elbilar är de viktigaste.

Personligen gillar jag systemet med 60000 som de är idag för då får alla samma bidrag för för att man hjälper miljön, sen får köparen bestämma själva om de vill ha en billigare eller dyrare bil.
Men som sagt detta systemet och se till att införa något som stoppar exporten av begagnade elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av lator »

Enklaste sättet är väl att flera Svenskar åker till Norge och jobbar ett år så att de kan ta tillbaka en bil utan avgifter... Undrar hur många som redan har gjort det? Fast de flesta som åker till Norge kanske inser att det går bra att stanna där. :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Nej, inte en chans. 50:-/milen får du en demokörd BMW 520d med hyfsad utrustning för (ca 425 tkr inköpspris). Det är visserligen en fossilbil men det är ju ändå lite mer bil än en Leaf.
Då har du inte betalat bränslet än... lägg på 10kr/mil för det. Och skatt... och däck osv.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Erxon »

Bonusen är en nationell sak, och den är kopplad till ett specifikt fordon.
Om ett fordon som fått bonus utbetald anmäls för export så kan man tycka att innan fordonet får exporteras så skulle man behöva betala tillbaka den utbetalda bonusen, eller?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av LarsL »

Erxon skrev:
Bonusen är en nationell sak, och den är kopplad till ett specifikt fordon.
Om ett fordon som fått bonus utbetald anmäls för export så kan man tycka att innan fordonet får exporteras så skulle man behöva betala tillbaka den utbetalda bonusen, eller?
Jo, så borde det vara om vi ska ha bonus. Åtminstone om fordonet är nyare än 5år (?).

Men samtidigt så får vi dessa billiga leasingar att utnyttja.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av joel80 »

Lite sne på att jag missade det här. Försöker hitta nått bra till min nuvarande leasing går ut nov-dec.. Och egentligen vill jag vänta in Volvo och se vad dom kan erbjuda, men inser att dom verkar ta lika lång tid på sig som M3.. :/
Ioniq har jag sneglat på ett tag men med mina jobbresor t.o.r Gävle-Sthlm måste jag ha nån som klarar +25 mil i motorvägsfart för att det inte ska bli för knöligt.

Tesla har jag tyvärr inte haft ekonomi till.

Skrik till igen om det kommer fler!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Leaf - 12mån leasing

Inlägg av Grimlos »

Jahapp, samma firma vi beställde vår från, känns ju lite snopet att ha missat chansen att prova på för nästan halva priset jmf vår ändå förmånliga finansiering... Men men. Får se till att behålla den 6-7 år ist. :cry:
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar